Esti Kurir, 1931. április (9. évfolyam, 74-97. szám)
1931-04-24 / 92. szám
! Péntek, 1931 április 24 iLitKom A flottatárgyalás elhalasztását kívánja a francia kormány London, április 23. (Az Esti Kurír tudósítójának távirata.) A francia-olasz flottamegegyezés kilátásai változatlanul kedvezőtlenek. De Fleuriau londoni francia nagykövet szerdán este átnyújtotta a Foreign Officeban a francia kormány új javaslatait. A Quai d’Orsay vastag memorandumba foglalta össze ezeket a javaslatokat s a Daily Telegraph diplomáciai tudósítója arról értesül, hogy ez a memorandum közel százoldalas komplikált jegyzék, amelynek tanulmányozása több napot vesz majd igénybe. A Foreign Office tengerészeti szakértője, Craigie és a tengerészeti minisztérium szakértői már megkezdték a memorandum tanulmányozását. A Daily Telegraph szerint a francia jegyzékben foglalt javaslatok egyáltalán nem alkalmasak a fennálló ellentétek elsimítására. A francia kormány állítólag azt indítványozza, hogy napolják el 1933-ig vagi' 34-ig a flottaszerződésnek azokat a pontjait, amelyekre nézve még nincs megegyezés. A Daily Telegraph diplomáciai tudósítója nem hiszi, hogy Olaszország vagy akár Anglia magukévá tegyék ezt a javaslatot. •cöOO mWtWK6UMIB. OOOcx A volán ímellc&l... <s> A FÉKEK SZEREPE A BALESETEKNÉL. Minden súlyos autóbalesetnél le kell vonni a tanulságot. Így elsősorban nyilvánvaló, hogy gondos automobilista nem mehet túrára, mielőtt fékét meg nem vizsgálta. Mihelyt azt látjuk, hogy a fékbetét anyaga bármilyen okból nem megfelelő, a fékbetétet okvetlenül ki kell cserélni, mert ezáltal igen sok szerencsétlenségnek vesszük elejét. A statisztika bizonyítja, hogy a balesetek legnagyobb százalékát az a körülmény okozza, hogy a fék a kritikus pillanatban felmondta a szolgálatot. A világhírű Junid-fékbetétgyár éjjel-nappal megszakítás nélkül dolgozik, hogy az egész világ-A BUDAPESTI GUMIJAVÍTÓ ÜZEMEK között vezetőszerepet játszik a Jókai utcában levő Szegfi és Pásztor cég, amely modernizált gumijavító üzemében minden nehéz szakmai megoldáson kívül legújabban törött drótperemű autóköpenyeket is garanciával javít. * A MAGYAR AUTÓIPAROSOK ORSZÁGOS EGYESÜLETE a legutóbb akciót kezdett, hogy az autójavítás mesterségét megfelelő képesítéshez való kötéssel külön iparrá minősítsék. Az eddigi gyakorlat szerint ugyanis az iparhatóság az automobilipart, mint a lakatosmesterség egyik válfaját kezelte. Ennek alapján minden lakatosmesternek megengedték, hogy autójavítással is foglalkozzon. Az utóbbi időkben előfordult sok baleset -O Magasabb teljesítményért vásároljon (ORDAIK pneut - ról beérkező rendeléseknek eleget tegyen. Ennek a — még világviszonylatban is — nagy sikernek magyarázata, az, hogy, ellentétben más gyártmányú fékbetétekkel, a Jurid szabadalmazott és védett eljárással a legmagasabb hőfok és nyomás dacára igen hosszú időn keresztül megőrzi öszszes jó tulajdonságait. Tartóssága és állandó használhatósága, valamint a fékezés biztonsága napról napra nagyobb vevőkört biztosít a vezérképviseletnek, a Szilárd Béla cégnek, és más káros visszásság valóban indokolttá teszi, hogy autók javítását csak képesített autóiparotok végezhessék. Ebben a jelentős ügyben rövidesen döntés várható, mert értesülésünk szerint a kereskedelemügyi minisztérium az érdekelteket véleményadásra szólította fel. A döntés nem lehet kétséges. Általános közérdek, hogy az autójavítás megfelelő képesítéshez legyen kötve. A HUNGÁRIA AUTOMOBIL CLUB MOTORKERÉKPÁR OSZTÁLYA április 18-án tartotta meg évi rendes tisztújító közgyűlését dr. Szelnár Aladár klubigazgató elnöklése mellett. Az ülésen nagy számmal jelentek meg a HAC motorkerékpáros tagjai. Hergár Emil osztálytitkár terjesztette elő az évi jelentést, főleg az örvendetes sikereket, hogy a klub tagjai nyerték el a legtöbb díjat az 1931. évi motorkerékpárversenyeken. Ezek után dr. Szelnár elnök vázolta a klub idei sportprogramját, majd megválasztották az új tisztikart. Elnök lett gróf Festelich Pál, ügyvezető elnök Knopp József, alelnökök Bátya János és Stumesz Lipót, titkárok Hergár Emil és Olbart Antal, jegy Legjobban legolcsóbban javít autógumikat SZEGFI ÉS PÁSZTOR VI. Jókai utca 3. legmodernebb gumijavítóüzeme JÚLIUS 3-TÓL AUGUSZTUS 7-ig TART a nemzetközi alpesi autóturant. A rendezéssel a Svájci Automobil Clubot bízták meg. Az alpesi turant hat szakaszra oszlik. A versenyzők Münchenből indulnak el, Innsbruckon keresztül mennek St. Moritzba, majd Davoson keresztül a következő állomásokat érintik: Nizza, Genf, Bern. Az egyes napi etappok 300—400 kilométernyi hosszúak. NEM RITKA AZ ILYEN LEVÉL, amelynek befejező passzusát alant közöljük. A Magyar Ruggyantaárugyár nagy postájából az egyik kiragadott levél így fejeződik be: „Az elért eredmények minden várakozásunkat meghaladták és a Cordatic használata ma már autóink racionális üzemeink fontos tényezője. Tapasztalati tények igazolják, hogy a magyar gumiabroncsok teljesítménye semmivel sem marad el a külföldi gyártmányok mögött, sőt olyan tulajdonságokkal rendelkeznek, melyek a speciális magyar útviszonyokra alkalmazásukat különösen ajánlatossá teszik. Örömünkre szolgál, hogy Önöket ezekről a rendkívül kedvező eredményekről értesíthetjük és reméljük, hogy gyártmányaik továbbra is meg fogják tartani a fejlődésnek azt a lendületét, amelyet az utóbbi esztendőkben elértek. Budapest, 1931 március?. Teljes tisztelettel Hofherr-Schrantz-Clayton- Shuttleworth, Magyar gépgyári művek rt.“ [HA XUTORHERCEDESBEM zők Hollander Pál és Gessler János. Az ülés egyhangúlag tiszteletbeli tagokká választotta a következő ismert automobilistákat: dr. Vajda Bélát, dr. Bezsilla Nándort, Mailáth Mihályt, Puch Jánost és Zolnay Endrét. Ülés után osztályvacsora következett, amelyen a győztes versenyzőket ünnepelték.* A MAGYARORSZÁGI GÉPJÁRMŰVEZETŐK EGYESÜLETE május 27-én (szerda este fél kilenc órakor) az egyesület helyiségében tartja Ul ik rendes küldött-közgyűlését, amelyre a gépkocsivezetőket ezúton is meghívja a vezetőség. Az ESTI KURÍR szerkesztőségének (V. Vadász utca 11) telefonszámai: 261—41, 261-42, 261—43,268—28. • Lényegesen csökkent érdekeltséggel indul meg a májusi gabonaangazsman likvidálása A giro és pénztáregylet beosztása szerint a jövő hét első üzleti napján függesztik ki az első felmondást a májusi búzára, rozsra és tengerire vonatkozóan. A gabonatőzsdén és a vidéken nagy az érdeklődés az első bejelentések iránt. Különböző kombinációk vannak forgalomban erre vonatkozóan, miért is érdeklődtünk ebben az ügyben a gabonatőzsdén s kitűnően tájékozott helyekről kapta az Esti Kurír munkatársa azt az információt, hogy hétfő óta lényegesen csökkent a májusi gabonaangazsman. A múlt héten még körülbelül ötnegyed millió métermázsára becsülték a májusi búzából meglévő érdekeltséget, ma azonban már az a vélemény, hogy legföljebb háromnegyed millió métermázsát tehet ki a rendezésre váró májusi búzaangazsman. A közelmúlt napokban ugyanis feltűnően nagy 11. oldal Ismét konjunkturális szövetkezeteknek akarnak tarifális kedvezményeket adni A Fővárosi Kereskedők Egyesülete Dán Leó elnöklésével népes ülést tartott, amelyen az elnök bejelentette, hogy sikerült Vértes Emilt lemondásának visszavonására bírni, amit a tagok nagy lelkesedéssel vettek tudomásul. Kraemer József dr. főtitkár beszámolt arról, hogy az OHB megalakította likvidációs bizottságát. Indítványozta, hogy az érdekképviseletek képviseltessék magukat a likvidációs bizottságban. Javaslatot terjesztett elő az utólagos vízum ügyében, amelytől az idegenforgalom fellendülését lehet remélni. Dán Leó előadta, hogy az egyesület vezetőségét az utóbbi időben többizben keresték fel kereskedők, akik cégüket likvidálni kívánták és bejelentették azt a panaszukat, hogy képtelenek ennek megoldására, mert nincs módjukban az alkalmazottakat végkielégíteni. Így vagy csődöt kénytelenek kérni vagy hivatalból indul meg ellenük a csődeljárás. Ezzel kapcsolatban Schmidt Sándor dr. előadta, hogy annak idején az inflációs időkben, mikor a végkielégítésre vonatkozó rendeletet a kormány kiadta, nem számolt a mai válság lehetőségével és ezért a MABI és Társadalombiztosító bekapcsolásával kellene a végkielégítés dolgát rendezni olyan esetkeben, amikor a kereskedő a likvidáció során erre képtelen. Lukács Miklós rámutatott arra, hogy kúriai döntvény van erre vonatkozólag, amelyet azonban a Társadalombiztosító és az OHB közreműködésével kellene intézményesíteni, úgyhogy egyeztető bizottság létesüljön az alkalmazotti végkielégítések rendezésére. Neustadt Miklós a vámtárgyalásokkal kapcsolatban rámutatott arra, hogy most ismét konjunkturális szövetkezeteknek akarnak tarifális kedvezményeket adni, ahelyett, hogy a legális kereskedelemnek juttatnák ezeket. Annál is inkább tiltakozni kell ez ellen, mert ezek az alkalmi szövetkezetek maguk étik fel a tarifális kedvezményeket. Ugyancsak Neustadt Miklós a kereskedők egymás közti feljelentéseire mutatott rá és azt javasolta, hogy mindaddig ne tárgyalják az egyes eseteket, amíg a feljelentő fél nem igazolta, hogy a tisztességtelen versenyt elkövető céget figyelmeztette, hogy cselekedetét hagyja abba. Fábián József a hirdetési anomáliákkal kapcsolatban rámutatott arra, hogy a kereskedők ez ellen úgy igyekezzenek védekezni, hogy ellenhirdetésben világosítsák fel a közönséget arról, hogy a kereskedő mit nyújthat és mit nem nyújthat. Elhatározta az egyesület, hogy olyan esetekben, amikor a tisztességtelen verseny elkövetése ismétlődik, büntetőútra fogják terelni az ügyet. A jobb években gyűjtött titkos tartalékok igénybevételét sürgetik a részvényesek Értéktőzsdei tudósításunkban többízben beszámoltunk arról, hogy az osztalékkérdésekben való tájékozatlanság, részben pedig az osztalékfizetésekről megjelenő értesítések többízben okoznak deprimáltságot és lanyhaságot az értékpiacon. A szerdai nap folyamán különösen sokat tárgyaltak az értéktőzsdén erről a kérdésről és pedig ezúttal annál is inkább, mert az osztalékügyeken kívül tudvalévően a külföldi tőzsdéknek a spanyol helyzettel megokolt bizonytalansága is gyakran ellanghítatta a tőzsde irányzatát. Általában megállapítható volt, hogy nemcsak a részvényesek nagy csoportját, de a tőzsde közönségét is módfelett elkedvetleníti az az osztalékpolitika, amelyet sok vállalat követ újabb időben. Egyre hangosabban kifogásolják, hogy amíg jó üzletmeneteinél változatlan maradt az osztalék, gyengébb üzletmenetnél bankok, iparvállalatok aránylag könnyen elhatározzák az osztalék leszállítását, ahelyett, hogy tekintettel lennének a részvényesek érdekeire. Azt hangoztatták, hogy az osztalékleszállítás helyett a jobb években gyűjtött titkos tartalékokat kellene igénybe venni. Ezt a követelést pedig azzal okolták meg, hogy azok a vállalatok, amelyeknek módjában állana változatlan osztalékot fizetnie, valósággal a közérdek ellen vétenek, amikor a hozadékok elvonásával károsítják meg a részvényeseket, de rendkívül sokat ártanak a tőzsdének is, mert az ilyen osztalékpolitikával elriasztják a tőkét az értékpiactól. Ebben az ügyben különben a tőzsde több vezető tagja érintkezésbe is akar lépni a tőzsde vezetőségével. tételek jutottak lebonyolítás formájában rendezésre. Mindenesetre máris bizonyosnak látszik, hogy a májusi angazsman likvidálása sokkal gyorsabban fog elintéződni, mint a márciusi ügyek rendezése, amikor határozottan nagy mennyiségek vártak leszállításra, illetve átvételre. Megbízható becslések szerint márciusban körülbelül 2 millió méter mázsa búzát és rozsot vett át az intervenció s ez az angazsman is teljesen rendben bonyolódott le. Ezt várják a májusi angazsmannál is, nemcsak abból az okból, mert a búza érdekeltség nem több, mint háromnegyed millió métermázsa, hanem arra való tekintettel is, hogy a májusi rozs és májusi tengeri érdekeltség is csekély. Rozsból legföljebb 15—20.000, a májusi tengeriből pedig 140—150.000 métermázsa vár rendezésre. KEDVEZMÉNYES UTAZÁS ÉS VÍZUM A ZÁGRÁBI TAVASZI VÁSÁR LÁTOGATÓINAK. Az 1931 április 25-től május 4-ig tartandó XV. zágrábi tavaszi mezőgazdasági mintavásár és VIII. autókiállítás látogatóinak a jugoszláv államvasutak 50, a MÁV 25% vasúti kedvezményt nyújt. Vásárigazolvány, mely kedvezményes vízum váltására is jogosít, kapható és minden felvilágosítást nyújt a zágrábi vásár magyarországi képviselője, a Jugoszláv-Magyar Gazdasági Kamara, VI., Andrássy út 2. II- emelet. A GOTTSCHLIG ÁGOSTON RT. VESZTESÉGEI A Gottschlig Ágoston Rt. most teszi közzé 1929— 1930. évre szóló mérlegét, amely 13.303 pengő veszteséget számol el. A PESTI TŐZSDE új száma ma jelent meg" érdekes " tartalommal.