Esti Kurir, 1928. november (6. évfolyam, 249-272. szám)

1928-11-03 / 249. szám

Szombat, 1928 november 3 Istilcím Az ingyenzitás az amerikai Hearst-sajtó reklámtr­ikkje? Friedrichshafen, november 1. (Wolff.) A Gráf Zeppelin hetvenegyórai út után 7 óra 8 perckor simán leszállón. A tömeg áttörte a rendőrkordont, a zene fel­harsant, az emberek szü­nettelenü­l hurráz­tak és a Deutschland-dalt énekelték. A Gráf Zeppelin útjának utolsó órái­ g A Gráf Zeppelin pontosan szerdán este 1 óra 28 perckor (középeurópai időszámítás szerint) érte el a Loire torkolatánál az euró­pai kontinenst. A léghajó 7 óra 43 perckor este repült el Nantes városa fölött, ahonnan a Loire völgyében haladt tovább. Este 9 óra 20 perckor áthaladt Tours városa fölött, majd 11 órakor éjjel elérte Orleanst, amely mindössze 100 kilométerre fekszik Párizs­tól délkeletre. Eckener dr.-nak eleinte az volt a szándéka, hogy Párizs fölött is elre­pül, a nagy kerülőre való tekintettel azon­ban az utolsó pillanatban másként határo­zott. Orleanstól a léghajó k­et-délkeleti irányban haladt tovább. Csütörtökön hajnali 2 óra 30 perckor Belfort és Basel között elhagyta a francia földet. Franciaországi útja alatt a lebourgoti rádióállomás állandóan ösz­szeköttetésben állott a léghajó rádiójá­val. Baseltól kezdve a Graf Zeppelin a legki­sebb sebességgel haladt tovább, hogy lehető­leg a hajnali órákban érkezzek F­riedrichsha­­fen fölé és ne kelljen sokáig várakoznia a leszállásra. Az irány a Rajna-völgye volt és hajnali 3 óra 40 perckor a léghajó Waldshut fölött, repült el, majd kevéssel utóbb elha­ladt a schaffhauseni vízesés fölött. Friedrichshafen fölött a léghajó reggel­­5 óra 35 perckor jelent meg és egyenesen a hangárnak tartott. A hangár fölött leállítot­ták a motorokat és Eckener kapitány fény­jeleket adatott, úgyhogy a repülőtéren már azt hitték, hogy Eckener mindjárt le akar szállni. A hangár körül és a repülőtér külön­böző pontjain felállított fényszórók műkö­désbe léptek, a leszállás azonban nem tör­tént meg. A motorok újból megindultak és a léghajó eltűnt a Bodeni-tó irányában. Hat óra tájban a Gráf Zeppelin újból visz­­szatért a hangár felé, minthogy azonban még mindig nem világosodott, ismét tovább­repült. Ezután félórán keresztül nem lehe­tett hallani a motorok dugását, bár a fényárban úszó hajógondola csillaghoz hasonló fényét messze távolból is látni lehetett. Kevéssel hét óra előtt a léghajó újból visz­­szatért a repülőtérre s mintogy ekkorra már felkelt a nap, Eckener kiadta a parancsot a leszállásra. Az óriási embertömeg áttöri a rendőrkordont A leszállás 7 óra 10 perckor történt és si­mán ment végbe. Az óriási embertömegen, amely teljesen ellepte a repülőteret, leírhatatlan öröm­mámor vett erőt. A rendőrkordont át­törték és az emberek mind a hangár felé rohantak. A repülőteret egész éjszaka fényszórók vi­lágították be. Amikor a Gráf Zeppelin fél 6 óra tájban a Badeni-tó felől jövet Friedrichshafen fölé ér­kezett, egészen alacsonyan röpült. Közvet­lenül a leszállás előtt a Gráf Zeppelin 30 méterre ereszkedett le a hangár fölé. A léghajó lerögzítése 7 óra 4 perckor kezdő­dött és 7 óra 10 perckor a Gráf Zeppelin földet ért. Az óriási embertöm­eg leírhatatlan lelkese­déssel ünnepelte a léghajó Hasait, így főleg lickener kapitányt és­­ talán még nálánál is jóban a Zeppelin potyautasát, Clarenca^Bo hume-t, a 17 éves szőke amerikai ,^Klabda-szedőt. A fogadtatásra a wittembergi kormány valamennyi tagja megjelent a repülőtéren. .­ birodalmi kormányt Guérard közlekedésügyi miniszter képviselte. A leszállás után a léghajónak a csar­nokba való vontatását igen megnehezítette az a körülmény, hogy a tömeg szorosan körülvette a hajó gondoláját, úgyhogy le­hetetlen volt minden mozgás. Amidőn a léghajót lerögzítették és a hajótest a csar­nok felé haladni­ kezdett, rendkívül veszé­lyes pillanatok következtek. A csarnok aj­taja előtt ugyanis egy vastag kötelet feszí­tettek ki, hogy senki se léphessen a han­gár területére. A tömeg nyomása következ­tében, nem sikerült a kötelet idejében eltá­volítani, mert a kötél végét a nézőközönség tartotta kezében. Az utolsó pillanatban valaki zsebkésé­vel elmetszette a kötelet, ami ha nem történt volna meg, a léghajó komoly sérülést szenvedhetett volna. A fogadtatási ünnepség meglehetősen rö­vid volt, minthogy a léghajó utasai rend­kívül ki voltak merülve. A repülőtér pa­rancsnoksága felkérte ugyan a Zeppelin utasait, hogy lépjenek a hangárban felállí­­tott mikrofon elé és mondjanak néhány üdvözlő szót, amit azután egész Német­ország rádióelőfizetői hallani fognak, erre a feladatra azonban sem Eckener kapitány, sem a léghajó többi utasa nem vállalkozott, mondván, hogy a fáradságról már beszélni sem tudnak. Nagy nehezen sikerült végre a Zeppelin rádiótelefonistáját, Speck postatisztviselőt rávenni arra, hogy álljon a mikrofon elé. Speck is csak néhány szót mondott, meg­ígérte azonban, hogy mindenről részletesen be fog számolni, mihelyst kipihente magát. Az út rendkívül fárasztó volt, minthogy a léghajónak állandóan viharokkal kel­­lett küzdenie. A tömeg érdeklődése természetesen Cla­­rence Terhunere, a potyautasra koncentrá­lódott, akit a tömeg a nagy lelkesedésben talán szét is tépett volna, ha nem bujtatják el idejekorán a fiút és nem csempészik egy oldalsó kijáraton át az egyik autóba. A fogadtatásnál a Zeppelin-művek vezér­­igazgatója, Cohlsmann is jelen volt. Délelőtt Friedrichshafen városában leírha­tatlan az örömmámor. 6500 kilométert tett meg a léghajó A Graf Zeppelin második óceáni útja, Lakh­ursttól Friedrichshafenig kereken 70 óra hosszat tartott. A léghajó körülbelül 6500 kilométert tett meg. Az állandó viharok ezúttal nem ártottak meg a léghajónak, amely teljesen sértetlenül ért vissza Friedrichshafenbe. Az út befejez­tével még 50 órára való üzemanyaga maradt, úgyhogy még teljes két napig maradhatott volna a levegőben. A léghajó több mint egy tonna súlyú postát hozott Amerikából, pontosan 111.683 darab levelet és levelező­lapot. Az amerikai postaigazgatóság ezért a szálltmányért 75.713 dollárt fizetett a német postaigazgatóságnak. A friedrichshafeni postahivatal a levelek és levelezőlapok továbbítására külön hivatalt állított fel, amely tíz perccel a léghajó le­szállása után már át is vette a postát, hogy azonnal továbiítsa a címzetteknek. Leírhatatlan örömmámor F riedrichshaüenben A Graf Zeppelin utasai a fogadtatási ün­nepségek lezajlása után azonnal az egyik friedrichshafeni szállóba hajtattak, ahol mindenki pihenőre tért. Egy szomszédos államba irányított legnemesebb angol férfi és női szövetekből álló hatalmas küldemény külföldi gyárosom rendelkezése folytán tran­­zitó­ raktáramon maradt. Ezeket az árukat gyárosom megbízása alapján egészen kivételesen mimen, n­e nyári áron JIL—11-w—————1 1 —r———­­­­­bocsáthatom most a közönség rendelkezésére. E szövetekből tiznapi árusítást rendezek amely után ismét csak a viszontelárusitók igényeit elégíthetem ki. Fóti Ferenc angol férfi- és női szövetek gyári lerakata IV., Váci-u­tca 9. félemelet 3. oldal FÉNYESEN SIKERÜLT A GRÁF ZEPPELIN AMERIKAI ÚTJA Hetven óra alatt repülte át visszafelé az óceánt a Gráf Zeppelinnel Eckener kapitány, akit társaival együtt leírhatatatlan örömmámorban ünnepel Németország Eckener szerint még tökéletesíteni kell a kormányozható léghajót, bár a Gráf Zeppelin „fényesen bevált”* — Megnyílt a tengerentúli állandó légi­forgalom lehetősége — A leszállásnál az óriási tömeg áttörte a rendőrkordont A potyautason kívül még egy kedélyes utas jött útlevél és csomagok nélkül Berlin, november 2. A Graf Zeppelin megérkezésekor nagy uj­­jongással üdvözölték a léghajó ingyenutasát. Terlimnet az amerikai ffonzul és a rendőrfő­nök elé vezették, akik kivállatták. A fiatal­ember a Wolf­-iroda különtudósítójának el­mondta, hogy a léghajón kapott enni, inni, de alaposan befogták munkára. Már két órával az elindulás után előmászott búvóhelyéről. Eckener dr. csak mosolygott, amikor eléje vezették. Aludni ott feküdt le, ahol éppen hely volt. Megérkezése után az újságírók és a fényképészek mind őt keres­ték. Nem akar hosszabb ideig Németor­szágban maradni és azt reméli, hamarosan visszatérhet Amerikába. A Graf Zeppelin utasai különben elragad­­­tatással beszélnek úti benyomásaikról. Az egyetlen női utas kijelentette, hogy utazását éppenséggel nem tekinti hőstettnek, mert minden elképzelhető kényelme megvolt. Nagy érdeklődést keltett William Ullmann nes a utas esete. Ullmann kevéssel a léghajó elindulása előtt az érdeklődő közönség sorai­.11­­ . 1 tréfálkozva azt mondta, hogy a viteldíjon felül még 4000 márkát ad, ha el­­viszik Európába. Nagy volt a csodálkozása, amikor ajánlatát elfogadták. Így, ahogy volt, útlevél és csomag nél­kül felszállt a Zeppelinre. Amerikából közben megérkezett a stuttgarti főkonzulhoz a hivatalos utasítás, hogy Ull­­mannt azonnal lássa el a szükséges írásokkal. A Graf Zeppelin utasai a viharos útról A Graf Zeppelin utasai a következő rész­leteket beszélték el a léghajó óceáni útjáról: Ujfundland magasságában a léghajó vi­harba került, amely 35—40 méter erősségű volt másod­percenként. Noha valamennyi motort a leg­nagyobb kapacitásra állították be, a légha­jót a vihar minduntalan visszaszorította. Három óráig tartott a küzdelem a vi­harban és a léghajó nem tudott előrehaladni. Az út harmadik napján a léghajó Írország közelében ismét északi viharba került. A léghajóról megfigyelték, hogy az erős szél hogyan dobálja a tengeri gőzösöket. A vi­har miatt a Gráf Zeppelin arra kényszerült, hogy eredeti irányát megváltoztassa és délre térjen. „Pokoli itt volt"­, — mondotta né­hány utas. Dr. Eckener elmondotta, hogy a léghajó az utolsó napon erős ködben haladt, úgyhogy a vezetés nem volt valami könnyű. Eckener egész éjjel nem aludt. A léghajó fényesen bevált­— mondja Eckener Friedrichshafen, november 2. Eckener dr. kevéssel a léghajó elhagyása után beszélgetést folytatott a Wolf­-iroda kü­­hmtudósítójával, aki,­ok ezeket mondta: I — Utunk utolsó része sürü ködön át veze­tett. Egész éjszaka le nem hunytuk szemün­kkel. A sűrű köddel magyarázható, hogy a­­szárazföldről többször kértünk helyzeti­­e-

Next