Esti Hírlap, 1987. február (32. évfolyam, 27-50. szám)

1987-02-28 / 50. szám

dunai vasmű Megkezdődött a termékváltás Megérkeztek az első ma­gas vastartalmú svéd érc­­szállítmányok a Dunai Vasműbe. A vállalat az idén főként Svédországból és Indiából összesen 570 ezer tonna 66-67 százalé­kos ércpelletet vásárol, hogy mintegy 25 százalék­kal növelje a nyersvaster­­melést. Erre a kohászati kombi­nátban végbemenő legfon­tosabb technológiai váltás­hoz van szükség. Ahhoz ugyanis, hogy a gyár foko­zatosan megszüntesse gaz­daságtalan m­arginacélgyár­­tását és jelentősen növelje a hétszerte kevesebb ener­giát igénylő konverteres acélgyártás arányát, többet kell előállítania a konver­terbe adagolható nyers­vas­ból. A konverteres acél­gyártás előnye nemcsak az energiatakarékosság, ha­nem a termék jobb minő­sége és a levegőszennyezés csökkenése is. A magasabb vastartalmú érc felhasználásával maga a nyersvasgyártás is gaz­daságosabbá válik. Ugyan­annyi ércből, 15-20 száza­lékos energiamegtakarítás mellett 40 százalékkal több vasat nyerhetnek.­ hibaelhárítás Az áramellátás zavarai­nak gyors elhárítására szá­mítógépekkel szerelték fel a Dél-magyarországi Áram­­szolgáltató Vállalat négy üzemigazgatóságának irá­nyítóközpontját és 24 transzformátorállomását. A hódmezővásárhelyi igaz­gatóságon kezdődött kísér­letek alapján a múlt év végén a szegedi és a nagy­kőrösi igazgatóságot látták el ilyen berendezéssel, a következő napokban pedig befejezik ezt a munkát a békéscsabai igazgatóságon len logikával. Ha Kosa jo­viális pater familias, Kas tipikus agglegény volt, már-már karikatúraszerűen jellegzetes eset, csetlő-bot­­ló, tétova figura. De csú­nyasága és mogorva nehéz­kessége ellenére a nők von­zódtak hozzá, bár hogy mit ért el náluk, az sosem de­rült ki. Nem járt senkivel, de sok csinos asszony ud­vartartásába tartozott bele, afféle mindig megbízható lovagként, kitűnő hallgató­ságként, aki szinte sosem terhelte partnerét azzal, hogy véleményt, vagy fő­ként ellenvéleményt nyil­vánítson. ..Jól fogja a port” — mondta róla gúnyosan az egyik barátnője, akivel később látványosan össze­veszett. A harmadik volt a leg­fiatalabb köztük, Cseresi Tivadar. Öt éve végzett, amikor Gál néhány órát adott valami formaterve­zéssel foglalkozó kurzuson. Adatott az okos, lelkes, tö­rekvő fiúnak néhány meg­bízatást a vállalatnál, majd az első adandó alkalommal kijárt számára egy státust. Kosa és Kas gyorsan befo­gadta Cseresit, és a szak­ma hamarosan megismert egy új szignót, amelyet az immár háromtagúvá bővült team használt: KOSA-KA­­SO-TM­­. — Az Öreg nem akar „bukott emberként” menni nyugdíjba. Márpedig, ha tényleg megszüntetik a fej­lesztést, az az ő bukása. Vagy legalább­ az ő bu­kása is. Én megértem — mondta Tivadar. Ő egy külterületi szoba-konyhás házban élt, néhány eszten­dővel idősebb élettársával. Az asszony sok gyereket akart volna. Kas, aki eset­len külseje ellenére min­den szerszámmal virtuóz­ként bánt, segített Tivada­réknak, hogy a szűk kert­ben hatalmas nyúlketrec­­rendszert létesítsenek. En­nek a jövedelméből akar­ták bővíteni, komfortosít­­tatni a házat. — Nézzétek át ezt! — Gál Kosa kezébe adta a dossziét, amelyet hozott. — Azt hiszem, nektek való munka. És elég jó pénz is van benne. . Amikor kilépett a folyo­sóra, színre beleütközött Minikébe, a gépírónőbe, aki fojtottan­­ veszekedett Nusi nénivel, az egyik kéz­besítővel. Gál menekült volna, de nem tehette. A két asszony egyre hango­sabban csepülte egymást, özönvíz előtti sérelmeket emlegettek föl, folyton egy­más szavába vágva követ­ték a titkárságig, ahol a Főnök épp egy kávét kért Jutkától. Eleinte furcsál­­kodva, majd egyre dühö­sebben hallgatta a perpat­vart. Elegáns, ősz haj kere­tezte arcát lassan elöntötte a pirosság, a szeme össze­szűkült. A hatalmas darab férfi még óriásibbá nőtt a haragtól, szinte felfúvó­dott. — Nem hagyják azonnal abba?! Mit képzelnek, ne­kem, meg a kollégáknak nincs jobb dolgunk, mint hogy a maguk kicsinyes piszkálódásaival foglalkoz­zunk? Vegyék tudomásul, hogy nem tűröm! Nem tű­röm tovább, értik?! Hát hogy jövök én ahhoz, hogy hülye tyúkok kúrálásával tétessem tönkre az élete­met? Béküljenek ki vagy kerüljék el egymást! Vagy ha nem megy, vagy ha nem tetszik, fel is út, le is út! Úgy kirúgom magu­kat, hogy attól kódolnak! T­ecsapta az egy hajtás­­­sal kiürített kávéscsé­szét, hogy az a lendülettel felborult, végiggurult Jut­ka íróasztalán, lebucskázott a szőnyegpadlóra. A Főnök lenézett a csészére, végig­korbácsolta villámló te­kintetével­ a hüledező Nusi nénit, a már vörösödő sze­mű Minikét, akiből ki­robbanni készült a zoko­gás, legyintett és bevágta maga mögött az ajtaját — Ajjaj — szólalt meg Gál —, fenenagy front le­het. Jön a meleg. Ez az a pillanat, amikor semmi­képp sem szabad megsér­tődni — próbálta nyugtat­ni az előbb még kis híján egymásnak ugró két nőt. — Járt nála valaki? — kérdezte aztán Jutkától. — Nem — felelte a tit­kárnő. — A vezér beszélt vele telefonon. Aztán meg ő hívatta velem a minisz­tériumot. MÁR MEGINT: AUTÓALKATRÉSZ ELLÁTÁS Részvénytársaság alakul? Számítások szerint elegendő, a gyakorlatban nem közismert tény: hazánk­ban az üzemben tartott autók életkora egyre ma­gasabb. Az utakon látni még C-s és I-s rendszámú járműveket, de az új rend­szám sem jelöl mindig új gépkocsit. S felhozza még a gondokat a rossz alkatrész­­ellátás is. Erről ugyan a szakembereik azt mondják: annyi pótalkatrész érkezik az országba, amennyire szükség van. Ugyanakkor a javítók és a felhasználók vélekedése szerint akado­zik az ellátás. A „bűvös" harmadik év . Mi van emögött? Ho­gyan lehetne zöldágra ver­gődni az autóalkatrész-pia­con? Erről beszélgettünk Cseh Lajossal, a Közleke­dési Minisztérium főosz­tályvezetőjével. — Törvényszerű, hogy az elöregedett gépkocsiállo­mány fenntartásához a szokásosnál sokkal több pótalkatrészre van szük­ség. A többlet-alkatrész­­igény ugrásszerűen meg­nő egy bizonyos gépkocsi­­életkorban, a „bűvös" har­madik év után. A hazánk­ban forgalmazott autók al­katrész-ellátása a külön­böző típusokat gyártó cé­gektől függ, és figyelembe véve a hazánkban működő valamennyi gépjárművet, a számítások alapján va­lóban rendelkezésre áll a kellő mennyiségű alkat­részé­dekeltségük, és a különbö­ző készletgazdálkodási sza­bályozók miatt szinte meg­oldhatatlan a gördülékeny együttműködés. — Hogyan lehetne meg­oldani ezt a problémát? — Az illetékes kormány­zati szervek már felismer­teik az érdekkülönbözőség­ből fakadó alkatrész-ellá­tási gondokat, és hamaro­san várható a rendezés. Az elképzelések szerint akár szerződéses, akár szerveze­ti típusú együttműködést is lehet létrehozni. Ha a szervezeti elkülönültség megszűnne a forgalmazó, az alkatrészellátó és a javí­tó cégek között, akkor pél­dául egy részvénytársaság alakulhatna ezekből a vál­lalatokból, és még a külön­böző feladatokat­­ is meg­oszthatnák egymás között. Például elképzelhető, hogy nem minden új gépkocsit forgalmaz majd a Merkur, csak a nagy szénásokat, de ugyanakkor az ő feladatkö­rébe tartozna az ahhoz szükséges alkatrészekről való gondoskodás. Az is­ el­képzelhető, hogy bármelyik kisebb autójavító vállal­kozna a kisszériás gépko­csik behozatalára, s termé­szetesen az alkatrész­­utánpótlásról is gondoskod­na, hogy valamilyen alkatrész­re szükség van, és nem le­het hozzájutni. Elképzel­hető-e, hogy azok a ma­gyar állampolgárok, akik rendelkeznek külföldi va­lutával, ezért itthon is megvásárolhatják az alkat­részeket? — Az érvényes jogsza­bályok először is nem pre­ferálják a Nyugatról szár­mazó gépkocsik behozata­­lát, hiszen nem cél, hogy olyan autók járjanak az útjainkon, amelyeknek a szervizelését nem tudjuk megoldani. Ebben a terv­időszakban mindenképpen keressük a megoldást, hogy több új autó érkez­zen Magyarországra , folynak a tárgyalások nyu­gati típusokról is —, és ezzel egyidejűleg a szerviz­­gondokat is megpróbáljuk megoldani. Elképzelhető, hogy annak, aki nyugati autóra áldoz, megéri, hogy valutáért a pótalkatrésze­ket is megvegye, s talán járható út, ha az autó vé­telárához még bizonyos összeget felszámítva, tulaj­donképpen egy keretet te­remtünk a későbbi alkat­részigények kielégítésére. Pálffy Judit Hamarosan rendezik — Miért nincs, ha van? — A legfőbb nehézség az, hogy az alkatrészeket forgalmazó, az autókat el­adó és a szervizelést végző cégeknek nincsen közös ér­ kapható valutáért . Ezek az elképzelések, ha valóra válnak, csak a hazánkban üzemelő, szo­cialista országokból szár­mazó gépkocsik alkatrész­­ellátását javítanák. De Ma­gyarországon a legkülön­bözőbb típusú nyugati márkákat is megtaláljuk, s ezek alkatrészellátása végképp megoldatlan. Van ugyan néhány nyugati márkaszerviz — BMW, Nissan, Volvo, Mercedes, Opel, Volkswagen —, de megesik, nem is ritkán. Megkezdte a folyamatos termelést Szigetvár legújabb ipari üzeme, a Mecseki Erdő- és Fafeldolgozó Gazda­ság exportképes termékeket előállító bútorelemgyára. Az 53 millió forintos beruházással létesített gyárat tíz hónap alatt építették fel. Az eddig kellően ki nem hasz­nált, bútoripari célokra kiválóan alkalmas tölgy és bükkfa alapanyagból magas feldolgozottsági fokon ké­szítenek szekrényajtókat, fiók-előlapokat és bútorpár-i iányokat. (MTI-fotó Kálmándy Ferenc) MONDÁK ÉS KRÓNIKÁK Aranyőrző griffek Budán Hatszáz évvel ezelőtt ké­szült a festett kép: hunok vonulnak, a sereg felett vörös zászló — rajta feke­te turul. Egy másik kép: Árpád vezér, kezében pajzs — és ismét a fekete turul. Ez lett volna ősi hadijelünk? Mátyás király történésze, a jeles Thúróczy János szerint Attila király paj­zsára és zászlajára sólyom­féle madár volt festve. Ezt a hadijelvényt visel­ték a hunok és a magya­rok, egészen Taksony ve­zér fiának, Géza vezérnek az idejéig. Kézai Simon, a XIII. századi krónikás ránk hagyományozta a sólyomféle madár nevét is: turul. Kun László kiirály tudós papja Szkítia földjéről szólva megemlíti: „A pusz­taság hegyeiben a vadász­sólyom költ és griff fész­kel". A rejtélyes aranyőrző griffmadárról már Szkítia 2500 év előtti (!) hérodo­­toszi leírása tudósít. A közben eltert századok ér­tesüléseit összegyűjtve Thúróczy János sok újait mesél el: „Bár Szkítia dús­kál aranyban, ezüstben és gyöngyökben, a griffek, ezek a legvadabb madarak őrzik a kincseket, és sen­kit nem engednek odamen­ni". Szétszaggatják azokat is, akik megkísérlik elvin­ni az itt található kristály­követ és a smaragdot. A krónikás épp 500 év­vel ezelőtt — 1487-ben — befejezett könyve a régi krónikák s a legkiválóbb antik és középkori szerzők nyomán minél teljesebben kívánta bemutatni Szkítiát, „ahol állítólag a magyarok is felbukk­antak”. A külön­féle megállapítások között temérdek az eltérés és el­lentmondás, de az nem vi­tatható: ahol elképzelték Szkítiát — a Don, a Vol­ga és az Urál táján —, valóban ott vándoroltak Fekete turul vörös zászlón elődeink, s ott keletkezett a magyar nép. Szkítiában ismerték meg a solymásza­­tot csakúgy, mint régi mondáink zömét. Anonymus örökítette meg az Árpádok szárma­zását elbeszélő mondát. Ügyek fia az Álmos nevet kapta. „Csodás eset követ­keztében nevezték el Ál­mosnak, mert teherben le­vő anyjának — Emesének — álmában isteni látomás jelent meg turul képében, s mintegy reá szállva te­herbe ejtette." Más értel­mezés szerint: „A turul mintha alászállva teherbe ejtette volna ...” Vagyis Anonymus idejében még élt a régi monda emléke — az Árpádok őse a turul­madár volt. Kézai Simon szerint Álmos fia, Árpád vezér a Turul-nemzetség­ből való. Hogyan vélekednek minderről tudósaink? Va­lóságos madár volt-e a tu­rul? Bizonyára valóságos ma­dár volt — talán sólyom —, majd az ősi hitvilág­ban csodás lénnyé válto­zott. S Emese álma, az is­teni látomás igen régi, az ember és az állat, a föld és az ég sajátos kapcsola­tát feltételező hiedelmek megnyilvánulása. A turul­­us ugyanúgy jelzi az Ár­pádok származását, mint ahogy kifejezi a család uralkodásra alkalmasságát. Elterjesztette a nemes madár tiszteletét a sóly­mok szeretete. A legked­veltebb szórakozás volt Szkítiában az előkelők kö­rében a solymászat, s az maradt az új hazában is, Buda közelében. Solymá­ron laktak a király solys­mászai. Feladatuk volt a madarak betanítása. A solymárok, amikor felhaj­tották a fácánt, gémet, vadkacsát, elengedték a madarat. A ragadozó űző­be vette a vadszárnyast, fölébe szállt s lecsapott rá. Ha egykor hadijel is volt a turul, az állam meg­alapítása után eltűnt. A pogány hitvilág emléke nem fért össze az új rend­­­del. Száz évvel ezelőtt, a honfoglalás évfordulójára készülődve újra felfedezték a mondabeli turult. Megje­lent a Duna felett az 1896- ra­­elkészült hídon, a bu­dai Várban és másutt is , mint képzőművészeti alkotás... Láttak-e őseink Szkítiá­ban griffmadarat? Aligha. A kincset őrző sasszárnyú és sasfejű oroszlánnal először Budán találkoztak, Kőbe faragva. Később a főváros címerén is helyet kapott a griff. Az igazi oroszlánnal együtt tartotta Pest és Buda tornyos ka­puit. Ma újra vannak képző­­művészeti törekvések, hogy mondáink két madarával szépítsék, díszítsék váro­sunk utcáit, házait. Aczél Kovách Tamás • • Emese álma • • Királyi solymászok 1987. február 28., szombat

Next