Esti Hírlap, 1983. június (28. évfolyam, 129-154. szám)

1983-06-09 / 136. szám

• Ahhoz képest, hogy egy atombombáról volt szó a tegnapi tévéjátékban, ke­servesen jelentéktelen puk­kanás volt a végeredmény. Igaz, icike-picike méretű atombomba szerepelt Szent­­mihályi Szabó Péter forga­tókönyvének középpontjá­ban, de ha már a bomba kicsi, legalább a detonáció legyen nagy. Az Atomzsa­rolás azonban olyan volt, mint a rágógumi. Az első percekben várakozást keltő íze volt, azután hamarosan már csak nyúlt, nyúlt, ízét­­színét-szagát vesztve, a vég­telenségbe. Hogy mit gon­dolt a szerző, és mit gon­dolt Babiczky László ren­dező egy kis nép független­ségért harcoló hadseregé­nek képtelen zsarolási öt­letéről, az lehangoló ho­mályba veszett a jelenték­telen dialógusok ködében, a jelentéktelen fordulatok unalmában, s a sajnos nem­különben jelentéktelen szí­nészi játék szürkeségében. Utalhatnánk ugyan kerek közhelyekre, például: a leg­nemesebb cél is aljas já­tékká silányulhat egy arra érdemtelen személy kezé­ben, meg hogy micsoda ap­róságokon múlhat ennek a rettegő emberiségnek a lé­te­­s hasonlókra. De közhe­lyekkel, ahogy a szabadszá­jú pestiek mondják, tele van a padlás. Ilyet napon­ta magunk is tucatnyit gyárthatunk magánhaszná­latra. A képernyőn megszó­lalni viszont akkor érde­mes, ha ennél többet is tud mondani az, aki a nyilvá­nosság elé lép. Akárcsak ha egy fantasztikus történettel is. (bársony) • Hetvenedik születésnap­ján, tegnap este Horváth Fe­rencet portréfilmmel köszön­tötte a televízió. A Mesterséges színész című sorozatba illesz­tették. Kiderült, Horváth Fe­renc mestersége legalább any­­nyira vers- és prózamondó, mint a színészet. A versmon­dást a színészet egyik — még­hozzá egyik legelőkelőbb — ágának tartja, és igaza van. Mert ez csakugyan az, különö­sen, ha valaki olyan színvona­lon csinálja, mint Horváth Fe­renc, aki évtizedeink legjele­sebb előadóművészei közül való, Ascher Oszkárral, Palo­tai Erzsivel, Gáti Józseffel egy sorban. És mert a televízió he­lyenként picit nyersen kérdező riportere csakis versmondásról beszélt, hadd emlékeztessek a prózát is oly ízesen­ lendülete­sen mondó Horváth Ferencre. Több mint harminc éve már például, hogy az ő előadásában hallottam Móra Ferenc Kalci­­nált szóda című humoros kar­­colatát, de máig felejthetetlen marad számomra, holott azóta jó néhányszor hallottam má­soktól is, akiknek a nevét már elfeledtem. Hozzá kell még tenni, nemcsak a kiváló jel­lemszínész, a nagyszerű elő­adóművész, az önzetlen szín­­igazgató és a lelkes társadal­mi munkás portréja bontako­zott ki plasztikusan a tegnap esti filmből. A kedves és sze­rény, vonzó és rokonszenves magánember arcéle is. (bt) □ AZ ANKARAI RÁDIÓ KÓRUSA ad hangversenyt ma este 7 órai kezdettel a Fáklya Klub (VI., Csengery utca 68.) színháztermében. Műsorukon Lassus, Bartók és Kodály művei mellett tö­rök szerzők alkotásai szere­pelnek. □ F. BORZA TERÉZ ke­ramikusművész munkáiból nyílik kiállítás Balatonfü­­reden, az Iparművészeti Vállalat rendezésében, 15- én, szerdán. Megnyitót mond Rosta Sándor, a Ba­latoni Intéző Bizottság fő­titkára. □ JAZZPRESSO-PROG­­RAM lesz 19-én, vasárnap délután 6 órától a Buda­pesti Művelődési Központ­ban. Geri Edit önálló est­jén közreműködnek. Bori Viktor (zongora), Fehér Tibor (bőgő), Gombos Lász­ló (dob), valamint a Jákó Jazz Combo. Wátód a mozikban BÖLCS JAROSZLÁV l­ll. A történelmi látványossá­got és az intim lélektani mozzanatokat szándékozott összeházasítani kétrészes filmjében Grigorij Kohan rendező. Esetében a törté­nelmi látványosságon nem elsősorban a nagy harci je­leneteket, felvonulásokat kell érteni, bár véres össze­csapásokban így sincs hi­ány, hanem jóval inkább a majd ezer év előtti Nov­gorod , és Kijev egykori életének és építkezésének megjelenítését. Ha a film érdemeinél kezdjük, min­denek előtt azt a simulé­konyságot kell kiemelni, ahogyan a kort idéző dísz­letek, jelmezek, tehát min­denfajta külsőség a törté­net és a korhangulat meg­­idézésének szolgálatába szegődik. Magyarán: termé­szetesen létezik a képen. Ez a hitelesség engedi a figyelmet az eseményekre összpontosítani. Kohan el­sősorban arra ügyelt, hogy megfossza főhősét a törté­nelmi filmekben mindig ott leselkedő veszélytől, az egyoldalúság, a merev szoborszerűség veszélyétől. Jaroszlav, aki korának ki­emelkedően kulturált és mű­velt egyénisége volt, a film­ben nem pusztán uralko­dásra termett, erős szemé­lyiségként jelenik meg, ha­nem esendő tulajdonságok­kal is küszködő emberként. Miközben a kijevi fejede­lemség trónjáért harcol, majd később a Kijevi Oroszország megerősítésén munkálkodik, a történet egyéni életének jó néhány konfliktusába is beavatja a nézőt. Igaz, ugyan, hogy nemegyszer rajtakapható a rendezői szándék a didakti­kus, illetve illusztratív je­lenetekben, ám a fejedelmi karakter érdekes és izgal­mas vonásait az árnyalt pszichológiai ábrázolás mindvégig érzékletesen mutatta. Jurij Muravickij, Jaroszlav alakítója, szikár és kemény jellemet formál, de a legridegebb szituációk­ban is ott érzékelteti a bel­ső érzékenységet és a kimű­velt elmét. Bársony Éva Bölcs Jaroszláv és felesége VÉGÁLLOMÁS Igen nehéz összefoglalni, mi minden fordul elő Rein­hard Hauff NSZK rendező filmjében, csak bámulni le­het, hogyan rendeződik ez a sokféle életréteg, ember­típus egységes, modern hangvételű, sokatmondó filmmé. A történet fősze­replője Nik Dellmarm, aki börtönben ült, szoros kap­csolatban áll az alvilággal, de hivatásának az írást, az alkotást tekinti. Életéhez, egyéniségéhez azonban el­­szakíthatatlanul hozzátar­tozik a bűnözés is, és a fő­szereplő, Burkhard Driest — aki a film írója is — hitelesen, drámaian egyesí­ti magában jellemvonásait. Az élet és az irodalom, va­lamint a film képi ábrázo­lásmódjának párhuzamos­ságai ak­kor érik el a csú­csukat, amikor Henry, a bűntárs egyedül is végre­hajtja a tettet, amit Nik, az „író” pontosan leírt könyvében. A tragikus be­fejezés és polgárpukkasztó cinizmus kitűnő vágásokkal váltják egymást, a film végére katartikus érzelme­ket keltve a nézőkben. Bűn­ügyi sztori, karriertörténet és társadalmi körkép olyan homogén, összetartó egy­séggé válik a filmben, amely különös esztétika él­mény forrása. De minden filmi eszköz, kamerakeze­lés, vágások, a kitűnő ze­ne is egy valóban „újhullá­­mos” film szolgálatában áll. Egy kor, egy társada­lom, egy gondolkodásmód mutatkozik meg belülről, lényegi vonásaiban a Vég­állomás című filmben, s ez az amiért le kell írnunk: Reinhard Hauff rendező nevét érdemes megjegyez­nie a magyar közönségnek is. Molnár Gabriella A RET Az egyik korábbi film­jükkel Cannes-ban már nagydíjat is nyert Taviani testvérek, Paolo és Vittorio, eddig mindig erősen társa­dalmi érdeklődésű, balol­dali elkötelezettségű rende­zőnek bizonyultak. Új film­jük annyiban tér el koráb­bi vállalkozásaiktól, hogy ezúttal társadalmi-politikai mondandójuk kevesebb. In­kább egy különös szerelmi történetre összpontosítják figyelmüket. Egy érdekes, egyszerre szerelmi és baráti háromszög furcsa, néha megrendítően szép, máskor meghökkentően bizarr ese­ményeire szögezik felvevő­gépüket. Nézőpontjuk ér­zelmi, lélektani, lírai — olykor a kelleténél kicsivel érzelgősebb, hosszadalma­sabb talán. A kamera mögött is ket­ten álltak: Giorgio di Bat­tista és Ubaldo Terzano. Nevüket érdemes feljegyez­ni, mert lélegzetelállítóan gyönyörű képsorokat kom­ponáltak. És nagy sztárnév a kísérőzene komponistája is: Enrico Morricone. A női főszereplőről hosszú ideig le sem tudtam venni a sze­memet: olyan különlegesen gyönyörű, olyan bájosan egyszerű és mégis titokza­tos sugárzású új színésznő­vel találkoztam. De honnan olyan ismerős? Vagy csak hasonlít valakire? Jó ideig tartott, amíg rájöttem, hi­szen az Isabella Rossellini név szerepelt a főcímen! Nyilván Roberta Rossellini és Ingrid Bergman gyer­mekéről van szó, akinek szép vonásai édesanyjára emlékeztetnek, de úgy lát­szik, szerencsére, nemcsak külső szépségét, hanem bel­ső művészi tehetséget is örökölt a szüleitől. (barabás) A hős apja A Sladek című darab nem található Ödön von Horváth összegyűjtött drá­máinak magyar kötetében. A Deutsches Schauspiel­haus nevű patinás hambur­gi színházban ismerkedtem meg most ezzel az 1928-ban írt, a weimari Németor­szágban játszódó drámá­val. Azokról az akkor még illegális paramilitarista szervezetekről szól, ame­lyekből az SA és az SS ki­nőtt. Szélsőjobboldali ideo­­lógiájú egységek, amelyek nemcsak minden baloldali gondolat ellen küzdenek ádáz gyűlölettel, hanem a legcsekélyebb mértékben haladó ember ellen is, vad kegyetlenséggel, ütlegelve, gyilkolva a nyílt utcán. • • Nem igazán jó darab ez, messze elmarad például a Mesél a bécsi erdő színvo­nalától. Mégis örvendetes tünetnek érzem, hogy a hit­leri hatalomátvétel ötvene­dik évfordulója alkalmából a nácizmus forrásvidékét ábrázoló, antifasiszta drá­mát mutatnak be az NSZK legnagyobb városában. Az örömöt azonban korlátozta Barbara Bilabel rendezői felfogása. Jó színészeire a rendezőnő didaktikusan harsány, naturalista eszkö­zöket kényszerí­tett. Vértől csöpögött, gusztustalan szennyben fürdött az egész előadás. A produkció így nem a fasizmus ellen há­borít fel igazán, ami tisztes célja, hanem önmaga ellen kelt viszolygást. A nézők közül legalább tucatnyian távoztak előadás közben. Münchenben, a Deutsches Theaterben Andrew Lloyd Webber és Tim Rice ná­lunk is ismert rockoperáját láttam. Az Evita nemcsak jó darab, de kiválóan adták is elő. Az előadás talán még az eredeti rockoperá­nál is baloldalibb hangsze­­relésű. Valósággal szugge­­rálja, hogy a narrátor-fő­szereplő miért éppen az a Che Guevara, akinek azt hiszem, valójában semmi köze nem volt Perónékhoz. Minden dal, minden tánc, minden tömegjelenet beál­lítása Evita- és Perón-elle­nes, ebben a felfogásban egyértelműen fasizmus- és diiktatúraellenes, és Che­­parti. Az előadás rendkí­vül színvonalas, kulturált és igényes. Meg kell emlí­teni Larry Fuller koreográ­fus nevét, oly fantáziadú­sak és kifejezők a táncok. A müncheni állami Re­sidenztheater 1983 elején mutatta be a Bruder Eich­­mann című dokumentum­drámát, amelynek szerzője, Az Oppenheimer ügyből és más darabokból nálunk is neves Heinar Ripphardt, a próbák alatt, 1968 novem­berében hirtelen meghalt. Így már soha többé nem tehetjük fel neki az izgal­mas, de vitatható művével kapcsolatban fölmerülő kérdéseket. Lényegében Eichmann börtönbeli mo­nológja a dráma, olykor dialóg, amelyet hol kihall­gatójával, Leo Chass (ber­lini származású) izraeli rendőrszázadossal, hol egy kanadai protestáns lelkész­szel, s annak feleségével, hol a börtönigazgatóval, egy ízben pedig, és búcsú­zásul a saját feleségével folytat a zsidókérdés „vég­ső megoldásának” precíz szervezője, Adolf Eich­mann. Akadt német kritika, amely kifogásolta, hogy Eichmann túlságosan „em­berszabású”. Ezzel nem ér­tek egyet. Eichmann úgy emberszabású itt — és et­től hiteles, Kipphardt egyébként is ritkán költött szövegeket, legtöbb szavát a jegyzőkönyvekből másol­ta át —, hogy nemcsak szörnyetegsége válik köz­ben világossá, hanem an­nak lélektani, filozófiai és társadalmi gyökerei is. Fontos és hasznos, hogy ezt minél több német megis­merje, kiváltképp a fiatal nemzedékek. Helyenként megrendítően jó ez a hosz­­szú színpadi dokumentum, nemcsak döbbenetes tartal­ma miatt, hanem azért is, mert Dieter Giesing pontos, arányos rendezésében Eich­­mannként Hans-Michael Rehberg monumentális alakítást nyújt. A maga szárazon keserű, tárgyila­gosan udvarias magatartá­sa mögé hatmillió ártatlan áldozat iránti fájdalmát rejtő játékával, Chassként kitűnő Horst Sachtleben is. • • Dramaturgiailag azonban fölöslegesnek, politikailag hasznavehetetlennek tar­tom a mára utaló betéteket. Ezeket leszámítva azon­ban — sőt: ki merem mon­dani, hogy ezeket a darab­ból törölve — szívesen lát­nám viszont a torokszorító és gondolatgazdag Eich­mann testvér című doku­mentumdrámát bármelyik magyar színpadon is. Barabás Tamás ÚTKÖZBEN (2.) Evitától Eichmannig KEMÉNY GÁBOR CENTENÁRIUMA Megérteni a Száz esztendeje született Kemény Gábor. A magyar neveléstörténet kiemelke­dő alakja széles látókörű, gyakorlati és elméleti szak­ember, pedagógus, társada­lomtudós és oktatáspoliti­kus születésének centená­riuma alkalmából emlék­ülést tartottak ma délelőtt az Építők Székházában. Megnyitót dr. Voksán Jó­zsef, a Pedagógusok Szak­­szervezete főtitkára mon­dott, majd dr. Köte Sándor egyetemi tanár Kemény Gábor öröksége, dr. Szarka József egyetemi tanár pe­dig Kemény Gábor és a mai magyar közoktatás címmel tartott előadást. Dr. Szarka József elő­adásából egy rendkívül széles érdeklődésű és látó­körű értelmiségi portréja bontakozott ki. Kemény Gábor mentes volt minden­féle szakmai korlátozott­ságtól. Pedagógiai életmű­véről szólva, az előadó a következőket mondta: „— A leglényegesebbnek a műveltség általánossá té­telének programját érzem. Nem abban a felfogásban, hogy a műveltség valami zárt mennyiség, amelyet a fiataloknak, a népnek egy­szerűen át kell adni, hanem abban a korszerű felfogás­ban, amely szerint a mű­veltség tevékenység, amely­nek átadó-teremtő folya­matába minél több embert be kell vonni... — Változatlanul érvé­nyes az a törekvés, hogy a szocialista társadalom ad­jon minél több és mélyebb általános műveltséget a le­hető legtöbb ember számá­ra. Ennek a követelmény­nek a társadalmi, politikai indokai nyilvánvalóak. A személyiségbeli feltételek­re Kemény Gábor megka­pó egyszerűséggel és egy­értelműséggel ily módon utalt: »Mindenkiben van valamilyen kiművelésre ér­demes tehetség.« Nem kell bizonygatnom, hogy ez az állásfoglalás, pedagógiai credo mennyire rímel az 1972-es párthatározat ama nevezetes passzusára, amely a képességek sokfé­leségéről szól.” Dr. Szarka József előadá­sában kiemelte, hogy Ke­­ szülők igazát meny Gábor milyen nagy jelentőséget tulajdonított a pedagógus szerepének, mennyire fontosnak tartot­ta a pedagógus és a szülő, tágabb értelemben a peda­gógus és a társadalom kap­csolatát. Az előadó idézte Kemény Gábor egy 1912- ben papírra vetett gondo­latát: „Ha objektív mi­dón akarom a fennálló ellenté­teket megvizsgálni, és amennyire lehet, kiegyen­líteni, akkor elsősorban el kell ismernem, hogy a nagyközönség és az iskola a gyermek nevelésére néz­ve teljesen egyenrangú té­nyező. De hozzá kell ten­nem azt is, hogy egymás­tól függő tényező... E felfogásból következik az­után, hogy nekem, mint ta­nárnak, a szülők sokszor megnyilatkozó elfogultsága mellett, meg kell értenem a szülők igazát is, és hogy az iskola munkájában megmutatkozó hibákat még a közönségnél is jobban át kell éreznem.” — Manapság szenvedé­lyeket ébreszt az a kérdés: mit jelentsen a korszakvál­tás az oktatásügyben? — mondta beszédének befeje­ző részében dr. Szarka Jó­zsef. — Mérvadó politikai szervek és oktatáspolitikai tényezők a folyamatos fej­lesztés stratégiája mellett döntöttek. Úgy vélem, hogy ez a program méltán tá­maszkodhat Kemény Gá­bor felfogására, magatar­tására, pedagógusi-értelmi­ségi habitusára. A NYÁRI MŰSORZÁ­­POR címmel juniális mű­sort rendeznek 11-én, szom­baton a Pest megyei Kultu­rális Központ (Szentendre) autóparkolójában. (Rossz idő esetén a zápor fedél alatt — a művelődési köz­pont épületében — lesz.) A programban a gyerekekre is gondoltak: délelőtt 10 órától „manuális juniális” címmel aszfaltrajzverseny­ben vehetnek részt, továb­bá léggömbfestést, agyago­zást, gyöngyfűzést és papír­hajtogatást tanulhatnak.

Next