Esti Kurir, 1928. május (6. évfolyam, 99-122. szám)

1928-05-12 / 108. szám

Szombat, 1928 május 12 LiKium. A­UTÓ-KURÍR A vátasa mellet . . . * A SZÉKESFEHÉRVÁRI magyar királyi Ál­­lamépítészeti Hivatal főnöke, Puskás műszaki főtanácsos, a minap érdekes átiratot küldött a Királyi Magyar Automobil Club igazgatóságá­nak. Levelében közli, hogy az automobilközle­kedés megkönnyítése, a hajtási szabályok betar­tássa ,s ellenőrzésének céljából hivatalának működési területén az útszemélyzetnek egy kör­rendeletet bocsátott ki, amely nagyjában így szól: „Valamennyi állami és törvényhatósági út­­mesternek! A nyári időszak beálltával várható nagyobb mérvű autóforgalomra való tekintettel elrendelem, hogy az útkaparókat legközelebbi körútja alkalmával a következőkre figyelmez­tesse, illetve oktassa ki: Az utkaparó tartozik a legéberebb figyelemmel kísérni a hajtási sza­bályok betartását. Rendellenességek esetén a kihágást elkövető nevének és lakhelyének ada­tait köteles feljegyezni és főnökeinek beküldeni. A nagyszámú vidéki autós forgalomra való te­kintettel tartozik minden útkaparó az útbaiga­zításért hozzáforduló utasoknak készséges és udvarias formában útbaigazítást adni, balese­tek, vagy súlyosabb defektusok esetén, még hí­vás nélkül is azonnal segítségre sietni s minden külön díjazás nélkül azonnal rendelkezésre áll­ni. Az útkaparó köteles a gépkocsivezetők haj­tási sebességét is kontrollálni, különösen a köz­ségek belterületén. Ha az automobilokat lassí­tani kell, lófogatok vagy más okok miatt az útkaparó zászlólobogtatással adjon jelt az el­haladó gépkocsinak." Egyébként Fejér megye területén az Állany­­építészeti Hivatal az útkaparókat pirosszinű, kö­zépen fehér kör é­s benne „U“ betűs jelzőzász­lókkal látták el, hogy 2—300 méterre is feltűn­jék az autón utazóknak, hogy ott egy útrendőr­­ségi közeg tartózkodik, akitől felvilágosítást és szükség esetén segítséget is nyerhetnek az auto­­mobilisták.* NÉHÁNY NAPPAL EZELŐTT 2 fillérrel fel-k­ieme­lték a benzin árát, amit csak előjelnek te­kintenek, mert a különböző cégek már régen el­határozták, hogy kartellszerű tömörüléssel a benzin árának felemelését végrehajtják. Ez a kartell nálunk különböző okok miatt nem ala­kult meg, annál nagyobb azonban a szoros kap­csolat a nagy világcégek párizsi kirendeltségei­nél. Ott sürgönyt menesztettek a­z összes ben­zin) importőr cégekhez, hogy a benzinárakat,­mi­lyen mértékben emeljék. Ik­re terjedt annak, hogy a várható és indokolatlan benzin áremel­kedések megakadályozására spanyolországi minta szerint nálunk is propaganda indul meg az állami benzinmonopólium behozatalára, mert állami monopólium esetén a benzinimportőr cégek az árak állandó csökkenése mellett lát­nák el az országot benzinnel. * A MÁJUSI NAGY REPÜLŐNAP iránt óriási az érdeklődés. Hiszen a magyar publikum min­dig szeretettel és nagy érdeklődéssel kísérte a repülő technika fejlődését. Különösen nagy az érdeklődés tehát a magyar repülőnap iránt, amelyet Mátyásföldön május 17-ikén rendez a Magyar Atlétikai Club motorsportosztálya. Az áldozócsütörtöki repülőnap az újjászületett és jelenleg új fejlődés előtt álló magyar aviatiká­nak lesz bemutatója a magyar közönség előtt. A repülő­mitingen a szombathelyi állami pilóta­iskola oktatói és növendékei, valamint a Mű­egyetemi Sportrepülő Egyesület pilótái mutat­ják be képzettségüket, tudásukat. A repülő­­napon kizáróan magyar pilóták és magyar gé­pek vesznek részt. Az impozáns repülőnapon 10—12 repülőgép egyszerre fogja bemutatni a levegőben a „bukfencet“, az „orsót", a „dugó­húzót“ és a „lecsúszást amit a magyar kö­zönségnek még nem volt alkalma ilyen sok repülőgéppel látni. Bemutatják majd a lég­gömbvadászatot is repülőgéppel, valamint a leugrást repülőgépről, ejtőernyővel. A repülő­­nap célja, hogy a magyar közönség minél szé­lesebb rétegei tájékozódhassanak a repülőtech­nika és a repülőgépvezetés fejlettségének mai helyzetéről. A látványos repülőnapon a néző­­közönség a légiforgalmi társaságok gépein kör­­repüléseken is résztvehet. Miután előrelátha­tóan óriási lesz az érdeklődés az ifjú magyar sportrepülők mutatványai iránt, a rendezőség előre gondoskodott a Mátyásföldre külön vil­lamosokról és olcsó autótaxikról. * ÉPPÚGY MINT KÜLFÖLDÖN, ahol egy-egy gyár meglepetésszerű automobilnyításokkal kí­van szerepelni, nálunk csendesen ,és elzárkózot­­tan dolgozik a csepeli Weiss Manfréd-gyár az új magyar automobilok gyártásán.­A Weiss­ Man­­fréd-féle automobilok m­ár régen szerepelnek úgy, hogy sok teherautó és több­ személyauto­­mobil fut mer az ország különböző részén az új magyar autómárka, a „­VM“ jelével. A más­­féltonnás Weiss­ Manfréd-féle teherautó­ mű­szaki leírása nagyjában a következő: A motor kétütemű, négyhengeres monoblock,' 03-szor 70­ mm. hengerekkel, ti.870 liter űrtalálysú, 8 adó­­lóerős magasfeszülségű akkumulátorgyújtással, Zenith karburátorral. Valamennyi csapágya gördülő rendszerű. A sebességváltó a motorral egybe van építve. 4 sebességgel megy előre és eggyel hódra. Óránkénti sebessége legközvet­lenebb hajtással 53 km. A kapcsoló száraz, egy lemezes. E pillanatban több mint 22 személy 31 léha-automobil van üzemben, mintegy pró­baképpen ahhoz, hogy rövidesen hatalmas szé­riákban kerüljenek ki a Weiss Manfréd-autók a magyar és külföldi piacokra. A közelmúlt napokban a legnagyobb csend­ben megalakult a benzinkartel, amelybe a hazai finomítók is beléptek, így azután teljes az egység a szakmában, ami már demonstrálódott is a tegnapi na­pon. A kartel elhatározásából ugyanis váratlanul felemelték 42 fillérről 44 fil­lérre a benzin egységárát, ami 5%-os drágításnak felel meg. A tegnapi áremelés teljesen indokolatlan volt, mert a külföldi piacokon az árak álta­lában lanyhák, a verseny csaknem mindenütt tovább és lefelé szorítja az árakat A kartel áremelése károsan befolyásolja a mezőgaz­daságot és az automobilizmust s ezért a kormány nem nézheti tétlenül a kartel drágító manőverét, amellyel szemben már most fel kell lépnie, mert szakkörökben úgy tudják, hogy a ben­­zinérdekeltség további emeléseket tervez. A kormánynak módjában van erélyesen fel­lépni ezzel a kartellel szemben amelynek egyes tagjai jelentős kedvezményeket élvez­nek. 1876. XIII. törvénycikk hatálya alá tartozó házi, azaz belső cseléd. Ezen jogi minősítésen nem változtat az a kö­rülmény, hogy a gépkocsivezető szolgálata bi­zonyos szakképzettséget feltételez. Nem változ­tat pedig azért, mert a gépkocsivezetéshez kí­vánt szakképzettség semmiesetre sem tekinthető olyan fokú tudományos előkészültségnek, vagy magasabb műveltségnek, amilyenre e törvény­cikk 3-ik §-ának a cselédi minőséget kizáró A) pontja céloz. Házi, vagy belső cselédnek mind a leszolgált, mind a le nem szolgált — vagyis a felmondás időre járó, bérkövetelése, nem kártérítési, ha­nem szerződés teljesítésére irányuló követelés, s így annak elbírálása az 1876 XIII. törvény­cikk l1c. §-a értelmében a közigazgatási ható­ság hatáskörébe tartozik. A hatáskör szempontjából közömbös az, hogy a gépkocsivezetőnek volt-e cselédkönyve, vagy, sem, mert a cselédkönyv hiányának nem a cse­­lédi minőség, hanem csupán a cselédtörvény Megalakult a benzinkartel és felemelte az árakat .­­ • § GOOB­AR $ A hatásköri bíróság legújabb dön­tése szerint a softőrök háztartási alkalmazottaknak tekintendők A gépkocsi­vezetők bérkövetelése per esetén ezentúl nem a rendes bíróság, hanem a közigazgatási hatóság hatáskörébe tartozik az automobiltulajdonosokat, valamint­ a sof­őröket egyformán érdeklő kérdés foglal­­koztata néhány hónappal ezelőtt a Hatásköri Bíróságot. A felvetett probléma az volt, hogy­­ gépkocsivezetőknek, akik magánszemélyeknél illanak alkalmazásban, van-e joguk felmondásig súg döntése- feltüncstkedSr mert -á­t ''nidtsdia, hogy a magánosoknak szolgálatában álló gép­kocsivezetők „házi cselédeknek“ tekintendők s ezért bérdifferenciák esetén felmondási időre kártérítést nem követelhetnek, hanem pana­szukkal az elsőfokú közigazgatási hatósághoz fordulhatnak szerződés teljesítésére irányuló követelés megítélése végett. Miután Budapesten az egyes rendőrkapitányságok teljesítenek rendőrbírói funkciót, néhány nappal ezelőtt a budapesti főkapitány e kérdésről a következő „rovatali stílusban" fogalmazott napiparancsot tette közzé: „Tudomásvétel és megfelelő eljárás céljából Közlöm a kerületi­­kapitányságokkal, mint a cselédügyekben eljáró elsőfokú közigazgatási hatóságokkal, hogy a hatásköri biróság 1927. M.2p18fe. színűi­­­határozatával, azcafi.Kérdésé­ben,­ hogy valamely magánszemély gépkocsi- vezetőjének, aki kizárólag az alkalmazó ég há­­zanépe fuvarozását látja el, — szolgálati járan­dósága iránt indított ügyében, az eljárás ren­des bíróság, vagy a közigazgatási hatóság ha­táskörébe tartozik be — akként döntött, hogy fémjelzett esetben a közigazgatási hatóság hi­vatott eljárni, mert valamely magánszemély gépkocsivezetője, aki kizárólag a gazda és ház­­népének fuvarozását látja el, mint a háztartás körül foglalkoztatott olyan személy, aki egy hónapnál nem rövidebb időre személyes és folytonos szolgálatok teljesítésére bérért köte­lezi magát, hasonlóan a parádéskocsishoz, az büntető rendelkezéseinek alkalmazása szem-­­pontjából van jogi jelentősége. A hatásköri bíróságnak ezen határozata nem vonatkozik a valamely iparüzem, például fuva­rozóvállalat szolgálatában álló gépkocsiveze­tőkre, akik már nem cselédek, hanem iparos­segédek". Ez a különös intézkedés a soffőrök körében bizonyára visszhangot fog kelteni. Mi a magunk részéről megjegyezzük, hogy a gépkocsivezetők hovatartozását egy 1876-ban kelt törvénycikk alapján állapították meg, holott a törvény 10 évvel előbb készült, mint az első automobil, amelyet a német feltalálók, Daimler és Benz megkonstruáltak. IIIHTAS automobil ipar és KeresrasM R.-L Budapest, V., zápolya-Utca 13. Telefon: h. 906-69. L. 983-34 fim szonassy- is teliemssift gyártása és vezérképviselete. Teljesen megbízható, menete nyugodt, olcsó, a legnagyobb teljesítőképesség. Gumi- és Üzemanyagfogyasztása a legminimálisabb. Az összes alkatrészek a legolcsóbb árban ál­landóan raktáron,­­lazítások salát kitűnően felszerelt és elsőrangú szakerők vezetése alatt álló vállalatba:1. Saját vezetőiskola Szolvens vidéki képviselők kerestetnek A DUNÁNTÚLI AUTOMOBIL ÉS MOTOR CLUB május 13-án tartja meg nagy túraverse­­nyét. 30 beérkezett tiszteletdíjat osztanak majd ki az előreláthatóan nagysikerű verseny győz­teseinek, amelyen részt vesznek József főherceg, valamint Albrecht főherceg is. A szabályzat sze­rint az a győztes, aki úgy a kitűnő állapotban levő egyenes országutakon, valamint a másod­rendű kanyargó, sáros, Veszprém—Cseszneki szakaszon is ugyan­azt a sebességet éri el. Az óbudai vámnál a közel 100 főre rugó motoros és automobilista versenyzők csapatát diadalkapu­val várja a verseny végén a Királyi Magyar Au­tomobil Club. A verseny befejeztével este 10 órakor vacsora keretében a Hungária-szállodá­­ban hirdetik ki a verseny eredményét, s itt oszt­ják ki a díjakat is. A szép versenyre minden­ra­­valamire való magyar automobolista és motor­­sportoló már benevezett, úgyhogy ez a verseny, valóban tekintélyes és imponáló lesz. CIÁNIVAL IRT PAX VÁLLALAT VI., Vilmos császár-út 17. Telefon s 261.06, M : giSf Te Misisfe inog -sím ^ . ujdonságaink­al | ^ ||| : IV., Fea­eneiels. fere 2. Fiókok: Y., Tisza István utca 7. —­­Pécs, Győr Nemzetközi gpurtegsFertpesepen­itfúlju­s 8-12-ig Építsen be motorjába egy teljes készlet clampion-En­aptisai és motorjának teljesítménye emelkedni fog Vezérképviselet: HMM es madman. re Telefon: 289-86 és 144-71 francia automat tulajdnosok! . Eredeti gyári alkatrészekkel javít, pótol. INDÍTÓ O­ucellier és R. B. gyári alkatrészek lerakata. AKKUMULÁTOR KEMÉNY ÉS MANN autó elektromos Ipari üzem r.T,‘ ‘;,!S STEVR (fü 2 Üfiil MO! ^§27 i • I irsiisü resiird 1 VerseiMOCSI-Katagramn, Wolfner László ur 181.49­­ km es átlagsebességgel a nap legjobb idejét futja. Il*87&IG8­­­SpOMilOCSHK­tSSIlfillin­: Delmar Walter ur 172.95 km-es­­ átlagsebességgel a Sportkocsi-kategóriában országos re­kordot állít fel. I Sleyr Művek Magyar Kereskedelmi Részvénytársaság Budapest, IV., Ferenciek tere 9 veloSoss: 219-45. 11. oldal

Next