Esti Kurir, 1928. május (6. évfolyam, 99-122. szám)
1928-05-12 / 108. szám
Szombat, 1928 május 12 LiKium. AUTÓ-KURÍR A vátasa mellet . . . * A SZÉKESFEHÉRVÁRI magyar királyi Államépítészeti Hivatal főnöke, Puskás műszaki főtanácsos, a minap érdekes átiratot küldött a Királyi Magyar Automobil Club igazgatóságának. Levelében közli, hogy az automobilközlekedés megkönnyítése, a hajtási szabályok betartássa ,s ellenőrzésének céljából hivatalának működési területén az útszemélyzetnek egy körrendeletet bocsátott ki, amely nagyjában így szól: „Valamennyi állami és törvényhatósági útmesternek! A nyári időszak beálltával várható nagyobb mérvű autóforgalomra való tekintettel elrendelem, hogy az útkaparókat legközelebbi körútja alkalmával a következőkre figyelmeztesse, illetve oktassa ki: Az utkaparó tartozik a legéberebb figyelemmel kísérni a hajtási szabályok betartását. Rendellenességek esetén a kihágást elkövető nevének és lakhelyének adatait köteles feljegyezni és főnökeinek beküldeni. A nagyszámú vidéki autós forgalomra való tekintettel tartozik minden útkaparó az útbaigazításért hozzáforduló utasoknak készséges és udvarias formában útbaigazítást adni, balesetek, vagy súlyosabb defektusok esetén, még hívás nélkül is azonnal segítségre sietni s minden külön díjazás nélkül azonnal rendelkezésre állni. Az útkaparó köteles a gépkocsivezetők hajtási sebességét is kontrollálni, különösen a községek belterületén. Ha az automobilokat lassítani kell, lófogatok vagy más okok miatt az útkaparó zászlólobogtatással adjon jelt az elhaladó gépkocsinak." Egyébként Fejér megye területén az Állanyépítészeti Hivatal az útkaparókat pirosszinű, középen fehér kör és benne „U“ betűs jelzőzászlókkal látták el, hogy 2—300 méterre is feltűnjék az autón utazóknak, hogy ott egy útrendőrségi közeg tartózkodik, akitől felvilágosítást és szükség esetén segítséget is nyerhetnek az automobilisták.* NÉHÁNY NAPPAL EZELŐTT 2 fillérrel fel-kiemelték a benzin árát, amit csak előjelnek tekintenek, mert a különböző cégek már régen elhatározták, hogy kartellszerű tömörüléssel a benzin árának felemelését végrehajtják. Ez a kartell nálunk különböző okok miatt nem alakult meg, annál nagyobb azonban a szoros kapcsolat a nagy világcégek párizsi kirendeltségeinél. Ott sürgönyt menesztettek az összes benzin) importőr cégekhez, hogy a benzinárakat,milyen mértékben emeljék. Ikre terjedt annak, hogy a várható és indokolatlan benzin áremelkedések megakadályozására spanyolországi minta szerint nálunk is propaganda indul meg az állami benzinmonopólium behozatalára, mert állami monopólium esetén a benzinimportőr cégek az árak állandó csökkenése mellett látnák el az országot benzinnel. * A MÁJUSI NAGY REPÜLŐNAP iránt óriási az érdeklődés. Hiszen a magyar publikum mindig szeretettel és nagy érdeklődéssel kísérte a repülő technika fejlődését. Különösen nagy az érdeklődés tehát a magyar repülőnap iránt, amelyet Mátyásföldön május 17-ikén rendez a Magyar Atlétikai Club motorsportosztálya. Az áldozócsütörtöki repülőnap az újjászületett és jelenleg új fejlődés előtt álló magyar aviatikának lesz bemutatója a magyar közönség előtt. A repülőmitingen a szombathelyi állami pilótaiskola oktatói és növendékei, valamint a Műegyetemi Sportrepülő Egyesület pilótái mutatják be képzettségüket, tudásukat. A repülőnapon kizáróan magyar pilóták és magyar gépek vesznek részt. Az impozáns repülőnapon 10—12 repülőgép egyszerre fogja bemutatni a levegőben a „bukfencet“, az „orsót", a „dugóhúzót“ és a „lecsúszást amit a magyar közönségnek még nem volt alkalma ilyen sok repülőgéppel látni. Bemutatják majd a léggömbvadászatot is repülőgéppel, valamint a leugrást repülőgépről, ejtőernyővel. A repülőnap célja, hogy a magyar közönség minél szélesebb rétegei tájékozódhassanak a repülőtechnika és a repülőgépvezetés fejlettségének mai helyzetéről. A látványos repülőnapon a nézőközönség a légiforgalmi társaságok gépein körrepüléseken is résztvehet. Miután előreláthatóan óriási lesz az érdeklődés az ifjú magyar sportrepülők mutatványai iránt, a rendezőség előre gondoskodott a Mátyásföldre külön villamosokról és olcsó autótaxikról. * ÉPPÚGY MINT KÜLFÖLDÖN, ahol egy-egy gyár meglepetésszerű automobilnyításokkal kívan szerepelni, nálunk csendesen ,és elzárkózottan dolgozik a csepeli Weiss Manfréd-gyár az új magyar automobilok gyártásán.A Weiss Manfréd-féle automobilok már régen szerepelnek úgy, hogy sok teherautó és több személyautomobil fut mer az ország különböző részén az új magyar autómárka, a „VM“ jelével. A másféltonnás Weiss Manfréd-féle teherautó műszaki leírása nagyjában a következő: A motor kétütemű, négyhengeres monoblock,' 03-szor 70 mm. hengerekkel, ti.870 liter űrtalálysú, 8 adólóerős magasfeszülségű akkumulátorgyújtással, Zenith karburátorral. Valamennyi csapágya gördülő rendszerű. A sebességváltó a motorral egybe van építve. 4 sebességgel megy előre és eggyel hódra. Óránkénti sebessége legközvetlenebb hajtással 53 km. A kapcsoló száraz, egy lemezes. E pillanatban több mint 22 személy 31 léha-automobil van üzemben, mintegy próbaképpen ahhoz, hogy rövidesen hatalmas szériákban kerüljenek ki a Weiss Manfréd-autók a magyar és külföldi piacokra. A közelmúlt napokban a legnagyobb csendben megalakult a benzinkartel, amelybe a hazai finomítók is beléptek, így azután teljes az egység a szakmában, ami már demonstrálódott is a tegnapi napon. A kartel elhatározásából ugyanis váratlanul felemelték 42 fillérről 44 fillérre a benzin egységárát, ami 5%-os drágításnak felel meg. A tegnapi áremelés teljesen indokolatlan volt, mert a külföldi piacokon az árak általában lanyhák, a verseny csaknem mindenütt tovább és lefelé szorítja az árakat A kartel áremelése károsan befolyásolja a mezőgazdaságot és az automobilizmust s ezért a kormány nem nézheti tétlenül a kartel drágító manőverét, amellyel szemben már most fel kell lépnie, mert szakkörökben úgy tudják, hogy a benzinérdekeltség további emeléseket tervez. A kormánynak módjában van erélyesen fellépni ezzel a kartellel szemben amelynek egyes tagjai jelentős kedvezményeket élveznek. 1876. XIII. törvénycikk hatálya alá tartozó házi, azaz belső cseléd. Ezen jogi minősítésen nem változtat az a körülmény, hogy a gépkocsivezető szolgálata bizonyos szakképzettséget feltételez. Nem változtat pedig azért, mert a gépkocsivezetéshez kívánt szakképzettség semmiesetre sem tekinthető olyan fokú tudományos előkészültségnek, vagy magasabb műveltségnek, amilyenre e törvénycikk 3-ik §-ának a cselédi minőséget kizáró A) pontja céloz. Házi, vagy belső cselédnek mind a leszolgált, mind a le nem szolgált — vagyis a felmondás időre járó, bérkövetelése, nem kártérítési, hanem szerződés teljesítésére irányuló követelés, s így annak elbírálása az 1876 XIII. törvénycikk l1c. §-a értelmében a közigazgatási hatóság hatáskörébe tartozik. A hatáskör szempontjából közömbös az, hogy a gépkocsivezetőnek volt-e cselédkönyve, vagy, sem, mert a cselédkönyv hiányának nem a cselédi minőség, hanem csupán a cselédtörvény Megalakult a benzinkartel és felemelte az árakat . • § GOOBAR $ A hatásköri bíróság legújabb döntése szerint a softőrök háztartási alkalmazottaknak tekintendők A gépkocsivezetők bérkövetelése per esetén ezentúl nem a rendes bíróság, hanem a közigazgatási hatóság hatáskörébe tartozik az automobiltulajdonosokat, valamint a sofőröket egyformán érdeklő kérdés foglalkoztata néhány hónappal ezelőtt a Hatásköri Bíróságot. A felvetett probléma az volt, hogy gépkocsivezetőknek, akik magánszemélyeknél illanak alkalmazásban, van-e joguk felmondásig súg döntése- feltüncstkedSr mert -át ''nidtsdia, hogy a magánosoknak szolgálatában álló gépkocsivezetők „házi cselédeknek“ tekintendők s ezért bérdifferenciák esetén felmondási időre kártérítést nem követelhetnek, hanem panaszukkal az elsőfokú közigazgatási hatósághoz fordulhatnak szerződés teljesítésére irányuló követelés megítélése végett. Miután Budapesten az egyes rendőrkapitányságok teljesítenek rendőrbírói funkciót, néhány nappal ezelőtt a budapesti főkapitány e kérdésről a következő „rovatali stílusban" fogalmazott napiparancsot tette közzé: „Tudomásvétel és megfelelő eljárás céljából Közlöm a kerületikapitányságokkal, mint a cselédügyekben eljáró elsőfokú közigazgatási hatóságokkal, hogy a hatásköri biróság 1927. M.2p18fe. színűihatározatával, azcafi.Kérdésében, hogy valamely magánszemély gépkocsi- vezetőjének, aki kizárólag az alkalmazó ég házanépe fuvarozását látja el, — szolgálati járandósága iránt indított ügyében, az eljárás rendes bíróság, vagy a közigazgatási hatóság hatáskörébe tartozik be — akként döntött, hogy fémjelzett esetben a közigazgatási hatóság hivatott eljárni, mert valamely magánszemély gépkocsivezetője, aki kizárólag a gazda és háznépének fuvarozását látja el, mint a háztartás körül foglalkoztatott olyan személy, aki egy hónapnál nem rövidebb időre személyes és folytonos szolgálatok teljesítésére bérért kötelezi magát, hasonlóan a parádéskocsishoz, az büntető rendelkezéseinek alkalmazása szem-pontjából van jogi jelentősége. A hatásköri bíróságnak ezen határozata nem vonatkozik a valamely iparüzem, például fuvarozóvállalat szolgálatában álló gépkocsivezetőkre, akik már nem cselédek, hanem iparossegédek". Ez a különös intézkedés a soffőrök körében bizonyára visszhangot fog kelteni. Mi a magunk részéről megjegyezzük, hogy a gépkocsivezetők hovatartozását egy 1876-ban kelt törvénycikk alapján állapították meg, holott a törvény 10 évvel előbb készült, mint az első automobil, amelyet a német feltalálók, Daimler és Benz megkonstruáltak. IIIHTAS automobil ipar és KeresrasM R.-L Budapest, V., zápolya-Utca 13. Telefon: h. 906-69. L. 983-34 fim szonassy- is teliemssift gyártása és vezérképviselete. Teljesen megbízható, menete nyugodt, olcsó, a legnagyobb teljesítőképesség. Gumi- és Üzemanyagfogyasztása a legminimálisabb. Az összes alkatrészek a legolcsóbb árban állandóan raktáron,lazítások salát kitűnően felszerelt és elsőrangú szakerők vezetése alatt álló vállalatba:1. Saját vezetőiskola Szolvens vidéki képviselők kerestetnek A DUNÁNTÚLI AUTOMOBIL ÉS MOTOR CLUB május 13-án tartja meg nagy túraversenyét. 30 beérkezett tiszteletdíjat osztanak majd ki az előreláthatóan nagysikerű verseny győzteseinek, amelyen részt vesznek József főherceg, valamint Albrecht főherceg is. A szabályzat szerint az a győztes, aki úgy a kitűnő állapotban levő egyenes országutakon, valamint a másodrendű kanyargó, sáros, Veszprém—Cseszneki szakaszon is ugyanazt a sebességet éri el. Az óbudai vámnál a közel 100 főre rugó motoros és automobilista versenyzők csapatát diadalkapuval várja a verseny végén a Királyi Magyar Automobil Club. A verseny befejeztével este 10 órakor vacsora keretében a Hungária-szállodában hirdetik ki a verseny eredményét, s itt osztják ki a díjakat is. A szép versenyre mindenravalamire való magyar automobolista és motorsportoló már benevezett, úgyhogy ez a verseny, valóban tekintélyes és imponáló lesz. CIÁNIVAL IRT PAX VÁLLALAT VI., Vilmos császár-út 17. Telefon s 261.06, M : giSf Te Misisfe inog -sím ^ . ujdonságainkal | ^ ||| : IV., Feaeneiels. fere 2. Fiókok: Y., Tisza István utca 7. —Pécs, Győr Nemzetközi gpurtegsFertpesepenitfúljus 8-12-ig Építsen be motorjába egy teljes készlet clampion-Enaptisai és motorjának teljesítménye emelkedni fog Vezérképviselet: HMM es madman. re Telefon: 289-86 és 144-71 francia automat tulajdnosok! . Eredeti gyári alkatrészekkel javít, pótol. INDÍTÓ Oucellier és R. B. gyári alkatrészek lerakata. AKKUMULÁTOR KEMÉNY ÉS MANN autó elektromos Ipari üzem r.T,‘ ‘;,!S STEVR (fü 2 Üfiil MO! ^§27 i • I irsiisü resiird 1 VerseiMOCSI-Katagramn, Wolfner László ur 181.49 km es átlagsebességgel a nap legjobb idejét futja. Il*87&IG8SpOMilOCSHKtSSIlfillin: Delmar Walter ur 172.95 km-es átlagsebességgel a Sportkocsi-kategóriában országos rekordot állít fel. I Sleyr Művek Magyar Kereskedelmi Részvénytársaság Budapest, IV., Ferenciek tere 9 veloSoss: 219-45. 11. oldal