Esti Kurir, 1929. október (7. évfolyam, 222-248. szám)

1929-10-01 / 222. szám

6. old. 6. oldd__________ _________ ÍSIiKbIR! Keid, 1929 október 1 urnmmmmmmmmmmammKmmmmmmmmmmmmmm—.......mii—i 1 mmzimmmammmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmtmmmm A svábhegyi autóversenyen Stuck Austro- Daimleren, Wolffner László Steyr autón, Petrovics Victor Bugattin lett az első — m-Ul/i/l/b*' ' ........... A motorkerékpárversenyen Balázs László Strnbeamon és Láng Hermann Standard gépen győzött . Szénásy Alán súlyos balesete a versenyen A vasárnapi nagy svábhegyi autóverseny iránt nemcsak Budapesten, hanem Európa­­szerte is nagy érdeklődés nyilvánult meg, mert a jeles magyar versenyzőkön kívül a tekintélyre szert tett hazai versenyzők legyő­zésére starthoz álltak azok a kiváló gép­ver­senyzők, akik minden valamirevaló nagy ver­senyen küzdenek a győzelemért. A motor­kerékpárverse­nyen nem a személyi képessé­gek hiánya miatt, hanem az előre nem látott véletlen gépokok követ­keztében a legtöbb nagy külföldi mér­kőző letört. A tréningen vált versenyre alkalmatlanná Urbach László AJS motorkerékpárja is, még­is indult a versenyen. De a gép ezúttal is föl­mondta a szolgálatot A motorkerékpár ver­senyzők között a nagy sportmúlttal bíró és kiváló motorvezető, Balázs László érte el 1­ legjobb gyorsasági időt s igy nemcsak márká­jának, hanem a magyar vezetőknek is dicső­séget szerzett. Az autók versenyében Szénásy Alánt tartották a legfélelmetesebbnek, mert ez a fiatal, merész versenyző ebben az esztendő­ben szédületesen fejlődött technikával és Ugyanolyan önuralommal egymásután aratott a különböző versenyeken győzelmeket, úgy­hogy neve már külföldön is ismeretessé vált. Vele szemben akarták a kipróbált külföldi versenyzők megmutatni, hogy mit tudnak. Az utolsó pillanatig egyforma eséllyel indult Szénásy Alán, valmint a kitűnő Austro-Daim­­ler versenyző, Hans von Stuck. Valószínűleg Szénásy Alán vitte volna el ezúttal is az első­ség pálmáját, de­­ gépe egy fordulónál kiugrott a pályáról és többeket súlyosan megsebesített. A szomorú incidens után Szénásy már nem tudta a versenyét az eddigi kilátások szerint befejezni, így történt meg azután, hogy a másik nagy favorit megelőzte­ Szénásy Alánt s az autók versenyében győzött Hans von Stuck. Petrovics Vidtor is a nap legjobb túrakocsi idejét futotta ki Bugatti gépével s igy ő is a győztesek sorába került. A sportkocsik ver­senyében Wolffner László a legkeményebb ellenfeleit győzte le és Steyr­ gépével a legjobb sportkocsi időt futotta. A Királyi Magyar Automobilclub a verseny rendezésére nagy sikerrel tett meg mindent. S ha előfordultak is bukások és szomorú balesetek, ezek a mo­torversenyzés sokszor elkerülhetetlen szá­m­om incidensei, áldozatok, amelyek a hala­dást önfeláldozással szolgálják. A verseny rendezősége egyébként jó munkát végzett, a hosszú pályán elhelyezkedett közönséget me­gafonok útján értesítette a verseny lefolyásá­ról. Kimagasló eredmények nem díszítik a svábhegyi versenyt, ezt főleg azzal magyaráz­hatjuk, hogy a legtöbb versenyző nem a legalkalma­sabb üzemanyagot választotta ki magá­nak. 2. Meggyessy Zoltán (BMW) 3:42.63 3. Tima Horváth I. (Super X.) 4:10.23 4. Ku­bek József (AJW) 4:24 32 Mellékkocsis motorkerékpárok, 350 ccm-ig: 1. Winkler József (Méray) 5:13.94 2. Sabmák Oszkár (Standard) 5:25.51 600 ccm-ig: 1. Láng Hermann (Standard) 3:46.51 2. Bauer József (Aries) 4:03.45 3. Vigyázó Miklós (BMW) 4:58.83 4. Ábel Ágoston (Méray) 6:13.46 1000 ccm-ig: 1. Meggyessy Zoltán (BMW) 4:08.76 2. Czujba Mihály (BMW) 4:13.76 Túraautomobilik. 500 ccm-től 750 ccm-ig: 1. Böckh László (Austin) 5:07.85 750 ccm-től 1100 ccm-ig: 1. J. Bolyanovszky (Tátra) 5:56.20 2. Vigyázó Miklós (Fiat) 6:12.94 1100 ccm-től 1500 ccm-ig: 1. Berkovits László (Steyr) 5:44.84 2. Friedl Haerlin (Steyr) 9:33.92 1500 ccm-től 2000 ccm-ig­ 1. Lyka István (Bugatti) 4:21.33 2000 ccm-től 3000 ccm-ig: 1. Petrovits Victor (Bugatti) 4:11.90 2. Rákossy Lajos (Tátra) 4:41.55 3. Hans Stuck (ADR) 4:52.73 4. Ballon Richárd (Lancia) 5:39.39 3000 ccm-től 4000 ccm-ig: 1. Politzer Pál (Chevrolet) 5:00.91 5000 ccm-től 8000 ccm-ig: 1. Báró Herzog András (Packard) 4:56.32 Sportautomobilok: 1100 ccm-től 1500 ccm-ig: 1. Bernhard Ackerl (Steyr) 5:27.17 1500 ccm-től 2000 ccm-ig: 1. J. Vermirovszky (Tátra) 3:42.83 2000 ccm-től 3000 ccm-ig: 1. Hetecs Sándor (Bugatti) 3:43.01 3000 ccm-től 5000 ccm-ig: 1. Wolfner László (Steyr) 3:28.74 5000 ccm-től 8000 ccm-ig: 1. Gróf Arco-Zinneberg (Mercedes-Benz) 3:29-34 2. Báró Wolfner András (Steyr) 3:39.82 Versenyautomobilok: 750 ccm-től 1100 ccm-ig: 1 Alfred Berger (BNC) 508.65? 1100 ccm-től 1500 ccm-ig: 1. Szénássy Alán (Bugatti) 3:19.74 2. Gróf Vay László (Bugatti) 3:51.09 2000 ccm-től 3000 ccm-ig: 1. Hetecs Sándor (Bugatti) 3:34.13 3000 ccm-től 5000 ccm-ig: 1. Hans v. Stuck (Austro-Daimler) 3:11.64 5000 ccm-től 8000 ccm-ig: 1. Emil Frankl (Steyr) 3:51.72 2. Kállay L. (Opel) 5:15.97 ményei a következők: A gazdaszövetség és a Heimwehr Ha a Heimwehr a törvényes hatalom ol­dalán marad, akkor nagy feladatot kell elvégeznie. Gyors elhatározás a siker titka Már nemsokára megkezdődik az új XXIII. m. kir. osztálysorsjáték nyereményhúzása Ne gondolkodjék tehát soká, mert a gyors elhatározás NAGY NYEREMÉNYHEZ juttathatja Rendeljen osztálysorsjegyet mielőbb valamelyik főelárusítónál Az elérhető legnagyobb nyeremény: 500.000 pengő ötszázezer pengő Negyvenkétezer készpénznyereményt sorsolnak ki, összesen 7 millió 722.000 pengő összegben Hivatalos sorsjegyárak: I Egész B ^^J jegye­l"§ r"^^göl­a B^^”k 24 nencő | 12 pengő | 6 | 3 pengő Minden második sorsjegy kihúzatok! | Selőmotorkerékpárok: 175 ccm-ig: 1. Lukavetz Ferenc (Francis Bamnet 4:26.89 2. Zboray Ferenc (DKW) 4:32.94 3. Balogh Miklós (AKD) 4:37.34 250 ccm-ig: 1. Deli Lajos (Radco) 3:56.60 2. Wéber Oszkár (Méray) 4:28 53 3. Bauer József (Ariés) 5:45.89 4. Kurz Lajos (Puch) 5:58.34 350 ccm-ig: 1. Sabmák Oszkár (Velocette) 3:48.46 2. Valantinyi K. (Chatter Lea) 4:02.76 3. Molnár Ferenc (Chaltorpe) 4:20.06 4. Szilner József (Chater Lea) 4:23.58 5. Vince Pál (Rex Acme) 4:24.49 6. Báthory Emil (Velocette) 5:24.11 500 ccm-ig: 1. Balázs László (Sunbeam) 3:27.58 2. Kozma Endre (Matchless) 3:28.75 Ez a hiba végig meglátszott a versenyen. A stílus mégis emelkedő tendenciájú volt. Egyébként a svábhegyi verseny részletes ered-3. Urbach László (AJS) 3:35.95 4. Ifj. Hóra Nándor (Budge) 3:38.80 5. Bátya János (FN) 3:58.48 6. Kováts K. (álnév) (Opel) 4:42.73 7. Wass Albert (AJW) 5:17.89 1000 ccm-ig: 1. Kari Gall (Standard) 3:27.67 4 Zongorák haWk — részletre 10 -hírneves zongoratermében Budapesté, a, Vilmáé eilaált­ás. n. Már csak rövid ideig vehet fillérekért T u, magyar, német, francia, angol könyveket hríny­vkeres­kedés V, Gr. Tisza István­ utca 8 Használjon üzletében Magyarországon általunk egyedül forgalomba hozott, legújabb wv egy lapon háromszínnyomásu I nC/ V5sC/­­5-/ y* A---------- mert azok ennek a leg-I­I P/ ¥17 Y W nagyobb biztonságot nyújtják 1 I Olcsó Árak mellett e téren a legtökéletesebb ! ^ Ted­együ csekktekercsek és ellenőrzőszalagokf gyárunkban készülnek. — Kérjen mintát és d i J­f­a 1­a­n ajánlatot \ UYuQ NATIONAL REGISZTA­LÓ PÉNZTÁRAK &­­ Terjesztési Vállalata Pénztártömb és Csekktekercsek Gyártási Osztálya Budapest IV, Váci­ utca 8. Telefon: Automata 825-10 MÁBA cipőgyár IWIUI eladási telepein bizalommal vásároljon mert cipőinek "SS/V® 11 " form­á­j­a minősége ára e­tikéletes art­lér­jelen­eit megocsárt­i Baross­ tér 16 Erzsébet­ körút 38 Schober kancellár szerint pártolni kell a Heimwehr-akciót, amely „demo­kratikus népmozgalom“ Bécs, szeptember 30. (Az Esti Kurír tudósítójának távirata.) A Wiener Montagsblatt beszélgetést közöl Schober szövetségi kancellárral a Heimwehr­­mozgalomról. A kancellár a többi között ezeket mondotta. Feltétlenül demokratikus­nak és az egyetlen lehetséges megoldásnak tartom, hogy egy olyan erős népmozgalmat, mint amilyen kétségkívül a Heimwehreké, és amilyennek, mint a külföldi sajtó nyilatko­zataiból kiderül, mindenütt értékelik, nem szabad figyelmen kívül hagynunk. Súlyos hiba volna bármely irányú politikai párt ré­széről, ha egyszerűen napirendre akarna térni efölött a mozgalom fölött. De súlyos hiba volna a kormány részéről is, ha a nép­nek ezt a hangulatát figyelmen kívül hagyná. Demokrata államban a kormány számára az egyetlen helyes út, ha a legnagyobb érdeklődést tanúsítja e népmozgalom iránt, s azt a jót, ami benne van, igyekszik belőle kihozni és megvalósítani. Minél gyorsabban és minél céltudatosabban kezeli és intézi el a parlament az alkotmányreform egész kérdés­­komplexusát, annál gyorsabban tűnik el a törvénytelenség gondolata és végre meghoz­hatjuk népünknek és hazánknak azt a nyu­galmat és békés fejlődést, amelyre a közgaz­daságnak olyan nagy szüksége van. A vasár­nap nyugodt lefolyása szintén bizonyítani lát­szik nyilatkozataim helyességét. ” Bécs, szeptember 30. A felső ausztriai gazdaszövetség welsi zászló­szentelése alkalmából, amelyen Schumy és Slama miniszterek is résztvettek, Schumy miniszter ünnepi beszédet mondott, amelyben­ a többi között ezeket mondotta: A gazdaszövetség mai erős helyzete határ­követ jelent nemcsak a gazdaszövetség fejlő­désében, hanem Ausztriáéban is, még­pedig abban az értelemben, hogy a békét és a nyu­galmat el kell érni. Ennek azonban minde­nekelőtt legális úton kell történnie. Nagyon szívesen elismerjük a Heimwehrt és annak jelentőségét. Ha azonban letér a törvényes útról, akkor utaink elválnak és akkor a gazdaszövetség­nek tudatában kell lennie, hogy milyen úton haladjon, milyen eszközöket alkalmazzon a béke és a nyugalom elérésére. Schober szövet­ségi kancellár magára vállalta a megbíza­tást, hogy a Heimwehr-mozgalommal megte­remtse a szükséges kapcsolatot a nyugalom­nak és rendnek törvényes úton való biztosí­tása érdekében. A végleges sikernek azonban az egész nyilvános életnek politikától való mentesítésében kell megnyilvánulnia a pártönzés, valamint a felfogásbeli kényszer megszüntetése révén.

Next