Esti Kurir, 1938. január (15. évfolyam, 1-24. szám)

1938-01-16 / 12. szám

Is film/ tyszinház -a társaság „Egy más oldalról akarom meg­mutatni magamat” — mondja új darabjáról Bókay János A Pesti Színház a jövő héten mu­tatja be Bókay János új darabját. A címe: A rossz asszony. Ritkaságszámba megy, hogy egy szerző egyszerre két darabbal áll a közönség elé ugyan­abban a szezonban, de Bókay János kijelenti, — hogy erről nem tehet, a téma az oka mindennek, amely min­den áron „megiródni kívánkozott." — Amikor a Szakíts helyettem című darabomat befejeztem — mondja Bó­kay János, — azt hittem, hogy pi­henni fogok. Hazafelé jövet azonban a vonaton — az ember sorsát soha­sem kerülheti el,­­ felbukkant előt­tem ez a téma és meg kellett írnom, akár akartam, akár nem. Mint más darabjaim, sőt valamennyi írásművem, ez az új darabom is személyes élmény alapján keletkezett. N­em tudok ki­agyalni történeteket, irtózom a hazug kitalálásoktól. Az emberek darabjaim­ban mind ismerősök, sőt ismerőseim de sohasem írok kulcsdarabot, soha sem akarok valakit reflektorok fénye elé rángatni, mint ahogy nem akarok igazságokat sem igazolni, mert­­nem tudom, mi az igazság. Egyszerűen az életet szeretném követni és bemutatni úgy, ahogyan én azt látom. A látás­módból azután mindenki következtet­het arra, mi a véleményem a dolgok­ról. — Ez a darabom is egy ismerősöm­mel kapcsolatos élményen alapul. Amikor ismerősöm tragédiájában megpillanto­ttam a darab magvát, to­vább egy pillanatig sem volt nyugtom, elhatároztam, hogy ebből darab lesz. A témát elmondottam Jób Dánielnek és Roboz Imrének és ők arra biztat­tak, hogy írjam meg. A téma ingerlő erején kívü­l az is ösztönzött, hogy szerettem volna egy más oldalról meg­mutatni magamat, még pedig a dráma­író oldaláról. Új darabomban sok a drámai elem, de a lényeg az emberek fonáksága, mint eddigi darabjaimban. Az alap azonban drámai: két világ összeütközése. Az egyik világ egy matrónáé, aki szemben áll a mai élet­formákkal és egy mai nő, természete­sen tele a mai élettel. És a matróná­nak rá kell jönnie arra, hogy a nő sorsa minden életformák között ugyanaz marad: csak a szerelem tesz naggyá és az önfeláldozás nagyasz­­szonnyá. Puskás úr, Csonka ur, Berky ur és Alice kisasszony ... A Művész Színház próbáján a ren­dezői asztal mellől Góth Sándor ren­delkezik: — Most Puskás úr balra megy. Csonka ur előre jön, Alice ki asszony pedig Berky urral távozik. A hangra megmozdul­t négy gye­rek. Birabeau Béligyümölcs cím­ű da­rabjának főszereplői, Bárdos Artúr színházának új felfedezettjei. Közülük három — fehér és egy — fekete. Bi­rabeau darabja ugyanis arról szól, hogy milyen fogadtatásra talál oda­haza járisban a papa fiatalkori gyar­mati ballépése, — egy néger kisgye­rek, a fehér testvérkék társaságában Fehér gyerekeket még csak vala­hogy lehetett szerezni, de honnan te­remtették elő a feketét? A négy közül a legidősebb Pus­kás Tibor. Őt nem kell bemutatni: régi ismerős, kész színész. Az Eltévedt báránykákban aratott nagy sikert, mi­után már több figyelemkeltő szerep­léssel megalapozta kiugrását, ő ezt mondja szerepéről: — Én Bárdos igazgató úr rendes tagjának képzelem magam. Az ő vezetése mellett játszottam ugyanis az Eltévedt báránykák-ban, a Láz­ban és most a Déligyümölcs­ ben. Ez a mostani szerepem­ is olyan, amire azt szokták mondani, hogy falja az ember. Itt már nem is va­gyok gyerek, illetve látszatra még az vagyok, de a valóságban ... Ami­kor ugyanis legerőteljesebben ve­szekszem a papával a kis néger cse­mete miatt, kiderül, hogy én is ... hogy is mondjam csak ... megmon­dom, hiszen a darabból úgyis kide­rül majd: nekem is szeretőm van. A fekete gyereket onnan kerítették elő, ahol Budapesten feketeképű ha­landókat kell keresni­ a cigánysorból. Egy hamisítatlan Dankó Pista­ utcai cigánygyerek játssza a papa gyarmati „bűnét". Csonka Imrének hívják. — Nem először állok színpadon — mondja kicsattanó öntudattal —, szerepeltem már én mint rajkó a nagyérdemű nyilvánosság előtt. Berky «ur» nevelőnői kísérettel jár a színházba. Berky Harry úr ugyan­is — ötéves és így kissé fokozottabb gondviselésre szorul. — Én se félek a színháztól — mondja a legfiatalabb Bárdos-szí­­nész —, én Lakner bácsi gyereke vagyok. Amit úgy kell érteni, hogy Berky úr már debütált Lakner bácsinál. A hölgy pedig, Nagy Alice — hát őt már igazán kissé komolyan kell venni, a művésznő ugyanis nemrégen múlt — tizennégy éves. A gimnazisták már kezétcsókolommal köszönnek neki. —• Kétfelé tanulok — mondja a kis művésznő —, az iskolát magán­úton és színészetet — Góth őméltó­ságánál. Négy gyerek — Bárdos Artúr négy új sztárja. A rasss amssoni M ■■ i-TMTM. 1 ISakik­ János ujj színdarabja a Pesti Színházban Bemutató: szombaton, január 22-én A Pesti Színházban szombaton, ja­nuár 22-én premier lesz. Először kerül színre Bókay János új vígjátéka, A rossz asszomy Két nagysikerű színpadi munka, a • Megvédtem egy asszonyt­ és *Szakits helyettem* jelzi a kiváló író gyors szinpadi karrierjét, darabja komolyabb és mélyebb problémákat dolgoz föl. Elsőrendű szereposztásban kerül szinre Bókay János ú­j színpadi mun­kája: Tolnay Klári, Vizváry Ma­riska, Sulyok Mária, Szom­bathelyi Blanka, Orsolya Er­zsi, Beleznay Margit és Szem­­lér Mária játsszák a női főszerepeket. Ajjtay Andor és Básthy Lajos a férfi főszerepeket. Rendező: Hegedűs Tibor. Díszlettervező: Vörös Pál. Az első előadások jegyeit már áru­sítják. «A rossz asszony­ bemutatója után­­a Pesti Színház nagysikerű műsordarabja, a «Kéjutazás» át­költözik a Vígszínházba. Hla kotajt­am, hogy a Park Klubban e hónap 22-én nagy gálaest lesz gróf Andrássy Mihályné, gróf Hunyady Ferencné és báró Karg Györgyné rendezésében. A tánc tízkor kezdődik, a műsor tizen­kettőkor, hogy Greta Garbó villát vásárol a Garda-tó partján. A villa ára három­millió líra, hogy Bokor Margit operaénekesnő és férje válópere új állomáshoz érke­zett, a bíróság megengedte, hogy Bo­kor Veronika, Bokor Margit lánya édesapjánál maradjon, hogy a jövő szombattól kezdő­dően a Vígszínház egyetlen tagja sem­ áll szerep nélkül. Fodor László víg­­játéka a Vígszínházban negyven sze­replőt, Bókay János vígjátéka a Pesti Színházban tíz szereplőt foglalkoztat, ami azt jelenti, hogy a két darab a színház valamennyi tagját igénybe veszi, hogy a kis Palikát alaposan el­verte édesanyja. Palika persze köny­­nyekre fakadt, majd a sírásban egy kis szünetet tartott. Ezt az időt édes­anyja arra használta fel, hogy le­törölje könnyeit. Palika szipogva szó­lott: «A­e töröld le, anyukám, mert úgyis tovább sirok.» hogy a Fészek műteremboljának plakátjait a nemrég elhunyt Pólya Tibor kislánya, Pólya Gogó tervezi, hogy drámaírónk, ki több ízben látta már viszont darabját —­ kézirat­ban, négyfelvonásos dráma befeje­zése előtt áll. A törzsasztalnál mondja barátainak: «Most már igazán készen volnék a­­ négyfelvonásos tragédiával, csak azt nem tudom, hogy végén a hőst hogyan pusztítsam el.» ((Olvastasd el vele az előbbi három felvonást» — ,tanácsolja valaki, hogy Réthy Eszter tanulja a bé­csi Staatsoperben Lehár felújításra kerülő operettjének, A mosoly orszá­gának Liza szerepét, hogy a takarékosságáról híres Dé­nes Oszkárról mesélik a következőket: Dénes egy alkalommal Olaszországban vendégszerepelt. Milánóban kiszállott a vonatból két csomagjával, mielőtt azonban átadta volna azokat a hor­dárnak, megkérdezte, hogy mibe ke­rül a viteldij. A hordár válaszolt: «Az első csomag egy Ura, a többi ötven centesimo.i. «Akkor — felelte a taka­rékos Dénes — én viszem az első cso­magot, maga hozza utánam a máso­dikat.A hogy a járásbíróságnál a bíró és az alperes között a következő pár­beszéd folyt le az egyik legutóbbi tár­gyaláson: «Foglalkozása?* «Asztalos.» «önálló?» «Nem kérem, nős vagyok.* Bartók-siker Bécsben A Zenebarátok Egyesületének hang­versenyén Kabasta Osvvald vezénylete mellett most játszották először Auszt­riában Bartók Béla új zenekari mű­vét, amelyet a szerző a vonóshang­­szerekre, celestára és ütőhangszerekre­ irt. Az osztrák sajtó az est szenzá­ciójának nevezi Bartók művét s a lapok egyöntetűen érdekesnek, erede­tinek, szokatlannak és mégis hatásos­nak találják Bartók elgondolásait és megoldásait. * MÁV hangverseny. A Budapesti MÁV üzletvezetőség kebelében alakult Vasutas Ének- és Zenetársaság hang­versenyt adott a Vigadóban. A MÁV zenetársasága egyre jelentősebb fej­lődést mutat; remek hangversenyük nagy és komoly sikert aratott. Ezért elsősorban a két kiváló karnagyot, Ábrányi Emilt és Seres Lászlót illeti az elismerés. A pompás zenekart, a kitűnő énekkart a hangverseny során szakadatlanul ünnepelte a közönség, amely zsúfolásig megtöltötte a Viga­dót. 1938 január 16 Az irodalmi pikantériát nem üldözik az amerikai nőegyesületek Hollywood, január hó. (Az Esti Kurír tudósítjától.) Az a nagy háborúság, amely néhány hó­nappal ezelőtt Leslie Howard új filmje, az Éjfél után ... körül lezaj­lott, úgy látszik soha nem ér véget. Emlékezetes, hogy az amerikai mindenható nőegyesületek szövetségé­nek egyik frakciója, a St. Joan Club azzal a határozati javaslattal fordult a nőegyesületek központi bizottságá­hoz, hogy­ tegyék indexre a szóban forgó filmet, mert az­­ erkölcstelen. Amennyiben ezt az indítványt meg­szavazták volna, az óriási kárt jelent, mert a nőegyesületek határozata ellen nincsen appelláta és az asszonyok bojkottmozgalmukat lazán-vizen­­ ke­resztülviszik. Hiszen még Marlene Dietrich is alig tudott megbirkózni Amerikába érkezése után a reá ki­mondott «erkölcstelenség» vádjával szemben és nyolc hónapig tartott, ami­t megbékéltek vele az amerikai asszo­nyok. Most, hogy Amerika egyik legnép­szerűbb színésze, Leslie Howard ke­rült az erkölcstelenség gyanújába, óriási érdeklődéssel kísérték az USA egész területén, mi lesz az indítvány sorsa. A St. Joan Club javaslatát végül is a nőegyesületek elutasították és ki­mondották, hogy az Éjfél azonban legfeljebb irodalmi pikantéria lelhető fel, ezt azonban nem üldözik, csak a durva frivolitást, amely megrontja az erkölcsöket. Néhány hónapja annak, hogy ezt a határozatot meghozták, mégis még mindig százszámra érkeznek a leg­távolabbi vidékekről hozzászólások, különböző lapok­­ szerkesztőségébe és az "Éjfél után", úgy látszik, még hosz­­szú időre állandó cikktéma marad. Farsangi műsor a Pódiumban „Farsangi műsor" — mondja a füg­göny előtt Békeffi László, de a far­sangi forgatag mögött sem feledkezik meg a Pódium a szatíráról, a kritiká­ról, arról a humorról, amely mindig célba talál és csak azért ölti magára a nevetés álarcát, mert különben sír­nia, vagy káromkodnia kellene. Far­sangi műsor, konfettieső, mögötte a Pódium speciális mondanivalóival. Bé­­keffinek kitűnő gárda szállította a műsort, Békeffi maga a függöny előtt és a darabokban egyaránt remekel, Komlós, Herczeg ellenállhatatlan. A ragyogóan szép Kondor Annie játéká­val is sikert arat, Kondor Ibolya pedig egy nagyhatású sanzonnal gazdagítja eddigi sikereit. A kitűnő Götz Erzsi, a tehetséges és szép Somogyi Éva, a jóhumorú Dán Klári, a kedves Bene­dek Erzsi, Korényi Sári, Unger, An­­day, Koltai mind részesei a Pódium farsangi sikerének. Kiss Manyi — kü­lön fejezet. Szigeti Jenőt öröm újra látni. (Inde.) A Jézusfaragó ember Miskolcon A Sebestyén Mihály kitűnő vezetése alatt álló Miskolci Színházban nagy és komoly siker mellett bemutatták a Jézusfaragó embert. A város közönsé­gének színe-java ott volt a darab első vidéki bemutatóján. Az előadás folya­mán egymás után csattantak fel a nyíltszini tapsok, amelyekkel a közön­ség megtisztelte a pompásan játszó színészeket. A darab további előadásai után is nagy az érdeklődés, a színház­ban Az Ur katonái pályafutásához ha­sonló sikerre számítanak. Az Ur kato­náit ugyanis az elmúlt szezonban hú­szon­ötször adták. Pesti színésznők a riporterek Coctail partyján A rendőri riporterek január 29-i coctail party­ jára már megkezdték a meghívók szétküldését. A meghívók ki­küldése nyomán annyian kértek je­gyet és asztalt az Arizonában, hogy egyelőre háromszor annyi jelentkező van, mint amennyi helyet biztosítani tudnak a vendégeknek. Ez az óriási érdeklődés annak tulajdonítható, hogy a rendőri riporterek, mint minden esz­tendőben, úgy most is fényes külsősé­gek között tartják meg társadalmi összejövetelüket. A coctail party-n részt vesznek az összes pesti színésznők és színészek, politikai és közgazdasági előkelőségek, továbbá a művészvilág számottevő tagjai. A 3 betyár A film meséje szabályos amerikai college-történet lenne, ugyancsak igen szabályos és sokféle variációban je­lentkező rugby-meccsekkel, ha külön izt és derűt nem szolgáltatnának fő­szereplői, a Ritz-testvérek. Amint azon­ban ők jelennek meg a vásznon, hol szabóknak, hol indián­ vezéreknek, hol pedig rugby-játékosoknak öltözötten, minden meseromantika, holdfény és lírikus sportfanatizmus elhalványodik mögöttük, — csak őket látni, őket hallani. A mulattatás magasiskolája az, amit a három Ritz Brothers nyújt, minden jelenetük robban — kacagtató bombákkal szórják tele a nézőteret és az ötleteknek olyan tárházát zsúfolják össze­jelenésük minden pillanatára, hogy a néző azt sem tudja, min ne-e vessen előbb. A Bitz Brotherseken kívül a fü­nt többi szereplője is tetszett a közönség­nek, különösen az egyre szebb és egyre fiatalabb primadonna: Glória Stuart. DELIGYITMOLCS A ........ — . ... SZÍNHÁZ szerdán mutatja b Szerdán, január 19-én mutatja be a Művész Színház Amire Birabeau új vígjátékát, melyet „Pamplemousse" címmel május óta en suite játszik a párisi Dam­ou Színház. Bécsben a Josefstadter Theater játssza állandóan táblás házakkal. Úgy a párisi, mint a bécsi kritika lelkesen hangsúlyozta a darab írói értékeit és azt, hogy az új Birabeau évek óta a legmulatságosabb francia vígjáték. A pesti közönség is jól ismeri Birabeau-t, nálunk is egész sor darabját játszották már nagy si­kerrel. A «Pamplemousse» magyar címe „Déligyü­mölcs" lesz és Orbók­ Attila kitűnő fordításá­­ t a s új világsikert bán szerdán mutatja be a Művész Színház. Góth Sándor rendezi a darabot és játssza egyik fő­* szerepét, a mulatságos bohém nagy­bácsit. Kívüle Peéry Piri, Simonyi Mária, Dobos Anny, Vidor Feri, Soltész Anny, Toronyi, Boray még a darab többi felnőtt főszerep-­­lője. Mellettük pompás gyermeksze­repekben lépnek fel Puskás Tibor, Berky Harry, Nagy Alice és Csonka Imre, a darab címszereplője, egy kis néger fiú, akit fehér testvérei déli­i gyümölcsnek csúfolnak. Díszlettervező: Gara Zoltán. Vasárnap estig bezárólag Alpár Gitta vendégjátéka.

Next