Esti Hírlap, 1996. február (41. évfolyam, 27-49. szám)
1996-02-27 / 47. szám
_ ____________ KUTAS FEKETE HÉTFŐJE Szénné égett busza alatt Fekete zászló leng Kutas határában. Az 1600 lelkes falu történetének legszörnyűbb óráit éli. A kutasiak tegnap megtanulták tisztelni a menetrend szerinti, 616 méter hosszú gyorstehervonatot. Hat órával a balesetet követően is szinte a teljes község kint volt az átjáró mellett, többen meleg teát, szendvicset osztottak a szolgálatot teljesítő rendőröknek, tűzoltóknak, mások csak könnyes arccal néztek maguk elé. Volt olyan falubéli, akit orvosi ellátásban kellett részesíteni, hiszen amikor meghallotta a hírt, rohant saját fiát, vejét keresni a busz maradványai közt, a töltés mellett. Amikor nem találta, megkönnyebbülésében összeesett... A Volán-autóbusz is menetrend szerinti járat, Nagyatád felől érkezik mindennap 12 óra után néhány perccel Kutasra. A legtöbbször az Atádon tanuló, s már végzett gyerekeket viszi haza Kutasra, Nagybajomra. Gyakori utasok a buszon az idősebbek is, akik orvoshoz járnak be a nagyvárosba. A tegnap déli buszon is feltűnően sok fiatal utazott. A csattanás 12 óra után néhány perccel következett be, s F. Istvánná ért először a helyszínre. — Én itt lakom, a bakterházzal szomszédos épületben, s a hatalmas zajra azonnal kirohanytam. Szinte semmit sem láttam a nagy füsttől. A vonat még mozgott, igaz, egyre lassabban, s a sorompó is fönn volt. Amikor kiértem, akkor próbálták leengedni. Rögtön éreztem, hogy nagy a baj, s egyből a fiam jutott eszembe, akinek ilyenkor kell hazaérnie. Rohantam előre, a mozdony irányába, s mindenhol jajgató, letépett testrészű, vérző emberek feküdtek, de én nem tudtam rájuk figyelni, csak a fiamat kerestem. Amikor a mozdonytól úgy 50 méterre lehettem, újabb hatalmas robbanást hallottam. Akkor gyulladt ki a mozdony és a busz eleje. Még hallottam az emberek jajgatását, aztán többre nem emlékszem, én is elájultam. A fiam életben maradt... — mondja még mindig könnyesen hat órával a baleset után. — A polgármester Gyuri hozta kézen fogva, hogy nyugodjak meg. Azóta a fiammal közösen segítünk a tűzoltóknak, a mentőknek és a rendőröknek. Hoztunk nekik teát, mert tudja, én itt lakom közel, a Petőfi 25.ben, sőt mondtam, hogy aki mosakodni, fürödni akar, az is jöjjön be hozzánk, meg az is, aki csak kicsit melegedni óhajt. Dr. Ütő Imre, Kutas körzeti orvosa is szívesen melegedne, hiszen az elsők között ért a tragédia színhelyére, s még este 8 órakor is segített az Atádról, Pécsről, illetve Budapestről érkezett kollégáinak. A borzalomról nem szívesen beszél. Mint mondta, még gyakornokkorában látott utoljára ennyi vért. — Amikor kiértem a sín mellé, mindenütt elszenesedett emberi testrészek, csonkolt sérültek, a mozdony alá gyűrt buszban jajgató emberek, kizuhant áldozatok. A legvadabb amerikai horrorfilm sem produkálhatna véresebb jeleneteket — mondja, miközben a mentést irányító rendőr alezredessel közösen intézkedik az utolsó emberi testrészek összegyűjtéséről. Egyed György, a polgármester sem mozdul a roncsok mellől, a szerencsétlenség után azonnal lezárt vasúti átjáróban ügyel. Mindenkihez van egy-két nyugtató szava, legfeljebb az újságírókat nézi egy kissé morcosabban. Amikor a baleset okairól kérdezem, szótlanul mutat a sorompóra, s a fejét rázza. — Ilyen még nem volt Kutason — mondja. Arról is beszámol, hogy az áldozatok családjának még a tegnapi nap folyamán rendkívüli segélyt folyósítottak, s a helyszínre érkezett Lotz Károly és Kuncze Gábor miniszterek is azonnali segítséget ígértek az áldozatok hozzátartozóinak. Ma délelőtt 11 óráig tizenkét áldozatot sikerült azonosítania a rendőrségnek. Jelen pillanatban mindössze egy, Kutason lévő holttestnek nincs személyazonossága, a Somogy megyei rendőrség kéri és várja a hozzátartozók jelentkezését. A baleset sérültjei közül Kaposvárott hetet ápolnak, közülük kettőt az intenzív osztályon. Dr. Berecz István ügyeletes orvos szerint az intenzív osztályon fekvő két beteg állapota súlyos, életveszélyes, válságos. Az egyiküknek, egy 23 éves fiatalembernek nyílt agysérülése van, az orvosi team elkeseredetten küzdött az életéért, de ma reggel beállt nála az agyhalál. A másik egy 13 éves fiú, súlyos égési sérüléseket szenvedett. A sebészeten dr. Berecz beszámolója szerint öt sérültet ápolnak, akiknek állapota súlyos, de nem életveszélyes. A Kaposvárra beszállított további két égési sérültet ellátták, majd hazaengedték. Életveszélyes sérültből a pécsi Honvéd Kórházba is jutott. Ahogy az ügyeletes orvos lapunknak beszámolt róla, a beteg állapota a ma délelőtti órákban is válságos volt, mivel testén súlyos égési sebek vannak, ezért a belső sérülések vizsgálata a szokásosnál lassabban folyik. A nagyatádi kórház baleseti osztályán ápolt négy sérült állapota súlyos, ám csak egyiküké életveszélyes. Itt egy kilenc hónapos kislány életéért is küzdenek az orvosok. A rendőrség és a MÁV szakembereinek azonnal intézkedniük kellett a baleset után, hiszen a felsővezeték leszakadt, a tartóoszlopok mindenhol kidőltek. Kaposvár és Gyékényes között állt a közlekedés. Az intézkedő rendőrök elmondták, a balesetet követő legfontosabb feladat az emberi testrészek eltávolításával egy időben a forgalom helyreállítása. A szerencsétlenség miatt egyébként több személyvonat is késett, ezeket más útvonalon mentesítő vonatokkal pótolták, míg a Gyékényesen át Budapestre tartó Kvamer expresszt a Balaton felé irányították át. Érdekes, hogy a baleset napján ezen a vonalon ez volt az egyetlen tehervonat, melyet menetrend szerint elindítottak. A vonat vezetője, aki karcolás nélkül megúszta a tragédiát, elmondta: 15 méterre az átjárótól látta, hogy a sorompó nincs leengedve, próbált fékezni, de nem sikerült. C. Csabáné sorompókezelő, aki Kutas állomásépületében egyedül szolgált, a rendőröknek elmondta, hogy miután a diszpécser közölte vele: Nagybajomról kétórás késéssel elindult a vonat, azonnal szaladt leengedni a sorompót, de akkor a teherszerelvény már az átjáróban volt. Szemtanúk szerint a fiatal vasutas hölgy csak az egyik sorompót engedte le, s nem azt, amerről a busz érkezett. Mivel a sorompót négy perccel a vasút érkezése előtt kell leengedni, a rendőrség a kezelőt őrizetbe vette. A Volán is gyászol. A busz vezetője több mint húsz éve dolgozik a vállalatnál, s főnökei szerint a legmegbízhatóbb sofőrök közé tartozott. Fekete Zoltán A helyszínen a mentés tizenkét órát tartott FOTÓ: CZAGÁNY BALÁZS A tragédia áldozatai Nagyné Vognonics Edit (42, Kisbajom), Kovács Sándorné (53, Lábod), Gottlas Kálmánná (42, Balatonföldvár), Kincses Károly (48, Kaposvár), Pintér Sándor (69, Kutas), Göncz József (70, Kutas), Wágner Jánosné (48, Kutas), Bicsák Barbara (13, Kisbajom), Bogdán Margit (Kisbajom), Id. Harangozó László (80, Kisbajom), Kozlár Mariann Ildikó (18, Nagykorpád), Horváth Béla (51, Szabás). A tragédia egyik áldozatát lapzártánkig nem tudták azonosítani. _____________BELFÖLD________________________________________________1996. február 27., kedd "A LEGFELSŐBB BÍRÓSÁG ELŐTT A SZAJOLI SZERENCSÉTLENSÉG ÜGYE «Pistikém, mehettek, áll a váltóút!" A Legfelsőbb Bíróság dr. Pálinkás György vezette büntetőtanácsa ma, lapunk zártakor kezdi meg a fellebbezési tárgyalást a szajoli vasúti szerencsétlenség ügyében. A katasztrófa — mint emlékezetes — 1994. december 2-án történt, a délutáni csúcsforgalom idején. A Törökszentmiklósról érkező 613-as számú gyorsvonat 4 óra 45 perckor szabadezést kapott, s — mert nem kellett megállnia — az előírás szerinti 110 kilométeres sebességgel érkezett a szájeli állomásra. Akkor még senki sem gondolta, hogy jó néhány utasa számára ez a hely a végállomás lesz: 31 ember, köztük több 17-19 éves diák a helyszínen meghalt. Hatan életveszélyes, 15-en súlyos, 30- an nyolc napon belül gyógyuló sérülést szenvedtek. A Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Bíróság ítélete szerint a szajoli állomás a következőképpen fogadta a gyorsvonatot. Az előző tehervonat menesztése után Szűcs Ferenc váltókezelő egyenes irányból egyszerűen elfelejtette kitérőre állítani a váltót. A komplikált csomópontban akkor még csak hatodik alkalommal teljesített egyedül szolgálatot. A vasúti vizsgát is mindössze két hónappal azelőtt tette le, de úgy, hogy a szabálytalanul megalakított bizottság jóvoltából kedvére puskázhatott. Szűcs a gyorsvonat érkezésekor fényjelzést adott két munkatársának, Farkas István tolatásvezetőnek és Illyés Ferenc kocsirendezőnek a soron következő tolatás elvégzésére. Farkas a rádión meg is kérdezte: „Tényleg mehetünk?” A váltókezelő így válaszolt: „Pistikém, mehettek, áll a váltóút!” Az ítélet szerint az ezután következő 4,5-6,5 másodpercben Illyés cigarettára gyújtott, Farkas pedig a váltótorony jelzését figyelte ahelyett, hogy a tolatásra koncentrált volna. Nem vették észre: kitérő helyett egyenes irányban haladnak, ráadásul a mozdony „felvágja”, megrongálja a vágányt. A 613-as gyorsvonatot, amely négy óra 42 perckor Törökszentmiklósról indult Szajol felé, az állomás bejáratánál — Szűcs Ferenc intézkedésére — szabad jelzés várta. A mozdonyvezető nem lassított. Úgy ítélte meg, minden rendben van, a váltó egyenesben áll. Csupán az utolsó másodpercben, 40-50 méter távolságról döbbent rá, hogy ez csak a látszat, de fékezni már nem tudott — a szerelvényt a végzet irányította. A gép erős teste megrándult, a vezető elesett, az első kocsi a mozdonnyal együtt egyenes irányban haladt tovább. Nem sokkal később azonban magától lefékeződött, miután a szerelvény többi része leszakadt róla. A második kocsi jobbra kisiklott, s az állomásépület falát áttörve a váróteremben állt meg. Közben teljesen összeroncsolódott. A harmadik kocsi balra siklott ki. A negyedik is kilendült, majd a közeli emeletes lakóházba futott be, s ott roncsként állt meg. Az ötödik követte a negyediket, de közben kidöntötte a felsővezetéket tartó, vasbetonba épített acélszerkezetet is. Mind az öt vasúti kocsit kiselejtezték. A MÁV kára több mint 350 millió forint. A részvénytársaság utóbb engedélyezte, hogy a komplikált csomópont váltótornyában egy munkatárs helyett kettő teljesítsen szolgálatot. A bíróság Szűcs Ferenc váltókezelőt öt és fél évi, Farkas István tolatásvezetőt kétévi, Illyés Ferenc kocsirendezőt pedig másfél évi fogházbüntetésre ítélte. Kötelezte őket, hogy a 626 ezer forintos bűnügyi költségből 70-70 ezer forintot fizessenek meg az államnak. Az ügyész a váltókezelő büntetését tudomásul vette, a másik két vádlott ügyében súlyosbítást kért , ők egyébként nem ismerték el bűnösségüket. A vádlottak enyhítésért, illetve felmentésért fellebbeztek a Legfelsőbb Bírósághoz . JKulcsár Anna Csak roncsok maradtak FOTÓ: CZAGÁNY BALÁZS ROKONOK KÖZT. Természetes Az aktuális környezetvédelmi feladatokat és az Európai Unióhoz való csatlakozás lehetőségeit vitatta meg a másfél napos munkalátogatáson Budapesten tartózkodó finn kollégájával Szili Katalin, a Környezetvédelmi és Területfejlesztési Minisztérium politikai államtitkára. Az államtitkár asszony arról tájékoztatta lapunkat, hogy tegnap két és fél órán keresztül vitatták meg a közös információs és környezetpolitikai kérdéseket, és az 1996—97-re vonatkozó együttműködés feltételrendszerét. Szili szerint a finn természetvédelmi illetékes főleg azokat a gyakorlati kérdéseket vázolta, amelyek hozzájárultak Finnországnak európai unióbeli tagsága elnyeréséhez. Részletesen tanulmányozták az „ezer tó országának” vízgazdálkodással kapcsolatos eredményeit, a két ország természetvédelmi gyakorlatában felhasználható oktatáspolitikai kérdéseket, valamint a környezetbarát technológiák átvételének lehetőségeit. Az államtitkár asszony felhívta a figyelmet, hogy az előzetes együttműködési határozat alapján a két ország még szorosabbá kívánja fűzni az intézményközi kapcsolatokat is. G. K. I. KÖZELEBB PÁRIZSHOZ Visszarakják a sínpárokat A Malév járatainak esetleges bővítésről, Párizs— Bécs—Budapest gyorsvasút létesítéséről, a hírközlési kapcsolatok bővítéséről és a közlekedési miniszterek májusban hazánkban rendezendő konferenciájáról tárgyal ma Franciaországban Lotz Károly. Lotz francia kollégájával, Francois Fillonnal kétoldalú megállapodást ír alá, melynek értelmében a franciák a posta, a távközlés és a frekvenciagazdálkodás területén átadják szabályozási és technikai tapasztalataikat, valamint segítenek az Európai Unió elvárásaihoz igazítani rendszerünket. Anna-Marie Idrac államtitkár asszonnyal a Malév járatbővítési terveiről beszélnek. A légitársaság szeretne gépeket indítani Lyonba, Nizzába és Marseilles-be. A találkozókon megvizsgálják egy Párizs—Bécs—Budapest gyorsvasút létrehozásnak tervét. Ehhez magyar területen jelentős felújítási munkákra lenne szükség, s a franciák szeretnének ebben részt vállalni. A gallok már most is az egyik legnagyobb befektetők a magyar út- és vasútfejlesztésben. Ők építették az M1-es új szakaszát, általuk készül az M15-ös és M5-ös, két cégük pályázott az M7-re. Lotznak tárgyalni kell azonban a szekszárdi Duna-hídról és a kapcsolódó 9-es főútról, mivel a megbízást elnyert francia vállalat még mindig nem biztosította az építkezés pénzügyi hátterét. Szintén évek óta folynak tárgyalások a Budapest—Kelebia vasútvonal felújításáról és a második sínpár megépítéséről. A dolog érdekessége, hogy a második sínpárt az első világháború után a franciák szedték fel. A miniszter, aki idén az Európai Közlekedési Miniszterek Konferenciájának (CEM) elnöke, találkozik a szervezet francia főtitkárával, Gerhardt Aurbachhal, akivel áttekintik az európai közlekedés helyzetét, valamint a CEM május 28.—30. között Budapesten tartandó értekezletének előkészületeit. A konferenciára félszáz minisztert várnak a világ minden részéről, köztük Lotz kanadai és amerikai kollégáját. rockenbauer