Esti Kurir, 1931. február (9. évfolyam, 26-48. szám)
1931-02-21 / 47. szám
Péntek, 1931 február 27 fiSSSIL Az álarc Bemutató az Operában HubayJenő új dalművének, Az álarcnak szövegkönyvén meglátszik, hogy még a béke boldog éveiben készült. A szövegkönyv írói: Martos Ferenc, Rudolf Lothar és tóth Sándor nem takarékoskodtak. Mindent összegyűjtöttek, felhalmoztak benne, amit az érzelmes filmek és a «szórakoztató»-nak nevezett regények közönségének ismerői szerint — sikert igér és hatásos. A Földközi tenger azúrkékje, a rivierai égbolt tündöklő tisztasága, tönkrement gróf, vitéz tengerésztiszt, nizzai karnevál, algíri pálmák, arab táncosnők, tengernagyok és tábornokok, lampionos menet és tenniszground, villogó porcellán-nadrágok, hófehér gyarmati egyenruhák, tűzijáték és müezzim ima stb. stb. szerepelnek, mint kellékek és zenésítési alkalmak ebben a szövgkönyvben, amelyet a nagy Elinor Glyn, az utolérhetetlen Courtiis- Mahler, sőt talán még maga Wallace is az irigységtől kissé sápadtan olvasna végig, ha kezébe kerülne. Mert szenvedélyes és bűnös szerelemről, sőt: gyilkosságról sem feledkeztek meg a lelkiismeretes szövegírók, valamint arról sem, hogy úgy a bűnös szerelem, mint a gyilkosság... decens legyen. Olyan szövegkönyv ez, amelyről azt szokták mondani, hogy „színes", „mozgalmas". Színigazgatói, sőt, filmrendezői számítás szerint a siker minden feltétele megtalálható benne. Az Operaház rendezője, díszlet- és jelmeztervezője és szcenikai személyzete ezt a szövegkönyvet oly formában testesíti meg, hogy azt bármely külföldi filmstúdió is megirigyelhetné, pedig a nagyméltóságú minisztérium felettébb fukarul bánik az állami színházakkal. De Oláh Gusztáv igazi művész: azt a világot, amelyet ő a színpadra varázsol, úgyszólván a semmiből teremti s ami a legnehezebb: amellett, hogy keserves spórolásra kénytelen, azt az illúziót tudja kelteni, hogy fényűző és pazarló. A szerdai főpróba közönsége tapssal fogadta a második és a harmadik felvonás díszleteit. De a tennisz-groundos első díszlet is mintaszerű. Márkus László rendezése hangulatos, hatásos. Erősíti a cselekmény feszültségét, kiaknázza az összes lehetőségeket A balett szereplése dekoratív szempontból is új, figyelmet lebilincselő, érdekes, művészi. Az Operaház ismét kitett magáért. De ki is kellett hogy legyen, mert a dalmű zenéjét Hubay Jenő írta. Viláhira hegedűművész, világhírű pedagógus. A Zeneművészeti Főiskola főigazgatója, a legválságosabb, legnehezebb időkben is meg tudta védeni a Főiskolát a napi politika szennyes hullámaitól. A magyar társadalmi élet egyik vezető alakja, Világfi. S mint zeneszerző is kedvelt, a külföldi rádióállomások műsorán is gyakran szerepel neve. Akik az ő muzsikájáért lelkesednek, Az harcban sem fognak csalatkozni. A második felvonás Hubay termésének legjavából való. Hegedűdarabjaitól eltekintve, ennél sikerültebbet Hubay keveset irt félszázadnál is hosszabb pályafutása alatt. Mert, a lexikon szerint, a Zeneművészeti Főiskola főigazgatója 73 éves. Szerencsére nincs olyan ostoba ember Magyarországon, aki ezt a lexikonnak elhigyte. Tollát ma is ugyanaz a lelkesedési hév vezeti, mint akkor, amikor A kremonin hegedűs hangjegyeit vetette papírra. A művészetről, a dalműről való elgondolása, meggyőződése se igen változott. Ő ma is a régi s azt hisszük: közönsége is a régi rokonszenvvel fogja fogadni ezt a legújabb — bár 18 év óta készülő — dalművét. A magánszereplők: Bodó Erzsi, Szabó Lujza, Budanovits Mária, Halmos János, Szende Ferenc, Kálmán Oszkár, Székely Mihály, Losonczy Zoltán, Maleczky Oszkár, Komáromi Pál mindent megtesznek a siker érdekében. Az előadás zenei vezetője: Fleischer Antal éberen őrködik afölött, hogy a partitúra egyetlen hangja se sikkadjon el s drámai temperamentumával gyakran szinte izzóvá füti az előadás atmoszféráját. ____ igy. Hevesi Sándor tegnap érkezett haza Olaszországból Hevesi Sándor, a Nemzeti Színház igazgatója tegnap érkezett haza többhetes pihenőjéről, Olaszországból. Hevesi Sándor még január folyamán vette ki szabadságát, mégpedig azért, mert a színház megerőltető munkája következtében egészségi állapota kedvezőtlenre fordult. Hevesi tegnap délelőtt érkezett meg, végignézte a Magyar Elektra házifőpróbáját, majd az igazgatósági irodában átnézte a színház vezetéséről és az elmúlt hat hét történetéről szóló kimutatásokat. Ráday Dénes rendező gyásza Ráday Dénest, a Nemzeti Színház rendezőjét súlyos csapás érte. Kisleánya néhány nappal ezelőtt súlyosan megbetegedett. A betegség komplikációkkal súlyosbodott és a kislány meghalt. A közismert rendező iránt művészi körökben nagy részvét nyilvánult meg. Csütörtök PREMIEREK IZGALMA VIBRÁL Budapest színházainak levegőjében. Négy színház áll négy új darabbal a közönség elé. Mind a négy darabnak több szerzője van és két szerző és egy társszerző kivételével valamennyi szerző magyar. Hubay Jenő, Góth Sándor és Martos Ferenc az Álarc szerzői és mellettük Lothar Rudolf bécsi író csupán társszerző. Móricz Zsigmond és Bornemissza Péter az Elektra írói és Vitéz Miklós és Révész Béla színdarabja a Razzia. Csak a Vígszínház Kis központ című francia vígjátékának a szerzői — hamisítatlan franciák. * TIZENKÉT TÁNYÉR... Ennyi esett el tegnap a Vígszínház színpadán a Kis központ második felvonásának próbája közben. Hősi halottak száma: tizenkettő. Tizenkét tányér tört el, amikor a Rivieras express megindult és megkezdte működését az úgynevezett mozgó híd, amelyet ugyancsak a szereplők mozgatására szántak, de amely tegnap tovább ment és magával rántott tizenkét tányért. Úgy történt ugyanis, hogy Perczell Oszkár, a színház főügyelője sípolt kettőt és ezzel elindította a vonatot Laroche Migennes állomásáról. Az asztalok, az étkezőkocsivá varázsolt színpad asztalai közben kimozdultak helyükből és egyegy lábukkal a mozgó hídon állottak. Amikor aztán nagy sustorgással a flid megkezdte mozgását, vele együtt valcert lejtettek az asztalok is saz asztalokon levő tányérok, amelyek közül tizenkettő szép sorjában lehullott a földre és ott pozdorjává törött. Még a délután folyamán új tányérokat szerzett be a színház, még pedig úgynevezett súlyozott fenekű tányérokat, amelyeket hajókon és étkezőkocsikban használnak és mától kezdve már hiába mozog a mozgóhíd, a tányérok szilárdan pihennek az étkezőkocsi asztalán. * HUBERT MARISCHKA tegnap kora reggel elutazott Budapestről és a délután folyamán már felhívta a Magyar Színházat azzal, hogy este fél nyolckor a két Latabár-fiú legyen a telefonnál, mert beszélni akar velük. A két Latabár este az igazgatói irodában várta a bécsi telefont, amely pontosan 7, óra harminckét perckor meg is szólaltatta a csengetyüket. — Halló! Lambárok? — Igen. — Itt Hubert Marischka. — Parancsoljon direktor úr! — Kérem, én úgy gondolom ,leghelyesebben a dolgot, ha az urak nem vendégnek szerződnek hozzám, hanem véglegesen. Hároméves szerződést kínálok önöknek valami kis ráadással. A szerződés 1931 szeptember 1-én venné kezdetét, a ráadást akár holnap is, szóval abban a pillanatban, amikor önöket szabaddá teszi a budapesti Magyar Színház. Amennyiben vállalják a hároméves szerződést, a jövő hónapban már nálam játszhatnak Káiser Róbert új operettjében, amelyet Stella, Harmath és Rozsnyay Lámpaláza követ, ugyancsak önökkel a főszerepekben. Rendben van? — Majd gondolkozunk. — Jó! De holnap reggel drótválaszt kérek. Központ: Három perc. Végeztek? Hubert Marischka: Igen, a viszontlátásra, fiuk, HELTAI JENŐ néhány napi pihenőre elutazott Budapestről. Pihenő útjának első állomásáról, Bécsből tegnap már levelet küldött a Belvárosi Színház tagjaihoz, akiknek megírta, hogy a bécsi irodalmi körökben egyébről sem beszélnek, mint Szép Ernő drámájának, az Aranyárádak sikeréről, amelyet a Belvárosi Színházban Horch doktor, Reinhardt főintendánsa megnézett itt Budapesten, anélkül, hogy bárki is tudott volna jelenlétéről. Horch doktor inkognitóban jött, nem szorított kezet senkivel, elutazott és még aznap táviratban jelentette Reinhardtnak, hogy az Aranyóra reinhardti színpadra való. * AZ ÚJ SZÍNHÁZBAN ma kora reggel már megkezdték a Razziának, Révész Béla és Vitéz Miklós drámájának próbáját és minden jel arra mutat, hogy a próba a késő esti órákba nyúlik bele, úgyhogy néhány perc múlva akár el is kezdhetik a főpróbát, amelyet ma este tart meg az Új Színház. A távpróbára a színház tagjai minden előkészületet megtettek. Az egyik öltözőt konyhává alakították át, ahol az Erdélyi borozóból kölcsönkért szakácsnő gulyást főz a Razzia szereplőinek és a benfentes vendégeknek, akik ma kora reggeltől késő éjszakáig tartózkodnak a színházban. * HONTHY HANNÁT a gavallér Judi direktor mégis átengedte a Király Színháznak és így a primadonna már csak hét estén át lép fel a Magyar Színházban, azután átköltözik a Király Színházba, ahol megkezdi szereplését Martos Ferenc és Szirmay Albert A ballerina című operettjében. A Magyar Színházban Zilahy Irén helyettesíti. Zilahy Irén játszik majd Honthy Hanna helyett. Zilahy Irén ma már próbált is a Magyar Színház színpadán, Honthy Hanna viszont próbál a Király Színház színpadán. * ÚJ TÉSZTÁVAL várja Berky Lili ebédre férjét, Gázon Gyulát. Gázon megizleli a tésztát és így szól: — Lilikem, ez a tészta nem jó. — Nem jó? — szól szomorúan Berky Lili. —• Pedig szakácskönyvből vettem ki. — Jó, hogy kivetted, szivem, — feleli örömmel Gázon, legalább nem lesz benne. a Király Színházban Most hétfőn és kedden nagy színházi esemény lesz a Király Színházban. A Burgtheater legelőkelőbb tagjaiból álló együttes fog e két napon vendégszerepelni. Az első napon eljátsszák Scarpenter, a kiváló angol írónak .„Water sein, dagegen schr“ című rendkívül mulatságos vígjátékot, kedden előadják a Woilhelm Liclktenberg „Seine Majestät das Publikum" című nagysikerű darabját. A vendégjátszó együttesben a következő kis A Zeneművészeti Főiskola ötödik hangversenye. Szerdán délután rendezte a Zeneművészeti Főiskola ötödik nyilvános hangversenyét, amelyen Stefániái, Zalánfy, Studer és Six tanárok növendékei szerepeltek. A’. Lázár Mária Rubinstein-, Wolf- és Brotnis-dalokat énekelt s ez a produkció minden reményre jogosítja Lázár Máriát, amit a dalelőadás művészi pályája nyújthat. Miklóssy Irén énekesnő megjelenése is biztató, fegyelmezett, jó beosztású és jelentékeny hanganyagú tehetségnek mutatkozott. A zongoranövendékek között Barla Klári Liszt Ivsdor zongoraversenyének igen figyelemreméltó előadásával lepte meg a hallgatóságot. Főképpen a játékdinamikája és az előadott mű szerkezetének tökéletes megértése jelent jó ígéretet. Tehetséges zongorista Baráth Éva, aki Liszt H-moll balladáját interpretálta feltűnő finom poézissel. Jancsin Ferenc hegedűművész és Halász Béla orgonista szereplése minden művészi igény kielégített. (rp.) váló művészek vesznek részt: Georg Reimers, Ebba Johansen, Elisabeth Kalina, Marie Mayen, Alma Seidler, Mussella Wilke, Wolf Albach, Ulrich Beltak, Viktor Braun, Fred Benning?, Fritz Kanten, Alfred Löhner, Julius Strebinger. A helyárak rendesek, jegy mind a két előadásra már váltható. Az Amerikai lányok 23-ik előadása szerdán, március 4-én. * A Köves Vár javára ma, csütörtökön este fél tizenegykor a Fészek Klubban táncestély keretében fellép Giovanni, a világhírű artista. * Zongoraest. Kevés művész zongorajátszása hat közvetlenebb hatással, mint Szatmári Tiboré. Virtuozitása sohasem válik artista-mutatvánnyá, könnyedsége, eleganciája, nem önmagáért való, természetes nyelvezet az egy igazi világfi-művész mondanivalói számára. Mindig nagy feladatok megoldása a célja. És amikor a nagy vonalakkal operáló művész eszközeit használja, akkor sem feledkezik meg arról, hogy a legegyénibb reprodukáló művész sem hanyagolhatja el az alkotók intencióinak megőrzését. Liszt változatai Bach hires koráljára, a Mondschein-szonáta ábrándosan megható indulásával és elementáris erővel tobzódó végkifejlésével, majd Schumann Davidscündler táncai mintaképei voltak ennek az interpretálási módszernek, a. i. EI»ost KörtUkSn. Tebr-aár hó 26-án A REJTÉLY j* karusifttt Mfd és Steinharct felléptével Íj| Tfdlefon: 429 — 74 i» 3* ei m este háromat ved ÍMtor UTOLSÓ FARSANG KeréKig.v,'rttt Olga és Steinhartlt Kiléptívt i Mnnhflvtnk 9. old. IIIULIIULIIIIIilllllM B| || |||n __ Vasárnap délután feljes esti REKORD BOHÓZATI MŰSOR A' I "Olcsó helyárak! Kezdete 4 órakori Jegyek 80 miértől A Komédia Orfeum szombaton tartja premierjét A Komédia Orfeum már januárban is a hónap utolsó napján mutatta be februári műsorát, mert február elseje vasárnapra esett és így a vasárnap délutáni előadáson kellett volna bemutatni az új műsort. Most a naptár ugyanilyen helyzet elé állította az Orfeum igazgatóságát. Annak ellenére, hogy a februári műsor még mindig szép házakat vonz, e hét szombatján, azaz február utolsó napján megtartják a márciusi műsor premierjét. Az új műsor slágerbohózatát ezúttal is Tábori Emil állította ki, Éjjel a kaszárnyában címmel. Solti Hermin új kupinkat énekel és a varieté részben Iréne Clarion légtornász száma a főatrakció, ma a női birkózóverseny legérdekesebb küzdelme: a és olasz svájci döntőmérkőzési végkimerüléig szabad birkózási szabályokkal Még néhány napig a világvárosi varieté műsor keretében fellép DÓKA DÓRIT psiaaCallerina Robi mwmmmtmmmwmmmm Horváth Jenő helyett Sugár Károly Tegnap este a Kamaraszínházban a Krétakört játszották. A darab egyik főszerepét Horváth Jenő alakítja. A kiváló színész és főrendező fél nyolc órakor meg is jelent a színházban, azonban hirtelen heves rosszallót fogta el, úgyhogy el kellett távoznia. A Kamaraszínházból azonnal áttelefonáltak a Nemzeti Színházba, hogy Sugár Károly jöjjön át Horváth Jenő helyébe. Sugár Károly azonban, éppen akkor a Hídban játszik egy jelentős szerepet, amely azonban csupán ez első felvonás negyedrészét foglalja el, úgyhogy nyolc óra után Sugár már nincs elfoglalva a Hídban. Nyolc óra múlt két perccel, amikor Sugár Károly letette magáról az osztrák kém jelmezét, és nyolc óra után hét perccel kellett megjelennie a Krétakör színpadán Ma mandarin copfos maszkjában. Hogy hogyan csinálta ezt Sugár Károly, az az ő titka marad, annyi bizonyos, hogy a Krétakör előadásán végszóra bukkant fel a mandarin kegyetlen arca és a közönség sok tapssal honorálta Sugár Károly bravúros beugrását. Kosáry Emmy Angliába megy és Lehár-operetteket énekel angolul Kosáry Emmy az egyik legnagyobb londoni színházi ügynökségtől angliai turnéra kapott ajánlatot. A tervek szerint Kosáry Emmy tavaszra indul Angliába, ahol Lehár Ferenc operettjeit énekli majd angolul. Nem lehetetlen, hogy az angliai turné után vissza sem jön Budapestre, hanem egyenesen Amerikába megy, ahonnan a Pasiker-ügynökség, Amesrika legnagyobb ügynöksége, Strauss Oszkár és Granichstetten impreszáriója új szerződtetési ajánlatot terjesztett Kosáry Emmy elé. Két színész darabot ír Somfár Zsigmond és Szentiványi Kálmán háromfelvonásos darabot írtak. A darab címe: K. O. F. .1. és még ebben a szezonban szilire kerül egyik budapesti színházunkban. Végkimerülésig A Papagájban a női birkózások során mi Sandra Portét olasz és Wenker svájci birkózóim szabad birkózási szabályok mellett küzdenek meg egymással — végkimerülésig.* *) Az „Aranyóra" — Reinhardtnál. A Belvárosi Színház elragadtatással fogadott, nagyhírű újdonsága, Szép Ernő új darabja, az „Aranyóra" nemsokára megkezdi külföldi karrierjét. Reinhardt sürgöny meg kötötte le a gyönyörű darabot színházai számára és rövidesen szinte hozza. A budapesti előadásról, a főszereplőkről, élükön Gázon Gyulával, Vayka Margittal és Gyergyay Istvánnal a külföldi sajtó is a legnagyobb elismerés hangján emlékezik meg. Bizalommal vásárolhat az hirdetőinél