Esti Kurir, 1935. szeptember (13. évfolyam, 198-222. szám)
1935-09-18 / 212. szám
m 8 J j$Í0fív ] <S$í&4lÁű/£s L ttáWWU KABOS GYULA, Bús Fekete László Szerelemből elégtelen-kések fülorvosa, a tegnap esti előadás után beállított az egyik lipótkörúti kávéházba és feketét rendelt. A művész az újságokba ■temetkezve fogyasztotta el feketéjét, amikor egyszerre azt vette észre, hogy jobbról is, balról is, minden oldalról csak őt nézik és a kávéház vendégei közül egyik-másik szelíden mosolyog, de van olyan is, aki hangosan nevel. " Kabos eleinte nem sokat törődött az egésszel. Amikor azonban látta, hogy körülötte mindig nagyobb lesz a szenzáció, ugyancsak zavarba jött és most már meg nem állta, hogy a legközelebb ülőtől meg ne kérdezze: — Mondja uram, mit nevetnek maguk énrajtam! A megszólított a nevetéstől elfúló hangon válaszolta: Művész úr, micsoda fület növesztett majmának? Kabos a feje tetejéig elpirult. Pillanat alatt eszébe jutott, hogy afülét a fülén felejtette, habosnak ugyanis, a szerep szerint, „szokatlanul nagy füle van”. A művész, hogy a szerző előírásának eleget tegyen, viaszból megterebélyesítette a fülét, ami a normálisnál ilyenformán majdnem még egyszer nagyobb lett. Az előadás utáni sietségben ezt a pótfület magán felejtette. ★ A ROYAL SZÍNHÁZ új bérlőjének, Rákosi Tibor dr.-nak édesapja, a színházi világban népszerű Rákosi bácsi híres a takarékosságáról. Amiből lehet, Rákosi bácsi lecsíp egy-két fillért. Róla mesélik, hogy a Három ember a hóban színtehozása alkalmából azt a kérdést tette fel fiának, a színház igazgatójának, hogy nem volna-e untig elég két ember a hóban? Barátságtalan vita a Barátságos arcot kérek körül A Terézkörüli Színpad legközelebbi revüjének— mint jelentettük — Barátságos arcot kérek a címe. Amikor ez a cím nyilvánosságra került, a Terézkörúti Színpad igazgatósága az egyik budapesti filmvállalattól ajánlott levelet kapott, amelyben a filmvállalat arra kéri a Terézkörúti Színpadot, hogy revüjének adjon más címet, mert Karinthy Frigyes és Mihály István új filmjének, amely legközelebb forgatásra kerül, ugyancsak Barátságos arcot kérek a címe. Roboz Aladár, a Terézkörúti Színpad igazgatója válaszában közölte a filmvállalattal, hogy a Barátságos arcot kérek című revü bemutatójára már a múlt szezonban sor került volna, de a múlt műsorok sikerei miatt az új revü bemutatójának időpontját kénytelen volt erre a szezonra kitelni, ami köztudomású és színházi körökben tudott dolog. Roboz Aladár arra kéri tehát a filmvállalatot, hogy filmjének, amelynek forgatását még csak a jövőben kezdik el, adjon más címet. A zenetanítás racionalizálása Az elmúlt napokban narancssárga plakátok jelentek meg a főváros utcáin és hívták fel magukra a figyelmet. A plakátok újszerű zeneoktatást hirdetnek, amelynek komolysága mellett szól, hogy ezt az új pedagógiai rendszert és módszert olyasvalaki tervezte és igyekszik megvalósítani, aki a Zeneművészeti Főiskolán szerzett tanári oklevelet, mégpedig olyan mesterek vezetése mellett, mint amilyen Székely Arnold és Dohnányi Ernő. Az új iskola vezetője, Görögné Sándor Margit a következőket mondotta az Esti Kurír munkatársának: — Tanítási módszerem az életnek köszönheti kialakulását. Azoknak a kívánságoknak, amelyekkel a zene iránt érdeklődők, vagy a zenetanulók szülei fordulnak hozzám. Azok, akik nem hivatásos muzsikusokat akarnak nevelni gyermekeikből, hanem azt szeretnék, ha aránylag rövid idő alatt, nem túlságosan megerőltető munkával sajátíthatnák el a gyerekek a zenei műveltség alapelemeit és tanulhatnának meg zongorázni annyira, amennyire művelt embernek muzsikálni tudni legalább is kívánatos. Azt hiszem, sikerült racionalizálnom a zeneoktatást. A tanterv három éves. Kevesebb benne az etűd, a „technikázás”, sok az olyan előadási darab, amelyben a tanuló gyönyörködni tud. Fontos tantárgy a lapról való olvasás. A növendékeket megismertetjük a zeneirodalom legnevezetesebb alkotásaival, a zenetörténet alapvonalaival is és azzal, amit a zenetudományból minden műveit embernek tudnia kell. Évek óta kísérleteztem ezzel a módszerrel. Szerénytelenség nélkül állíthatom, hogy eredménnyel. .. Görögné Sándor Margit tantervét több kiváló, országos hírű pedagógus nézte át és megfelelőnek találta. Az új zeneiskola Dorottyya utca 3 Mait nyílt meg. Isuk ráJR!. 1935 IX. 18. SZERDA Rejtő Jenő útja az idegenlégiótól a Városi Színház színpadáig Rejtő Jenő albumából: 1. Rejtő Jenőt zugárusításért 15 napi fogházra büntetem. Hamburg, Hauswelt rendőri büntetőbíró. 2. Rejtő Jenőt a francia gyarmati légióból elbocsátom. Gumizón Ain Szefra, Colonel Lamphur. 3. Rejtő Jenőt tiltott határátlépésért 30 napi fogházra ítélem. Klagenfurt, Altmann járási rendőrkapitány. 4. Rejtő Jenő és Sándor Jenő operettje a száz budai előadás után a Városi Színházban talált otthont. A szerzőket a ritka sikerű operettért a hálás közönség sokszor a lámpák elé hívta az Aki mer, az nyer száznegyedik előadásán. Az Aki mer, az nyer librettistája szmokingba öltözötten áll a Városi Színház színpadán és várja, mikor ér véget a taps, hogy elvonulhasson és elmondhassa élettörténetét, amelyből egykor egészen bizonyosan regény lesz. Regény eddig is. — Csak röviden tudom elmondani, hogy tulajdonképpen mi történt, eddig a percig, amíg a közönség tapsol nekem a Városi Színházban. Fejezetcímeket mondok ... — Tizennyolc éves voltam, amikor Heltai Jenő kijelentette nekem, hogy író vagyok. Márton Miksa ajánlólevelével Berlinbe kerültem, ahol Reinhardtnál fizetés nélküli tanonc voltam. Szörnyű nélkülözések között bolyongtam Charel, Piscator, Jessner és más színbűvészek árnyékában, mindig éhesen és rongyos ruhában, míg végre ajánlólevél nélkül fix állást kaptam egy magyar zsoké jóvoltából: a Karlshorst melletti versenypályán lovakat csutakoltam. — Berlinből Hamburgba mentem, ahol hamisított francia illatszerekkel ügynököltem Altona lokáljaiban. A rendőr persze sokszor elfogott és a zugkereskedelemért sokat ültem börtönben. Amikor Altonában már megunták parfümjeimet, beálltam dokkmunkásnak, majd Svédországba kerültem, ahol heringhalász lettem. Innen a svéd hatóságok Franciaországba toloncoltak, ahol összeálltam egy orosz fiúval és édességeket árultam a Montparnasseon. Miután kiteleltem, nekivágtam az országútnak, cirkusznapszámos lettem, majd kikötöttem Oranban. Rövidesen a djebeli foszfát-bányában dolgoztam, azután jelentkeztem a légióba, ahonnan hónapok múlva mint beteget elbocsátottak. Korzika következett, ahol erődítéseken dolgoztam, majd Marseillen keresztül Genuába mentem, ahol a milánói magyar konzul jóvoltából kaptam vasútjegyet hazáig. A jegyet eladtam, Klagenfurtnál átszöktem Ausztriába, ahol rögtön harminc napot ültem... Tovább... — Bécsben kábelt raktam a Fleischmarkton, majd Svájcba kézimunkákat szállítottam, átutaztam Pesten, ittam egy fröccsöt a Keletipályaudvarnál és mentem tovább. Három évig barangoltam a Keleten. — 1930-ban tértem vissza Budapestre — zsakettnadrágban, vitorlavászon kabátban. Somogyi Kálmán igazgató jóvoltából elértem mint kabaréba az első keresetet, Salamon Béla révén az első sikert, Faragó Miklós segítségével az első regényjövedelmet a Világvárosi Regényeknél és végül Sebestyén Géza pártfogása révén az első egész estét betöltő premiert. — Ez volt az egész. Mi jöhet még? Elkészült Az önző óriás, Hubay Jenő új operája Mosóczi birtokán Hubay Jenő most ünnepelte meg hetvenhetedik születésnapját. Hubay Jenő a születésnapi ünnepségre összejött szűk baráti társaságának elmondotta, hogy befejezte új operáját, a Wilde Oszkár meséből készült Az önző óriást, amelynek szövegét Márkus László és Mohácsi Jenő írták. A mesejátékban két beszélőszerep van: az óriás és egy kisfiú. Hatalmas kórusok és balett egészítik ki a színpadi részt. Az önző óriás bemutatója a téli szezonra várható. Huby Jenő ugyancsak elmondotta még, hogy a napokban befejezte a Romain Rolland költeményére komponált Béke Himnusza című szimfonikus költeményét, amelynek magyar átültetője Ferenczy Sári. A kiváló zeneművész a legjobb és legfrissebb egészségben fogadta a gratulációkat. Egyik vendégét, Zerkovitz Bélát az a megtiszteltetés érte, hogy Tündöklő szép vasárnap volt című versének muzsikáját Hubay ott Mosócon megkomponálta. A legújabb Hubay—Zerkovitz-dal a napokban megjelenik nyomtatásban és szövege igy szól: Tündöklő szép vasárnap volt, Künn jártunk a vadvirágos réten, Adtam egy szál margarétát — Megcsókoltad — s visszaadtad nékem Gyermekkori imakönyvem közepébe zártam a virágot, És azóta nap-nap után Fellapozom azt az imádságot. Megtanultam imádkozni, Amióta a szemedbe néztem. Az angyalok meghallgatják Imádságom odafenn az Égben. Árpa kérem az Úristent: Adjon Néked minden földi jóból, (Hisz’) Templomjáró rendes ember Lett a régi istentagadóból. Mosóc, 1935 szeptember 15. Sólyom Janka a Bristolban Sólyom Janka, a kiváló dizőz hat hónapos szünet után október 1-én kezdi fellépését a Bristol-hallban. Az előkelő szálloda hallját átalakították, kis színpadot építettek, amely egészen bizonyos, a magyar és külföldi sanzonirodalom jelentős állomása lesz. Benatzky Pestre készül Az Esernyés király kiváló komponistája, Benatzky Budapestre készül. Levelet írt a Belvárosi Színház igazgatóságának és bejelenti, hogy ha ideje lesz, feltétlenül ellátogat Budapestre, megnézi az Esernyős király Belvárosi Színház-beli előadását, amelynek elismerő kritikái már megérkeztek hozzá. Benatzky egyébként már új operettjén dolgozik, amelynek főhőse egy modern Krézus. Magyarországon készül Rökk Marika új filmje Ma reggel Budapestre érkezett Alfréd Grewen, az Ufa filmgyár egyik legtekintélyesebb produkcióvezetője, akit érdekes okok hoztak Magyarországra. Alfréd Grewen ugyanis Rökk Marika filmjeinek produkcióvezetője és most azért jött, hogy Budapesten megbeszélje az új Rökk Marika-film részleteit. Az Ufa új magyar sztárjának második filmje ugyanis Magyarországon készül majd. Az Ufa budapesti igazgatósága különben Alfred Grewen tiszteletére a Royal-szálló különtermében ma délután teát ad. * Balassáné Dömjén Teréz áll. kép, okleveles zongoratanárnő most kezdi a tanítást. Magánórák és két tanítványból álló kis csoportok. Mérsékelt tandíj. Előkészítés a Zeneművészeti Főiskolára. Érdeklődés délelőtt 9—11 és 3—6 óráig. I., Csaba utca 9. I. em. 3. (Tel.: 548—60.) Uif&ifhtf&eSaíia■ Óriási siker! Ásandó tábla! BkOiiIvülifi■ „100 zsidó sftoriban “ hogy Faludi Sándor már jobban van és szombaton délelőtt elfoglalja hivatalát a Király Színházban, hogy a szerződésnélküli színészek ülésén sok szó esett a nyomorról, amely rettenetes erővel nehezedik rá a színpad szerződést vesztett tagjaira. Amikor egy szónok azt mondta, hogy nem maradt semmink, valaki közbekiáltott: „csak a böjtnapjaink ...“ hogy az új Fővárosi Orfeumban csak húsz éven aluli jegyszedőnőket alkalmaznak; hogy a párisi Opéra Cimique-t Mussolini meghívta olaszországi vendégszereplésre. Az Opéra Comique társulata nagy ünnepségek között 1936 április 6-án vendégszerepel majd Rómában Debussy „Polieas et Mélisande“ című darabjával. hogy Gárdonyi Lajos vígjátékot ír. hogy Bajor Gizi hazaérkezett Budapestre és rövidesen megkezdi próbáit a Nemzeti Színházban. hogy Kőszegi Teréz válik férjétől. hogy Henry Bernsteint, a híres francia drámaírót Bécsbe várják. Az új vezetés alá került Josefstadter Theater bemutatja „Remény11 című színdarabját. A darab premierjére ígérte megjelenését Bernstein, hogy a Király Színházban megkezdték a Három a kislány próbáit, hogy a bécsi városi tanács elhatározta, utcát nevez el Schratt Katalinról, Bécs „Gnädige Frau“-járól, aki most lett nyolcvan esztendős, hogy az ismert pesti ügyvéd, aki a színész válóperét vitte, egyben sikerrel befejezte, honorárium helyett színházjegyeket kap a színésztől. A színész, aki az ügyvéddel kötött megállapodását lelkiismeretesen és becsületesen be akarja tartani, szerződésében kikötötte, hogy minden premierre fellépti díján kívül egy páholyt is kell kapnia. November 9-én nyílik az új Thália Az új Thália ebben a szezonban a Royal Színházban tartja meg előadásait. Az első két bemutató Tamássy Áron Énekesmadár című mesejátéka és Felkay Ferenc Vágta című darabja lesz. Az első előadást november 9-én tartják meg. Az említett két darabon kívül Elmer Rice, Hofmannstal, Jules Romain, Wedekind és Jevreimoff művei kerülnek bemutatásra. Minden darab csak háromszor kerül színre. Az új Thália Társaságot az idén Márkus László irányítja. Az első két darabot Pünkössi Andor rendezi. Fedák Sárit és Rózsahegyi Kálmánt Bécsbe hívják Az egyik bécsi színház ajánlatot tett Fedák Sárinak és Rózsahegyi Kálmánnak hogy budapesti szereplésük után fogadjanak el bécsi szerződést és játsszanak Bécsben. Az ajánlatot sem Fedák Sári, sem Rózsahegyi Kálmán nem fogadta el. Farkas Imre nyilatkozata Az Esti Kurír tegnapi számában a Királyné huszárja című filmemmel kapcsolatban egy kis hír jelent meg. E hír államtisztviselői múltamat hozza kapcsolatba vidéki felvételekkel a hadgyakorlaton. A romantikus beállítás a személyem iránti kedves rokonszenv megnyilatkozása lehetett csupán. Mindenféle híreszteléssel szemben azonban meg kell állapítanom azt is, hogy a Királyné huszárja békebeli kis vígjáték, amelyben katonák is szerepelnek. Teljesen önálló új darab, semmi köze sem a Nótás kapitányhoz, sem bármelyik régebbi operettemhez, Farkas Imre. Affér Párisban Napoleon-darabok közül Paul Raynal, a kiváló francia színdarabíró Napóleon Unique címmel színdarabot írt, amelynek bemutatóját a Comédie Francaise őszre tűzte ki. A színház most megjelent műsorrendjéből Raynal arról értesült, hogy a darabját megelőzően felelevenítik Sardou Szókimondó asszonyság című színdarabját, amely, éppen úgy, mint az ő színműve, Napóleon életét viszi a közönség elé. Emiatt a Napóleon Unique-t elvette a Comédie Francaisetől és kijelentette, hogy Párisban nem is engedi színre kerülni. A darabot, hír szerint, Bécsben mutatják be.