Esti Hírlap, 1995. november (40. évfolyam, 256-281. szám)

1995-11-29 / 280. szám

_______________X'tSlZ'____________________rQ a. El­fstMün* háttér/ OjUV° 1995. november 29.( szerdai ) Isten szabad ege alatt Száz esztendővel ezelőtt, hosszas törvénykezési vita után Ferenc József csá­szár szentesítette az 1895. évi XLIII., „A vallás szabad gyakorlásáról szóló” törvényt, mely kimondja: mindenki szabadon választhatja meg vallását, ön­ként dönthet arról, hogy valamely vallásfelekezetbe be-, illetve kilépni szán­dékozik, avagy vallástalan marad. Emellett, korlátozott mértékben ugyan, de elismerte a vallásfelekezet létesítésének jogát. A kezdetek Az egyháznak az államban betöltött szerepének kérdése végigkísérte a ke­resztény egyház történetét. Nagy Kons­tantin császár 313-ban meghozott türel­mi rendeletével felszabadította a keresz­ténységet az üldözések alól, egyúttal kü­lönleges előjogokat biztosított számára más vallásokkal szemben. A Római Biro­dalom bukását követően minden, újon­nan szerveződő ország — így Magyaror­szág számára is — az „Európához való csatlakozás” egyet jelentett a római ka­tolikus egyházhoz való csatlakozással. A középkori államokat gyakran korlá­tozta a római pápa hatalma, akinek bizo­nyos korokban „királysága volt a föld ki­rályain”. Az egyházi és világi vezetés kö­zött újból és újból fellángolt az irányítá­sért folyó harc, mely váltakozó sikerek mellett általában azzal végződött, hogy mindketten részt kértek egymás életéből. Magyarországon például az esztergomi érsek és a püspökök kinevezése a király joga lett, ugyanakkor az esztergomi érsek volt az ország „első zászlósura”, ami a világi hierarchiában az egyik legmaga­sabb méltóságot jelentette. Az áttörés A világgal összefonódó egyházi ha­talom feletti első, maradandóan sikeres áttörés a protestantizmus volt, mely összekapcsolódott a fennálló világi ura­lom elleni függetlenségi harcokkal. Ugyancsak a politikai függetlenségért folytatott küzdelem adta a hátterét an­nak, hogy a magyar országgyűlés 1848- ban megalkotta a XX-as törvényt, amely megszüntette a római katolikus egyház államegyházi kiváltságait, és egyenlővé tette a többi, úgynevezett „bevett vallás­felekezettel”, a református, evangélikus, unitárius és görögkeleti egyházakkal. A „bevett vallásfelekezet” mellett létrehoz­ták még az „elismert felekezetek” kate­góriáját is — akkoriban az izraelita fele­kezet tartozott ide —, melynek vagyon­hoz jutási lehetőségei korlátozottabbak voltak. Az 1848. évi XX. törvénycikk az egyenlőség és viszonosság elvének ki­mondásával új korszakot nyitott a hazai egyházak életében. A rendelkezésnek azonban súlyos hiányosságai voltak, az utolsó rendi gyűlés több törvényéhez ha­sonlóan ez is csak kerettörvény volt. Ki­mondta ugyan az egyházak egymáshoz és az államhoz való viszonyában a döntő el­vet, de annak alkalmazásáról már nem rendelkezett. A rendek a gyors törvény­­alkotással részint a társadalmi forrada­lom, részint az udvari reakció megerősö­désének megelőzésére törekedtek. A tör­vény végrehajtása elmaradt, a szabad­ságharc küzdelmeinek nagy kérdései kö­zött eltörpültek az egyházpolitikai kér­dések. A századforduló Az 1867-es kiegyezést követő korszak szabadelvű többségű kormányainak sike­rei közül talán a legnagyobb erőfeszítés­be az államot és az egyházat bizonyos te­rületeken szétválasztó törvények megal­kotása került. Az egyházpolitikai törvényjavaslatok felett többéves vita alakult ki. Mivel e ja­vaslatok egyike elismerte a felekezetnél­­küliséget, a katolikus és protestáns egy­házak komoly fenntartásaiknak adtak hangot. A politikai pártok azonban — élükön a Szabadelvű Párttal — elköte­lezték magukat a javaslatok megszavazá­sára. „A polgári házasságról és anya­könyvezésről” szóló 1894-es és „A vallás szabad gyakorlásáról szóló” 1895-ös tör­vények elfogadása körüli harcokban az előterjesztő Wekerle-kormány hétszer is kénytelen volt bejelenteni lemondását. A Ferenc József császár által csak hosszabb habozás után szentesített öt nagy egy­házpolitikai törvény határozta meg hosszú ideig az egyházak egymáshoz és az államhoz való viszonyát. A Horthy-korszak A két vlágháború közötti időszakban a római katolicizmus reneszánszát élte Magyarországon. Az állam jelentősen tá­mogatta a római katolikus egyházat, bár a kormányzati forrásokból bőségesen ré­szesült a többi „bevett” felekezet is, míg az „elismert” felekezetek számára erősen korlátozták a vagyontárgyak birtoklását. A Horthy-rendszer idején azok a ki­sebb vallási felekezeteket, melyek az „el­ismert felekezetek” kategóriáján kívül szorultak, szektának bélyegezték, s rend­szeres rendőri zaklatásnak tették ki őket. Egy 1936-ban kiadott belügyminiszteri körlevélben az alábbiakat olvashatjuk: „Az el nem ismert vallásfelekezeteket (szektákat) állandó és éber rendőrhatósá­gi felügyelet és ellenőrzés alá kell venni. Amennyiben pedig terjesztői — a hitélet keretein túlmenve — államellenes, anti­­militarista, vagy közerkölcsbe ütköző propagandát űznének, illetőleg a hitélet keretein belül is a hívők szerzésének a történelmi egyházak hitelveit és elöljá­róit sértő, agresszív módját alkalmaznák, és így­­a felekezetek közötti békét vesz­élyeztetnék, a rendőrhatóság haladékta­lanul tegye meg a mozgalom megakadá­lyozására szükségesnek ítélt intézkedése­ket. Felhívja a rendelet a rendőrhatósá­gok figyelmét arra is, hogy a szektárius mozgalommal kapcsolatos intézkedések megtételénél a történelmi egyházak helyi képviselőit is hallgassák meg.” A belügyminiszter 1939-ben már ren­deletet adott ki „A honvédelem érdekeit veszélyeztető szekták működésének meg­szüntetéséről.” A rendeletben többek kö­zött az alábbiak olvashatóak: „Az utóbbi évek tapasztalatai szerint az országban szaporodó különböző szekták tanaikkal és működésükkel túllépték a hitélet tör­vényben megszabott kereteit. Gyülekezé­seiken, összejöveteleiken nemcsak vallá­si, hanem politikai és társadalmi tanok­kal is foglalkoznak. Egyes szekták, mint a nazarénusok, adventisták, hetednapos szombatosok, Jehova Isten tanúi (gyűjtő­név alatt: millenisták), Istengyülekezet, őskeresztények és pünkösdisták, olyan antimilitarista tanokat hirdetnek, ame­lyek az 1921. III. törvénycikk 3. paragra­fusával és az 1939. II. törvénycikk ren­delkezéseivel ellentétben az állampolgá­rokat a honvédelmi, a legszentebb állam­­polgári kötelességük teljesítésétől eltérí­teni törekszik. (...) Ezért a felsorolt szek­ták működését honvédelem- és államel­lenes tevékenységük miatt a vallás- és közoktatásügyi és az igazságügyminisz­ter urakkal egyetértve azonnali hatállyal belátom. Ennek a rendelkezésnek követ­keztében a szóban forgó szekták részére az ország területén esetleg eddig mega­dott működési engedélyek azonnal hatá­lyukat vesztik. A rendőrhatóságok a töb­bi szekták működését a vonatkozó rende­letek szellemében a jövőben is tartják szigorú megfigyelés alatt. Ha a megfigye­lés során azt tapasztalnák, hogy valame­lyik még be nem tiltott szekta működése a közölt szempontok alapján kifogás alá esik, tegyenek betiltására hozzám kellő­en indokolt javaslatot." Ami az izraelita felekezetet illeti: a harmincas évek második feléig zsidónak lenni Magyarországon nem jelentett különösebben nagy hátrányt. Amikor 1937—38 között kibontakoztak a szélső­­jobboldali mozgalmak, részint azok nyomására, részint az erősödő német befolyás következtében a parlament sorra megszavazta a zsidótörvényeket. A kormány és a keresztény egyházak egyaránt azt hitték, ha elébe mennek a faji követeléseknek, kifoghatják a szelet a szélsőjobb és a nyilasok vitorlájából. Az első két zsidótörvényt a felsőházban valamennyi püspök megszavazta, és így tett a Keresztény Párt is az országgyű­lésben. 1945 után A második világháborút követő földreform következtében — mely a katolikus egyház legfőbb anyagi bázi­sát szüntette meg — az állam az addi­giakat meghaladó mértékben támogat­ta anyagilag az egyházakat. A kommunista hatalom az iskolák 1948-as államosítása után az egyházak teljes ellehetetlenítésére törekedett. A szocializmus negyven éve alatt az egy­házaknak a világi hatalomtól való füg­gősége teljessé vált. A Vallási és Közoktatásügyi Minisztérium, majd 1951-től az Állami Egyházügyi Hivatal teljes kontrollt gyakorolt az állam ál­tal elismert vallásfelekezetek anyagi és szellemi élete felett. Bár az 1949-es al­kotmány kimondta a lelkiismereti és vallásszabadság, továbbá az állam és az egyház szétválasztásának elvét, a valóságban azonban az állam jelenléte az egyházak belső életében minden ko­rábbinál nagyobb mértékű volt. Az egyházak felső vezetése legtöbbször szorosan együttműködött a kommu­nista államhatalommal. A helyzetet jól példázza Káldy Zoltán evangélik­us püspöknek Mikdós Imréhez, az Állami Egyházügyi Hivatal elnökéhez 1984- ben írott levele: „Igen tisztelt Elnök Úr! Örömmel olvastuk, hogy Elnök Urat a Nagy Októberi Szocialista Forrada­lom 67. évfordulója alkalmából az El­nöki Tanács a Szocialista Magyaror­szágért Érdemrenddel tüntette ki. Mind a Magyarországi Evangélikus Egyház, mind a magam nevében szív­ből köszöntjük Elnök Urat a magas ki­tüntetés alkalmából. Egyházunkban a kitüntetés osztatlan örömöt keltett. De talán a legnagyobbat bennem. Kívánjuk, hogy Elnök Úr szolgála­tát hosszú ideig töltse be. ” A változások kora Az állam és az egyházak közötti megalázó állapot a nyolcvanas évek második felében kezdett megváltozni. 1989-ben jogutód nélkül felszámolták az Állami Egyházügyi Hivatalt. A Né­­meth-kormány leköszönése előtt a parlament még elfogadta az 1990. évi IV. törvényt. „A lelkiismereti és val­lásszabadságról valamint az egyhá­zakról.” E törvény az állam és az egy­házak közötti viszony rendezése érde­kében kimondja: „A lelkiismereti és vallásszabadság mindenkit megillető alapvető emberi jog, amelynek zavar­talan gyakorlását a Magyar Köztársa­ság biztosítja .(...) A Magyar Köztár­saságban az egyház az államtól elvá­lasztva működik. Az egyházakat azo­nos jogok illetik, és azonos kötelezett­ségek terhelik.”­­ Az Antall-kormányzat idején elfo­gadott „A volt egyházi ingatlanok tu­lajdoni helyzetének rendezéséről” szó­ló törvény végrehajtása a mai napig vitákat, feszültségeket vált ki. To­vábbra sincs megnyugtató megoldás az egyházak állami támogatására. 1993-ban például az elfogadott or­szággyűlési határozat értelmében négy törvényesen bejegyzett vallásfelekeze­tet kizártak a támogatásból, destruk­tívnak nyilvánítva őket. Száz év telt el a vallásszabadságot deklaráló első hazai törvény szentesí­tése óta. Ma Magyarországon a val­lásszabadság törvényi feltételei mara­déktalanul biztosítottak. Ám továbbra is — főleg a vallási kisebbségekkel szemben — számtalanszor tapasztal­hatóak diszkriminatív, kirekesztő ten­denciák. A vallási előítéletek papíron igen, ám a zsigerekben még nem szűn­tek meg.­ ­ Cs. bíró Attila ■ Az elhagyott templomok egyike * Fotó: Archív A harmincas évek második feléig zsidónak lenni Magyarországon nem jelentett különösebb hátrányt Fotó: Archív

Next