Esti Kurir, 1935. május (13. évfolyam, 98-123. szám)

1935-05-02 / 99. szám

10 EGYIK OLVASÓNK írja: „Az alábbi szép ajánlást írta E. Kovács Gyula, a kolozsvári Nemzeti Színház feledhetet­len emlékű­ tragikus színésze Klüry Klára em­lékkönyvébe abból az alkalomból, amikor a primadonna Kolozsvárról Budapestre repült.“ KÜRY KLÁRÁNAK: Könnyű neked szállni Röpít a dal szárnya. Repülj, repülj kalitkádból ki a nagy világba. Boldog csattogás közt járd be a világot.. Gyönyörködve nézi, Édesen szemléli szerető barátod E. Kovács Gyula. ★ GÓTH SÁNDOR mondja: — Ilyen nagy munkában még sohasem vol­tam. Délelőtt az Ezüstlakodalom-ból próbálok, délután Bourdet-darabjából és ami szabad időm marad, azt tudom csak a legédesebb mun­kámra, a költözködésre fordítani. Két hét múlva teljesen készen leszek saját házammal, saját várammal. És attól az időtől kezdve már budai lakos leszek.★ A SZÍNDARAB egyik jelenetében a szereplők­nek estély keretében pezsgőt kell inniük a szerző előírása szerint Az igazgató pezsgő he­lyett limonádét szolgál fel, ami ellen az egyik színész erélyesen felszólal. Az igazgató azonban kimen magát: — Amikor ugy­e méreg helyett citromos vi­cét adok, azt nem kifogásolja?! Darvas Lili vidéki körútja Az Ezü­stlakodalom előadásai alatt szabad lesz Darvas Lili. A művé­snő ezt a szabadságát vidéki vendégszereplésre használja fel. Molnár Az ismeretlen lányában lép fel. Most csütörtö­kön és pénteken Miskolcon, 8-án Pécsett, 13-án pedig Kaposvárott vendégszerepel. Ki az az Arthur Helmer? A Th­eater an der Wien igazgatója Arthur H­elmer lesz. A­rthur Helvter egyike a legrégibb színházi szaktekintélyeknek, aki nem árja szár­mazása ellenére is egész az utóbbi esztendőig igazgatója maradt a frankfurti Schluspiel­haus­­nak. A színházi ügyekbe való sok beleszólást azonban megunta és ő maga hagyta ott igazga­tói székét, amelyből huszonöt esztendőn keresz­tül kormányozta a nagytekintélyű frankfurti Schauspielhaust. Preminger a Jó üzlet vendége lesz ma este Heltai Jenő darabjának, a Jó Üzletnek, a Víg­színház ma esti előadásán illusztris vendége lesz. Preminger, a bécsi Josefstaedter Theater igazga­tója, értesítette a Vígszínházat, hogy ma Buda­pestre érkezik és este megnézi az új Heltai­­darabot. A Jó üzlet iránt egyébként erős érdek­lődés mutatkozik külföldről. Eddig Hollandia és az északi államok szántára vásárolták meg előadási jogát. Tizennégy mikrofont szereltek fel a Magyar Színházban A rádió óta este közvetíti a Magyar Színház­ból az új Ábrahám-operettet, a Történnek még csodák­­at. A Stúdió tizennégy mikrofont ásltott fel a színházban. A zenekarból négy mikrofont közvetíti majd az Astra­mm-muzsikát. I PESTI MÁJUS LEGSZEBB VIRÁGCSOKRE MISS ARIZONA új csillogó, párisi élőképsorozata Sisters Rée - Berlin párisi tánc,­csillagok, Gr­en-le­-Lain a legbájo­­sabb angol parodista, IMagy Márta Miss Magyarország 1934, Myra Lisa táncos csalogány,Talmadge et Cyrill a legelőkelőbb táncospár Technikai újítások, számos szépség az AH m al C'lBftüEJBl Thury Lajos: »A drámaírás türelmi játél­« Már a második újságírószerző ebben a sze­zonban a Nemzeti Színház színpadán, Kóbor Tamás után most Thury­­Lajos, a kiváló, fiatal író, az Otthon Kör egyik regénypályázatának győztese, több nagysikerű egy felvonása, és egy díszelőadáson bemutatásra került színdarab tu­lajdonosa. Az új vár, Thury Lajos Zrinyi-drá­­mája, hosszú munka gyümölcse. A fiatal író már öt évvel ezelőtt bemutatta darabját az egyik budapesti színháznak, de még ennél is hosszabb idő az, amelyet a hatalmas téma fel­dolgozása igénybe vett. Az öt év alatt, hogy a dráma első alakja elkészült, a darab többféle változáson ment át. Hosszú érlelődés és hosszú munka eredménye kerül tehát pénteken a Nemzeti Színházban a közönség elé. —­ A drámaírás — mondja Tink­y Lajos —a türelmi játék. Mint ahogyan egy újfajta türelmi játékban a kockákat addig kell össze-vissza to­logatni, amíg azok megfelelő rendszerbe nem illeszkednek, úgy kell a drámánál a szerzőnek sakkoznia az alakokkal, tényekkel, jelenetekkel, hogy azoknak összessége kihozza azt, amit mondani akar. Így történt azután, hogy körül­belül öt évig ,sakkoztam“ Az új vár figuráival. A téma, amely a mese mélyén rejlik, megval­lom, előbb volt meg, mint maga a mese. Az emberek tetteit figyeltem az életben és azt lát­tam, hogy a tett mindig egy, de az indító okok sokfélék. Feltámadt a gondolat: mi történnék, ha egy emberben kétely támadna tetteinek in­dító oka felől. Mi történnék, ha egy ember ké­telkedne indító okainak tisztaságában? Miféle lelki maghasadás és konfliktus támadna eb­ből? A témához kerestem a mesét és megtaláltam Zrínyi Miklós, a költő történetében. Az ő törté­netében, akit királlyá akart lenni a megfogyat­kozott magyarság és aki visszarettent ettől, mert nem tudta eldönteni lelkével a kérdést: hazájá­nak érdekéből vagy hiúságból cselekszik-e? Ez a darab emberi magva, beállítva egy olyan környezetbe, amely megdöbbentően hasonlít a mai állapotokhoz. Nem hiszem, hogy Tauber valaha is megházasodnék - mondja az énekes elvált felesége , Bécs, május 1. (Az Esti Kurír tudósítójától.) Bécs művészi köreinek állandó beszédtémája Tauber Richárd házassága. Tauberről átlag minden másodnap megírják, hogy megházasodik, Tauber átlag minden harmadnap nyilatkozik, hogy új házas­ságáról szó sincs. Mialatt a szóbeszéd rendület­lenül házasítja Taubert, ő pedig rendületlenül cáfol, megérkezett Bécsbe Tauber elvált felesége, Carola Vanconti, a híres operaénekesnő és szín­művésznő, aki most a színpadtól és nyilvános­ságtól visszavonultan él. Elhatároztam, hogy fel­keresem Carola Vanconti asszonyt, hiszen Tan­­dor Richárd házassága Vanconti Carolával a tör­vény előtt még ma is érvényben van, a törvény csupán az együttélést szüntette meg. Ha valaki, tehát ő igazán tudhat arról, házasodhatik-e egy­általában Tauber Richárd. Vanconti asszonyhoz nehéz bejutni. Tauber el­vált felesége mindmáig hallgatott, most is csak annak az érvelésnek engedett, hogy végre már le kell zárni a pletykákat egy erélyes nyilatko­zattal. Vanconti Carola szebb mint valaha. Hites szőkesége vakítóbb, az évek valósággal megfia­talították. —­ Nem szeretem a lármát — mondja —, a legfontosabbnak a nyugalmamat tartom. De ne higyje senki, hogy abban, amit eddig elhallgat­tam, egyetlenegy vádló szó is lett volna Tauber ellen. A legkevésbé! A legnagyobb egyetértéssel é­s barátsággal váltunk el. Tauber egy reggel odajött hozzám és azt mondotta: «Kedvesem, a házasság megakadályoz művészi tevékenysé­gemben.» Azután hosszasan megmagyarázta, rás vezette őt erre a kijelentésre és én minden szavát aláirtam­. Hangsúlyozom, hogy én ma­gam nem vagyok ezen a véleményen, általában nem fogadom el azt, amit Tauber a házasság­ról és a művészetről mondott, kénytelen voltam azonban elismerni, hogy az ő esetében valóban úgy áll a dolog, hogy a házasság megakadá­lyozza művészi munkájában. Éppen ezért nem hiszem, hogy Tauber valaha is újra megháza­sodjék. A házasság nem neki való. Nem tud egyszerre két istenségnek élni, a házasságnak és a művészetnek. — Ez­ volt az oka a mi házasságunk bomlásá­nak is, nem pedig az a sok ostobaság, amit ró­lam összeirkáltak azok, akik úgy állítottak en­gem a közvélemény elé, mint valami új Messa­­linát. Kiválásunk óta legnagyobbrészt külföldön éltem, Franciaországban, Olaszországban és Svájcban felléptem a mikrofon előtt. Ez volt az egyetlen életjel, amit adtam magamról. Titkos Ilona Brioniból Raguzába utazott, de 7-én Pesten van Titkos Ilona Brioniban üdült, ahonnan teg­nap Raguzába utazott. Ott tölt néhány napot, de 7-én már Budapesten van és megkezdi pró­báit a rádióban Kristóf Károly és K. Halász Gyula Don José csodálatos éjszakája című szín­darabjából. Kellér Dezső a »legelegánsabb színdarabról« A Fővárosi Olperettszínházban vasárnap A dáma címmel szinte hozzák Kellér Dezső szín­­darabját, amelynek ez a műfaji megjelölése: «A legelegánsabb pesti énekes és táncos szín­darab». E szokatlan megjelölésről e fiatal szerző azt mondja: — Szinte megrögzötten él az emberekram az a hit, hogy vége a régi, nagy finálés operettek­nek. A libretli­sta tehát gondolkozzék valami újon, valami különlegességen, ami pótolni tudja a finálés zenés színdarabokat. Törtem én is a fejem reggeltől estig ezen, amíg eszembe jutott, hogy a divat lesz az, ami ma legjobban meg­fogja a nézőt. Megírtam hát ,­ dáma­­­imű­ di­­vatoperettemet, amely talán a legelső ebben a műfajban, de egészen bizonyos, hogy nem a­­ legutolsó. Már csak azért sem, mert egy kitűnő rendező, Szabolcs Ernő rendezi, egy nagyszerű karmester, Zsigmondy Pál vezényli, egy ra­gyogó táncprofesszor, Bob Cray dirigálja a tánckart és végül, de elsősorban, mert kitűnő szereplői vannak. Norma Talmadge férje taníttatta ki a Pestre érkezett Grazié Schenket A Parisien Grill új műsorában van egy ra­gyogó revü, amelynek Grazié Schenk a szóló­­táncosnője, aki karrierjéről a következőket mondja: " Az amerikai sajtó megállapítása szerint a csókot koreográfiai mozdulatokkal senki sem elevenítette meg olyan erővel, mint én. Az ame­rikai lapok egybehangzó kritikája volt ez. A pá­lyára egyébként úgy kerültem, hogy a szülői házból megszöktem és Josef Schenknek, a hol­lywoodi filmkirálnak, Norma Talmadge akkori férjének mutatkoztam be. Táncom, arcjátékom annyira megnyerte a filmkirály tetszését, hogy pártfogásba vett és ő taníttatott ki. Európában most vagyok először. Parisban léptem fel és ott szerződtetett a Párisien Grill kitűnő igazgatója, Erd­ovics János. gy. r | gjj r jg ’* PARISETTE 1^t­el Cl­lS o@lH zeneszerző kávéházban ■1935 V. 2. CSÜTÖRTÖK: Németh Mária búcsúfellépése Kedd este utoljára lépett fel ebben az évad-­­ban Németh Mária az Operaházban. A Travio­lát énekelte, új szerepét, amelyben olyan emlé­kezetes sikert aratott a múlt héten. Keddi sze­replése még jobban sikerült, mint a pénteki. Az­óta kipihente a megerőltető próbák f­eradala matt, pompás diszpozícióban, friss hanggal éne­­kelt, elkápráztatta, ellenállhatatlan lendülettel magával ragadta azt a díszes és művelt közön­'­séget, amely a nézőteret zsúfolásig megtöltötte. Olyan ünnepeltetésben volt része, amely egyes, egyedül csak őt illeti meg ebben a színházban. Ma este visszautazik Bécsbe s Pestre írtajd csak júniusban jön, az ünnepi hetekre. Esztergom* ban Liszt Koronázási Miséjének szoprán szó­­lámát fogja megszólaltatni a székesegyházban, a tatai gróf parkjában Erzsébetet énekli a Tannh­äuser szabadtéri előadásán s fellép az Operaházban is, de már csak a hivatalos évad elmúltával, Helge Roswaengével együ­tt, valame­­lyik Verdi-operában. Számára sikerekben pá­­ratlan volt az elmúlt évad. Csodálatos hangja­ ma szebb, ércesebb, tündöklőbb, mint valaha, művészete most közeledik a delelőhöz, anban az sem lehetetlen, hogy még a meglepetések­­ egész sorát tartogatja számunkra, hiszen senki sincs, aki megjósolhatta volna tíz esztendő előtt, hogy a páratlan hangú magyar énekesnő valaha a halk és kifinomult Urának is olyan utolérhetetlen megszólaltatója lesz, mint ami i­lyen lett. Ő a korlátlan lehetőségek asszonya. Szeretnék, ha az Operaház igazgatósága ér­­deme szerint becsülné meg hű és lelkes közön­­ségét azzal, hogy a jövőben az eddiginél gyak­­rabban szerepelteti Németh Máriát. Ha már egészen — sajnos! — nem lehet a miénk, leg­­alább félig mondhassuk a magunkénak. f. g.v« * A legszebb pesti május! virágcsokor Mis* Arizona új párisi élőképsorozata, Sisters Rée- Berlin párisi tánccsillagok, Ellen El-Lain bájos angol táncparodista, Nagy Mária »Miss Magyar­­ország 1934», Myra Lisa, a táncos csalogány, Talmadge and Cyrill bravúros táncpár. Az Ariz­zona májusi műsora továbbra is az élen vezet. A közönség, főleg a hölgyközönség, nagyfokú érdeklődést előlegezett a kedvelt triász, Joan Crawford, Clark Gabié és Róbert Montgoment új filmjének, melyet Ai ex-menyasszony címen mutatott be a Metró Scala. A bohózatszerű történet akörül forog, hogy­ Clark és Róbert gyerekkoruk óta szerelik Joant, aki Roberthez megy feleségül, azaz hogy menne, mert Róbert az esküvő előtt mással köt házasságot. Joan visszahódítja Róbertet, ki van tűzve újból az esküvő, de az oltár elöl most Joan szökik meg Clark-kel. Ne keressük a való­­szerűséget, — ez nemcsak bohózat, hanem amerikai is s a miliő az a bizonyos amerikai társaságbeli vidám világ, amelyben a sok szó­rakozás közben már azt sem tudják, hogy tu­lajdonképpen kibe szerelmesek. S igy a vidám­ság jólesően áttöri magát és uralkodóvá lesz. A jó hangulatban nem vesszük észre azt sem,'' hogy sok helyzet hasonlatos a J. Crawford- és C. Gure-filmek jól bevált helyzeti ötleteihez, de persze új ötletek is bőven gazdagítják a filmet. .­. Crausford kedves, eredeti, egyéni, vidám és jól játszik is, toalettjei pedig most is látványos­ságszámba mennek. Clark Gabie szivh­ódító, ellenállhatatlan másolva és férfiassága bőven érvényesül, úgyszintén R. Montgoment amerikai világfi­ eleganciája és humora. Mindent össze­véve, a triász szériájának jól sikerült, ü­dilő da­rabját kaptuk. George Rast, az új hollywoodi filmsztár leg­újabb, a Chulitan cím­ű filmjében egy bikaviadort játszik, aki az aréna zsúfolt tribünjei előtt küzd és győz a megvadult bika fölött. George Raft filmjének külön érdekessége, hogy hosszú idő után újra szerephez jutott benne Adolphe Menjou. Gálapremier volt tegnap a Fórumban, ahol meghívott közönség előtt két díszelőadást is rendeztek Gaál Franciska új filmjéből, a Kis­mamából. A theatre parée jellegét nemcsak az demonstrálta, hogy megjelentek a szereplők s a film összes munkatársai, hanem a filmnek ün­nepi keretet adott az a kis remi is, amely­t csak erre az egy napra iktattak be Lakner bácsi gyermekszínházának apró sztárjai. A kisgyere­kek előadásában megelevenedtek az elmúlt Gaál Franciska-filmek slágerszámai, a pöttöm Paprikakisasszony, a még apróbb Csibi és a többiek ünnepelték a legújabb gyereket , a Kismamát. A publikumnak nagyon tetszett a film, az előadás végeztével mindkét előadáson sokszor kitapsolták a lámpák elé Gaál Francis­kát, Joe Paszternákot, a szövegíró Félix Joachimsont, a zeneszerző Brodszky Miklóst s az Icipici revü szerzőjét, Lakner Artúrt is. Gaál Franciska új filmjének különben ma van a be­mutatója a Fórumban — még visszatérünk rá.

Next