Esti Kurir, 1931. február (9. évfolyam, 26-48. szám)

1931-02-21 / 47. szám

Péntek, 1931 február 27 fiSSSIL Az álarc Bemutató az Operában Hubay­­Jenő új dalművének, Az álarcnak szövegkönyvén meglátszik, hogy még a béke boldog éveiben készült. A szövegkönyv írói: Martos Ferenc, Rudolf Lothar és t­óth Sán­dor nem takarékoskodtak. Mindent össze­gyűjtöttek, felhalmoztak benne, ami­t az érzelmes filmek és a «szórakoztató»-nak ne­vezett regények közönségének ismerői sze­rint — sikert igér és hatásos. A Földközi tenger azúrkékje, a rivierai égbolt tündöklő tisztasága, tönkrement gróf, vitéz tengerész­tiszt, nizzai karnevál, algíri pálmák, arab táncosnők, tengernagyok és tábornokok, lam­­pionos menet és tenniszground, villogó por­­cellán-nadrágok, hófehér gyarmati egyenru­hák, tűzijáték és mü­ezzim­ ima stb. stb. sze­repelnek, mint kellékek és zenésítési alkal­mak ebben a szöv­­gkönyvben, amelyet a nagy Elinor Glyn, az utolérhetetlen Courtiis- Mahler, sőt talán még maga Wallace is az irigységtől kissé sápadtan olvasna végig, ha kezébe kerülne. Mert szenvedélyes és bűnös szerelemről, sőt: gyilkosságról sem feledkez­tek meg a lelkiismeretes szövegírók, vala­mint arról sem, hogy úgy a bűnös szerelem, mint a gyilkosság... decens legyen. Olyan szövegkönyv ez, amelyről azt szokták mon­dani, hogy „színes", „mozgalmas". Színigazga­tói, sőt, filmrendezői számítás szerint a siker minden feltétele megtalálható benne. Az Operaház rendezője, díszlet- és jelmez­tervezője és szcenikai személyzete ezt a szö­vegkönyvet oly formában testesíti meg, hogy azt bármely­ külföldi filmstúdió is megirigyel­hetné, pedig a nagyméltóságú minisztérium felettébb fukarul bánik az állami színházak­kal. De Oláh Gusztáv igazi művész: azt a vi­lágot, amelyet ő a színpadra varázsol, úgy­szólván a semmiből teremti s ami a legnehe­zebb: amellett, hogy keserves spórolásra kénytelen, azt az illúziót tudja kelteni, hogy fényűző és pazarló. A szerdai főpróba közön­sége tapssal fogadta a második és a harma­dik felvonás díszleteit. De a tennisz-groundos első díszlet is mintaszerű. Márkus László ren­dezése hangulatos, hatásos. Erősíti a cselek­mény feszültségét, kiaknázza az összes lehe­tőségeket A balett szereplése dekoratív szem­pontból is új, figyelmet lebilincselő, érdekes, művészi. Az Operaház ismét kitett magáért. De ki­ is kellett hogy legyen, mert a dalmű zenéjét Hubay Jenő írta. Viláhira hegedűmű­vész, világhírű pedagógus. A Zeneművészeti Főiskola főigazgatója, a legválságosabb, leg­nehezebb időkben is meg tudta védeni a Fő­iskolát a napi politika szennyes hullámaitól. A magyar társadalmi élet egyik vezető alakja, Világfi. S mint zeneszerző is kedvelt, a kül­földi rádióállomások műsorán is gyakran sze­repel neve. Akik az ő muzsikájáért lelkesed­nek, Az h­arc­ban sem fognak csalatkozni. A második felvonás Hubay termésének legjavá­ból való. Hegedűdarabjaitól eltekintve, ennél sikerültebbet Hubay keveset irt félszázadnál is hosszabb pályafutása alatt. Mert, a lexikon szerint, a Zeneművészeti Főiskola főigazgatója 73 éves. Szerencsére nincs olyan ostoba em­ber Magyarországon, aki ezt a lexikonnak el­­higyte. Tollát ma is ugyanaz a lelkesedés­i hév vezeti, mint akkor, amikor A kremonin hegedűs hangjegyeit vetette papírra. A művé­szetről, a dalműről való elgondolása, meggyő­ződése se igen változott. Ő ma is a régi s azt hisszük: közönsége is a régi rokonszenvvel fogja fogadni ezt a legújabb — bár 18 év óta készülő — dalművét. A magánszereplők: Bodó Erzsi, Szabó Lujza, Budanovits Mária, Halmos János, Szende Ferenc, Kálmán Oszkár, Székely Mi­hály, Losonczy Zoltán, Maleczky Oszkár, Ko­máromi Pál mindent megtesznek a siker érde­kében. Az előadás zenei vezetője: Fleischer Antal éberen őrködik afölött, hogy­ a partitúra egyetlen hangja se sikkadjon el s drámai tem­peramentumával gyakran szinte izzóvá füti az előadás atmoszféráját. ____ i­­gy. Hevesi Sándor tegnap érkezett haza Olaszországból Hevesi Sándor, a Nemzeti Színház igazga­tója tegnap érkezett haza többhetes pihenő­jéről, Olaszországból. Hevesi Sándor még ja­nuár foly­amán vette ki szabadságát, még­pe­dig azért, mert a színház megerőltető mun­kája következtében egészségi állapota kedve­zőtlenre fordult. Hevesi tegnap délelőtt érke­zett meg, végignézte a Magyar Elektra házi­­főpróbáját, majd az igazgatósági irodában át­nézte a színház vezetéséről és az elmúlt hat hét történetéről szóló kimutatásokat. Ráday Dénes rendező gyásza Ráday Dénest, a Nemzeti Színház rendezőjét súlyos csapás érte. Kisleánya néhány nappal ez­előtt súlyosan m­e­gbetegedett. A betegség kompli­kációkkal súlyosbodott és a kislány meghalt. A közismert rendező iránt művészi körökben nagy részvét nyilvánult meg. Csütörtök PREMIEREK IZGALMA VIBRÁL Budapest színházainak levegőjében. Négy színház áll négy új darabbal a közönség elé. Mind a négy darab­nak több szerzője van és két szerző és egy társ­szerző kivételével valamennyi szerző magyar. Hubay Jenő, Góth Sándor és Martos Ferenc az Álarc szerzői és mellettük Lothar Rudolf bécsi író csupán társszerző. Móricz Zsigmond és Bor­nemissza Péter az Elektra írói és Vitéz Miklós és Révész Béla színdarabja a Razzia. Csak a Víg­színház Kis központ című francia vígjátékának a szerzői — hamisítatlan franciák. * TIZENKÉT TÁNYÉR... Ennyi esett el tegnap a Vígszínház színpadán a Kis központ második felvonásának próbája köz­ben. Hősi halottak száma: tizenkettő. Tizenkét tányér tört el, amikor a Rivieras ex­­press megindult és megkezdte működését az úgy­nevezett mozgó híd, amelyet ugyancsak a szerep­lők mozgatására szántak, de amely tegnap to­vább ment és magával rántott tizenkét tányért. Úgy történt ugyanis, hogy Perczell Oszkár, a színház főügyelője sípolt kettőt és ezzel elindí­totta a vonatot Laroche Migennes állomásáról. Az asztalok, az étkezőkocsivá varázsolt színpad asztalai közben kimozdultak helyükből és egy­­egy lábukkal a mozgó hídon állottak. Amikor aztán nagy sustorgással a flid megkezdte mozgá­sát, vele együtt valcert lejtettek az asztalok is s­­az asztalokon levő tányérok, amelyek közül tizenkettő szép sorjában lehullott a földre és ott pozdorjává törött. Még a délután folyamán új tányérokat szerzett be a színház, még pedig úgynevezett súlyozott fenekű tányérokat, amelyeket hajókon és étkező­kocsikban használnak és mától kezdve már hiába mozog a m­ozgóhíd, a tányérok szilárdan pihennek az étkezőkocsi asztalán. * HUBERT MARISCHKA tegnap kora reggel el­utazott Budapestről és a délután folyamán már felhívta a Magyar Színházat azzal, hogy este fél nyolckor a két Latabár-fiú legyen a telefonnál, mert beszélni akar velük. A két Latabár este az igazgatói irodában várta a bécsi telefont, amely pontosan 7, óra harminc­­két perckor meg is szólaltatta a csengetyüket. — Halló! Lam­bárok? — Igen. — Itt Hubert Marischka. — Parancsoljon direktor úr! — Kérem, én úgy gondolom ,leghelyesebben a dolgot, ha az urak nem vendégnek szerződnek hozzám, hanem véglegesen. Hároméves szerződést kínálok önöknek valami kis ráadással. A szerző­dés 1931 szeptember 1-én venné kezdetét, a rá­adást akár holnap is, szóval abban a pillanatban, amikor önöket szabaddá teszi a budapesti Ma­gyar Színház. Amennyiben vállalják a hároméves szerződést, a jövő hónapban már nálam játszhat­nak Káiser Róbert új operettjében, amelyet Stella, Harmath és Rozsnyay Lámpaláza követ, ugyan­csak önökkel a főszerepekben. Rendben van? — Majd gondolkozunk. — Jó! De holnap reggel drótválaszt kérek. Központ: Három perc. Végeztek? Hubert Marischka: Igen, a viszontlátásra, fiuk,­­ HELTAI JENŐ néhány napi pihenőre eluta­zott Budapestről. Pihenő útjának első állomásá­ról, Bécsből tegnap már levelet küldött a­ Belvá­­rosi Színház tagjaihoz, akiknek megírta, hogy a bécsi irodalmi körökben egyébről sem beszél­nek, mint Szép Ernő drámájának, az Aranyárá­dak sikeréről, amelyet a Belvárosi Színházban Horch doktor, Reinhardt főintendánsa megnézett itt Budapesten, anélkül, hogy bárki is tudott volna jelenlétéről. Horch doktor inkognitóban jött, nem szorított kezet senkivel, elutazott és még aznap távirat­ban jelentette Reinhardtnak, hogy az Aranyóra reinhardti színpadra való. * AZ ÚJ SZÍNHÁZBAN ma kora reggel már meg­kezdték a Razziának, Révész Béla és Vitéz Miklós drámájának próbáját és minden jel arra mutat, hogy a próba a késő esti órákba nyúlik bele, úgy­hogy néhány perc múlva akár el is kezdhetik a főpróbát, amelyet ma este tart meg az Új Színház. A távpróbára a színház tagjai minden előkészü­letet megtettek. Az egyik öltözőt konyhává alakí­tották át, ahol az Erdélyi borozóból kölcsönkért szakácsnő gulyást főz a Razzia szereplőinek és a benfentes vendégeknek, akik ma kora reggeltől késő éjszakáig tartózkodnak a színházban. * HONTHY HANNÁT a gavallér Judi direktor mégis átengedte a Király Színháznak és így a pri­madonna már csak hét estén át lép fel a Magyar Színházban, azután átköltözik a Király Színházba, ahol megkezdi szereplését Martos Ferenc és Szir­­may Albert A ballerina című operettjében. A Magyar Színházban Zilahy Irén helyet­tesíti. Zilahy Irén játszik majd Honthy Hanna he­lyett. Zilahy Irén ma már próbált is a Magyar Színház színpadán, Honthy Hanna viszont próbál a Király Színház színpadán. * ÚJ TÉSZTÁVAL várja Berky Lili ebédre fér­­jét, Gázon Gyulát. Gázon megizleli a tésztát és így szól: —­ Lilikem, ez a tészta nem jó. — Nem jó? — szól szomorúan Berky Lili. —• Pedig szakácskönyvből vettem ki. — Jó, hogy kivetted, szivem, — feleli örömmel Gázon,­­ legalább nem lesz benne. a Király Színházban Most hétfőn és kedden nagy színházi esemény lesz a Király Színházban. A Burgtheater legelő­kelőbb tagjaiból álló együttes fog e két napon vendégszerepelni. Az első napon eljátsszák Scar­­penter, a kiváló angol írónak .„Water sein, dage­­gen schr“ című rendkívül mulatságos vígjátékot, kedden előadják a Wo­ilhelm Liclktenberg „Seine Majestät das Publikum" című nagysikerű darab­ját. A vendégjátszó együttesben a következő ki­s A Zeneművészeti Főiskola ötödik hangver­senye. Szerdán délután rendezte a Zeneművé­szeti Főiskola ötödik nyilvános hangversenyét, amelyen Stefániái, Zalánfy, Studer és Six taná­rok növendékei szerepeltek. A’. Lázár Mária Rubinstein-, Wolf- és Bro­tnis-dalokat énekelt s ez a produkció minden reményre jogosítja Lá­zár Máriát, amit a dalelőadás művészi pályája nyújthat. Miklóssy Irén énekesnő megjelenése is biztató, fegyelmezett, jó beosztású és jelentékeny hanganyagú tehetségnek mutatkozott. A zon­goranövendékek között Barla Klári Liszt Ivs­­dor zongoraversenyének igen figyelemreméltó előadásával lepte meg a hallgatóságot. Főképpen a játékdinamikája és az előadott mű szerkeze­tének tökéletes megértése jelent jó ígéretet. Te­hetséges zongorista Baráth Éva, aki Liszt H-moll balladáját interpretálta feltűnő finom poézissel. Jancsin Ferenc hegedűművész és Ha­lász Béla orgonista szereplése minden művészi igény kielégített. (rp.) váló művészek vesznek részt: Georg Reimers, Ebba Johansen, Elisabeth Kalina, Marie Mayen, Alma Seidler, Mussella Wilke, Wolf Albach­, Ulrich Beltak, Viktor Braun, Fred­ Benning?, Fritz Kan­ten, Alfred Löhner, Julius Strebinger. A helyárak rendesek, jegy mind a két előadásra már váltható. Az Amerikai lányok 23-ik előadása szerdán, március 4-én. * A Köves­ Vár javára ma, csütörtökön este fél tizenegykor a Fészek Klubban táncestély ke­retében fellép Giovanni, a világhírű artista. * Zongoraest. Kevés művész zongorajátszása hat közvetlenebb hatással, mint Szatmári Tiboré. Virtuozitása sohasem válik artista-mutatvánnyá, könnyedsége, eleganciája, nem önmagáért való, természetes nyelvezet az egy igazi világfi-művész mondanivalói számára. Mindig nagy feladatok megoldása a célja. És amikor a nagy vonalakkal operáló művész eszközeit használja, akkor sem feledkezik meg arról, hogy a legegyénibb repro­dukáló művész sem hanyagolhatja el az alkotók intencióinak megőrzését. Liszt változatai Bach hires koráljára, a Mondschein-szonáta ábrándo­san megható indulásával és elementáris erővel tobzódó végkifejlésével, majd Schumann Davids­­cündler táncai mintaképei voltak ennek az inter­­pretálási módszernek, a. i. EI»­ost KörtUkSn. Tebr-aár hó 26-án A REJTÉLY j* k­arusifttt Mfd és Steinharct felléptével Íj| Tfdlefon: 429 — 74 i» 3* ei m este háromat ved ÍMtor UTOLSÓ FARSANG KeréKig.v,'rttt Olga és Steinhartlt Kiléptívt i Mnnhflvtnk 9. old. IIIULIIULIIIIIilllllM B| || |||n __ Vasárnap délután feljes esti REKORD BOHÓZATI MŰSOR A' I "Olcsó h­elyárak! Kezdete 4 órakori Jegyek 80 miértől A Komédia Orfeum szombaton tartja premierjét A Komédia Orfeum már januárban is a hónap utolsó napján mutatta be februári műsorát, mert február elseje vasárnapra esett és így a vasárnap délutáni előadáson kellett volna bemutatni az új műsort. Most a naptár ugyanilyen helyzet elé állította az Orfeum igazgatóságát. Annak ellenére, hogy a februári műsor még mindig szép házakat vonz, e hét szombatján, azaz február utolsó nap­ján megtartják a márciusi műsor premierjét. Az új műsor slágerbohózatát ezúttal is Tábori Emil állította ki, Éjjel a kaszárnyában címmel. Solti Hermin új kupinkat énekel és a varieté részben Iréne Clarion légtornász száma a főatrakció, ma a női birkózóverseny legérdekesebb küzdelme: a és olasz svájci döntőmérkőzési végkimerüléig szabad birkózási szabályokkal Még néhány napig a világ­városi varieté műsor keretében fellép DÓKA DÓRIT psiaaCallerina R­obi mwmmmtmmmwmmmm Horváth Jenő helyett Sugár Károly Tegnap este a Kamaraszínházban a Kréta­kört játszották. A darab egyik főszerepét Horváth Jenő alakítja. A kiváló színész és fő­rendező fél nyolc órakor meg is jelent a szín­házban, azonban hirtelen heves rosszallót fogta el, úgyhogy el kellett távoznia. A Kamara­színházból azonnal áttelefonáltak a Nemzeti Színházba, hogy Sugár Károly jöjjön át Hor­váth Jenő helyébe. Sugár Károly azonban, ép­pen akkor a Hídban játszik egy jelentős sze­repet, amely azonban csupán ez első felvonás negyedrészét foglalja el, úgyhogy nyolc óra után Sugár már nincs elfoglalva a Hídban. Nyolc óra múlt két perccel, amikor Sugár Károly letette magáról az osztrák kém jelme­zét, és nyolc óra után hét perccel kellett meg­jelennie a Krétakör színpadán Ma mandarin copfos maszkjában. Hogy hogyan csinálta ezt Sugár Károly, az az ő titka marad, annyi bi­zonyos, hogy a Krétakör előadásán végszóra bukkant fel a mandarin kegyetlen arca és a közönség sok tapssal honorálta Sugár Károly­ bravúros beugrását. Kosáry Emmy Angliába megy és Lehár-operetteket énekel angolul Kosáry Emmy az egyik legnagyobb londoni színházi ügynökségtől angliai turnéra kapott aján­latot. A tervek szerint Kosáry Emmy ta­vaszra indul Angliába, ahol Lehár Ferenc operettjeit énekli majd angolul. Nem lehetet­len, hogy az angliai turné után vissza sem jön Budapestre, hanem egyenesen Amerikába megy, ahonnan a Pa­siker-ügy­nök­ség, Ame­s­rika legnagyobb ügynöksége, Strauss Oszkár és Granichstetten impreszáriója új szerződ­­tetési ajánlatot terjesztett Kosáry Emmy elé. Két színész darabot ír Somfár Zsigmond és Szentiványi Kálmán három­­felvonásos darabot írtak. A darab címe: K. O. F. .1. és még ebben a szezonban szilire kerül egyik bu­dapesti színházunkban. Végkimerülés­ig A Papagájban a női birkózások során mi Sandra Portét olasz és Wenker svájci birkózóim szabad birkózási szabályok mellett küzdenek meg egymással — végkimerülésig.­­* *) Az „Aranyóra" — Reinhardtnál. A Belvá­rosi Színház elragadtatással fogadott, nagyhírű újdonsága, Szép Ernő új darabja, az „Aranyóra" nemsokára megkezdi külföldi karrierjét. Rein­­hardt sürgöny meg kötötte le a gyönyörű darabot színházai számára és rövidesen szinte hozza. A budapesti előadásról, a főszereplőkről, élükön Gázon Gyulával, Vayka Margittal és Gyergyay Istvánnal a külföldi sajtó is a legnagyobb elis­merés hangján em­lékezik meg. Bizalommal vásárolhat az hirdetőinél

Next