Esti Hírlap, 1986. december (31. évfolyam, 281-305. szám)

1986-12-23 / 300. szám

BRÓDY SÁNDOR UTCA, AHOL EGY NAP ÖTVENKILENC ÓRÁBÓL ÁLL Reggeltől reggelig: rádió Hatvan perc Déli Krónika • Esti Magazin később is Aki azt hiszi, hogy a Magyar Rádió a Bródy Sándor utcai épületből vagy a Pollack Mihály téri fantáziátlan ötemeletes üvegpalotából áll, az el se tudja képzelni, hogy a szűk területre beszorított intéz­mény milyen épületcsopor­tok fantasztikus labirintu­sa. Egyik ott dolgozó kollé­gám jegyezte meg, az már igazi rádiós, aki a régi épü­letből úgy tud átjutni az újba, hogy közben egyszer se megy ki az udvarra. Ap­ropó! Az udvar. Munkám végzése során jó néhány­szor jártam a Rádióban, megfordultam az udvaron is, s mindannyiszor elcso­dálkoztam, lett légyen tél vagy nyár, ott mindig épí­tenek valamit. Vagyis sza­kadatlan változásban, ala­kulásban van kívül-belül ez az elvarázsolt kastélyra emlékeztető, „sóhajok hiú­jával”­, összekötőfolyosók­­kal egyetlen épületrend­szerré szervezett Rádió. Nemcsak adásidőben Ez a változás az intéz­mény tartalmi munkájára vonatkoztatva is igaz. Az elmúlt években jó néhány olyan sajtótájékoztatón vettem részt, ahol a mű­sorstruktúra változásait je­lentették be. — Miért kell folytonosan változtatni? — Ez volt az első kérdésem Ritter Tibor­hoz, a Magyar Rádió álta­lános elnökhelyetteséhez. — A társadalmi valóság alakulása és a rádiózási szokások megváltozása késztet bennünket arra, hogy maximálisan alkal­mazkodjunk a hallgatókhoz — mondja Ritter Tibor. — Frissek akarunk lenni, pontosak, azt mondhatom, nem napra, nem órára, ha­nem percre készek. — Mikor csukja és mikor nyitja kapuit a Rádió­? — Soha. Profán hason­lattal élve, olyanok va­gyunk, mint azok a benzin­kutak, amelyeknek nyitva­­ tartását úgy jelölik: 0 órá­tól 24 óráig. A Magyar Rá­dió olyan nagyüzem, amelyben nemcsak adás­időben zajlik az élet; a hangjátékstúdiók például gyakorta éjjel 2-ig doboz­nak, s azok a színészek, akik egész napi munka után még az ilyen kései felvételeken is részt vesz­nek, nem egyszer a fáradt­ságtól vánszorogva hagyják el az épületet. — Egy nap alatt 59 órá­nyi műsort sugárzunk. Szerkesztőségünkben há­romszáz újságíró dolgozik, s természetesen jó néhány műszaki és más munkatárs. Vagyis, büszkén jelenthe­tem ki, az ország legna­gyobb szerkesztősége va­gyunk. Ismert szakemberek — Mik a Rádió főbb mű­sorterületei? — Több napi- és hetilap­hoz hasonló szerkesztősé­günk van — folytatja Rit­ter Tibor. — A legnagyobb a politikai adások főszer­kesztősége, amely ha pél­dául újságban gondolko­dunk, naponta három lapot is megjelentet. A Jó reggelt! című adást, amely mint is­meretes a 8 órakor beolva­sott hírekkel ér véget, meg a Déli Krónikát és az Esti Magazint. De van két he­tilapunk, a szombatonként jelentkező 1­8 óra és a va­sárnap délelőtti Gondolat­jel. A többiről nem is szólva. A Napközben, az Ötödik sebesség, az Eco­­mix, az irodalmi lapok, hogy csak néhányat említ­sek Sokszínű a rádiós új­ságírók élete. Egy ro­vat élete még jobban szem­léltetné a sokféleséget. Pél­daként az ismeretterjesztő rovatot említhetem, amely­nek jó néhány igen népsze­rű és rendkívüli, módon hallgatott adása van. A Rádió tekintélye a tudomá­nyok művelői között jelen­tős, és büszkén állíthatom, a legjobb szakembereket nyertük­­meg, akik tapasz­talatom szerint bármikor szívesen állnak rendelkezé­sünkre. — A már meglévő körze­ti stúdiókhoz jövőre nagy örömünkre egy újabb csat­lakozik — folytatja az el­nökhelyettes. — Szegeden létrejön legkorszerűbb vidéki szerkesztőségünk. Újdonság, hogy január 5- től a körzeti stúdiók 6 óra 20 perckor és 7 óra 20 perc­kor helyi információkkal jelentkeznek. Úgy vélem, fontos kezdeményezés ez, hiszen mentesíthetik a köz­ponti adókat. Bizonyos hí­rek, információk ugyanis természetszerűen egy szű­­kebb embercsoportra, mondhatnám az abban a környezetben élőkre vonat­koznak. Jó volna minél előbb megteremteni egy budapesti körzeti adást is, de azt hiszem, erről még korai nyiltkozni. Az ifjú­sági főszerkesztőség s a ze­nei főosztály a szórakozta­tó és sportfőosztály alkotja a másik három nagy szer­kesztőséget, de ide sorolom az Irodalmi asztalt, amely a magyar irodalmi és világ­­irodalmi szerkesztőségre tagozódik. — Sokan azt mondják, a rádióban jószerivel egész nap csak zene szól. Az elnökhelyettes aszta­lán kicsiny, de láthatóan mindentudó rádiókészülék. Válasz helyett „zongoráz­ni” kezd a Sony billen­­­tyűin. Belehallgatunk a Kossuth, a Petőfi és a 3. műsor programjába. Mint­ha a valóság cáfolni akar­ná, éppen mindhárom he­lyen beszélnek. Ritter Ti­bor elmosolyodik. — Ha a most hallottak­ból indulnánk ki,s azt hi­szem, egyikünknek se len­ne igaza, de legjobb, ha a statisztikát hívom segítsé­gül. Az adások 60,4 százalé­kát a legkülönbözőbb ze­nék adják, ebből követke­zően a prózai műsorok részaránya 39,6 százalék. — Egyesek úgy vélik: a rádióhallgatók száma csök­ken. — Épp az ellenkezője igaz. A naponta rádiózók száma az elmúlt tíz eszten­dőben 79-ről 80 százalékra nőtt. A naponta 4 óránál is többet rádiózók aránya csaknem eléri a 25 százalé­kot. A hírműsorok iránti érdeklődés jelentősen meg­nőtt. 1986-ban minden megkérdezett 100 emberből csak­ 3 nyilatkozott úgy, hogy néha hallgat híreket. A hallgatói létszám tehát stabilnak tetszik. A tévékorszak kihívása — Vagyis úgy érzi, hogy a tévé nem tudta elhódíta­ni a rádió „közönségét”? — Kezdő szakemberként éltem át az úgynevezett té­vékorszak kihívását. Be­vallom, volt bennünk szo­rongás, s ezt különböző jóslatok csak növelték. Kétségtelen, hogy bizo­nyos rétegeket, hogy úgy mondjam, elszippantott tő­lünk a tévé, de nem­csak az, hiszen a családok­ban mindennapivá lett a magnó, a lemezjátszó és újabban a video. Ez nem verseny. Ez a tömegkom­munikációs társadalom új életvitele, magatartása. A televízió a saját funkcióit teljesíti. A rádió is. A jö­vőben talán még karakte­risztikusabban. A rádiónak van egy olyan adottsága — s ez a gondolat, a gondol­kodásra ösztönzés —, amelyekkel szerintem egyetlen más médium sem képes jelenleg versenyre kelni. — Mi az állandó megúju­lás állapotában vagyunk. A ’90-es évek rádióját, mű­sorszerkezetét készítjük elő. De már vaskos kötetet tesznek ki azok az elkép­zelések, amelyek a XXI. század első éveinek képét vetítik elénk. Addig is azonban több és áttekinthe­tőbb műsorrendben kíván­juk szolgáltató feladatun­kat betölteni. Nemcsak a világban lejátszódó esemé­nyek friss közvetítői sze­retnénk lenni, hanem mé­lyebb és átfogóbb háttér­­információkat is kívánunk nyújtani. Terveink között szerepel, hogy a Déli Kró­nika adásidejét egy órára növeljük. Nem csupán el­mondjuk majd, ami történt, hanem megindokoljuk, miért történt így. Mondhat­nám, az Esti Hírlap han­gospéldányát készítjük el. Talán már 1987-ben jelent­kezhetünk 22—23 óra kö­zött egy, a nap valameny­­nyi eseményét összefoglaló, kommentáló késő esti lap­pal, amely már a másnap­ra is kitekint, például a reggeli lapo­k munkájára. mert Kálmán mindig pa­naszolja leveleiben, hogy a gyári szilvalekvár ízet­len és csupa zselatin. — Petrezselyemzöldjét is téptem — tudatta dicsek­vés nélkül az öreg. — Nem tudom, becsüli-e majd a menyem. Talán csak nem sértem meg vele. Futottunk az EMKE felé. Hangjában kis bizonyta­lansággal bevallotta Gyu­la bácsi: — Inget csak kettőt hoztam a rajtamvalón kí­vül. Tudom, Kálmán ura­san csinálja, mindennap tiszta ing, patyolat gatya. Hogy megmondjam, alsó­nadrágot nem is csomagol­tam. Mert akkor nem fért volna a pakliba a sódar. Gyűrögette az ünnepre érkező vendég feje búbján a süveget. Ez a gatyadolog bizony baj. Bár, ha jótét lélek a menye, kilötykölt neki már az első estén. És csak akad a lakásban valami, ahová száradni te­hetik. Néztem a csenevész öregembert. Más is pil­lantgatott rá, meg is szó­lította egy Napóleon-csiz­mát viselő, ám vasi „zsé”-kkel beszélő festett hajú asszony: — Viszi a sok mittu­­dományit, de nem tudja, hogyan fogadják. Akihez mondókáját in­tézte, úgy tett, mintha nem hallaná az intelmet. A nő meg nem hagyta ab­ba: — Tudok esetről, ami­kor egy ilyen rokonom Vasvárról zötyögött Pestig a Jézuskával. És mi lett a vége? A méltóságos üzlet­vezető-helyettes fia kocsi­val vitte azonmód a pá­lyaudvarra, hogy a vénem­ber ne rontsa náluk az ünnep pompáját. Hjaj, történik itt mindenféle, csak legyen, aki tudomásul veszi. A fiához igyekvő atya rá se hederített a mono­lógra. Fontosabbnak talál­ta, hogy faluja szülöttének előadja: — Tojást is hozok, hat­van darabot. Nem sápad­tat, mint a bolti. Ebből egy rántotta többet ér, mint a vendéglőkben a rántott hús. Nem is szere­tek olyan helyre járni. Csak a nagy jövés-menés, amit a pincér csinál ... Aztán a hús a kutyának való ... Amióta meghalt a feleségem, a kutyám el­pusztult. Nem szerettem másikat. Pedig olyan csa­lád is lakik az utcában, hogy a zsindelyt ellopják a házról. Fényes nappal. 1\/1­éltatlankodtunk némán az eset fölött. A met­ró már a Keletin is túl­futott velünk. A kotnyeles útitársnő nem átallotta még megjegyezni: — Igen... az ember nem tudhatja, hogyan fo­gadják ilyenkor. A címzett dacosan föl­vágta a fejét: — Hogyan ? ... Én tu­dom, nem olyan fia vol­tam az apámnak, hogy a Kálmánom más legyen. És lekászálódott a Pil­langó utcánál kakasléptek­kel, a fáradt, öreg, kará­csonyi angyal. Mindenhová jusson el — Rengeteg terv, meg­annyi elképzelés ... Ho­gyan tudnak majd mind­ennek megfelelni? — Mi is nehéz körülmé­nyek között dolgozunk, a gondok viszont nem csök­kentik felelősségünket. A rádió maga az élet, öröm­mel és gonddal. Minden helyzetben szólunk a ránk figyelőknek, segítünk ab­ban, hogy jobban tájéko­zódjanak a világban és ha­zai dolgainkban, hatni kí­vánunk az értelemre és az érzelemre, erősíteni kíván­juk a nemzet önmegbecsü­­lését, a hitet és a reményt a társadalmi fejlődésben. Harangozó Márta Bemondó: Bozai József Kellemes arc, jólfésült frizura, mindig divatos öltözék és bársonyos, me­leg hang. — Gondolom, ezekkel az adottságokkal Bozai Józsefnek nem volt nehéz a pályára kerülni? — Téved, méghozzá na­gyon. Jó néhány évbe és két fogamba került, hogy bemondó lehettem. Kö­­lyökkoromtól szerettem a verseket. A technikumban minden ünnepségen sza­valtam, részt vettem az önképzőköri versenyeken is. Két embernek köszön­hetek sokat: Nyerges Fe­rencnek és Gólem József­nek, ők tanítottak minket színjátszásra, versmondás­ra. A színdarabok, de fő­leg a versmondás volt az életem a társaimat sok minden egyéb is érdekelte. Engem semmi más,­ csak a versek. Nyerges Feri bácsi a Madách Színházban dol­gozott színészként, ő vitt el statisztának. Tizenhat éves voltam. Elbűvölt a színház. Akkoriban Gábor Miklós volt a kedvencem. . Őt láttam estéről estére Hamletként. Csodálatos művész, és nagyszerű em­ber. Olyan Hamletet azóta sem láttam. Imádtam Bes­senyeit, Tolnay Klárit, Aj­­tay Andort. Csak álltam estéről estére a színpadon, mint statiszta, és lestem, mit és hogyan csinálnak. • & — Szeretett volna szí­nész lenni? — Mindenáron. Jelent­keztem is a főiskolára. A három vizsgából kettő si­került. A harmadiknál az elnök, Herskó János ki­rúgott. Ma sem tudom miért.­ Bár időközben gyártottam rá egy elméle­tet... — Így került a Rádióba? — Igen, mert akkoriban az volt a rend, hogy a színművészetibe fel nem vett, de tehetségesnek tartott fiatalokat átküld­ték a Rádióba meghallga­tásra. Behívtak a 19-es­­ stúdióba, vizsgáztattak. Ak­kor nem mondtak semmit, csak jóval később kap­tam egy levelet, amiben azt írták, hogy a hangszí­nem nem megfelelő. De én akkor már nem akar­tam lemondani a Rádióról. Elhatároztam, hogy ott­maradok, és nem hagyom magam kitúrni. Elmentem a szalagtárba dolgozni. Hordtam a tekercseket az adóra. Tizennyolc éves voltam, félig felnőtt em­ber. De ha bementem az adó területére, olyan áhí­tat fogott el, hogy alig kaptam levegőt. Nehogy azt higgye, hogy túlzok. Nem. Akkoriban még volt vonzása a tekintélynek, a hírnévnek. És én nap mint nap ott láttam a nagy be­mondóegyéniségeket, Kör­mendi­ Lászlót, Erdei Klá­rát — ők ma már sajnos nyugdíjban vannak —■ Csók Palit, Erőss Annát, Bőzsöny Ferit, P. Döbren­­ti Piroskát. — Akkor tud­tam meg, hogy milyen szép hivatás a bemondó­ké. Minden szabad perce­met körülöttük töltöttem. Egy nap bekopogtam Pin­tér Sándorhoz — ő volt akkor a főbemondó. — Megkérdeztem, miért nem sikerült a vizsgám. Miért nem lehetek én is be­mondó? Ő végre válaszolt. „Azért fiam, mert szi­szegsz”. És itt jönnek a fogak. A metszőfogaim között kis rés volt, ez tet­te sziszegővé a beszéde­met. Még aznap délután felkerestem egy jó fogor­vost, 920 forintért, ami eszméletlen nagy összeg volt, hiszen 1200 forint volt a havi fizetésem, rendbehozattam ezt a hi­bát. Aztán ismét bekopog­tam Pintér Sándorhoz. Kővé meredten nézett rám. És csak annyit­­mondott: „Aki ennyire akar bemon­dó lenni, abból az is lesz". — És azonnal sikerült? — Nem. Egyévi próba­időre — akkor még ez volt a rend — alkalmaz­tak. Mindenkit és min­dent utánoztam. Voltam én kis Egressy, kis Csók Pali, kis Dömök. De mind­ez kellett, mert csak így tudtam megtalálni saját, egyéni hangomat. Rájöt­tem, hogy hinnem kell abban, amit mondok, mert csak így hangzik őszinté­nek a „dobozból” mind­az, amiről szólnom kell azok számára, akik ezt hallgatják. Tudom, hogy ma nem divat, de én nem szégyellem, hogy nagyon­­nagyon jól akarok és sze­retek dolgozni. Mindig és mindent, legyen az két­mondatos, vagy egyórás anyag. Jól, és hittel kívá­nom tolmácsolni mások szavait, gondolatait, még a híreket is. Ennyivel tar­tozom azoknak, akik nap mint nap meghallgatnak.­­ . — Az igényesség időt követel, meddig tart a fel­készülés egy-egy rádió­vagy tévéműsorra? — Soha nem olvasom el adás előtt az anyagot. Ki­vételek a hírek, azt át kell olvasni, nehogy valami hiba maradjon benne. Nem tudok, és soha nem is tudtam az adott mun­kára előzetes olvasással felkészülni. — A szakemberek sze­rint az egyik legszebb hangsúllyal és magyarság­gal beszélő bemondó. Mit kell ezért tennie? — Én verseket mondok magamnak még ma is. Ez nagyon jó gyakorlás, kü­lönösen akkor, ha az em­ber visszahallgatja. A mű­soraimat, még a híreket is mindig visszahallgatom, mert így jövök rá, hogy hol hibáztam.­ ­ @ — Sokat szerepel a té­vében is. Melyiket tartja szebb munkának, a rádió­zást vagy a tévézést? — Számomra egyformán szép mind a két munka. A szinkronizálás fantaszti­kus. Félszemmel a szö­vegre, félszemmel a mimi­kára, a gesztusokra figyel­ni. Izgalmas, színészi já­ték. A tévémunkáknál na­gyon sokat köszönhetek a külpolitikusoknak, személy szerint Chrudinák Ala­josnak. Megbízik ben­nem, elmondja, hogy mit szeretne hallani és utána hagy dolgozni. Neki kö­szönhetem Mihail Gorba­csov magyar hangú meg­személyesítését is. — Könnyű vagy nehéz volt alkalmazkodni a szovjet vezető egyéniségé­hez? — Könnyű és éppen azért nehéz is, mert ma­gas szintűen kiváló előadó. Olyan gesztusai, szófűzései és mondatai vannak, ame­lyekhez tökéletesen lehet alkalmazkodni. Sokan mondták már szakembe­rek, például Szilágyi Ti­bor színészbarátom és mások is, hogy beszédei­nek magyar tolmácsolását hallgatva, az volt az ér­zésük, hogy Mihail Gor­bacsov magyarul beszélt. Ez számomra nagyon jó érzés. — Jól tudom, hogy há­rom nívódíjat is kapott már a tévétől, a másodi­kat éppen Mihail Gorba­csov franciaországi inter­jújának tolmácsolásáért? — Igen, három nívódí­jat kaptam a Tévétől, az egyiket valóban Gorba­csov tolmácsolásáért. És egy nívódíjat a Rádiótól — húszévi munka után.

Next