Esti Kurir, 1931. április (9. évfolyam, 74-97. szám)

1931-04-24 / 92. szám

! Péntek, 1931 április 24 iLitKom A flottatárgyalás elhalasztását kívánja a francia kormány London, április 23. (Az Esti Kurír tudósítójának távirata.) A francia-olasz flottamegegyezés kilátásai vál­tozatlanul kedvezőtlenek. De Fleuriau lon­doni francia nagykövet szerdán este átnyúj­totta a Foreign Officeban a francia kormány új javaslatait. A Quai d’Orsay vastag memo­randumba foglalta össze ezeket a javaslato­kat s a Daily Telegraph diplomáciai tudósí­tója arról értesül, hogy ez a memorandum közel százoldalas komplikált jegyzék, amely­nek tanulmányozása több napot vesz majd igénybe. A Foreign Office tengerészeti szakér­tője, Craigie és a tengerészeti minisztérium szakértői már megkezdték a memorandum ta­nulmányozását. A Daily Telegraph szerint a francia jegyzékben foglalt javaslatok egyálta­lán nem alkalmasak a fennálló ellentétek elsi­mítására. A francia kormány állítólag azt in­dítványozza, hogy napolják el 1933-ig vagi' 34-ig a flottaszerződésnek azokat a pontjait, amelyekre nézve még nincs megegyezés. A Daily Telegraph diplomáciai tudósítója nem hiszi, hogy Olaszország vagy akár Anglia ma­gukévá tegyék ezt a javaslatot. •cöOO mWtWK6UMIB. OOOcx A volán ímellc&l... <s> A FÉKEK SZEREPE A BALESETEKNÉL. Min­den súlyos autóbalesetnél le kell vonni a tanul­ságot. Így elsősorban nyilvánvaló, hogy gondos automobilista nem mehet túrára, mielőtt fékét meg nem vizsgálta. Mihelyt azt látjuk, hogy a fék­betét anyaga bármilyen okból nem megfelelő, a fékbetétet okvetlenül ki kell cserélni, mert ez­által igen sok szerencsétlenségnek vesszük elejét. A statisztika bizonyítja, hogy a balesetek leg­nagyobb százalékát az a körülmény okozza, hogy a fék a kritikus pillanatban felmondta a szolgá­latot. A világhírű Junid-fékbetétgyár éjjel-nappal megszakítás nélkül dolgozik, hogy az egész világ-A BUDAPESTI GUMIJAVÍTÓ ÜZEMEK között vezetőszerepet játszik a Jókai­ utcában levő Szegfi és Pásztor cég, amely modernizált gumijavító üze­mében minden nehéz szakmai megoldáson kívül legújabban törött drótperemű autóköpenyeket is garanciával javít. * A MAGYAR AUTÓIPAROSOK ORSZÁGOS EGYESÜLETE a legutóbb akciót kezdett, hogy az autójavítás mesterségét megfelelő képesítéshez való kötéssel kü­lön iparrá minősítsék. Az eddigi gyakorlat szerint ugyanis az iparhatóság az auto­mobilipart, mint a lakatosmesterség egyik vál­faját kezelte. Ennek alapján minden lakatosmes­ternek megengedték, hogy autójavítással is foglal­kozzon. Az utóbbi időkben előfordult sok baleset -O Magasabb teljesítményért vásároljon (ORDAIK pneut - ról beérkező rendeléseknek eleget tegyen. Ennek a — még világviszonylatban is — nagy sikernek magyarázata, az, hogy, ellentétben más gyárt­mányú fékbetétekkel, a Jurid szabadalmazott és védett eljárással a legmagasabb hőfok és nyomás dacára igen hosszú időn keresztül megőrzi ösz­­szes jó tulajdonságait. Tartóssága és állandó használhatósága, valamint a fékezés biztonsága napról napra nagyobb vevőkört biztosít a vezér­­képviseletnek, a Szilárd Béla cégnek, és más káros visszásság valóban indokolttá teszi, hogy autók javítását csak képesített autóiparotok végezhessék. Ebben a jelentős ügyben rövidesen döntés várható, mert értesülésünk szerint a keres­kedelem­ügyi minisztérium az érdekelteket véle­ményadásra szólította fel. A döntés nem lehet két­séges. Általános közérdek, hogy az autójavítás megfelelő képesítéshez legyen kötve. A HUNGÁRIA AUTOMOBIL CLUB MOTOR­­KERÉKPÁR OSZTÁLYA április 18-án tartotta meg évi rendes tisztújító közgyűlését dr. Szelnár Aladár klubigazgató elnöklése mellett. Az ülésen nagy számmal jelentek meg a HAC motorkerékpá­ros tagjai. Hergár Emil osztálytitkár terjesztette elő az évi jelentést, főleg az örvendetes sikereket, hogy a klub tagjai nyerték el a legtöbb díjat az 1931. évi motorkerékpárversenyeken. Ezek után dr. Szelnár elnök vázolta a klub idei sportprog­ramját, majd megválasztották az új tisztikart. El­nök lett gróf Festelich Pál, ügyvezető elnök Knopp József, alelnökök Bátya János és Stumesz Lipót, titkárok Hergár Emil és Olbart Antal, jegy­ Legjobban legolcsóbban javít autógumikat SZEGFI ÉS PÁSZTOR VI. Jókai utca 3. legmodernebb gumijavítóüzeme JÚLIUS 3-TÓL AUGUSZTUS 7-ig TART a nem­zetközi alpesi autóturant. A rendezéssel a Svájci Automobil Clubot bízták meg. Az alpesi turant hat szakaszra oszlik. A versenyzők Münchenből indulnak el, Innsbruckon keresztül mennek St. Moritzba, majd Davoson keresztül a következő állomásokat érintik: Nizza, Genf, Bern. Az egyes napi etappok 300—400 kilométernyi hosszúak. NEM RITKA AZ ILYEN LEVÉL, amelynek be­fejező passzusát alant közöljük. A Magyar Rug­­gyantaárugyár nagy postájából az egyik kiraga­dott levél így fejeződik be: „Az elért eredmények minden várakozásunkat m­eghaladták és a Corda­­tic használata ma már autóink racionális üze­meink fontos tényezője. Tapasztalati tények iga­zolják, hogy a magyar gumiabroncsok teljesítmé­nye semmivel sem marad el a külföldi gyártmá­nyok mögött, sőt olyan tulajdonságokkal rendel­keznek, melyek a speciális magyar útviszonyokra alkalmazásukat különösen ajánlatossá teszik. Örö­münkre szolgál, hogy Önöket ezekről a rendkívül kedvező eredményekről értesíthetjük és reméljük, hogy gyártmányaik továbbra is meg fogják tar­tani a fejlődésnek azt a lendületét, amelyet az utóbbi esztendőkben elértek. Budapest, 1931 már­cius?. Teljes tisztelettel Hofherr-Schrantz-Clayton- Shuttleworth, Magyar gépgyári művek rt.“ [HA XUTO­RHERCEDESBEM­ zők Hollander Pál és Gessler János. Az ülés egy­hangúlag tiszteletbeli tagokká választotta a követ­kező ismert automobilistákat: dr. Vajda Bélát, dr. Bezsilla Nándort, Mailáth Mihályt, Puch Já­nost és Zolnay Endrét. Ülés után osztályvacsora következett, amelyen a győztes versenyzőket ün­nepelték.* A MAGYARORSZÁGI GÉPJÁRMŰVEZETŐK EGYESÜLETE május 27-én (szerda este fél kilenc órakor) az egyesület helyiségében tartja Ul­ ik ren­des küldött-közgyűlését, amelyre a gépkocsiveze­tőket ezúton is meghívja a vezetőség. Az ESTI KURÍR szerkesztőségének (V. Vadász­ utca 11) telefonszámai: 261—41, 261-42, 261—43,268—28. • Lényegesen csökkent érdekelt­séggel indul meg a májusi gabonaangazsman likvidálása A giro és pénztáregylet beosztása szerint a jövő hét első üzleti napján függesztik ki az első felmondást a májusi búzára, rozsra és tengerire vonatkozóan. A gabonatőzsdén és a vidéken nagy az érdeklődés az első bejelenté­sek iránt. Különböző kombinációk vannak forgalomban erre vonatkozóan, miért is érdek­lődtünk ebben az ügyben a gabonatőzsdén s kitűnően tájékozott helyekről kapta az Esti Kurír munkatársa azt az információt, hogy hétfő óta lényegesen csökkent a májusi gabo­naangazsman. A múlt héten még körülbelül ötnegyed mil­lió métermázsára becsülték a májusi búzából meglévő érdekeltséget, ma azonban már az a vélemény, hogy legföljebb háromnegyed millió métermá­zsát tehet ki a rendezésre váró májusi búzaangazsman. A közelmúlt napokban ugyanis feltűnően nagy 11. oldal Ismét konjunkturális szövet­kezeteknek akarnak tarifális kedvezményeket adni A Fővárosi Kereskedők Egyesülete Dán Leó elnöklésével népes ülést tartott, amelyen az elnök bejelentette, hogy sikerült Vértes Emilt lemondásának visszavonására bírni, amit a tagok nagy lelkesedéssel vettek tudomásul. Kraemer József dr. főtitkár beszámolt arról, hogy az OHB megalakította likvidációs bi­zottságát. Indítványozta, hogy az érdekkép­viseletek képviseltessék magukat a likvidációs bizottságban. Javaslatot terjesztett elő az utó­lagos vízum ügyében, amelytől az idegenfor­galom fellendülését lehet remélni. Dán Leó előadta, hogy az egyesület vezető­ségét az utóbbi időben többizben keresték fel kereskedők, akik cégüket likvidálni kívánták és bejelentették azt a panaszukat, hogy kép­telenek ennek megoldására, mert nincs módjukban az alkalmazottakat vég­­kielégíteni. Így vagy csődöt kénytelenek kérni vagy hiva­talból indul meg ellenük a csődeljárás. Ezzel kapcsolatban Schmidt Sándor dr. előadta, hogy annak idején az inflációs időkben, mikor a végkielégítésre vonatkozó rendeletet a kor­mány kiadta, nem számolt a mai válság lehe­tőségével és ezért a MABI és Társadalombiz­tosító bekapcsolásával kellene a végkielégítés dolgát rendezni olyan esetkeben, amikor a ke­reskedő a likvidáció során erre képtelen. Lu­kács Miklós rámutatott arra, hogy kúriai döntvény van erre vonatkozólag, amelyet azonban a Társadalombiztosító és az OHB közreműködésével kellene intézményesíteni, úgyhogy egyeztető bizottság létesüljön az al­kalmazotti végkielégítések rendezésére. Neustadt Miklós a vámtárgyalásokkal kap­csolatban rámutatott arra, hogy most ismét konjunkturális szövetkezeteknek akarnak tarifális kedvezményeket adni, ahelyett, hogy a legális kereskedelemnek juttatnák ezeket. Annál is inkább tiltakozni kell ez ellen, mert ezek az alkalmi szövetkezetek maguk étik fel a tarifális kedvezményeket. Ugyancsak Neu­stadt Miklós a kereskedők egymás közti fel­jelentéseire mutatott rá és azt javasolta, hogy mindaddig ne tárgyalják az egyes eseteket, amíg a feljelentő fél nem igazolta, hogy a tisztességtelen versenyt elkövető céget figyel­meztette, hogy cselekedetét hagyja abba. Fábián József a hirdetési anomáliákkal kap­csolatban rámutatott arra, hogy a kereskedők ez ellen úgy igyekezzenek védekezni, hogy ellenhirdetésben világosítsák fel a közön­séget arról, hogy a kereskedő mit nyújt­hat és mit nem nyújthat. Elhatározta az egyesület, hogy olyan esetek­ben, amikor a tisztességtelen verseny elköve­tése ismétlődik, büntetőútra fogják terelni az ügyet. A jobb években gyűjtött titkos tartalékok igénybevételét sürgetik a részvényesek Értéktőzsdei tudósításunkban többízben be­számoltunk arról, hogy az osztalékkérdések­ben való tájékozatlanság, részben pedig az osz­talékfizetésekről megjelenő értesítések több­­ízben okoznak deprimáltságot és lanyhaságot az értékpiacon. A szerdai nap folyamán külö­nösen sokat tárgyaltak az értéktőzsdén erről a kérdésről és pedig ezúttal annál is inkább, mert az osztalékügyeken kívül tudvalévően a külföldi tőzsdéknek a spanyol helyzettel meg­okolt bizonytalansága is gyakran ellanghítatta a tőzsde irányzatát. Általában megállapítható volt, hogy nemcsak a részvényesek nagy cso­portját, de a tőzsde közönségét is módfelett elkedvetleníti az az osztalékpolitika, ame­lyet sok vállalat követ újabb időben. Egyre hangosabban kifogásolják, hogy amíg jó üzletmeneteinél változatlan maradt az osz­talék, gyengébb üzletmenetnél bankok, ipar­vállalatok aránylag könnyen elhatározzák az osztalék leszállítását, ahelyett, hogy tekintet­tel lennének a részvényesek érdekeire. Azt hangoztatták, hogy az osztalékleszállítás he­lyett a jobb években gyűjtött titkos tartaléko­kat kellene igénybe venni. Ezt a követelést pe­dig azzal okolták meg, hogy azok a vállalatok, amelyeknek módjában állana változatlan osztalékot fizetnie, való­sággal a közérdek ellen vétenek, amikor a hozadékok elvonásával károsítják meg a részvényeseket, de rendkívül sokat ártanak a tőzsdének is, mert az ilyen osztalékpolitikával elriasztják a tőkét az értékpiactól. Ebben az ügyben külön­ben a tőzsde több vezető tagja érintkezésbe is akar lépni a tőzsde vezetőségével. tételek jutottak lebonyolítás formájában ren­dezésre. Mindenesetre máris bizonyosnak lát­szik, hogy a májusi angazsman likvidálása sokkal gyorsabban fog elintéződni, mint a márciusi ügyek rendezése, amikor határozot­tan nagy mennyiségek vártak leszállításra, il­letve átvételre. Megbízható becslések szerint márciusban körülbelül 2 millió méter mázsa búzát és rozsot vett át az intervenció s ez az angazsman is teljesen rendben bonyolódott le. Ezt várják a májusi angazsmannál is, nemcsak abból az okból, mert a búza érdekeltsé­g nem több, mint háromnegyed millió métermázsa, hanem arra való tekintettel is, hogy a májusi rozs és májusi tengeri érdekeltség is csekély. Rozsból legföljebb 15—20.000, a májusi ten­geriből pedig 140—150.000 m­étermázsa vár­ rendezésre. KEDVEZMÉNYES UTAZÁS ÉS VÍZUM A ZÁGRÁBI TAVASZI VÁSÁR LÁTOGATÓINAK. Az 1931 április 25-től május 4-ig tartandó XV. zágrábi tavaszi mezőgazdasági mintavásár és VIII. autókiállítás látogatóinak a jugoszláv államvasutak 50, a MÁV 25% vasúti kedvezményt nyújt. Vásárigazolvány, mely kedvezményes ví­zum váltására is jogosít, kapható és minden fel­világosítást nyújt a zágrábi vásár magyarországi képviselője, a Jugoszláv-Magyar Gazdasági Ka­mara, VI., Andrássy­ út 2. II- emelet. A GOTTSCHLIG ÁGOSTON RT. VESZTESÉGEI A Gottschlig Ágoston Rt. most teszi közzé 1929— 1930. évre szóló mérlegét, amely 13.303 pengő veszteséget számol el. A PESTI TŐZSDE új száma ma jelent meg" érdekes " tartalommal.

Next