Esti Hírlap, 1983. február (28. évfolyam, 27-50. szám)

1983-02-12 / 37. szám

Park, szabadidő-közpon­t Megújul az Al­mássy tér Erzsébetvárosi tervek Az IKV dicsérete A kerület belső részének rehabilitáció­járól, az üzle­tek és vállalatok környe­zetének rendezet­tségéről­, az IKV működéséről tár­gyalt a VII. kerületi párt­­végrehoaj­tói bizo­ttság. Az ülé­sen — amelyre meghívták a kerületi tanács elnökét, az Athenaeum Nyomda és a Csemege Vállalat igaz­gatóit is — Németh Péter, a tanács elnöke elmondta, hogy a több lakótömböt magába foglaló átépítés rendkívül sok gonddal és nehézséggel jár. Közülük is legsúlyosabb a megfelelő lakások megteremtése a je­lenlegi rehabilitációs terü­leteken lakóknak. A bon­­­tási munkák ennek ellené­re elkezdődtek, és foko­zódó ütemben folyta­tódnak. Az IKV múllt évi munká­jait a végrehajtó bizottság jónak értékelte. A kerü­letben 1262 lakást újítot­tak fel állami, é­s 1010-et lakossági hozzájárulással. A saját erőből végzett felújításoknál és korsze-­­rűsítéseknél a lakóknak az IKV adta az anyagot és a munkát végző szak­embereket. A kerületi házkezelésség él­ve a nagyobb anyagi lehe­tőséggel, tavaly 40 száza-láikkal több karbantartást végzett el, gyorsabban és jobb minőségben, min­t ko­rábban bármikor. Ennek ellenére sok gondolt okoz­nak a vizes pincék. A pártbizottság, a tanács, a KISZ és a Vöröskereszt a lakókkal közösen tavaly jelentős társadalmi munka­programot hajtott végre. A többi között negyven­egyezer virágipalántáit, 2560 cserjét, 66 facsemetét ül­tettek el a tavaszi, nyári, őszi időszakban, az idős­korúak gondozásában 350 aktivista vett rész­t és rend­szeresen látogatják a ve­szélyeztetett gyermekek családjait. Az idei tervek szerint folytatódik a lakás­karban­­tartás, a rehabilitációs te­rületek előkészítése, megkezdik, illetve befe­jezik több utca burko­latának felújítását és az Almássy tér átépítését. A tér nemcsak szép, virá­gos parkkal, hanem mo­dern, szabadidő-központtal is várja majd a kerület la­kóit. A végrehajtó bizottság figyelmet szentelt az üz­letek és üzemek környeze­tének, állapotának. A leg­több gondot az Athenaeum Nyomda és a Lenin körút —Rákóczi út sarkán, a nagy csemegebolt okozza. Mindkét vállalat nagy tel­jesítményű üzem: sok árut, a nyomda számára papír­tekercseket raknak le és fel. Naponta 45-50 teherautó rakodik, átlagosan 45 per­cet, sokáig elfoglalva az amúgy is nagyforgalmú Körúton a járdát. A V. B. előterjesztés ja­vasolta, hogy éjszakai szál­lítással oldják meg a dol­got, az ülésen részt vevő két vállalati igazgató sze­rint viszont az­ éjszakai rakodások zsiliprendszerek hiányában megoldhata­tla­­nok. Lenne még egy lehe­tőség: közös lerakóhely, amely a­z Osvát utcából nyílik, és a nyomda terü­let­én lenne. Ehhez azonban 4-5 millió forint beruházás kellene. A pénzt még meg­osztva sem tudja se­m az Athenaeum, sem a Cseme­ge Vállalat előteremteni. A gyalogosoknak tehát egy ideig még kerülgetniük kell a ládákat és a papír­­töm­dökeit. Nyárádi Éva Több, mint hatmilliárd forint a szolnoki nagyberuházás költsége: új papírgyár épül a Tisza-parti városban. Ké­szen áll már az új, nagy üzemcsarnok, most a hozzátar­tozó szükséges üzemrészeket építik. A rekonstrukció után a papírgyár termelése a mostaninak háromszorosára fog növekedni. Felvételünkön a csarnok, előtérben a nyers­anyagkeverő tornyokkal, amelyeket most betonoznak az építők. (MTI Fotó : Csíkos Ferenc felvétele) KÖZLEKEDÉSI KÖRKÉP Kapaszkodjék, utas! Autók a buszmegállóban ♦ Metrómutatványok Belvárosi körútra indu­lunk Gyene László, a Bu­dapesti Közlekedési Válla­lat forgalmi igazgatója és Huszár István rendőr szá­zados társaságában, hogy az autó- és trolibuszok megállásáról szerezzünk ta­pasztalatokat. Tavaly ugyanis 152 utas sérült meg, amikor álló jármű­ről szállt le. Az Astoria előtt az autó­­buszmegálló táblájáig ér a szabálytalanul várakozó személygépkocsik sora. A 74-es troli vonalán elvétve akad megálló, ahová befér­ne a járdához a trolibusz. A 4/A jelzésű autóbusz Deák téri megállójában Volán­buszok sorakoznak. Egy 15-ös autóbusz nyo­mába szegődünk. A szűk utcákban csak „centizve” fér el a mindkét oldalon sűrűn parkoló kocsik kö­zött. A megállókat nem tartja tiszteletben senki. Jegyzetfüzetemben szapo­rodnak a rendszámok. A Mátyás utcánál az úttest közepén állva nyitja az aj­tót utasainak a busz veze­tője, Miklós Jenő. — Tizenkét esztendeje járok ezen a vonalon — mondja —, a helyzet évről évre romlik, most már alig hot okoznak a felelőtlen kamaszok, amikor heccből rátenyerelnek a lépcső­megállító gombra. A gyor­san, egy méteren belül megálló mozgólépcsőn ilyenkor szinte mindig el­esik valaki. S még mennyi felelőtlen­ség! Gyerekkel nyakukban szállnak a lépcsőre apák, futnak, rohannak, tolakod­nak az emberek. Pedig a metró a legkorszerűbb köz­lekedési eszköz, de a he­lyes használatát megtanul­ni — mindenkinek szemé­lyes érdeke. Gedényi Éva teherautók, Wwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwvo van megálló, ahová szabá­lyosan, a járda mellé be­férnénk. Indulna végállomásáról vissza a 15-ös, de egy te­herkocsi elzárja útját; haj­meresztő manőverezés, a késés legalább két perc. íme, egy ok, amiért a bu­szok gyakran párosával ér­keznek a megállóba ... — Naponta több mint hétszázezerszer kell autó­buszainknak, trolijainknak beállni a csaknem 3400 megállóba. Ha ezeknek csak egy-két százalékát zárják el járműveink elől a szabálytalanul várakozó személy­ és már több száz nyegeti a sérülés veszélye utasainkat — mondja Gye­ne László. — Járműveze- .......................... tőink legföljebb annyit te-­­ bár többségében ők lakjak hetnek, hogy előre szólnak: ( nem csupán fiatalok nő­nem tudnak a járda mellé Pes­tik ,be■ s°k ezüsthajú ember el itt, ki családban, ^ ki egyedül, ők már nehe­­­­zebben amon n esetben fe- ( Utu­állni, vigyázzanak az sok a leszállásnál. .. .... T - ^ „„„ ... ízebben szokjak meg a — Januarban 360 tilos ! mammutházak rengetegét, helyen, szabálytalanul va- / nehezebben kötnek isme­­rakozo autót szállíttattunk ( retséget taxinak társasá­gi — jegyzi meg Huszár I­­ István százados. — A tu- ' „ , .. . , lajdonosok ilyenkor fölhá- ( . MO-ban egy ideiglenes borodnak; a fuvarköltség, t épületben megalakult a a bírság megközelíti az ezer­­nyugdíjasklub. Az volt a forintot. De úgy látszik, a­roskor emlékeznek visz­­még ez sem elég riasztó. (sza a klub gazdai, a terü­­leti Hazafias Nepf­ront­es szervezet vezetői. Tállai La­­ p Kedvezményes akció Bármelyik szalonunkban és fiókunkban 3 munkanap alatt, expressz felár nélkül kitisztítjuk átmeneti és télikabátját. Pulóverek, kardigánok, takarók, plédek, szoknyák, ballonkabátok tisztítása 30 %-os árkedvezménnyel. Akciónkat a visszavonásig tartjuk fenn. Várja kedves megrendelőit a Ruhatisztító Szövetkezet Jiékásmegyert, a város­­nyi új lakónegyedet — ^ josné, a klub vezetője me-A másik aktuális gondja ( sem: a BKV-nak, hogy a múlt '/ — Tavaly még tizenöt­évben tovább emelkedett a ^ húszan ha voltunk, most mozgólépcsőn történt bal- fi már hetven-nyolcvanan is esetek száma: négyszázhat- % összejövünk péntekenként, vanhatan sérültek meg. Az ^ Lassan ott tartunk, hogy észak—déli vonal Ferenc ^ kevés ez az egy nap heten­­körúti megállója vezet a (te. Anyagi támogatást sem statisztikában. ( kapunk senkitől. Egy-egy ják meg mondják .... ______ | . .. pécserei. S ahogy a mozgó- '­juk össze a pénzt, és min­­lépcsőkön végignézünk, ál- ^ denki hoz, amit tud. De u­tásuk beigazolódik: jó, ha f! nem­ is ez a lényeg. Sőt, minden harmadik utas ka- $‘0,­­&0 jobban örülünk a­paszkodik. A legtöbben ak- £ klub sikerének, népszerűsé­ge: esnek el, amikor a lép- ^ gének, így talán még szebb cső lejteni kezd. Sok gond­­is ez a rövid idő alatt elért eredmény. Éppen ez a cé­lunk — az emberek ne zár­kózzanak be a lakásba, ne maradjanak társak nélkül. Megjött a busz! — men­ni kell a vendégek fogadá­sára. Ez a mai ugyanis nem Farsang fánkkal... közönséges klubnap, hanem farsangi. A busszal kedves vendégek érkeztek, Veres­egyházról vagy ötvenen, az ottani nyugdíjasklub tagjai, m most viszonozzák a béká­­siak látogatását. A pestiek izgatottak, szégyenben ne maradjanak a műsorukkal, mert a veresegyháziak an­nak idején igencsak kitet­tek magukért. Simon Ferencné, a kerü­leti népfront kultúrpolitikai embere beszél a műsorról. Nagyon jó a kapcsolatuk az Óbudai Művelődési Házzal, máskor is szervezett már nekik előadásokat, műsoro­kat. Most is ők hoznak nép­dalénekest és színészt, az est többi részét maguk ál­lították össze. Az egyik szo­bából citeraszó hallatszik, gyakorolnak. A művészek — egy felnőtt kivételével — tíz-tizennégy évesek. Veze­tőjüket Simon Ferencnek hívják... A Simon család férfitag­ja civilben szerszámeszter­gályos. Citerázik, tanítja a gyerekeket, zenét költ, és a hangszerek jó részét is ma­ga készíti. Mint mondja, nem elégszik meg azzal, hogy csak a hagyományos népdalkíséretre használják a citerát. „Többet tud ez a hangszer, másféle zenét is lehet rajta játszani, és kí­sérni vele akár sanzont vagy polbeatet...” „nem vallottak szégyent i ’ a veresegyháziak előtt. Tetszett a műsor, és szé­pen fogyott a tálakig hal­mozott apró fánk, pogácsa. Farsang volt — békásme­gyeri módra — boros teá­val. A műsor még véget sem ért, az asztalok mögöt­ti térséget már megtöltöt­ték a táncosok. Az óbudai citerástrió zenéjére veres­­egyházi fejkendős nénik és békási nagymamák cifráz­ták a Kacsatáncot... (borics) Bútoripari társulás Mobilia Bútorexport név­vel gazdasági társulást ho­zott létre a Generalimpex Külkereskedelmi Vállalat. A gazdasági társulás cél­ja, hogy a bútoriipari ka­­paciításokait jobban kihasz­nálják, szervezettebbé te­gyék a kereskedelmet, ösz­­szahangolj­ák a közép- és hosszú távú gyártás-, gyárt­mány- és piacfejlesztési el­képzeléseket, és növeljék a gazdaságos exportot. Úgy tervezik, hogy 1983-ban a gazdasági társulásban részt vevő termelő vállalatok tő­kés kivitelüket jelentősen bővítik. A társulás révén a termelők fokozatosan be­kapcsolódnak az exportcélú kereskedelmi tevékenység­be, a külkereskedők pedig új, az értékesítésbe eddig be nem vont piacok feltá­rására, és korszerűbb üzleti konstrukciók létr­ehoztás­aira törek­ednek. A társulás tagja az egri Agria Bútorgyár, a veszp­rémi Balaton Bútorgyár, a bajai Bácska Bútoripari Vállalat, a győri Cardo Bú­torgyár, a pécsi Bútorgyár, valamint a Bútoripari Egye­sülés. (MTI) Bővítik a gázellátást Heves megyében az idén tovább bővítik és korsze­rűsítik a vezetékes gáz­szolgáltatást. A Tiszántúli Gázszolgáltató Válla­llati mintegy 12 mil­ldó forintot költ erre a célra és a he­lyi tanácsok is jelentős összeggel támogatják a fej­lesztést. Egerben több ut­cáiban kicserélik az elhasz­nálódott vezetéket, s lefek­tetik az új megyei kórház, valamiin­t a Ráck­apu téri lakások ellátását szolgáló vezetékrendszert. Gyön­gyösön több mint 1000 la­­kás­t kapcsolnak be a gáz­ellátásba, Hatvanban ge­rincvezetékest fektetnek le, s még az idén megkezdik Bélapátfalván is a gyászve­­zetétirendszer kiépítését. (MTI) KISGYOR HATARABOL Szkítakori pajzsdudor Csaknem 10 000 tárggyal gyarapodtak az elmúlt évben a miskolci Herman Ottó Múzeum különböző gyűjtemé­nyei. Különösen gazdag anyagot vettek jegyzékbe a ré­gészeti osztályon. Közöttük vannak a Mezőnyárád hatá­rában feltárt 14. századbeli fazekasműhelyből származó tálak, köcsögök, amelyeket a restaurálás befejeztével ki­állításon is bemutatnak. Új szerzemény a Kisgyőr hatá­rában felszínre került szkítakorból származó bronz tü­kör és a tiszakarádi népvándorláskori temető leletei, köztük a harcosok pajzsát díszítő bronz pajzsdudor. A néprajzi gyűjtemény értékes parasztbútorokkal, régi munkaeszközökkel, az iparművészeti pedig 18. századi felvidéki kerámiákkal, antik órákkal és festéssel díszí­tett emlékpoharakkal gazdagodott. (MTI)

Next