Esti Kurir, 1930. május (8. évfolyam, 98-122. szám)
1930-05-27 / 119. szám
Kedd, 1930 májas 27 d&BXiKüHIBL Középkor Szabolcsi Lajos ghettódrámája a Magyar Színházban A bátorság, amellyel minden előzetes drámát kísérlet nélkül egyszerre a legkényesebb témával lépett a színpadra Szabolcsi Lajos, kétségtelenül tiszteletreméltó és elimerést érdemel. Valósággal hősies küzdelmet vív a színpad könyörtelen törvényeivel és nem , hagyhatjuk figyelmen kivül, hogy valóban , csak a legrutinosabb és legnagyobb drámarói tehetségnek sikerülhet, a gettóba zárt ki- szépkori zsidóság tragikus harcának megeleve-emlése olyképpen, hogy fölül tudjon emelkedni a bántó és kirívó helyzeteken és ki nem hívja az ellenszenv kritikáját. Természetes, hogy Szabolcsinak, aki csak ünnepnapi drámairó, ez a nehéz feladat teljességgel nem sikerülhetett. Mégis, sok drámai feszültséget, megkapó és elgondolkodtató jelenetet tudott a színpadra vetíteni, ha sok mindenben ■— főleg a darab megalkuvó tendenciájával — tévedett is. A szereplők dicséretes energiával állták meg helyüket, éreztették a középkor levegőjét és nem egy jelenetnél érdeklődést és várakozást váltottak ki. Különösen Földényi László markáns figurája megkapó alakítás. Ákos Erzsi, szép és finom, Beleznay Margit, Árpád Margit, Faragó Erzsi, Bondy István és Jiisth Gyula jók. Szigeti kissé álszakállas, az ő brilliáns bravúrjai után tőle több igaziságot várunk. u. a. A szerzők világkongresszusa Budapesten Holnap, szerdán, május 28-án délután fél öt órakor nyitja meg Kiebesberg Kunó kultuszminiszter a színpadi szerzők budapesti világkongresszusát az Akadémia dísztermében. Szerdától a jövő hét szerdájáig a világ minden nemzetének számottevő lapjai a budapesti kongresszus eseményeivel fognak foglalkozni, egy hétig a földkerekség minden városában tudni fogják, hogy vall a világ hátán egy kis nemzet, s van a térképen egy Budapest nevű nagyváros. Magyar nemzeti nézőpontból ez is a jelentősége a budapesti szerzői világkongresszusnak . A Nagy cipőben kisfiú százhuszonnyolcadszor Százhuszonnyolcadik előadás. Ez is jubileum. Az Andrássy úti Színház Nádas Sándor Nagy cipőben kisfia című kis darabja áll a szerdáneste bemutatásra kerülő reprizműsor középpontjában. Ez az előadás a Nagy cipőben kisfiú százhuszonnyolcadik előadása lesz, természetesen Olaál Franciskával, aki annak idején a 128 előadás egyikéről sem maradt el. Százhuszonnyolcadszor megy ugyancsak a reprizműsorban Török Rezső Pillangó című darabja Vaszary Piroskával. Egy aktuális tréfát is bemutatnak. Harmath Imre írta, elme: Mólig Jancsi örökbe fogadja Radó Sanyikat Készül a Vígszínház forgószínpada A Vígszínház a jövő szezonra forgószínpaddá alakítja át színpadát. A forgószínpad szerkezetét már készítik is egy budapesti gyárban, ahol a legközelebbi napokban már be is fejeződnek a munkálatok, úgyhogy a színpad beépítéséhez a Vígszínház szezonzárása után azonnal hozzá lehet kezdeni. A forgószínpadot a legkitűnőbb külföldi modellek után készítik, körének átmérője tizenöt méter lesz, elektromos indításra teljesen zajtalanul lassú és biztos tempóban jár körbe. A színpad beépítése teljes hónapot vesz igénybe. Új szezonját a Vígszínház már forgószínpaddal kezdi meg. Beer Rudolf legjobb társulatát küldi Pallenberggel Budapestre Max Pallenberg, a világhírű színművész, a groteszk komikum nagymestere szerdán érkezik meg társulatával Budapestre, ahol a Vígszínházban megkezdi kéthetes vendégjátékainak sorozatát. Pallenberg társulatának tagjai a Deutsches Volksthealer legelső gárdájából kerülnek ki. Hogy milyet gondol ennek a gárdának összeállítása, hogy milyen gondot fordítanak arra, hogy Pallenberg körül a Veret is nagyszerű legyen, mutatja az a körülmény, hogy Bécsben, a Deutsches Volkstheaterben még egyre tartanak a próbák és meg nem állapították meg véglegesen Pallenberg társulatának lajstromát. Válogatják a legjobbakat. Rudolf Beer, a Pallenberg-turné vezetője a legjobb gárdáját küldi a nagy művésszel Budapestre. ARNEA VITAMINUDÚS TÁPSZER sápadt vérszegény lányoknak tvény megett Hétfő MEGDŐLT EGY RÉGI MEGÁLLAPÍTÁS: a színház könnyen születik és nehezen hal meg. Most lezárta szemét egy olyan színház, amely nehezen született. Nehezen született és könnyen halt meg. Mérhetetlen akadályok gördültek annak idején a Fővárosi Operettszínház elé. Hol az egyik, hol a másik vizsgálat mondotta ki, hogy a színházat nem lehet megnyitni. Ben Blumenthal azonban nem vesztette el a kedvét, annyi ajtót vágatott, amennyit kívántak, annyi tűzcsapot helyezettel a falakban, amennyit előírtak, olyan vasfüggönyt csináltatott, amilyent megszabtak neki, szóval: minden akadályt leküzdött és megnyitotta a színházat. • És esztendők múltával betelefonált a primadonna, hogy betegsége miatt az esti előadáson nem léphet fel. Erre megszűnt a színház. Nehezen született, de könnyen halt meg. MANAPSÁG a színház berkeiben nincs másról szó, csak a Fővárosi Művész Színház végnapjairól s a társalgókban, öltözőkben kibontakozik a maga szomorú valóságában a színház tündöklése és nyomora. Faludi Sándor kezéből 1929 november 13-án vették ki a színház kapujának kulcsát. November 14-én egy konzorcium kinyitotta Lengyel József drámájával, A nagy börtönnel. November 25-én Kabos Gyula átvette a színházat, amely az ő igazgatósága alatt november 30-án tartott először előadást. Zsolt Béla kitűnő drámája, az Erzsébetváros került színre. Ezt Mihály István Te nem ismered Verát című vígjátéka követte, tanúságtételéül annak, hogy a direktor, nyilatkozataihoz híven, magyar írókat hoz majd ki színpadára. A nyilatkozat ereje azonban nem sokáig tartott, mert ezután már a Feleségem parfümje című francia bohózat, majd a Csan-Fu című amerikai rémdráma következett, azután a Jambo Piccolibábszínház, majd a Csúnya lány, a Huszárfogás, a Magyar Színház vendégjátéka és végül újra a Csúnya lány. Az Erzsébetváros 1500, a Te nem ismered Verát 1400, a Feleségem parfümje1350, a Csan-Fu 1400, a Csúnya lány 2300, a Huszárfogás 2000 pengős rezsivel startolt. A pontos statisztikához tartozik az is, hogy a színházban a legkisebb ház a Csan-Fu egyik előadásán volt, amikor 325 pengő bevétett mulatott a kasszaraport az 100 pengős kiadással szemben. * HOL VÉTKEZETT KABOS GYULA? — kérdezik mostanában mindenfelé és találgatják az okokat, amelyek miatt ilyen gyors halált halt a színház. Az általános vélemény szerint először akkor követett el hibát, amikor a jóakaratú tanácsok ellenére is szinre hozta a Csan-Fut, amelyről mindenki előre tudta, hogy nem hozhat közönséget a színházba. Hibázott akkor, amikor a Budapestre, hozzá ajánlkozó világhírű Kék madár társulat helyett a nívótlan Jambo Piccoli színházat szerződtette és végül nagyot hibázott akkor, amikor a Csúnya lányt igen tekintélyes házak mellett levette a műsorról, csak azért, mert sok kiadása volt rá. Kabos, a színész, nem ismerhette azt az elvet, hogy sohasem a kiadás öli meg a színházat, hanem a bevétel. Ha kevés. VISZONT ÉPPEN MOST, a színházak szervezkedése előtt jó mementó ennek a színháznak tragikus megszűnése. Jó mementó éppen most, amikor a színházak újból szervezkednek és amikor ■— úgy halljuk — újra kezdődnek az úgynevezett rálicitálások, a „Minden pénzt megadok" kijelentések, satöbbi, satöbbi. . A hihetetlenül nagy dologi és hatósági kiadásokon felül az indokolatlanul nagy sztárgázsiknak ássák már meg egyszer a sírját. Lehetetlenség, hogy a túlzottan nagy gázsik miatt ne jusson kenyér a kicsinyeknek. A Fővárosi Művész Színház hétszáz pengő hatósági, dologi és személyzeti kiadással nyitotta ki reggel a kapuját. Ehhez hozzájöttek este az előadás költségei. A színház házbérül bruttó bevételének 10 százalékát adta oda, a szerzőknek 10 százalékot fizetett, vigalmi adó fejében 3 százalékot, forgalmi adó fejében 2 százalékot adott, ami összesen a bruttóbevétel huszonöt százalékát teszi ki. Volt harminc színpadi munkása, húsz állandó tagja és negyventagú nézőtéri személyzete, amelyhez az alkalmi föllépők és a vendégművészek tekintélyes tábora csatlakozott. A rendőri díj a szezon alatt 7000 pengő volt, a tűzoltók díja 16.000 pengő, a vízdíj 5000 pengő és a villany 25.000 pengő. És a színház, a jó színház, ha nehezen is, de minden kiadást kibír, csak a mérhetetlenül magas sztárgázsikat nem. Idetartozik az az adat, amit néhány nappal ezelőtt már éppen ezeken a hasábokon fölemlítettem, hogy egyik színházunkban éppen ma egy hete annyi volt a bevétel, amennyi magának a vendégszereplő művésznek járt. * AZ IGAZGATÓ, Kabos Gyula lemondta nyári vendégszereplését a Nyári Operettszínházban azért, mert Bitter Irénnel nem akar egy színpadon játszani. Bitler Irénnel, aki — szerinte — a halálos döfést megadta a színháznak. Mások viszont azt mondják, hogy nem élhet olyan színház, amelyet primadonnalemondás meg tud ölni. Olyan ez, mint amikor a nagybetegre tégla esik és a tégla öli meg.* BESZÉLGETÉS BILLER IRÉNNEL: — Igaz-e, hogy azon az estén, amikor beteget jelentett, az egyik előkelő fővárosi étteremben vacsorázott?— Nem igaz! Aki engem ismer és aki tudja, hogy mennyire tetőtől-talpig színész vagyok, ezt egy percig sem hiszi el rólam. Beteg voltam, odahaza feküdtem. Londonból azért jöttem haza, hogy a Csúnya lányt játszhassam, nem lenne érthető tehát, hogy minden ok nélkül otthagyjam. Kabos Gyula szerint a színház a művésznőnek utolsó fillérig kifizette gázsiját. Biller Irén viszont azt állítja, hogy nem. Erre vonatkozóan is, megkérdezzük őt. Ezt feleli: — A színház tartozik nekem ötszáz pengővel. Két fellépésemért jár kétszer kétszáz, azaz négyszáz pengő, valami ruhadifferencia is van köztünk, azért jár száz pengő. Ez összesen ötszáz pengő. Ez azonban korántsem indított engem arra, hogy lépéseket tegyek a színházzal szemben. Igaz-e, hogy a színház nem adta ki a primadonnának Csúnya lány-beli kosztümjeit, holott a primadonna véleménye szerint ezek az ő tulajdonai? — Igaz — mondja Biller Irén. — Annak idején, amikor láttam, hogy a színház nehézségekkel küzd, a Csúnya lányhoz én csináltattam meg a ruhákat azzal, hogy azokat a Csúnya lány sorozatos előadásai után megkapom. Nem kaptam meg. Bezárt ajtó fogadott. Erre Judi doktorral, a színház gazdasági igazgatójával" megbeszéltem, hogy ekkor és ekkor bemegyek majd a színházba a ruhákért. Közben megkértem a Színészsövetséget intervencióra. Már azt hittem, sikerrel járt akcióm, mert amikor bementem a színházba, Judi doktort ugyan nem találtam ott, ellenben megkaptam öltözöm kulcsát. Bementem az öltözőbe és megdöbbenve konstatáltam, hogy valamennyi toalettemet kivittek onnan. Üres öltöző fogadott ... — Van még valami? — Nincs. Engem vád ne érjen, én kitartottam az utolsó pillanatig. Arról nem tehettem, hogy betegségem megakadályozott abban, hogy pályatársaimnak segítségére tegyek . MINT MINDEN rossznak, ennek is van jó oldala. Kabos Gyula, a kiváló művész, a jövő esztendőtől kezdve olyan szerepeket fog játszani, amelyeket adnak neki és nem olyanokat, amelyeket maga választ. És ez kétségtelenül sokat jelent a magyar sziniművészetnek. Kardos István. ........................................................................■LTj M gLiaraáiMy Szumlm»2Bl»ain. A jövő héten pénteken, június 6-án szenzációs új operettet mutat be a Király Színház. Szinte hozza Ernst Neubaehnak Bíró Lajos „Hotel Stadt Lemberg" című regényéből készült, rendkívül hatásos operettjét, a „Hotel Lemberg“-et, melyet magyarra Zágon István és Andai Ernő fordított. Zenéjét Jean Gilbert, az „Ártatlan Zsuzsi", a „Marinka, a táncosnő" és a „Hermelines hölgy" világhírű komponistája szerzette. Ez a kiváló operett, mely Bécsben nagy sikert aratott, Berlinben és Hamburgban még most is műsoron van, a magyar Vonatkozásaival bizonyára nagy hatással lesz a magyar publikumra. A Király Színház a legnagyobb gonddal készíti elő a darabot és olyan kiváló szereposztást biztosított, amely a főszezonban is párját ritkítja. A fő női szerepet Péchy Erzsi játssza, aki nagyszabású énekparkja mellett igen kiváló színes feladathoz is jutott. ÍHA AUTÓ / A -HERCEDESBENZW v ■’ KRCRGY ESIK GflflL FIHCISU felléptével az utolsó évek legnagyobb sikerű darabjaiból jő*-' -littfrassfufi Színház A Nemzeti Színház Ígéretei, amelyeknek ígéreteknek kellett maradniok Június 10-én zárja kapuit a Nemzeti Színház Kamaraszínháza, majd néhány nappal később a Nemzeti Színház rivaldájának lámpái is nyári álomra hunyják le szemüket és — egész csomó darab, amelynek előadása tervbe volt véve, egész sereg Ígéret, amely még szezonnyitáskor elhangzott — csupán ígéret marad. A Nemzeti Színház műsortervezetének van egy külön rovata, amelynek az a címe:, ♦ Előkészületben*. Ebben rovatban most, a szezon legutolsó napjaiban kiadott műsortervezet beszámol mindazokról a darabokról, amelyeknek előadása őszre marad. Egyik legrégibb ígéret a Bizánc új betanulása. Hevesi Sándor úgy tervezte még a múlt nyáron, hogy a Bizáncot fényes kiállítással és hatalmas apparátussal újjá rendezi és azután a darabot ebben a formájában a Szen István-hét ünnepi játékainak középpontjába állítja. Minthogy azonban a Szent István-hét ünnepi játékainak érdekében illetékes részről még semmi sem történt, a Bizánc új betanulása nem látszott időszerűnek, így hát az új kiállítású Bizánc Ígéret marad addig, amíg a Szent István-hét ünnepi játékai is ígéretek maradnak. Egy másik régi terv az Elnémult harangok felújítása. Különösebb okok, amelyek késleltetik ezt a reprizt, nem forognak fenn; az Elnémult harangok reprizét csupán az akadályozta meg, hogy a programm túlzsúfolt volt. Ugyancsak ez okból maradt el a Szent Iván-éji álom és Teleki László A kegyenc című drámájának felújítása. A Nemzeti Színház Budapesten egyetlen otthona a klasszikus múzsának. Idén azonban valamennyi klasszikus repriz és bemutató elmaradt, mert a modern darabok nagy sikere miatt tehetetlen volt programoiba iktatni a nagy klasszikus tragédiákat. Elmaradt az Athália, Racine drámájának reprize, elmaradt Goethe Iphigénia Thaurisban című színműve, elmaradt Móricz Zsigmond Elektra című, Bornemissza Péter XVI. századbeli magyar írótól adoptált drámája. A Revizor, Gogoly klasszikus vígjátéka, szintén őszre maradt. A Kamaraszínház a kisebb programaiból többet tudott megvalósítani, mint a Nemzeti Színház a maga hatalmas programmjából. A Kamara Színház műsortervezetén csupán négy darab akad, amelynek bemutatója az ősz feladatai közé kerül. Ez a négy darab: Gorkij Éjjeli menedékhely című drámája, Hauptmann Gerhardt Elga című színműve, Hervé operettje, a Lili és a Barberine. Mindezek előtt most már az 1929—30-as szezon kapuja végleg lezárult. 9. olda Zeisler Edith világattrakció EmilWMUB A hét eseményei: Operaház: Kedden a Bálik bán díszelőadás keretében, pénteken a színpadi írók és zeneszerzők világkongresszusa alkalmából a Farsangi lakodalom. Városi Színház: Csütörtökön a Troubadour, szombaton az Aida, Németh Mária és Lauri Volpi felléptével. Vígszínház: Kedden a színpadi írók és zeneszerzők világkongresszusa alkalmából díszelőadás keretében a Takáts Alice. Andrássy úti Színház: Szerdán a reprizműsor bemutatója. * Vizsgaelőadás: A Színészegyesület iskolájának növendékei tegnap a Marinka, a táncosnő című operettben vizsgáztak. A növendékek szép tehetségről tanúskodtak. A címszerepet Wohl Baba alakította decens, finonz játékkal. A bonviván szerepében Dorasil György Clint ki kellemes hangjával és elegáns játékával. A szubrett Kieskovszky Mária temperamentumos, kedves, tehetséges. Gáspár Györgyi Percel László, Gellért Sándor és Jétsik Ilona Hintek még ki.