Esti Hírlap, 1982. május (27. évfolyam, 102-126. szám)

1982-05-22 / 119. szám

• Nézzék el a Pulzus szerkesztői, ha az idősebb testvér, a rádióbeli könnyű­zenei adások példáját emlí­tem. Persze, hogy igazság­talan az összehasonlítás. Már csak azért is, mert a rádióban jóval több idő adatik arra, hogy a sokféle könnyűzenei műfaj, sőt, egy műfajon belül a különböző stílusok differenciált mű­sorszerkezetben szólaljanak meg. Legalábbis időbeli ha­tárokba ily módon nem üt­közik az a szándék, hogy az igényesebben összeállí­tott programokban (s ilyen­ből minden hétre jut egy­­kettő) a jelentősnek ítélt irányzatokról, ha csak né­hány mondat erejéig is, de a leglényegesebb jellemzést is megkapjuk egy rövid is­mertetőben. A Pulzus, tud­juk jól, afféle mindenes. Há­romnegyed órába kell min­dent belezsúfolni, ami egy hónap említésre méltó ese­ményének számít a könnyű­zenei életben. Ilyen szűk időben aligha lehet megvál­tani a világot. Mégis, te­kintve, hogy ennek a köny­­nyű, zenei panorámának két olyan nagy szakmai tapasz­talattal fölvértezett gazdá­ja van, mint Sztevanovity Dusán és Módos Péter, re­ményeink talán nem moso­­lyognivalóan naivak. Áll­junk elő tehát velük. Ha a pusztán informatív jellegű „felvonultatást” adott ese­tekben feldúsítanák néhány eligazító-értékelő mondat­tal, akkor ennek segítségé­vel közönségük az ösztönös „tetszik-nemtetszik”-alapú megítélésen túl tájékozódási pontot kapna ahhoz, hogy a könnyűzenei értékskálán körülbelül hol is helyezze el az éppen bemutatott szá­mot, zenekart, előadót. Gon­dolok itt olyan egyszerű, s tulajdonképp időigénytelen megjegyzésre, mint amiből például egy rádióbeli össze­állítás előtt megtudhattuk, hogy a magyar együttesek muzsikájára a Black Sabbat stílusa hatott legerősebben. Mindössze ennyi. De már ez is több, mint egyszerűen puszta fogyasztásra föltálal­ni a zenét. Vagy: valóban érdekes poén, hogy egy kis­lemezen Nyilasi Tibor és Törőcsik András duót éne­kel, s ezzel elkészült az első magyar focistakislemez. De nem lett volna érdektelen megemlíteni, ki írta és ki játssza a számot. Ha már Panoráma, ha kicsiben is, de legalább élesben mutas­sa azt, amit mutat. (bársony) ÖRÖM, BÁNAT, DALLAM SZÉP MESTERSÉG Beszélgetés Reich Károllyal Lila mezőben sárga pos­takürt. A kürtön piros ta­réj, így kakast formáz. Plakátkiállításra hívja a közönséget ez a plakát: a reklám reklámja. Friss, tö­mör,­­ egyértelmű. A Ko­­necsni György-tanítvány, Reich Károly díjnyertes al­kotása volt — 1948-ban. — Képesítésem szerint al­kalmazott grafikus vagyok, pályám kezdetén plakáto­kat is készítettem — em­lékezik vissza Reich Ká­roly. — Könyvillusztráció­kat az ötvenes évek elejé­től rajzolok. A boltosinas — Hogyan kezdődött? — Nem mondhatom, hogy már kisgyerek koromban elhatároztam: grafikus le­szek. Nem is tudtam róla, hogy ez a szép mesterség létezik. Természetesen, mint minden gyerek, én is rajzolta­m, főleg a ház kö­rüli állatokat, tehenet, lo­vat, malacokat, tyúkokat, galambokat, növényeket, a gyermekláncfű sárga na­pocskáit, mindenféle virá­got. Szívesen folytattam volna apám mesterségét, lettem volna én is bognár, ha ez a szakma már akkor nem halódott volna. Így kerültem aztán a karádi Hangya Szövetkezethez, boltosinasnak, ahol a ko­csikenőcstől a patkóvasig, a csipkétől a cukorig min­dent lehetett kapni. Há­rom év után segédlevelet szereztem, és hogy még­sem lettem boltos, azt egy mesébe illő véletlennek köszönhetem. — Mi történt? — Ünnep volt Karádon. Erre az alkalomra az üzlet két kirakatába, jobban mondva a két, kirakatként használt ablakba dekorá­ciót készítettem. Az egyik aratómunkásokat ábrázolt, ezt egy műcsarnoki kata­lógusból másoltam, a má­sikra pedig — fején gyü­mölcsökkel tele kosárral — karádi népviseletbe öltö­zött menyecskét rajzoltam. Az ünnepségen ott volt a Budapesti Hangya Központ reklámosztályának cégve­zetője is, s miután megtud­ta, hogy az említett deko­rációkat én készítettem, jóindulattal segített, hogy a budapesti reklámműhe­lyükbe kerülhessek. Az ő bátorítására jelentkeztem az Iparművészeti Főiskolá­ra. Megmutattam otthoni rajzaimat, és Haranghy Jenő tanár úr javaslatára felvételi nélkül növendék lehettem. Igaz, hogy csak rendkívüli növendék, mert akkor az iskolai végzettsé­gem mindössze hat elemi volt. Gyermekeknek — A főiskolán betűírást, alakrajzot, könyvkötésze­tet, betűszedést, plakát-, li­tográfia- és rézkarckészí­tést és még sok mást is ta­nultam, közben pedig elvé­geztem a négy polgári is­kolát — folytatja a mű­vész. — Szerencsémre ké­sőbb Konecsni György ta­nítványa lettem. A kiváló mestertől nemcsak a szak­ma csínját-bínját tanulhat­tam, hanem mindenekelőtt a tisztességgel végzett mun­ka igényét. — A Pál utcai fiúk tab­lója nyomán mindenki úgy ismeri Nemecsek Ernőt, Bokát, Cselét és a többie­ket, ahogyan ön megálmod­ta. A Rab ember fiai című Móra Ferenc-kötet hősei, a Fekete István Téli berek könyvében szereplő Tuta­­jos meg Bütyök, az öreg Matula, az őket körülvevő nádas,­a téli Balaton mind­­mind úgy létezik, ahogyan ön elképzelte. Zömében gyerekeknek rajzol. Miért? — Talán azért is, mert nagyon szeretem a gyereke­ket. — Hitem szerint című albumában összegyűjtve szerepelnek a híres lovas­­asszonyos Reich-rajzok is. Mint egy-egy dallam, olyan könnyűek. Ezek a grafikák irodalmi, vagy inkább ze­nei ihletésűek? — Soha nem kerestem ezek magyarázatát, így hát nem is tudom, mi táplálja azt az érzést, ami ezeket a rajzokat diktálja, talán egyszerűen az öröm, a bá­nat, az emlékezés. — Rengeteg kitüntetése van. Munkáját tisztelik, el­ismerik. Hogyan szerez tu­domást a közönség véle­ményéről? — Csak úgy, ha hallom szülőktől vagy gyerekektől, hogy örülnek az általam il­lusztrált könyvnek. Ez él­teti a hitet bennem, hogy kapott képességemmel jó ügyet szolgálok. 260 kötet — összeszámolta-e, hány könyvet illusztrált harminc esztendő alatt? — Én nem. De a felesé­gem megtette. Sajnos nincs már birtokomban az ösz­­szes általam illusztrált könyv. Néhányat elajándé­koztam, aztán elfelejtettem pótolni a hiányt. Eddig 260 kötetet sikerült megőrizni. — Most min dolgozik? — Változatlanul gyerek­es mesekönyvekhez készí­tek illusztrációkat. Pálffy Judit Esztergomi históriások Július 16—17—18-án — immár negyedik éve — ad otthont az esztergomi kö­zépkori királyi palota sza­badtéri színpada az Eszter­gomi históriások című ren­dezvénysorozatnak. Idén a zene- és irodalomtörténet korai középkortól barokkig ívelő szakaszát mutatják be. A több évszázadot át­fogó műsort régi zenét ját­szó együttesek, neves elő­adóművészek prezentál­ják. Az első nap program­jának címe: Gregorián és énekmondás Magyaror­szágon. Ebben a sám­án­­világ emlékeit, korai­­gre­gorián énekeket idéznek fel. Felhangzanak a truba­dúrok énekei, Vogelweide és mások kompozíciói, a Bakfark Bálint Lant-trió, a Magyar Zsoltárosok, a Strigonium énekkar, Kiss Tamás, Jancsó Adrienne és Szabó András felléptével. A második napon a Rene­szánsztól a barokkig cím­mel a XV. és XVII. szá­zadból való királyi és feje­delmi udvarok zenéjét hallhatja majd a közönség. Az est második részében a XVII. és XVIII. századi hangszeres zenét tűznek műsorra az Ars Renata együttes, Collegium Musi­­cum, Szabó István, Bánffy György és Szabó András közreműködésével. Végül, a harmadik napon, színre kerül Balassi Bálint Szép magyar komédiája. A sza­badtéri előadásokat rossz idő esetén a Petőfi Sándor Művelődési Központban tartják meg. Július 18-án Vasárnapi vásár is lesz a királyi palota udvarán és a Széchenyi téren. Az árui­kat kiterítő vásárosok mel­lett a régi vásárok hangu­latát idézik a kikiáltók, mutatványosok, komédiá­sok és muzsikusok. (K.) „APÁM EMLÉKÉT KERESEM...” Forgatják A tranzitutast TÉVÉFILM VÉSZI ENDRE NOVELLÁJÁBÓL A valaha jobb napokat látott budai villa szobái leginkább egy különös múzeumi lerakathoz hason­lítanak. Régi bútorok zsú­folódnak itt, szőnyegek egymás hegyén-hátán, s a tárgyak valóságos arzenál­ja. Érték és bóvli, valódi régiségek és talmi tetsze­tőség, s mindenütt könyv, míves kötésükről látni, hogy régi kiadványok. SORSKA SORSA Ahol Nagy József opera­tőr kamerája éppen felve­szi Reviczky Gábor és Szo­­boszlay Sándor jelenetét, az egyik falat teljesen el­fedi egy hatalmas gobelin, óriási csillár lóg a meny­­nyezetről. Gyarmathy Lívia per­gőbb ritmust kér, s visz­­szafogottabb hangot, aztán indulhat a felvevőgép. — Uram, én már nem emlékszem semmire ... Ne­kem már nincs múltam — mondja rekedtes hangon Szoboszlay Sándor, az egy­kori horthysta bíró szere­pében, kezében megcsör­­rennek a gyönyörű­en gyertyatartók, amiket egy hatalmas dobozba pakol. — Engem nem a bosz­­szú... Az apám emlékét keresem — mondja rá Re­viczky Gábor, Vészi End­re A tranzitutas című novellájából készülő tévé­film főszereplője. A jelenet annak az út­nak az egyik állomása, amely furcsa és groteszk alaphelyzetből indul ki. A történet középpont­jában egy tehetséges, de mindig a pálya szélére szorított fiatalember, Sors­ka áll. Az ő életében buk­kan fel váratlanul egy hul­la. HASONLÓSÁG — A groteszk esemény alkalom arra, hogy a főhős megismerkedjék egy magá­nyos nővel, akivel különös kapcsolata alakul —mond­ja Gyarmathy Lívia —, de fontosabb következmény az, hogy megadja a lökést Sorskának egy fontos elha­tározáshoz. Az idegen férfi hullája ugyanis rendkívüli módon hasonlít az apjára, s a fiatalemberben megszü­letik a gondolat: megírja élete nagy művét — az ap­járól. Nekiindul, hogy fel­kutassa a múltat, amelyről úgy tudja, hogy apja már­­tíriumának története. — És csalódnia kell... — Kiderül, hogy az apja egy szerepet vállalt fel, s végül is meg kellett halnia, mert bár valójában nem tette meg, amiért el­ítélték, de magával is elhi­tette, hogy azonos a szere­pével. Vészi Endre novel­lájának a szellemében két magatartás ütköztetését szeretnénk megmutatni a tévéfilmen. Sorska tehetsé­ge ellenére mindig a mar­gón kívülre kerül, mert van egy filmgyári főnöke, aki kisajátítja, tökéletesen birtokba veszi az ötleteit, hozzáértését, egész tehetsé­gét. A fiúnak a „nagy mű” gondolata adja meg a lö­kést, hogy ez egyszer nem hagyja kisajátítani magát. ,LÁMPALÁZ­AS VA­G­YOK...” BEUGRÁS UTÁN, PREMIER ELŐTT Nemrégiben Margittai Ági vette át Ronyecz Má­riától a Katona József Színházban a Boldogtala­nok című Füst Milán­dráma egyik szerepét. — Nem szeretem a beug­rást. Lámpalázas típus va­gyok — mondja a művész­nő. — Mégis örültem, hogy a sors összehozott ezzel az együttessel, még akkor is, ha mindössze kétszer pró­bálhattunk együtt. Hónapok teltek el a bemutató óta, de a szereplők még min­dig csiszoltak az alakítá­sokon. Lényegesnek tar­tom ezt, mert a színészi munka nem fejeződik be a premierrel... — A szolnoki Szigligeti Színháztól négy év után most a MAFILM színész­­társulatához szerződött. Miért? — Nyugtalan természet vagyok. Ennél hosszabb időt csak egyetlen helyen, a József Attila Színházban töltöttem. Függetlenül ettől, a szolnoki éveket nagyon hasznosnak érzem. — A most bemutatott Szívzűrben kiváló epizód­­szerepben láttuk... — Örülök, hogy a film tetszik a közönségnek. Mintha megélénkült volna az érdeklődés a magyar filmek iránt, a filmesek is többet tesznek a közönség megnyeréséért. Margittai Ági most fe­jezte be a forgatást .ván­dor Pál Szerencsés Dániel című filmjében. Nyáron Gát György Hivatottak, Várko­­nyi Gábor Vereség című tévéjátékéban és Gazdag Gyula egy filmjében ját­szik majd. — Színházi szerepre ka­pott ajánlatot? — Igen. Jelenleg is pró­bálok a Játékszínben: Sar­­kadi Imre Oszlopos Si­meonjában Vinczéné szere­pét. — A szerephez színház­történeti emlékek fűződ­nek: Kiss Manyi, Gobbi Hilda sikeres alakításai. — Nehéz feladat ilyen kiváló elődök után meg­formálni a figurát. Annál is inkább, mert azt hiszem, az utóbbi harminc év ma­gyar drámairodalmának szinte legjobb szerepe Vinczéné. Mindig vágytam rá, hogy egyszer eljátsz­­szam. Az utolsó pillanatban dőlt el, hogy még ebben az évadban bemutatjuk, s így ehhez a bonyolult da­rabhoz kevés idő marad a próbára. Június 2-án lesz a premier, de remélem, szeptemberben, amikor új­ból játszani kezdjük, a közönség változatlanul kí­váncsi lesz az előadásra. D. A. AMERIKAI TURNÉN ÉS DIXIE- VILÁGTALÁLKOZÓN BENKÓÉK ÁTREPÜLIK AZ ÓCEÁNT Az európai dzsesszéletben megannyi sikert elért Ben­­kó Dixieland Bandet talán fölösleges bemutatni. A kö­zönség itthon és külföldön egyaránt jól ismeri őket. Az ebben az évben 25 éves jubileumát ünneplő együt­tes, a napokban érkezett vissza a drezdai fesztivál­ról, tizennyolc zenekar mel­lett lépett fel a Kultur Pala­­ceben, szabadtéren több tíz­ezren nézték meg produk­ciójukat. A szakmai érté­kelést mi sem bizonyítja jobban, mint hogy Benkó Sándort kérték fel a min­dig élményt jelentő közös Jam Session levezetésére. Az együttes ma reggel el­indult Ferihegyről és pá­lyafutása legnagyobb lehe­tőségéhez érkezett, Ameri­kában egyhónapos koncert­­körúton vesz részt. Nem­csak a Benkó Dixieland Band, hanem a magyar tradicionális dzsessz elisme­rése: ott lesznek Sacramen­­tóban a dixie világtalálko­zón. Európából mindössze három zenekar kapott meg­hívást, s a magyar csoport három nap során 12—13 fellépést ad. Külön meg­tiszteltetés: a gálában is színpadra lépnek. — Mindannyian érezzük, talán a legjelentősebb ál­lomás ez számunkra az el­múlt évtizedben — mond­ta Benkó Sándor. — Most, Amerikában a világ nagy producerei, menedzserei, ze­nészei előtt is megmutat­hatjuk, mire vagyunk ké­pesek. New Yorkban, Las Vegasban, New Orleans­­ban, Knoxville-ben és több amerikai városban lépünk még fel önálló műsorunk­kal. Szeretnénk repertoá­runkból bemutatni az In­dianát, a Black and bluet, a Thats of plants-t és megannyi olyan szerze­ményt, amely jellemző ránk. Magyarországon Face to Face címmel önálló ha­todik nagylemezünk jele­nik meg és máris folytatjuk a szervezést, az október 15-i jubileumi gálánkra, amelyre világhírességeket is meghívtunk. Riskó Géza NEMET MONDANI Reviczky Gábor az Úri muri próbájáról érkezett a forgatásra, gyorsan kellett a Móricz-figurából mai, pesti értelmiségivé alakul­nia. — Nem is ez az átállás, inkább a kétféle követel­mény közötti különbség kí­ván ilyenkor nagy energiát. A filmben a pillanatra kell koncentrálni, ez még az elektronikával rögzített já­tékhoz képest is a figye­lem sajátos összpontosítá­sát kívánja meg. Szerepem szerint, bár mindvégig „ak­cióban vagyok”, a feltáruló tényekre végbemenő reagá­lást kell éreztetnem, mind­addig, míg el nem érkezik az izgalmas fordulat, hogy ez az ember először mond nemet az őt mindig kihasz­náló kollégájának. Gyarmathy Lívia tragi­­groteszknek szánja tévé­­filmjét, amelyben az ironi­kus hang az uralkodó. A főbb szerepeket Garas De­zső, Pogány Judit és Tábo­ri Nóra játssza, s a rövid jelenetekben is olyan szí­nészeket látunk majd, mint Őze Lajos, Deák Sándor, Soós Edit, Dörner György és Újlaki Dénes.

Next