Esti Hírlap, 1984. április (29. évfolyam, 79-101. szám)
1984-04-02 / 79. szám
VALAHOL BUDÁN A legszigorúbban ellenőrzött hegyvidéki építkezés (Lehoczki István rajza) Ez a aT Autóbusz-pályaudvar a Népligetben? Az ötlet majdnem olyan elképesztőnek tűnik, mintha azt hallanánk, hogy jövőre a Városmajor helyén villamosremízt építenek... Ha már nem létesülhet annyi park és zöldfelület, amennyit szeretnénk, miért nem vigyázunk legalább arra, ami van? A gyűrűre „ültetve” Természetesen új pályaudvarra is szükség van. Ezt különösen azok érzik, akik a Pestről délre eső településekről — Monor irányából, Vecsésről — járnak be nap mint nap a pestlőrinci Béke térre, illetve a Nagyvárad térre. Ott ugyanis a busz indulását jelző táblán kívül semmi nem nyújt védelmet vagy kényelmet a buszra várakozóknak. Pályaudvar kell, de miért pont a Népligetbe? — A területet a Fővárosi Tanács jelölte ki még évekkel ezelőtt, amikor a budapesti közlekedési hálózatfejlesztéssel összefüggésben napirendre került a pályaudvar telepítésének ügye — válaszolja Enyedi László, a Volán 20-as Vállalat főmérnöke. — Az elképzelés az, hogy a városba, de ne a belterületre, lehetőleg a Hungária körút gyűrűjére „ültetve”, a frekventált közlekedési csomópontok és metróállomás közelébe hozzuk be utasainkat. A Népliget ilyen szempontból ideálisnak bizonyul. Az a terület, melyre nekünk szükségünk lenne, körülbelül 8000 négyzetméter, azaz 0,8 hektár. Ez elenyésző a Népliget 110 hektáros területéhez képest. Megértem persze a kertészek álláspontját, ők minden fát féltenek, óvni szeretnének. Éppen ezért a telepítési terveket készítő Buváti külön favédelmi tervet készített. A központi épület helyét, formáját úgy alakították ki, hogy helyet hagyjanak a különösen értékes vagy ritka példányoknak. A tervezett pályaudvar makettja — mely az Uvaterv kiviteli vázlatterve alapján készült — valóban nagyon mutatós. Minden bizonnyal hamar megszeretnék az utazók, s nem válna szégyenére a városképnek sem. Különösen nem, ha nem a Népligetben, hanem mondjuk a Kőbánya- Kispest metróvégállomás közelében láthatnánk elkészülte után... — A magunk részéről semmi kifogásunk nincsen ellene, hogy valahol másutt épüljön meg — mondja a főmérnök. — Nehogy azt higgye bárki is, hogy ez a vesszőparipánk. Nyerni ezen csak az utasok nyerhetnek, mi egy ilyen,40 millió forintos beruházás elkészültével nem számíthatunk több viteldíjat. Ha valaki jobb, elfogadhatóbb ötlettel állna elő, szívesen megfogadnánk. A metró Kőbánya-Kispest végállomása környékén viszont nemcsak hogy hely nincs — legfeljebb a kiserdő kiirtása árán —, de a szükséges közművek is hiányoznak. Gazda nélkül Célszerű megnézni ezek után a helyszínt, a Népliget Üllői úti felüljáró melletti csücskét is, ami körül a vita jó ideje dúl már. Elhanyagolt, gondozatlan, hepehupás terület, ahol fű helyett parkoló autókat, szemetet találni. Nem is meglepő, mivel a területnek a metróépítés befejezése óta nincs gazdája. A Főkert ezt a részt nem vette vissza gondozásba, a Metróber emberei pedig csak „hevenyészett” rendet csináltak maguk után. Murvával leszórták, mondván, a buszpályaudvar építéséig átmenetileg jó lesz így is. Időközben mutatványosok verték fel itt tanyájukat, s hintáiktól, teherautóiktól megsüppedt a talaj. S amint az lenni szokott az ilyen üresen álló területeken, megjelentek a parkolóhelyet kereső autósok is... Ezt látva, nehéz elképzelni, hogy az új pályaudvar ízléses épülete nem lenne jobb megoldás ... BUSZOK ÉS MUTATVÁNYOSOK Pályaudvar a Népligetben? Elhanyagolt, gondozatlan, hepehupás terület. 40 millió kellene A levegő már most is alaposan szennyezett a Népligetnek ebben a külső sávjában, az Üllői út forgalma miatt. S az is bizonyos, hogy az új pályaudvarról induló, ide érkező — naponta 200-250 buszról van szó —, közismerten nem „levegőbarát” járművekkel sem javulna a helyzet... Hová kerüljön az állomás — a végső döntés kimondása előtt, úgy tűnik, lesz még idő az érvek öszszevetésére. Hiszen a beruházó Volán 20-asnak ugyanis nincs elegendő pénze a kivitelezéshez. Negyvenmillió kellene, már bizonyos, hogy 1990-ig semmiképp sem tudnak az építkezésnek nekifogni. A kérdés viszont továbbra is kérdés: mi lesz addig a már most is szomorú képet mutató terület sorsa? Kőmíves Katalin Kíváncsiak Klubja A rádió népszerű műsorának, a Kíváncsiak Klubjának felvételére várják azokat, akiket érdekel a természet- és környezetvédelem. A nyilvános felvétel időpontja és színhelye: április ötödike, csütörtök délután hat óra, TIT Természettudományi Stúdió (XI. ker, Bocskai út 37.). A műsoron részt venni szándékozó „kíváncsiak” a tárna legkitűnőbb szakértőinek tehetik fel kérdéseiket. A válaszadók között ott lesz az Országos Környezet- és Természetvédelmi Hivatal általános elnökhelyettese, Rakonczai Zoltán is. ZACSKÓBAN ÉRKEZETT Pázsit, de nem pannonica... MAJDNEM SZENZÁCIÓ Csomagot hozott a posta. Szokatlan a forma, s még szokatlanabb a tartalom: egy kiürített kristálycukros nylonzacskóból szárított fűféle került elő. Egy héttel ezelőtti írásunkra érkezett válasz ez. Édes nevű fűfélét, a Magyar mézpázsitot ajánlottuk akkor az olvasók figyelmébe — különösen a kispestiekébe —, mert ez a földgolyóbison csak egyedül nekünk zöldellő fűféle — kiveszett. Úgy tudjuk: vagy ötven évvel ezelőtt véglegesen kihalt környezetünkből. S hangot adtunk az érthető örök emberi kételynek is: valóban nincs? S kértük, elsősorban a kispestieket, néznének-e szét házaik oldalában, a kertek mélyén; e dallamos nevű Puccinel- La pannonica véletlenül nem élte-e túl mégis saját temetését? S erre, alig pár nap múlva, megérkezett a csomag. Lehet, hogy a fű, amelyet Kispesten kívül sehol még nem találtak a világon, itt hever a nylonzacskóban? A feladó, aki társul ajánlkozott e kutatáshoz, Bozán H. Béláné, nem Kispesten, Lőrincen lakik. Ott találta e felvételünkön is látható pázsitot, még augusztus végén. Otthon őrizgette, s most elküldte szerkesztőségünknek. Elsőként Csapody Verához, a 94. születésnapját ünneplő tudós-művész aszszonyhoz fordultunk, a híres botanikus könyv rajzolójához. Ő még a mezőkön .találkozott a fűvel, s le is rajzolta könyvében. Ám hiába az albumbeli rajz, a pontos, élethű másolat, a végérvényes ítélethez ez kevés. E pázsit testvérei — s van belőlük néhány — szinte a megszólalásighasonlítanak egymáshoz. Szabad szemmel nem látható a különbség. — Pedig micsoda szenzáció lenne egy kihalt növényt újra felfedezni! — lelkendezik Csapody Vera, aki éppen a születésnapjára kapott virágözönből kiválasztott aranyló gerberát festi. — Sajnos azonban, az én véleményem ehhez nem elég. El kellene vinni az ajándékot egy botanikushoz ... A Növényvédelmi Kutató Intézet Júlia majori állomásán már izgatottan várnak. Dr. Sólymosi Péter botanikus sztereomikroszkóp fölé hajol. Az asztalon fekszik a Csapody-rajzolta kötet: a Magyar Flóra Képekben aktuális oldala a nézőkében az általunk hozott pázsit. Néhány percig úgy tűnik: szenzáció születik! A kezdeti örömet azonban a tüzetes vizsgálódás lehervasztja. A kis száracskák egészen hegyesek, míg a pannonkcáé lekerekítettek ... Azért elkeseredésre nincs ok. Talán, ha mások is követik a lőrinci asszony példáját (főleg Kispesten ...), s szétnéznek a kertek mélyén, házak tövében, az árokparton, talán egyszer újra ünnepelhetjük mézpázsitunk újjászületését. Babucs Éva Fotókiállítás a Várban A Népköztársaság útja, a Belső-Terézváros után — Belső-Erzsébetváros. Stadinger István, a Budapesti Városszépítő Egyesület elnöke április 6-án, péntek délután 3 órakor nyitja meg az öntevékeny városfotósok újabb nagyszabású kiállítását a Budapesti Történeti Múzeumban. A megnyitó előtt az alkotógárdának a dorogi Erkel Fúvósötös ad félórás ajándékhangversenyt. Az egy hónapig nyitva tartó kiállításon kapható lesz az egyesület két kiadványa, amelyek a Belső-Terézváros és azErzsébetváros történetéhez szolgáltatnak adalékokat. Évekig koptattuk a Vörösmarty tár aszfaltját abban a reményben, hogy majd egyszer itt is olyan gyönyörűséges térburkolat lesz, mint amilyeneket az európai nagyvárosok sétálóutcáin megcsodálhattunk. Talán ezért is voltunk oly kritikusak a korzó kétféle szürkesége láttán, s követeltük a színeket, a változatos formákat. Vágyainkat, a már eddig is féléves késéssel, jócskán megkoplaltuk ... Tavaly novemberben az OMFB, az ÉVM, a Fővárosi Tanács és az Alkotó Ifjúság Egyesülés közösen írt ki pályázatot a betontechnológiában jártas vállalatoknak: melyikőjük tud a legolcsóbban, s a legjobb minőségben előállítani színezett betonelemeket. Az ÉVM Mélyépítő Vállalata megnyerte a pályázatot, s mostanában várja annak a nyugati gépsornak a megérkezését, amely nélkülözhetetlen a gyártáshoz. Kéthárom héten belül megkezdődhet a próbaüzem, május elején pedig ezekből az elemekből kirakják azokat a mintákat, amelyek közül a véglegest kiválaszthatják a tervezők. A Fővárosi Tanács közlekedési főigazgatóságának tájékoztatása szerint a térburkolat mégis elkészül ez év végére, méghozzá színesen, mintásan. Igaz, ehhez némi technológiai változtatásra is szükség lesz. Ugyanis a színes betonelemeket nálunk — és sehol másutt — beton alapra rakják, s a hézagokat kiöntik. Erre azért van szükség, mert magasan vannak a közművezetékek, s nem viselnék el sérülés nélkül a tömörítőgépek terhelését. Másutt viszont, ahol efféle színes betonelemekkel burkolják a városi utakat, alapként homokos kalácsot alkalmaznak. Csíkbe ágyazzák az elemeket, majd tömörítik a burkolatot. Ily módon viszonylag olcsó és ami fő, úgynevezett hézagos burkolatot kapnak. (A betonelemek között ugyanis utat talál magának a nedvesség, így a sétálóutcák fái, növényei a városi ártalmak közepette is jobban megmaradnak, mint ott, ahol gyökereik levegőt sem kapnak, nemhogy nedvességet a hézagmentes burkolat miatt.) A budapesti változat ,,kiküszöböli” ezt az előnyt, ráadásul annyiba kerül, mint a drága aszfaltjárda. Ám, kétségtelenül szebb lesz, mint amilyen a mostani burkolat. Egy helyen: a Vörösmarty-szobor körül marad a kiskockakő-burkolat. Wild László nemcsak a korzóra és az Aranypók Áruház elé, hanem ide is tervezett ivókutat. A nyolckarú lámpást „megemelik”, és ahogy ez a rajzon látható, régies oroszlánfejek köpik majd „tenyerünkbe’ a vizet. Körülötte, a már ismert padok, székek teszik otthonossá a teret. A Gerbeaud terasza is átalakul, de továbbra sem lesz szintben elkülönítve a térburkolattól. A Vörösmarty tér után a Váci utcában folytatódik a burkolatcsere, s hírek szerint, jövő év végéig, az is elkészül. Mihály Éva ÖSSZEÁLLÍTOTTA: Szöllősi Ferenc Szűcs Gábor