Esti Hírlap, 1988. augusztus (33. évfolyam, 182-206. szám)

1988-08-25 / 201. szám

• Már az idejére sem emlékszem, mikor volt mű­soron a televízióban igazi dokumentumfilm. Olyan, amely valódi dokumentu­ma lenne annak az életnek és valóságnak, amelyet ma itt élünk. Minden jel sze­rint persona non grata, nemkívánatos személy lett a műfaj, bár ha van közeg, amely ideális „melegágya” lehet a mai nézőt szemé­lyében mélyen érintő fil­mes valóságfeltárásnak, ak­kor az a televízió. Minde­nekelőtt tehát elismerés a Fiatal Művészek Stúdiójá­nak, hogy a televízión be­lül fújdogáló langyos sze­lekkel szemben mégis ne­kiszegezte a kamerát vala­minek, ami hozzátartozik a ma valóságképéhez. Annyi­ra mindenképpen, hogy tudjunk róla. A kamerát nemcsak a tetszetős fogal­mazás kedvéért említettem, hanem, mert a 2-es műsor végén tegnap bemutatott Lordok háza című fekete­fehér filmben a kamera volt a legbeszédesebb. Kal­bert Erzsébet operatőr Va­das Mihály rendezővel a fő­város, és egyúttal az ország egyetlen hivatalosan létező „éjjeli menedékhelyén” for­gatta a dokumentumfilmet. Nyersnek és elviselhetet­lennek mutatta azt, ami nyers és elviselhetetlen. A társadalomból kiszorult vagy magukat kiszorított emberek és a nem minősít­hető körülmények bemuta­tása egy zárt világot hozott elénk, egy infernális rezer­vátumot, a lecsúszott éle­tek utolsó állomását. A ké­pek tényszerűen és követ­kezetesen regisztrálják en­nek az „állomásnak” a lát­ható jegyeit. A tényszerű­ségre törekvés megóvta a készítőket attól, hogy mondandójuk az álssána­­lomkeltésbe vagy a ha­tásvadászatba csússzon. És bár, mint az előb­biekből következik, már maga az is elismerés­re méltó, hogy ez a stáb felmutatta: ez van, ez is van, a Lordok háza mégis hiányérzetet hagyott maga után. Nem is azért, mert egy extrém jelenet erejéig engedett egy oda nem illő, olcsó hatású és meglehető­sen stílustalanul ideillesz­tett „nővé alakulási szer­tartás” csábításának, ha­nem mert maga is beleszo­rult e zárt világ zártságá­ba. Legfeljebb csak tétován engedett tovább látni, tá­volabbi következtetésekre ráérezni, azaz elvágta a szálakat, amelyek túlmu­tatnak a tények puszta lé­tezésén, s amelyek társa­dalmivá emelnék a bemu­tatottakat. (bársony) □ LÉZERANIMÁCIÓS műsor lesz — Magyaror­szágon először — a Fan­tasztikus hét keretében megrendezett Jupiter ex­pedíció című programban holnap este 7-kor és 9 órakor, a Petőfi Csarnok­ban. ÍZLÉSRE, KÉRÉSRE KÍVÁNCSI A TALENTUM Vonalkákat számolnak Megfizethetetlen világsztárok ♦ Változó diszkó Három éve kutatja a könnyűzene közönségének véleményét a Talentum, a KISZ Kulturális Fóruma. E kutatás fontos és érdekes, eddig mégis elhanyagolták nálunk. Igen sok országban régóta rendszeresen meg­kérdezik a publikumot: mit szeretne hallgatni, ki­nek a hangversenyére men­ne szívesen? A válaszok a szervezés biztonságát segí­tik elő: nemcsak lett lehet a nézőtér, hanem kellő a bevétel is. Közvélemény­kutatás nélkül a taps és a hanglemezforgalom adatai egyaránt bizonytalan jel­zések. Énekesek, zenekarok A Talentum a koncertek, szervezésekor egyszerű, ta­karékos módon látott mun­kához. A belépőjegyekre kis szelvényt szerkesztet­tek, s azon kérdezik a kö­zönséget: melyik énekest, zenekart szeretnék élő hangversenyen hallgatni ? Ezen a szelvényen tapinta­tosan azt is kérik: a sza­vazók vegyék figyelembe az ország valutahelyzetét, olyan sztárokat válassza­nak, akikről úgy vélik, hogy a hazai rendező szer­vek is képesek őket meg­hívni. A közönség azonban őszinte, nem enged a vá­gyaiból, s nemigen­ hallgat a figyelmeztetésre: az idén a legtöbben Michael Jack­­sont és George Michaelt kérték. De e két világsztár gázsija csak dollárszázez­rekben fejezhető ki, nálunk mindkettő megfizethetet­len. A Talentum műfajok sze­rint szervezte meg a köz­vélemény-kutatást. A melo­dikus zene közönsége ál­landóbb, ezért tőlük csak évente egyszer kérdezős­ködnek. Legváltozéko­nyabb a diszkózene publi­kuma: őket negyedévente kérdezik, s a változékony­ság foka szerint a közbülső heavy metal híveit fél­évenként kérik vallomásra. A szavazatok számlálása nagyon egyszerű és csupán belső használatra alkalmas módon történik: tizenkét diák egy-egy papírlapon a választott nevek mellé vo­nalkát húz, s ezeket a stri­gulákat végül összeadják. Jogszerű hitelesítésre, gyorsaságra és matemati­kai pontosságra kevés pénz árán és ezzel a módszerrel nem törekedhetnek. Igaz, így is fontos cél a pontos­ság, mert a pontatlanság­gal önmagukat csapnák be. A könnyűzene törzsközön­sége két éve még mintegy 15 ezer nézőre volt tehető, ma pedig csak ennek egy­­harmada jár el rendszere­sen koncertekre. A műsor kiválasztása tehát nem könnyű. Iglesias Az eredmény elég felelős gondolkodású közönséget mutat: általában minden második koncertnéző sza­vaz. Három év alatt 80 ezer szavazó voksolt, s ez 320 ezer szavazattal egyenlő, mert egy-egy néző többször is válaszol a kérdésekre. Leg­gyakrabban a Rolling Sto­­nest, Jennifer Rush-t, a Modern Talking együttest, Engelbert Humperdincket, Tom Jonest, Rod Sterwart­­ot, a Bee Gees zenekart ké­rik. A Talentum az utóbbi­val tárgyalt is, de elmaradt az európai Bee Gees turné, ezért csupán Magyaror­szágra meghívni őket drá­ga lett volna. Az értékelésben a gépi adatfeldolgozás gyorsasága és nagy pontossága hiány­zik, de a Talentum vezetői tömeglélektani érzékkel elemzik a szavazatokat. Az idén a Julio Iglesias koncerten kutatták a me­lodikus zene közönségének érdeklődését, de a magára Iglesiasra adott szavazato­kat nem vették figyelem­be, mert ez — közvetlenül a remek élő hangverseny hatása után — nem adott volna lehetőséget megbíz­ható rangsorra. A koncert­élményt kívánók közül leg­többen őt választották. A nélküle összeállított lista szerint a melodikus köny­­nyűzene hívei sorrendben Barbra Streisand, Charles Aznavour, Richard Clay­­derman hangversenyét hallgatnák szívesen. A töb­bi kívánság megoszlik. A három nagy egyéniség kö­zül Richard Clayderman neve a legfiatalabb, ezért aligha érheti el a másik két művész több évtized adta népszerűségének elő­nyét. Érdekes azonban a magyarországi hanglemez­eladás tapasztalata: hár­muk közül ebben messze az első Richard Clayder­man. Gép nélkül A Talentum legjobb tu­domásunk szerint Magyar­­országon csakúgy, mint a szocialista országokban az egyetlen könnyűzenei szer­vező intézmény, amely a szerződések előtt közvéle­mény-kutatás segítségével tárgyal a közönséggel. Kár, ehhez nincs elegendő pén­ze, és megfelelő gépi fel­szerelése, hogy a kutatást sokoldalúan — például ne­mek, életkor, műveltség, zenei képzettség szerint — végezzék és hasznosítsák. Földessy Dénes Ukrán—magyar filmtársulás Érdekes együttműködést kezdeményezett a filmezés területén a budapesti Moz­gókép Innovációs Társu­lás amely a Mafilm ke­retében működik. Amikor vezetősége nemrég részt vett a Kijevben megrende­zett filmhéten, előkészítet­tek egy közvetlen ukrán— magyar társulást, ami kö­zös gyártásra és forgalma­zásra irányul. Olyan együtt­működést remélnek, amely végül is létrejöhet a kü­lönböző szovjet köztársasá­gok és a magyar film kö­zött. E közös társulás ke­retében először egy ilyen dokumentumfilm-páros va­lósul majd meg: a magyar modell szovjet szemmel — a szovjet peresztrojka ma­gyar szemmel. És ez jövőre — remélik — már a mo­zikba kerül! SEGÉLYKONCERT Vízi színpad a Dunán A Duna-parton, augusz­tus 20-i ünnepségeink központjában, közvetlen a tűzijáték előtt Dunai ran­devú címmel jótékonysági ajándékműsort látott mintegy négy-ötszázezer ember. Éliás Tibor, a Nosztalgia Egylet elnöke — egyébként énekes — szervezésében, Márai Györ­gyi rendezésében került közönség elé az est. — Milyen eredménnyel zárult az esemény? — kérdeztük Éliás Tibortól. — Az ötlettől a megva­lósulásig négy hónap telt el. Ez idő alatt kereke­­dett-fejlődött a dolog odá­ig, hogy végül olyan sze­replőgárdával állhattunk ki, mint Hamari Júlia, Hegyes Gabriella, Kincses Veronika, Moldován Ste­fánia, B. Nagy János, Bá­rány Paál László, Bende Zsolt... — És, ha jól tudom, ön is fellépett?! — így van, de rajtunk kívül Endrei Judit és a BM Duna Szimfonikus Ze­nekar Králik János veze­tésével, valamint a tech­nikai munkatársak is, egytől-egyig mindenki le­mondott a tisztelet­díjról a Vöröskereszt Segélyalapja, illetve az áttelepültek ja­vára. A mintegy száznegy­ven főnyi közreműködő önzetlen munkája, egyet­­akarása — szerintem talán ez a legnagyobb ered­mény. — Mennyi gyűlt össze? — Belépődíjat nem szedtünk. Ki-ki a kihelye­zett perselybe dobhatta adományát, kedve szerinti tarifát. Ebből 27 842 fo­rint származott. A szpon­zorok — a Hungária Biz­tosító, az Amfora és az OTP-átutalásaiból mint­egy százezer forint került ki. Ennek sokszorosát éri a közreműködőik és más, például munkájukkal tá­mogatók összegben kife­­jezhetetlen segítsége, így a budapestieknek és ven­dégeiknek hozott ajándék­műsor értéke több száz­ezer forint. Ennél is na­gyobb az erkölcsi ered­mény, hiszen először volt vízi színpad a Dunán, s hazánkban talán még so­ha ennyi ember nem lát­hatott „élőadást” egyszer­re. — Vállalkozna hasonló­ra ezután is? — Természetesen. Ed­dig is sok rendezvényt szerveztem, de már a jövő nyár tervein gondolko­dunk, kollégáimmal. Első­sorban Mátai Györgyivel, a Pesti Műsor főszerkesz­tő-helyettesével, a jövő évi Dunai randevún. Akkor igyekszünk még látványo­sabbat, még magasabb színvonalon nyújtani. (gyárfás) ÜNNEPSÉGEK EÖTVÖS JÓZSEF EMLÉKÉRE Eötvös József születésé­nek 175. évfordulója al­­­kalmából szeptember 2-án, pénteken délelőtt 10 óra­kor az Eötvös téren ünnep­séget rendez az Országos Eötvös József Emlékbizott­ság. Az író szobrát a bi­zottságon kívül a Művelő­dési Minisztérium, a Ma­gyar Tudományos Akadé­mia és a Magyar Írók Szö­vetsége képviselői koszo­­rúzzák meg. Az ünnepsé­get Keresztury Dezső aka­démikus emlékbeszédével nyitják meg. Másnap, 3-án Ercsiben az Eötvös téren tartanak ünnepséget, ahol dr. Fekete Bertalan, a ba­jai Eötvös József Tanító­képző Főiskola főigazgató­helyettese mond beszédet, közreműködnek az Ercsi Eötvös József Általános Iskola úttörői. Ebből az alkalomból — 3-án, szombaton — 11 óra­kor az Eötvös József Em­lékmúzeum ünnepélyes megnyitására kerül sor. Megnyitóbeszédet mond Köpeczi Béla akadémikus, az emlékbizottság elnöke, közreműködik Jancsó Ad­rienne előadóművész. U­DWIG-G­YŰJTEMÉNY MÁSOKNAK MÁSHOL IS JÓ KELL-E NEKÜNK 25 ÉVI LETÉTKÉNT a Lud­wig képzőművészeti gyűjte­mény és a több millió nyu­gatnémet márkát érő ado­mány? Jó volna, kellene, hiszen mint azt a Magyar Nemzeti Galériában meg­rendezett tárlat kapcsán lapunkban megírtam, a gyűjtemény jó néhány érté­kes darabot foglal magá­ban, s egyben izgalmas ké­pet nyújt a modern képző­­művészeti törekvésekről. De vajon bármilyen áron kell nekünk e kollekció? MERT LUDWIG ÚR, aki nemcsak szenvedélyes gyűj­tő, hanem jókora haszon­nal dolgozó csokoládégyáros is, pontosan tudja, hogy valamit csak valamiért sza­bad és lehet adni. Igyek­szem jóhiszemű lenni — remélem, nem látszom egy­ben naivnak is —, és felté­telezem, hogy Ludwig úr akkor, amikor a gyűjte­mény sorsa szóba került, nem okvetlen a budavári Sándor Palotára gondolt. Vagyis nem álmodhatott ar­ról, hogy ilyesmi egyálta­lán szóba kerül. Mert ha Ludwig úr igazán jól tájé­kozott, akkor azt is kell tudnia: a magyar kulturá­lis kormányzat nem fog százmilliókat áldozni azért, hogy a rendkívül frekven­tált helyen álló épület nagy részét az ő gyűjteménye foglalja el. Úgy hiszem, a jól informált csokoládégyá­ros tisztában van azzal: Csontváry „csak” Pécsett kapott múzeumot, és ide „szorult” Amerigo Tot és Vasarely is. De hogy úgy mondjam, nem járt jobban Derkovits Gyula sem, aki Szombathelyen kapott ál­landó kiállítóhelyet, s ugye Czóbel is kénytelen beérni a látogatott Szentendrével. A hitem szerint a legnagyobb ma élő magyar szobrász, Varga Imre is ugyancsak a „városon kívül”, a Lakta­nya utcában kapott állandó otthont. Ha mindezen el is gondolkozik az ember, vég­ső soron nem is érzi olyan iszonyatos nagy büntetés­nek, hogy ezek az alkotók ott kaptak állandó kiállítá­si lehetőséget, ahol­ Ludwig úr nemcsak csokoládégyá­ros, hanem ráadásul művé­szettörténész is, és így jól tudja, hogy Vasarely és Derkovits, Csontváry és Czóbel — és sorolhatnám tovább a neveket — nem kisebb alkotók, mint azok, akik a gyűjteményében sze­repelnek, s hogy talán né­melyiküknél még nagyob­bak is ... Egyszóval én a művészettörténethez és az üzlethez egyaránt értő Ludwig urat nem tartom annyira naivnak, mint ami­lyennek a Magyar Nemzeti Galéria főigazgatója gon­dolja. S egyben remé­lem, a magyar közvé­lemény és maga a kul­turális kormányzat sem olyan könnyen megré­mülő, hogy azt higgye, valami jóvátehetetlen, vég­zetes bűnt követ el vala­mennyi illetékes, ha 25 esztendőn át nem a Sán­dor Palotában ad helyet a Ludwig-gyűjteménynek. A KÉPES 7 e tárgyban megjelent, rendkívül ala­pos írását olvasva (szeré­nyen hozzátenném: némi­képp a körülményeket, egyszersmind a magyar gazdasági helyzetet ismer­ve) az a gyanúm támad, hogy Ludwig úrnak nem magától támadt az ötlete: gyűjteménye számára egye­dül és kizárólag a Sándor Palota felelne meg igazán. Egy-egy ilyen bonyolult és összetett ügyről sokféle el­képzelése van az ember­nek... Egy bizonyos: ha van vagy lesz annyi pénz, amennyiből a Sándor Pa­lotát múzeummá lehet va­rázsolni, s ott helyet kap­hat egy felszabadulás utáni magyar modern képzőmű­vészeti gyűjtemény, csak lelkesedhetek az ideáért. S ha e kollekció mellett, mintegy vendégként, bizo­nyos időre megjelenhet a Ludwig-gyűjtemény vagy annak egy része, azt hi­szem, nem kárhoztatható esemény. De a nagy kérdés az, vajon éppen most en­nek megvalósítására kell-e fordítani szerényen csordo­gáló pénzünket?! A Képes 7-ben említett összeg — százezer márka és há­rommillió forint — ugyan­is megítélésem szerint még a vakolásra sem lenne elég, nemhogy az épület modernné alakításá­ra. AZT HISZEM, a Ludwig­­gyűjteményre szükségünk van. S a józan és realista Ludwig úrra is, aki bizony nagyon elégedett lehet az­zal, hogy kollekciója — sok minden egyebet kiszorítván — immár hónapok óta uralja a Magyar Nemzeti Galéria tekintélyes termeit. Élni lehetne a lehetőséggel, és akár a fővárosban is megtalálhatná megfelelő helyét ez az érdekes kiállí­tás. Egyszóval én bizako­dom. Bízom abban, hogy ha Ludwig úr maga dönt­het a valódi lehetőségek ismeretében, akkor józanul és bölcsen fog eljárni. Ak­kor a csokoládégyáros­ mű­­vészettörténész talál majd szép fővárosunkban olyan épületet, amelyben repre­zentatív módon megjelen­het a gyűjteménye, amely­ről a múzeumlátogatók ta­lán még akkor is kedve­zően és elismeréssel fognak nyilatkozni, ha az anyag fölött nem a Magyar Nem­zeti Galéria bábáskodik. Mert végül is a gyűjtemény — ha hinni lehet Ludwig úrnak, és miért ne lehetne? — Ludwig úré, és csakis, kizárólagosan az övé. Harangozó Márta □ BOGNÁR RICHARD ÉS CZINDER ANTAL grafikáiból és szobraiból kiállítás nyílik szeptember 9-én délután 5 órakor a Vi­gadó Galériában. Megnyit­ja: dr. Kerényi Ferenc, a Magyar Színházi Intézet igazgatója. A tárlat október 9-ig látogatható. □ RÁNKI DEZSŐ zon­goraestjét rendezik meg szeptember 6-án, kedden 8 órakor a Budapest Kong­resszusi Központban.

Next