Esti Hírlap, 1996. szeptember (41. évfolyam, 177-197. szám)

1996-09-17 / 188. szám

r _­ A­rch ■•r''j VI ‡ 0 Vj bff O P* w | i 4 I ¥ v ij ¥ 51I «l­ A nyomulás profijai Az újságírókról szeretnek filmeket csinálni Holly­woodban, hisz a közönség mindig kíváncsi arra, hogy mi van a szerkesztőségek­ben, hogyan leplezik le a ha­zugságot a bátor riporterek. Mert természetesen csak az ilyen riporterekről érdemes filmet csinálni. Ám most a Hírek szerel­mesei kicsit mást mutat meg. A riporter itt is bátor, de nem az igazság keresése, hanem a saját karrierje ér­dekében. Milan Kundera a nemrég megjelent Lassúság című regényében „táncos­nak” nevezi ezt a fajtát, aki „nem ilyen vagy olyan társa­dalmi rendet akar ráerőltet­nél a világra, hanem a szín­padot akarja elfoglalni, hogy az énjét ragyogtassa. A szín­pad elfoglalásához azonban előbb­­le­ kell taszigálnia a többieket.” Jon Avnet film­jének főhősnője is ilyen (Mi­chelle Pfeiffer), egy nem kü­lönösebben értelmes szőke libácska, aki elhatározza, hogy tévésztár lesz. Efféle bátor, szőke hölgyekkel prim­lon mial a világon talál­kozhatunk a tévéstúdiók­ban. De maradjunk most Amerikánál. Mit tehet egy nem különösebben tehetsé­ges kezdő riporternő, ha helyzetbe akar kerülni? Meghódít magának egy biz­tos pártfogót, aki tolja őt fölfelé a ranglétrán, így van ez mindenütt. És hát erről szól a Hírek szerelmesei is, hiába kreál­nak végül ebből a bizonyos pártfogó és pártfogólt közöt­ti kapcsolatból hollywoodi módra halhatatlan szerel­met. Bármennyire is szeret­nék — én is, meg az alkotók is — , mégsem tudok együtt­­érezni a bátor főhősnővel, mert nem az érvényesülő te­hetséget látom benne, ha­nem a nyomulás fékezhetet­­len profiját. Kicsit féltem tő­le az újságírást. De egy ki­csit ettől a filmtől is, mely valódi hőst akar csinálni a „táncosokból”. A pártfogót (később férjet) alakító Ro­bert Redford is jobban tet­szett nekem, amikor még igazi újságírót és igazi hőst játszott Az elnök emberei­ben i­­l, •Y »xv ^ Y •i-A­ Robert Redford, a nyomulós libácska nagy pártfogó, és Michelle Pfeiffer. GRYLLUS DORKA VÉGTELEN SZABADSÁGA X­­­03 Sokan óvták Lili szerepétől Gryllus Dorka neve az Érzé­­kek iskolája című film óta már ismerősen cseng a fiata­lok körében, annak ellenére, hogy az ifjú hölgy még csak harmadéves főiskolás. A ne­vezetes filmet, mely Ester­házy Péter Tizenhét hattyúk című regényéből készült Só­lyom András rendezésében, szeptember 26-ától fogják vetíteni a mozikban. A be­mutató előtt kértünk inter­jút a fiatal színinövendéktől, aki Csokonai Lilit játssza az Érzékek iskolájában. — A Gryllus név elég is­mert a magyar művészeti életben. Eleve elrendelt volt, hogy te is művészeti pályára lépsz? — Édesapám a Kaláka együttes tagja, édesanyám pedig rendező a Rádióban. Nem nagyon lelkendeztek, hogy színésznő akarok lenni, de én egyszer csak eléjük álltam, és azt mondtam, hogy na, akkor most eljött az idő... Aztán két évig jár­tam a Nemzeti Színház stú­diójába, s utána felvételiz­tem a színművészetire, ahol most vagyok harmadéves Benedek Miklós osztályá­ban. — Mit szólt a főiskola és mit szóltak az osztálytársa­id, amikor elvállaltad a fő­szerepet az Érzékek iskolá­jában? — A főiskoláról nem szok­tak kiadni második év végé­ig senkit. Ez a forgatás per­sze nyáron volt, de akkor sem szoktak. A társaim, fő­leg a lányok nagyon rende­sen viselkedtek, segítettek meggyőzni Benedek tanár urat, hogy elengedjen. Végül is beleegyezett, hiszen ő is tudta, hogy ez nagyon nagy lehetőség számomra. Aközül rajtam az egyik újságban kellett választani, hogy nyá­ron ülök a Balaton-parton és nem csinálok semmit, vagy forgatom ezt a filmet. — A Filmszemle alatt azt mondtad, hogy kicsit félsz a bemutatótól. — Most is félek tőle, hi­szen akkor csak a szakma látta, de most a nagyközön­ség elé is kikerül. — És a szakma mit mon­dott? — Rosszat is, jót is, vegye­sen. Van tíz ember körülbe­lül, akiknek a véleménye na­gyon fontos nekem, őket mindig meg fogom kérdezni. — Kik ezek? — Nem mondom meg, ez az én titkom. — Édesapád köztük van? — Hát..., ő nagyon szeret engem, és azt szeretné, hogy boldog legyek, drukkol ne­kem... Fontos, amit mond, de ő mindig sokkal pozití­vabban fogja megítélni, amit csinálok, mint mások. — Sokan óvtak ettől a szereptől, például a vetkőzé­­sek miatt? — Persze. Nagyon nagy dilemma volt. Épp most él­egy kritikát a filmről, ahol azt írták, hogy korai még ez a vetkőzés. — És te mit gondolsz er­ről? — Én most már nem fo­gok azon tépelődni, hogy ez rossz vagy jó. Örültem, hogy ezt a szerepet eljátszhattam. Nagyon élveztem a forga­tást, fantasztikus embereket ismertem meg. Nem bántam meg, hogy elvállaltam Lili szerepét. — Te milyennek láttad magad a filmben? — Az a baj, hogy az ember nem tudja objektíven nézni önmagát. Én például utálom nézni magam. Idegesít, nem tetszik. Voltak persze olyan képek Máthé Tibor felvételei között, amelyekre azt mond­tam, hogy ilyen jó kép még nem készült rólam, de színé­szileg ezt így nem lehet meg­ítélni. — Mit tanultál ettől a lánytól, egyáltalán szereted őt? — Igen, nagyon bírom. Ő úgy éli meg a szerelmet, hogy odacsap mindent, és azt mondja, hogy én ezt az embert akarom, és kész. De ebbe bele lehet halni, és ő is belehal, ha nem is fizikailag, de lelkileg. Esterházy Pétert egyszer megkértem a forga­táson, hogy mondjon vala­mit Liliről. Ő azt válaszolta, hogy Lili szabad, végtelenül szabad. Ez nagyon sokat se­gített. — De manapság nem szo­kás ilyen vadul megélni a szerelmet. — Nem. — Megváltozott az életed ettől a filmtől? — Olyan szempontból igen, hogy akadt egy-két munkám, hívtak forgatni, de amúgy ne­m történt nagy változás. — Hová hívtak forgatni? — Nyáron Sopsits Árpád Légyfogójában és Koltay Gábor Honfoglalás című filmjében játszottam. — És őrzel még valamit Liliből? — A film után egy kicsit még élt bennem, többször gondoltam arra, hogy ő va­jon mit szólna egyes cseleke­deteimhez, de most már visszazökkentem a saját vi­­lágomba. -^|Csordás Lajos A rendező, Sólyom András felvétele Gryllus Dorkáról VÁSÁRY ÉS A CIMBORA ZENEKAR XI­I . Mikulás-koncert és új CD Öt esztendővel ezelőtt az egyik, Balatonalmádiban rendezett nemzetközi Cim­bora-vakáció alatt a jelen lévő fiatal muzsikusokból­­ létrejött egy alkalmi együt­tes, a Cimbora Zenekar. A nyári koncertezést két éve ősszel váltotta fel a rendsze­res munka, amikor is az A -L­ együttes élére sikerült meg­­,­­ nyerni Vásáry Tamást, az 7 F MRTV Szimfonikus Zeneka­­r Ja­rának fő-zeneigazgatóját. A X? Megalakult a MRTV Ifjúsági v ''S Zenekara, s a fiatal muzsi­­l­­­kusok azóta a Tavaszi Fesz­esz­z­tivál mellett már számos ha­­­­zai és külföldi vendégsze­­­­replésen vehettek részt, gyakran láthatják őket a te­levíziónézők, és sokszor sze­repelnek rendhagyó pro­dukciókban is. Idei évadjuk is különleges koncerttel in­dul, hiszen szeptember 23- án az együttessel az Ameri­can Piano Quartett lép a hangversenydobogóra, s vi­lágpremierként mutatják be az orosz zeneszerző, Peska­­nov két zongorára, nyolc kézre és zenekarra írt mű­vét. A zeneakadémiai esten Kaposi Gergely dirigálja az együttest. Ő a karmestere a zenekar őszi turnéjának is, amelynek során három al­földi városban, Csongrádon, Békéscsabán és Kiskunfél­egyházán adnak hangver­senyt, majd a Vajdaságban is fellépnek, Zentán és Sza­badkán­ mutatkoznak be a közönségnek. Ezekkel a koncertekkel a CD-felvéte­­lükre készülnek, hiszen no­vemberben Vásáry Tamás vezényletével elkészítik első lemezüket, amelyen De­libes-, Fouré-, Mozart- és Schubert-művek szerepel­nek. Finnországból december­ben maga a Mikulás érke­zik hozzánk, s tiszteletére az együttes a Néprajzi Mú­zeum aulájában ad hang­versenyt. Egy hétre rá a Budapest Kongresszusi Központban az egész napos gyermekprogramban vesz­nek részt, amit a televízió felvesz, s természetesen eb­ben az évben is rendeznek karácsonyi koncertet. Az Operaházban 22-én Tokody Ilonával lépnek fel, az est első részében pedig Vásáry Tamás Érdi Tamással ját­szik négykezest. A követke­ző esztendő is izgalmasan kezdődik, hiszen a tervek szerint a kiváló orosz brá­csaművésszel, Jurij Bas­­mettel adnak koncertet a Tavaszi Fesztiválon. A fel­lépések sorában a Budapes­ti Búcsú is szerepel, emel­lett terveznek egy közös hangversenyt Rost Andreá­val, s egy erdélyi körúton is részt vesznek majd. Sőt ha minden az elképzelések szerint alakul, jövő nyáron a Cimbora-táborban, az együttes betanul egy teljes operát, vagy a Rigolettót vagy a Varázsfuvolát, s ezt a produkciót fiatal művé­szekkel a Szegedi Szabad­téri Játékokon is előadnák, sőt lehet, hogy a későbbiek­ben a darab az Operaház repertoárjára is felkerül. R. Zs. Zárkózott Leonardo, bohém Caravaggio A Szaturnusz a melan­kolikusok bolygója. A re­neszánsz korában alakult ki az a nézet, mely szerint a művész igazi szaturnuszi alkat: szemlélődő, tűnődő, elmélkedésre hajló, magá­nyos és kreatív. Az évszá­zadok során számos (vagy inkább számtalan) nem épp hízelgő jelzőt kaptak a művészek. Egocentrikus, szeszélyes, neurotikus, fe­gyelmezetlen, megbízha­tatlan, tékozló, kicsapon­gó, munkamániás embe­reknek tartották őket, aki­ket csak a festmény, a szo­bor, az épület érdekel, amin dolgoznak. Mások, mint a „normális” embe­rek, mondták. Rudolf és Margot Wittkower A Sza­turnusz jegyében című, az Osiris Kiadónál megjelent könyvében annak jár utá-­­na, miben gyökerezik ez a hiedelem. Korabeli doku­mentumokból, szerződé­sekből, jegyzőkönyvekből, l’­ÉSi naplókból, levelekből, ön­életrajzi írásokból izgal­mas, sokszínű kép rajzoló­dik ki a művész személyi­ségének változásairól — az ókortól a francia forrada­lomig. A szerzők elemzik művész és mecénás kap­csolatát, alkotó és alkotás viszonyát, személyiség, jel­lem és mű hármasát. Meg­tudhatjuk, hogyan igazod­tak el festők, szobrászok és építészek a szerelem és a törvény útvesztőiben. Szó esik különc és finom mo­dorú, elfeledett és híres mesterekről: Michelangelo „lelki bánatáról és rossz­kedvéről”, a zárkózott Leonardóról, a bohém Ca­­ravaggióról. Fösvény, té­kozló, koldusszegény és dúsgazdag, zseniális és őrült, vidám és melankoli­kus, öngyilkosságba mene­külő alkotókat ismerhet meg jobban művészettörté­nész és mű­vészet)kedvelő. Sajó Yvette /\~L *r $M*k­WWc __________________________________CaN­a^ kL _________­____________•__________^_______iW0^ 1996. szeptember 17., kedd ^________________________KULTÚRA • SZÓRAKOZÁS ___________________tstitt­da* k A humor inflációs korsza­--­xj­kát éljük, így kényszerűségből ma leszállítottuk komikai igénye­­inket. Galla Miklós és Dózsa Gergely tegnap esti műsora a­­ TV1-en kielégítő volt, mert­­ legalább nyomokban emlékez­­tetett arra, amit a műfajtól­­ elvárunk. Mai angol szerzők jelenetecskéit, villámtréfáit élvezhettük magyaros ízekkel­­) fűszerezve. A szerzők a min­dennapi élet kínos pillanatait ábrázolják, például: a vendég- ta­l­lói pincér utálatos, a popsztár X s hülye, az irodalomrajongó X. nem tud olvasni, sőt enyhén gyengeelméjű. Ilyen és ehhez hasonló épületes jelenségeken szórakozhattunk. Valószínű­leg nem a humoristákban van v­ogt­ a hiba, hanem bennünk. Olyan­­ gépiesen és unalmasan élünk, hogy semmiképp sem tudunk megfelelő alapanyagot szol­­gáltatni a nevettetőknek. A komikum leleplező erejű lehet, amikor a pompázatos felszín­e mögött felfedezi lelki rugói-­­ matlanságunk szomorú jeleit. Ennek legegyszerűbb képlete a helyzetkomikum, azaz a has­­raesés, a pofozkodás, az ugra- e­tás, a tortadobálás. Ilyet is lát-­at­­­hattunk, az élő céltáblája ezút­tal a tudományos körülmé­­r­nyeskedés volt. Tehát nem Ab magán a helyzetkomikumon kellett derülnünk, hanem a A- fontoskodó magyarázaton. Megtettük, de sajnos semmivel­­felszabadult örömet nem érezh­e­tünk. Pedig az elméletírók ezt m­i is előírják azoknak, akik a ko-­­­mikum befogadására vállal- xva­koznak. Szekrényesy Zatfvr/V Zv~" XAAX rOU % Minden vagy semmi -d Ha létezik igazi kortárs magyar festészet, az október harmincadikáig az új Ga­lamb utcai Cávid Galériában megtekinthető. A kiállító El Kazovszkij, aki az Art-mozi­­hálózat viszonyag újdonsült és nehéz helyzetű mozijának, a Cirko-Gejzírnek a belsejét tervezte és kivitelezte. Ins­tallációi bálványállat-figu­­rákkal, szürke, piros, fekete színekkel ejtik ámulatba a filmrajongókat. A családias klubmoziba persze nem fér­tek be többméteres szobrok, a mostani kiállítás színhelye azonban erre éppen alkal­mas: nem lakásszerű galériá­ról van szó, hanem nagy te­rekről és felületekről, ame­lyekben a színek és a formák kibontakozhatnak. A festő­nőt új tárlatának nyitónap­ján kiállítása „keletkezésé­ről” faggatuk. — Szeretem ezt a galériát, s örülök, hogy ők kértek fel munkáim bemutatására. A fehérmárvány-padló meg­maradt, a falak fehérek, na­gyok, a helynek mégis kicsit ipari jellege van. Nem olyan lakályos, leginkább ez tet­szik benne. Emeletes csend­életek címmel készítettem ide egy sorozatot, válogatá­som is ebből a címből indult Purgatórium XXXVII. ki. Gyakran használom ezt a címet: ez talapzatot, ki­­emeltséget jelent, egymásra rakott tereket. A munkát augusztusban kezdtem el, először elméletileg építettem fel a rendszert, s ez nem képi forma, olyasmi, ami engem éppen érdekel, valójában a /-n , dolgokhoz való viszonyaim felr rögzítése. ^ — Úgy tudom, installációi ú °V Berlinből érkeztek. — Igen, ott egymásba ka- C Ty paszkodva, sűrítve állítottuk . r ki őket, ötöt-hatot együtt. Itt viszont sorban követik egy----C X mást, mint egy terített asz-iV c talon. Az installáció nekemj%. ^ olyan, mint egy villanyvasút, ^ mint egy játék, sokfélekép- T pen fel lehet építeni. ^ — Honnan jön ez a színvi­lág? t ä — Minden más mellett, azt hiszem, a szín a legke-­­ vésbé tudatos, az állapot, az ' ' alkat lenyomata. Ez az, ami a leginkább impulzív, hul- ' ’ lámzó: a színek visszatérnek , és eltűnnek. Vj” — Hogyan érinti a piac, a jÉ W* képeladás kérdése? X?­ ^ — Szívesen adok el múze­­gr­amnak és gyűjtőnek, bár maga a folyamat egy picit irritáló: hogy pénzre kell y fordítani az alkotást, egy- ^J / szerűen kínos. Megállapo- ^ ' dás, kompromisszum kérdé- ^ b se, mi mennyibe kerül, ezt J • X persze mindig újra ki kell­ Íó L találni, de valójában egy ! A műalkotásnak nincs ára: X vagy minden, vagy semmi. yA F­­­éj /yt A színészdoki nassol — Verebély ma nem ren­del!!! — jelenti ki harsogó baritonján a Vidám Színpad portása... Ugyanis váratla­nul toppantam be a színház­ba, gondoltam, csinálok egy beszélgetést Verebély Iván­nal, a népszerű komikussal, akiről tudni, hogy félti egészségét, s olykor rászoru­ló barátait is kisegíti orvos­ságokkal, s ha kell, lázat mér, pulzust hallgat, szóval általános „orvos”... Szerencsém volt... — a doki ott ült kedvenc gyógy­szerei között, miközben Ló­­rán Lenke nyújtotta rá éles nyelvét, hosszú ááá­t mondván. — Kérem a következőt! — nézett máris rám. — Már megint beteg vagy? Megkí­nálhatlak egy friss Algopi­­rinnel? . nnnek­ a­­ — negyven év szinpaai Rajz, szöveg: ivanus imszio --------------------------------------------------------------------------­ ^VOvÁ ^ nV G—*. I j/Crrt ^ 0 — Oh, nem, köszönöm. Ezúttal privátként keres­lek, vagyis megkérdezném, milyen alakításodnak ör­vendhetünk legközelebb „másodállásodban”, a szín­házban. — Betegeimhez szóló ta­nácsaim mellett olykor-oly­kor játszom is... — Negyven év színpadi működésed után mit tudsz még felmutatni? — Három gyönyörű gyer­mekem van... Napjaim felét velük töltöm el... De azért a színházra is van időm, mos­tanában egy fergeteges víg­játékban játszom, címe: Család ellen nincs orvosság. Hol is játszódhatna a sztori, ha nem egy kórházban, to­lószékben? Partnereim: Gálvölgyi János, Csala Zsu­zsi, Straub Dezső... — A nyáron külföldön szerepeltem Kása Andris­sal, séta­­ közben kiszúrtam egy ötemeletes csarnokot. Felnézünk az épületre, melynek minden emelete gyógyszerekkel van meg­töltve. Andris megszólal: — Ha felmennénk, mekkorát tudnál te itt nassolni... Rajz, szöveg: Kallus László ------------------------------------------------V ( IC) 101 Víg­ évad A Tolsztoj-regény nyomán készült Háború és béke című színjá­ték bemutatójával indul az idei vígszínházi évad. Ezt követi a Pes­ti Színházban a Dandin György. A Házi Színpadon Spiró György Dobardan című tragédiájának bemutatójára készülnek. Ez a né­hány éve született mű a délszláv háború menekültjeinek a sorsá­val foglalkozik. Az idei műsorterben szerepel még Labiche Florentin kalap cí­mű komédiája, Hasek Svejkje, Spiró György színpadi változatá­ban, Anouilh Colombe című játéka. Különleges művészi vállalko­zásnak ígérkezik a Faust bemutatása a Házi Színapadon. Maria Callas életéről szól a Mesterkurzus, melyet Kútvölgyi Erzsébet fő­szereplésével visznek színre. Továbbra is nagy hangsúly esik a kortárs dráma bemutatására. Megismerkedhetünk egy fiatal ír szerző, Martin McDonaghis darabjával, a kanadai Michel Tremb­lay tizennégy női szereplőt felvonultató művével. A Budapesti Ka­maraszínházzal közös produkcióban viszik színre Korognai Ká­roly színjátékát. Kornis Mihály pedig, aki az idei évadtól irodalmi tanácsadóként a színházhoz szerződött, új darabot ír. A téma Ká­dár János lesz, a premier február vége felé várható. A Házi Színpadon a tavalyi évadban nagy sikert aratott a Trisz­tán és Izolda, illetve a Baal, ezeket az előadásokat most átviszik a Pesti Színházba, a bemutatók október 6-án, illetve október 27-én lesznek. A Vígszínház előadásait évadonként mintegy három-négyszáz­ezer néző látogatja. A felmérések szerint a fiatalok is nagy­on sze­retik ezt a nagy hagyományú társulatot, mely most kezdi 101. évadját. Sz. J.

Next