Esti Kurir, 1937. március (15. évfolyam, 49-71. szám)

1937-03-17 / 61. szám

1937 március ESTI KURÍR Szendy polgármester nagy beszéde az újságírók sza­badság-lakomáján „A MAGYARSÁG JÖVŐJE KÖVETELI, HOGY A SAJTÓ MEGMARADJON ALKOTMÁNYOS JOGAIBAN” A Magyar Újságírók Egyesülete március 15-én, hétfőn délben ren­dezte a New­ York étteremben ha­gyományos szabadság-lakomáját, amelyen az ünnepi beszédet Szendy Károly, Budapest székesfőváros pol­gármestere mondotta. A Szabadság­lakomán részt vett Karafiáth Jenő, Budapest főpolgármestere, a mi­niszterelnökség sajtóosztálya részé­ről Rákóczy Imre, a sajtóosztály vezetője, helyettese, Pásint Ödön és Kolozsváry-Borcsa Mihály, a kül­ügyminisztérium sajtóosztályának vezetője, Szent-Istvány Béla és he­lyettese, Durugy Ferenc, ott voltak a budapesti napilapok főszerkesztői és a magyar újságírórend tagjai igen nagy számban. Az első pohárköszöntőt Márkus Miksa udvari tanácsos, a Magyar Újságíró Egyesület elnöke mondotta a kormányzóra, majd Szendy Ká­roly polgármester tartotta meg nagy­hatású ünnepi beszédét a Jókai-ser­­­eg megemelésével. Igen tisztelt Uraim! ünnepnapra gyűltünk össze a fehér asztalnál — kezdte beszédét Szendy polgármes­ter —e­, hogy nagy idők emlékének áldozzunk. A Magyar Újságírók Egyesületének vezetősége az idén engem, Budapest önkormányzatának első tisztviselőjét, a polgármestert, hívott fel arra, hogy tradicionális szabadságlakomáján, kezemben a Jókai-serleggel a­, ünnepi beszédet mondjam. Szép és nemes feladat március idusáról megemlékezni, mert ez a nap mélyen összeforrott a nemzet legszentebb érzéseivel és tör­ténelmi emlékeivel. A nemzeti köz­vélemény március 15-ét kezdettől fogva ünnepnek érezte, önként tört ki a lelkekből a márciusi szellem kultusza. A magyar nép ezen a napon min­denkor ünnepet szentel azoknak az eszméknek, melyeket egykor a márciusi ifjúság tizenkét pontja hirdetett. Hittel és lelkesedéssel idézte az évfordulón a nagy fiai­nak emlékét, Petőfi és Jókai szel­lemét, kik a magyar történelem egyik legszebb győzelmét vívták ki a vértelen küzdelemmel. Korszakos jelentőségű vívmányokat értek el anyagi hatalom nélkül, tisz­tán az eszmék erejével, a hit és a gondolat hatalmával, erre a nemzetet Kossuth Lajos ab­ban a levelében, mellyel 1883 ápri­lis 28-án a főváros üdvözlő iratára válaszolt és amely levelet legbecse­sebb ereklyéink között őrizzük. Kossuth Lajos a szabadság szerete­­tében, az önkormányzati szellem fejlesztésében jelölte meg azt az utat, mely a nemzeti életkérdések megoldásához vezet. Mi is úgy érez­zük, hogy a nemzet számára a szabadság az éltető levegő, az a szabadság, mely polgári jogokat ad, de egy­úttal nagy kötelességekkel jár. A szabadosság nem szabadság, mert az az önkénynek egy formája, még­pedig igen riasztó formája. Az önkény építhet piramisokat, mester­kélt politikai és gazdasági rendsze­reket, de az emberiség fejlődését nem szolgálhatja. Igaz, hogy a trianoni megcsonkítottság okozta szegénységünk és nyomorúságunk rossz tanácsadó, igen nagy fegyel­mezettséget kiván. De ez a fegyel­mezettség — amely nem gátja, de egyik előfeltétele a szabadságnak — sorsdöntő a magyar jövőre. Mégis az igazi szabadság az emberi­­jogok élvezetét és a honpolgári kötelessé­gek lelkiismeretes teljesítését jelenti. A szabadságért dolgozni és kü­z­­deni kell, a szabadság polgári erényeket, nemzeti hűséget, ön­zetlen hazaszeretetet követel, mert a szabadság a szellemében és erkölcsében felemelkedett, meg­­nemesedett társadalomnak alkotmá­nyos jutalma. — Március idusa, Petőfi és Jókai szelleme ezt a szabadságot hirdeti és az a testület, melynek illusztris képviselői összegyűltek évfordulót ünnepelni, ennek az eszménynek, szabadságnak hivatásból őre. A magyar újságírórend a márciusi vív­mányokból a legszebb örökséget kapta. Mikor Petőfi Talpra magyar­ja, és a tizenkét pont kikerült a nyomdából, sorsdöntő gondolat in­dult el történelmi útjára. Akkor, ahogy Vörösmarty mondotta, föl­kelt rabágya kőpárnáiról a beteg, megzsibbadt gondolat, akkor a sajtó­­szabadság született. Az ország­gyűlés azután törvénybe iktatta a nagy elvet, mely korszakalkotó ha­tást gyakorolt a nemzet sorsára.­­ A sajtószabadság biztosítéka és feltétele lett a parlamentáris al­kotmánynak. A márciusi nagy na­pokban megszületett szabad sajtó képviselte és vitte a megvalósulás felé a márciusi eszményeket. A maga szabadságával védte és erősí­tette a nemzeti szabadságot. A Ke­mény Zsigmondok és Bartha Mik­lósok a szabadságharc honvédei­nek lelkével küzdöttek az örök ma­gyar szabadságharc szellemi had­seregében. A szabad sajtó a hajtó- és irá­nyítóéra az alkotmányos köz­életben. A sajtó a nemzet élő lelkiismerete és jaj annak a népnek, melynek nincs lelkiis­merete és hamis írtakon jár. A sajtószabadság nem kiváltság, hanem a nemzet közkincse, melynek ereje az államalkotó és országépítő közszellemet táplálja. A sajtószabadság sarkalatos része a magyar alkotmánynak, kiegészíti a parlamentarizmust és a polgári szabadságot. A márciusi eszmé­nyek ma is élet­­feltételeink . A magyar nép úgy áll az el­fogulatlan világ közvéleménye előtt — mondotta ezután Szendy Károly polgármester —mint szabadság­szerető, nemesebb emberi célokért, hevülő nép, mely mindenkor nagy értékeket adott az emberiségnek. A szabadság népéhez, Petőfi és Jókai szelleméhez ragaszkodnak azok, kik a trianoni határokon túl nehéz sorsban nyelvükért és szabadságu­kért küzdenek. A szabadságszerető nép lelke, a márciusi eszményekből kivirágzott nemzeti kultúra oly erővel láncolja az ősi rögökhöz ide­genbeszakadt véreinket, hogy az óceánon túl is büszkén vallják ma­gukat magyaroknak. Gyönyörű do­kumentumot tudok felmutatni ar­ról, hogy odaát Amerikában is megmarad a magyar öntudat. C­íme itt van Miska Petersham grafikusnak, az Amerikában ma­radt vérünknek gyönyörű mese­­könyve Magyarországról, aki bele­szőtte az amerikai gyermek gon­dolatvilágába a magyar rónát, a magyar fővárost. Az Amerikában született gyermekeknek Budapest jelenti a mesebeli világot, a magyar róna a csodákkal benépesített tün­dérországot. — A költő, azt mondja, hogy va­lahányszor felemeljük a nemzeti lo­bogót, az ősök diadalmas csatáiból térünk haza. Március idusa valóban ezzel az érzéssel tölti el lelkünket. Ez a nap nem volt történelmi dá­tum a múltból, mint annyi neveze­tes esemény évfordulója, hanem a mai élet kialakulásának kezdete, a mai nemzeti öntudatnak szellemi forráspontja. A magyar történet viharos századaiból olyan nap, melynek emlékét és jelentőségét elevenen érezzük ma is. A magyar újságírók szabadság-lakomáján újít­suk meg lelkünkben azt a hitet és hazaszeretetet, mely egykor már­cius nemzedékét, Petőfi és Jókai népét áthatotta. Történelmi erővel érezzük és valljuk, hogy a már­ciusi eszmények ma is életfelté­teleket jelentenek a nemzet szá­mára. A sajtószabadság változat­lanul egyetemes nemzeti érdek, a magyarság jövője követeli, hogy a sajtó megmaradjon alkotmá­nyos jogaiban, de ugyanakkor nagy hivatása szellemi és erköl­csi magaslatán. A felelősséggel dolgozó, hivatásás betöltő sajtó jelenti a leghatáso­sabb sajtóvédelmet, mert a sajtó­nak, a márciusi nagy gondolatnak az az igazi ellensége, aki a sajtó­szabadsággal visszaél. — Március idusa a magyar nem­zeti gondolatnak, a magyar sza­­badságnak, a magyar életnek a napja, amely fényével elűzte az önkényt, a nemzet fejlődésének új lehetőségeket adott. A szabadság ünnepnapján Jókai serlegével hitet teszünk a magyar fegyelmezettség­­ről, mert enélkül a márciusi eszmé­nyek elhalványulnak, pedig kell, hogy a magyar jobb jövő számára megőrizzük híven és csorbítatlanul ezt a szent örökséget. Szendy Károly polgármester nagy tetszéssel fogadott beszéde után az újságírórend jelen volt tagjai hosz­­szasan ünnepelték. ★ " A Magyar Újságírók Egyesülete március 15-én délelőtt küldöttségi­­leg megkoszorúzta a Kerepesi-úti temetőben Kossuth mauzóleumát és Jókai Mór sírját. Szendy polgármester a Jókai-serleggel kezében az ünnepi beszédet mondja az újságírók március 15-i szabadságlakomáján A szabad sajtó jelentősége — Ez a legszebb vonása a már­ciusi napnak, — folytatta a polgár­­mester. — A magyar szabadságün­nep páratlanul áll a népek hasonló történelmi emlékei között. Március 15. az­ eszmék szellemi erejének, a lélek fegyvertelen ha­talmának felemelő ünnepe, mi­kor a nemzeti öntudaton keresz­tül az ember felsőbb rendelteté­sére, az igék világalakító jelentő­ségére eszmélünk. A nap eszmei szépsége és lelki mélysége csak fokozza a hitet és meggyőződést, mely az utókort a márciusi ideálokhoz fűzi. Mikor a törvényhozás március idusát nem­zeti ünnepnek nyilvánította, akkor azzal kijelentette, hogy a márciusi eszmények nemzeti és állami éle­tünk szellemi birtokához, ősi örök­ségéhez tartoznak. — Ebben a tudatban és megíté­lésben kell értékelni azokat a gon­dolatokat, melyek a márciusi vív­mányokból maradtak ránk, mint termékenyítő és éltető erők. A már­ciusi eszmék azóta megvalósultak, beleépültek a nemzet alkotmányos életébe. A parlamentáris rendszer intézményesen működik, a többi nagy gondolat is testet öltött az idők folyamán, az ország közéletét, jogrendjét, kultúráját a márciusi eszmékből fakadt szellem alakította ki és emelte arra a fokra, amelyen ma áll. — Igen tisztelt Uraim! A szabad­ság ünnepnapján mélyén érzem a történelmi összefüggést a nem­zeti szabadság, a szabad sajtó és az önkormányzat között. A szabadság, újságírás, önkormány­zat együtt járó fogalmak, egyirányú, egytartalmú gondolat, egyik a má­sik nélkül nem életképes, nem igazi erő. Ebben az eszmei összefüggés­ben merem mondani, ha foglalko­zásomnál fogva nem is vagyok új­ságíró, de ugyanazt a hivatást tel­jesítem az egyetemes nemzeti élet szolgálatában. A magyar géniusz­nak mindig a szabadság volt az él­tető eleme. Ha a honfoglalók vér­­szerződésére gondolunk, vagy Szent Isvánnak az autonómia ősi gondo­latát, a vármegyei rendszert meg­alapozó törvényeit nézzük, későbbi időkből pedig az Aranybulla pont­jait, vagy Werbőczy törvénykönyvét olvassuk, mindegyikből a szabadság levegője árad felénk. A szabadság napfény, amelyből a nemzet életereje fakad. Szabadság nélkül nem fejlődhetik értékálló, virágzó kultúra. A történelem lapjairól megbizonyosodhatunk, hogy a szellemi és anyagi kultúra a szabadság éltető levegőjében emelkedik arra a magaslatra, ahi a nemesebb értelemben vett em­berihez méltó. A szabadságért dolgozni kell — A nemzet szabadsága — mon­dotta ezután Szendy polgármester — valójában az egyetemes nemzeti autonómiát jelenti, vagyis azt az ön­­kormányzatot, mely szerint a nem­zet az állami rend keretében önma­gát minden idegen hatalomtól füg­getlenül saját törvényei és akarata alapján kormányozza. Az autonó­miák és velük együtt a szabadságjo­gok tartó oszlopai, szerves részei a nemzeti függetlenségnek, az alkot­mányos szabadságnak. Mélyenjáró nagy gondolatokkal figyelmezteti __7 Szeged kormánybiztost kér a vadvizek miatt Szeged, március 16. (Az Esti Kurír tudósítójának tele­fonjelentése.) A Tisza Szegednél ma ismét erősen árad. Vásárosnamény­­nál a Tisza mára 5,5 centiméterrel áradt és így elérte a 485-ös víz­állást. Ez Szegednél újabb áradást idézett elő. Ma délelőtt a Tisza állása 584 centiméterre emelkedett. Most már a folyammérnökség naponta többször ellenőrzi a víz emelkedését, annál is inkább, mert Szeged alatt a rakpartot egészen a kőgátig elöntötte a víz. Az ármen­­tesítő társulat megtette a preventív intézkedéseket, amelyek eddig nél­külözhetők voltak. A vadvizek tekintetében némileg javult a helyzet. Nagy segítségre volt e tekintetben az utóbbi két nap, szeles és derült időjárása, amely, nagy mértékben segítette elő a pá­rolgást. Miután azonban Pest megyé­­ből tovább tart a vadvizek zúdulása Szeged felé, megtették az intézkedés­­eket, hogy a vadvizek ügyében kor­­mány­biztosságot állítsanak föl. Ezt­ a kívánságot vitéz Imecs György fő­ispán és Pálffy József polgármester juttatták kifejezésre, mire az ár­­mentesítő társulat vezetője, Bauer, műszaki tanácsos ma reggel Buda­­pestre utazott, hogy a földmivelés­­ügyi miniszternek jelentést tegyen. A földmivelésügyi minisztériumban tanácskozás lesz, hogy Szeged meg­­kapja-e a kormánybiztosságot. Ez­előtt negyven évvel Cicatricis Lajos főispán volt a­ belvizek kormánybiz­tosa, tizenöt évvel ezelőtt pedig Ud­­ránszky miniszteri tanácsos. Sül M­IKLÓS a METROPOLEban Virány-jazz Csóka Feri TÁNC cigányzenekara

Next