Észak-Magyarország, 1960. augusztus (16. évfolyam, 181-205. szám)

1960-08-05 / 184. szám

Vasas Kulturális Napok Diósgyőr, 1960 Akár korábban hírt adtunk róla, hogy a Lenin Kohászati Mű­vekben ez év őszén üneplik a diós­győri vasgyárak alapításának 190. évfordulóját. Számos ünnepségen emlékeznek meg a 190 esztendős gyár történetéről, Fazola Henrikről, a nagy alapítóról, a gyár fejlődésé­ről, jelenéről, jövőjéről. Az ünnep­ségben a kultúrmunkások is kive­szik részüket. A Vasas Szakszerve­zethez tartozó más művészeti cso­portok közreműködésével szeptem­ber 24 és október 2 között megren­dezik a Vasas Kulturális Napokat, amelyen gazdag kulturális program­mal tesznek bizonyságot munkás­kultúránk fejlettségéről. Kováts György, a Bartók Béla Művelődési Ház igazgatója tájékoz­tatása szerint a vendéglátó Diós­­győrvasgyári Művészeti Együttesen kívül közreműködik ezen — az eddi­gi tervek szerint — a salgótarjáni Vasas színjátszócsoport, a Vasas Központi Művészegyüttes operarész­lege, a Ganz-MÁVAG Mozdony-, Vagon- és Gépgyár és a pesterzsébe­ti Vasas Művelődési Ház együttese gyermekműsorokkal, továbbá önál­ló műsort adnak az Állami Operaház művészei. Ez alkalomból a Lenin Kohászati Művek Bartók Béla Művelődési Há­za képzőművészeti szakköre, a Szin­vavölgyi Művelődési Kör képzőmű­vész szakkörével karöltve, képzőmű­vészeti kiállítást rendez. A Vasas Kulturális Napok tiszte­letére megjelentetik a diósgyőri munkásírók antológiáját, amelyben a diósgyőri munkások életét ábrázo­ló mai szépirodalmi írásokat teszik közzé. Nagy érdeklődésre számottartó programpontja lesz a Vasas Kultu­rális Napoknak a Szépirodalmi Könyvkiadó ankétja, amelyen az 1961-es kiadási tervét vitatja meg olvasóközönségével, a diósgyőri nagyüzemi munkásokkal. A 190 éves gyár történetéről isme­retterjesztő előadássorozatot rend Az ünnepségek sorozatában kerül sor a legkiválóbb munkát végző ön­tevékeny kultúrmunkások kitünteté­sére, illetve megjutalmazására. A gyárvezetőség és a szakszervezeti bi­zottság külön jelvényt készíttetett erre a célra. A Vasas Kulturális Napok műso­ra sok művészi látnivalót ígér. Se­regszemléje lesz a vasipari dolgozók kulturális fejlődésének, egyben igen jelentős, kiemelkedő eseménye Mis­kolc és Borsod megye kulturális életének. A vöröstorony „ágyú teraszán“ a debreceni Kodály-kórus hangversennyel köszönti a 700. évfordulóját ünneplő sárospataki várat A megyénkbe látogató külföldi és hazai turisták évek óta egyre na­gyobb csoportokban keresik fel a Bodrog partján, festői környezetben épült Rákóczi várat. A sárospataki vár híres vöröstornyát 1260-ban építtette V. István. Az azóta eltelt évszázadokban a vár tovább épült újabb gótikus, reneszánsz és barokk részletekkel. A gazdag történelmi múltra visszatekintő várban jelenleg a Rákóczi Múzeumot és a debreceni Kossuth Lajos Tudományegyetem kutatórészlegét helyezték el. Az egyetem munkatársai ugyanis geoló­giai, néprajzi és szociográfiai kutatá­sokat végeznek a volt Zemplén me­gye területén. A sárospataki Rákóczi vár fenn­állásának 700. évfordulóját augusztus 27-én ünnepük meg. Az ünnepséget a Hazafias Népfront Borsod megyei Bizottsága a debreceni Kossuth La­jos Tudományegyetemmel és a sá­rospataki Rákóczi Múzeummal közö­sen rendezi. Az ünnepi megnyitó, majd a vár történetének ismertetése után a Rákóczi vár lovagtermében tudományos vitát rendeznek, ame­lyen a debreceni egyetem vezetői beszámolnak a megye területén folyó kutatások eddigi eredményeiről és tájékoztatást adnak a további ter­vekről. Az ünnepségen ismertetik a Rákóczi Múzeum tevékenységét is, valamint azokat a feladatokat, ame­lyek a közeljövőben a múzeum ve­zetőire és dolgozóira várnak. Este a vöröstorony ágyú teraszán az országos hírű, debreceni Kodály­­kórus szabadtéri hangversennyel kö­szönti a fennállásának 700. évfordu­lóját ünneplő ősi várat. Az ünnepség iránt máris nagy az érdeklődés. Eddig — többek között — négy baráti állam nagykövetsége jelentette be részvételét. Háromszáz fiatal pályázik a szakma ifjú mestere címre Az ózdi kohászati üzemek fiatal­jai között mindinkább növekszik az érdeklődés a szakma ifjú mestere címért indított vetélkedés iránt. Ed­dig több mint háromszázan jelentet­ték be, hogy meg akarják szerezni a kitüntető címet. Ez évben negyven fiatal tett sikeres vizsgát. b szakmag taborszag s Borsodi művészek harca a giccs ellen (Jegyzetek a Képcsarnokban rendezett kiállításról) Az utóbbi SSSSZJSt­rátáink és napilap­jaink hasábjain neves kritikusok, műtörténészek, publicisták és írók tollából sorozatosan jelennek meg, hétről hétre terjedelmesebb írások képzőművészetünk fejlődését, a vi­lágversenyben elért eredményeit érintő kérdésekről. Sokan és sok ol­dalról vitatják és világítják meg a fejlődést elősegítő vagy gátló össze­tevőket, ok és okozati összefüggése­ket. Korábban is folytak e kérdések­ről sajtópolémiák, de a jelenlegi vi­ták főképp a legutóbbi Nemzeti Ki­állítás tapasztalatai nyomán vetet­tek lobot Szőnyegre kerülnek kép­zőművészetünk elméleti vonatkozá­sú kérdésein kívül a helyesen értel­mezett művészettámogatás, a kor­szerű művészet kibontakozását biz­tosító feltételek, a helyesebb zsűrizé­­si rendszer, a műértő közönség neve­lésének gyakorlati kérdései is. Ezek közé tartozik a giccs elleni harc gyakorlati módszere, amely nem ke­vésbé bonyolult feladat, mint a mű­vészet elméleti problémáinak tiszta-Vezető képzőművészeti szerveink­nek az az elhatározása, hogy csak kétévenként rendeznek országos jel­legű kiállításokat, abból a megfon­tolásból fakadt, hogy az egymást sűrű­n követő nagy seregszemlék si­etségre kényszerítik képzőművésze­inket és nem engednek időt a ben­nük forrongó új meglátások művé­szi kiérlelésére, egyéni formaviláguk kibontakoztatására. Ezért került a közönség elé sok, nagyobb igényű mű féléretten, élménytelen, szak­mai szempontból is gyenge megol­dásban. Ezért tükrözte igen sok kép, szobor alkotójának nyugtalan útke­resését, s ezért szürkültek a tartal­milag, formailag is­ összehangolt, legértékesebb műalkotások a leg­­disszonánsabb hatású, kísérleti jel­legű félkész termékekkel, vagy a semmitmondó mesterségbeli szok­ványművekkel egy kalap alá. Való­sággal divattá vált az olcsón elsajá­títható művészeti blöffök, fogások kultusza, nem jelenti azt, hogy amíg művésze­ink nem tesznek egy új, határozott lépést előre a szocialista szellemű művészet fölényének igazolására, hú­zódjanak vissza műtermeikbe és vo­nuljanak el a közönség, a nyilvános­ság napfénye elől. Mert amilyen hasznos a mű megérlelésére az ala­pos elmélyedés, ugyanolyan gyü­mölcsérlelő ereje van a műértő és műélvező közönség visszhangjának, a nyilvánosság napfényének. Minél több reflektorfény vetődik az alkotó­műhelyekbe, annál jobban megvilá­gosodik az út, amelyen a ma művé­szének haladnia kell, és­ amely út nem vezet az öncélúság, az epigon­­kodás, a sznobizmus zsákutcájába, ahonnan igen nehéz visszatérni a vi­lágosságra, a művészet főutcájára. Tehát minél több kiállítást! Mi­nél több érintkezést a közönséggel, a közvélemény bíráló hangjával, mert napfényben érlelődik ízessé a gyümölcs! Enélkül holt vágányra futhat sok tisztes művészi törekvés. Ilyen gyümölcsérlelő augusztusi napfény vetődik most a borsodi mű­vészek népes csoportjának alkotó tevékenységére a miskolci Képcsar­nok helyiségeiben rendezett színvo­nalas kamara-kiállításon. Nemcsak képletesen, hanem szószerinti érte­lemben is joggal emlegetjük a nap­fényt, amely nagymértékben hiány­zik az eddigi kiállítások színhelyé­ről, a múzeum termeiből, ahol a szí­nek sohasem ragyoghatnak igazi pompájukban, legfeljebb lámpa­­fénynél, vagy­­homállyal megtörtén. A Képcsarnok világos helyiségei modern berendezésükkel, az elszór­tan elhelyezett művészi kerámiák­kal is méltó keretet biztosítanak a kiállításra került, jól válogatott kép­kollekciónak. A képletesen értelme­zett napfény termékenyítő erejét pe­dig fokozza az, hogy ezek a helyisé­gek a főutca egyik legforgalmasabb szakaszán vannak, ahol naponta a járókelők tízezreinek szeme akad meg a kiállított festményeken. Akik eddig nem tudták — mert az évente rendezett országos kiállításokat el­kerülték —, hogyan is fest, mit is fest az a sokat emlegetett Feledy Gyula, Csabai Kálmán, Vati József, Imreh Zsigmond, Kunt Ernő, Tóth Imre, az újabban feltűnt Cs. Nagy András és a többi ismert borsodi művész — számszerint mintegy hu­szonöten —; itt könnyen eléri őket, ha akár jártában-keltében bekuk­kant az utcáról is átlátható, két vi­lágos termecske belsejébe, ötletes, életrevaló kezdeményezés ez a kiál­lítás a közönség képzőművészeti ér­deklődésének ébrentartására és azoknak a nehézségeknek áthidalá­sára, amelyekkel képzőművészeink­nek addig is, meg kell küzdeniük, amíg az új kiállítási csarnok meg­épül. A Képcsarnok azonban még ezután is vállalhat ilyen feladatokat, kisebb teret igénylő kiállítások ren­dezésében, ami növelni fogja a ro­hamosan fejlődő Miskolc nagyvárosi jellegét, kulturális életének lüktető tempój­át, egészséges versenyszelle­mét, életközelségét. A Kipzőművészeti Alap kesítő szalonjai, képcsarnokai, mint a szocialista műkereskedelem letéte­ményesei, fontos szerepet töltenek be a suba alatt vagy nyíltan ma is bur­jánzó giccstenyészet és a kevésbé fej­lett ízlésű dolgozók becsapása ellen folyó­­harcban. Ez a harc állandó fel­adata a miskolci Képcsarnoknak, s a borsodi kiállítás megrendezése csak nagyobb nyoma­tékot, hangsúlyt ad e harci feladatának. Tudom és természetesnek találom, hogy éppen legjelentékenyebb művé­szeink nem azokat a műveiket bo­csátják a műkereskedelem szárnyai­ra, amelyekkel esetleg világsikereket is arathatnak. De, hogy művészi becs­vágyukból itt sem engednek, annak, és a Képcsarnok céltudatos, giccselle­­nes harcának bizonyítéka ez a kiál­lítás. A kollekció túlnyomórészt táj­képekből és csendéletekből, táj- és ember együttlélegzését ábrázoló mű­vekből tevődik össze. Azt mondhat­nánk, nem rakéta­készlete, inkább közelharci fegyvertára ez művésze­inknek. De nem így van. Tóth Imre és Cs. Nagy András új, erőteljes munkái például határozottan további előretörést jeleznek kiformálódó, erős egyéniségük szempontjából. Az utóbbi esztendőben nagy utat tett meg Mazsaroff Miklós is, ahogy ta­polcai tájainak artisztikus megjele­nítése elárulja. Feledy Gyula egyik szentpéteri bányatelepről készült mű­ve, Imreh, Kunt, Ficzere. Itt kiállí­tott művei és még egy sor igen érték, kés alkotás, köztük Vati József friss szín és formavilágot megvillantó, megragadó két csendélete, arról győ­zi meg a szemlélőt, hogy a borsodi művészek a műkereskedelemnek, az­az a magánlakások díszeinek szánt művei legfeljebb műfajilag, de nem fajsúlyban térnek el a közületiknek festett műveiktől. Itt is kényesen vigyáznak művészi hitelükre — ahogy ez a válogatott kollekció ta­núsítja. Hiányzanak az alakos kom­pozíciók. — Seres János kisméretű képe nem pótolja e hiányt —, s ál­talában szegény a gyűjtemény figu­rális művekben, sokszor azonban a kisebb igényűnek látszó, művészileg azonban magas szinten megoldott al­kotás hasonlíthatatlanul nagyobb ér­téket képvisel, mint a hibás, a mű­vész szakmai felkészültségét megha­ladó nagyméretű festmény. Anélkül, hogy a kiállított művek részletes taglalásába bocsátkoznánk — amit ez esetben már csak azért is kerülünk, mert a művásárlók egyéni ízlését helytelen befolyásolni — le­szögezhetjük, hogy a tárlat kitűnően szolgálja azt a rendeltetését, hogy felvegye az eredményes harcot a giccs ellen. Megmutassa a művészet dolgaiban járatlanabb közönségnek is: mi a különbség giccs és művészi alkotás között. Itt érheti a vásárlót olyan szerencse, hogy a vételárnál sokszorosan nagyobb érték birtokába jut, de ha a zugügynökök karmaiba kerül, csak az a ,,szerencse" érheti, hogy drága áron kell okulnia saját kárán. A giccs-probléma *z'12*an^ nem merül ki. Van ugyanis az érem­nek egy másik oldala is. A giccs el­len felvonuló művésznek sohasem szabad elfelejtenie, hogy ő nemcsak a giccs ellen folytatott harcnak, ha­nem a szocialista szellemi talajon sarjadt képzőművészet felsőbbrendű­ségének igazolásáért világméretekben folyó küzdelemnek is egyik katonája. JAROSLAV HASEK: TIZENKÉT FERENCES BARÁT IV egy esztendeje, hogy megismertem a beckovi kolostor tisztelendő szerzeteseit. Igen ked­ves franciskánus szerzetesek voltak, és én sze­retném mindazt elmondani­, amit átéltem náluk. Megérkeztem a Vág menti Beckovba, hogy az ottani lakosok között felkutassam a kunok ma­radékait. Nem fontos, hogy mindezt jobban meg­magyarázzam, mert az egészből csak annyi igaz, hogy ezzel az ötlettel csempésztem be magam a kolostorba — röviden szólva, hogy a tiszteletre méltó apátot egyszerűen félrevezettem. Kopogtam a kolostor kapuján és átnyújtottam névjegyemet. A névjegy hátoldalán a következő állt: Főtisztelendő uram, önhöz fordulok a ku­nok ügyében, akiknek nyomait fürkészem itt, a Vág mentén. Alatta szerényen: „Éjszakai szállást kérek és engedélyt arra, hogy tanulmányozzam a­­kolostor levéltárát.” A páter, aki a kaput kinyi­totta, tüstént behívott, az előcsarnokba és eltávo­zott, hogy bejelentsen engem Eusebius apátnak. Kisvártatva megjelent maga Eusebius. Kezét nyújtotta és zavartan előadta, hogy mit sem tud a kunokról. Vagyis éppen annyit tudott, mint én, ami azonban a kolostor levéltárát illeti, arra vo­natkozóan közölte velem, hogy rendelkezésemre áll, és hogy addig maradhatok a kolostorban, ameddig csak akarok. Aztán bevezetett a refek­­tóriumba, ahol a tisztelendő szerzetesek sakkoz­tak. Az apát bemutatott a szerzeteseknek, aztán Liberatus páter a szobámba vezetett. Az ablak­ból pompás kilátás nyílt a Vágra. A páter kinyi­totta az ablakot, és — kezével nagy kört írva le — a tájra mutatott: — Ez mind a miénk! — Termé­keny sík vidékre pillantottam ki, végestelen­ vé­­gig aranylott a gabona. A zöld rétek, a kék erdők, körös-körül minden a beckovi ferencesek birtoka volt. Liberatus isten áldásáról beszélt nekem, sze­me lelkesedéstől, orcája a zsírtól ragyogott. Meghívott szobájába, ablakaiban rózsa és ba­zsalikom illatozott, kinyitotta nekrényét és elő­­szedett belőle egy doboz olajos szardíniát, felnyi­totta, megkínált vele, egy másik szekrényből meg egy üveg konyakot vett ki. Ittunk, cigarettáztunk és beszélgettünk min­denféléről — az árvízről, amitől tartottak az em­berek, de amit buzgó imák elhárítottak. — A szent évről — a temetésről — arról, hogy a min­denható Isten miképpen gyarapítja a gabonát — és arról is, hogy milyen szép a széna, meg a le­pelvezetett a kolostor tornyába és miközben a■ egy mélyen alant álló épületcsoportra mu­tatott — elmondta, hogy ott a kolostor majorsági épületei vannak, körülbelül négyszáz darab lábas­jószág istállózik bennük, köztük háromszáz disz­nó és hogy ezen majorságon kívül van még egy tyúk farmjuk is. Valamivel odébb még egy juhá­szat négyszáz juhval, még egy kicsit odébb, az erdő mellett egy tanyájuk van, ahol fácáncsibéke­­tenyésztenek. A környékbeli erdőkben nyolc erdő­őrt és két erdészt foglalkoztatnak. Vad van ele­gendő, őz, dámszarvas, nyúl, fogoly és vaddisznó Liberátus páter mindezt igen élénken leírván összekulcsolta kezét, és így szólt: ..Isten kegyelme nagy”. — Eközben már kerestek is minket, hogy az estebéd tálalva van. Tizenketten ültünk egy hosszú asztal körül és míg felálltunk és kurta fohászt rebegtünk —, hogy Isten kegyesen jó ét­vágyat adjon nekünk —, a szerzetesek máris tá­laltak. Konyhájuknak adassák tisztelet! Isten, a min­denható, szerencsésen vezette a beckovi kolostor szerzetes-szakácsának kezét, és végtelen jóságá­ban tyúklevessel ajándékozott meg minket — ben­­ne finomra szeletelt tyúkzuza és csirkemellek — valamint egy pohár madeirával és rögtön utána gesztenyével töltött fácánnal. Isten izgalmassága még nagyobbnak bizo­nyult, mikor fiatal libapecsenyét hoztak salátával. A szerzetesek szeme örömtől ragyogott és mi­előtt feltálalták a rántott pisztrángokat, rövid szünet állt be. Ekkor újólag hálát adtunk a jóis­tennek. A pisztrángok pompásak voltak. Megér­tettük Isten jóságát, aki megteremtette ezeket a Jó ,­­ falatokat, azért, hogy jó boruk legyen a beckovi ferenceseknek. . l. Isten azonban bort is alkotott. Ée micsoda­­ boruk volt a beckovi kolostor szerzeteseinek.­­ 3 Olyan fenséges és pompás bor, hogy nem le­hetett eleget inni belőle és újra meg újra meg kellett töltenünk poharainkat, így teltek-múltak az órák, barátságos be­szélgetésben, cigarettáztunk és az apát csinos tör- t­r­téneteket mesélt.­­ Szó szót követett , majd Fortunatus páter beszélt, majd megint Liberatus páter és malacko-­­­dó anekdotákat kezdték mesélni, bevezetésül­­ ő ilyenképpen szólván: „Az ember el se hinné, mi­­­­lyen romlott a világ manapság. Mikor egy alka­ é­lommal a trencini kanonokságba mentem ünnep* a ebédre — a kocsis elbeszélte, micsoda disznóságot mesélt el neki egy bizonyos úr. Szavakkal * ' étkezett a pemahajder — igazán nem túl­ * /.ok, mert a történet a következő.”­­ És máris gördültek a szavak — egyik­ét­ má­­r sikát taglejtéssel festették alá és újra hozták a 1 . legfinomabb konyakot. De már hajnalodon 1»­1 Trenemn felett Az Ördög vigye el! Semmi kedvem sem volt­­ lefeküdni. Mikor a tisztelendő urak bevonultak * ■ szobáikba, kilopóztam a kolostorból és kisétáltam­­ r­á a földekre.­­ Serény élet sürgött a mezőkön. A reggeli de­­t­rengésben az emberek a füvet kaszálták a kolos­tor jószágainak. Az erdő szélén öreg emberke ép­­­­pen kaszáját kalapálta: „Adjon Isten jó egészsé­get!" — Hogy megy dolga? — kérdeztem az ember­két — Igazán nem akarok vétkezni, de hát hogy is lehetne nekem jó sorom — válaszolta az öreg. — Hogy legyen jó sorom — ismételte fájdal-­­­masan, — mikor egész nap dolgozom a kolostor * kegyes tisztelendő urainak és ők tizenkét krajcár­i napszembért fizetnek nekem, ellátást nem is ad-­­­nak — mert takarékoskodniuk kell a pápa ré­ f­­zére. IT­eresztet vetett és tovább kalapálta a ka­­szát a reggeli csendességben — a köd fel­­­­szállt a Vág fölött ás a beckovi kolostorban hol- , ö­költ tizenkét ferences barát. ! Emlékplakettel tüntették ki az öt éve balesetmentesen vezető magángépkocsi tulajdonosokat Az év elején alakult meg a Ma­gyar Népköztársaság Automobil­e Klubjának miskolci csoportja. Je­lenleg ISO tagja van. Külön „alcso­portja" működik Ózdon, amelynek 35 tagja nagyobbrészt a kohászati üzemekben és az ózdvidéki szénbá­nyákban dolgozik. A miskolci automobil klub eddigi működése során elsősorban a bal­esetmentes közlekedés céljából szak­­lőadásokat és filmvetítéseket ren­dezett. A KRESZ-ismeretek gyara­pítása, valamint Borsod megye táji­­és műemléki értékeinek megismeré­sére autótúrát szervezett Jósvafőre, Aggtelekre. "A most megtartott ■klubesten ünepélyesen átadták­­azoknak a magángépkocsi-vezetők­­nek a „Balesetmentes hajtásért cí­mű emlékplakettet, akik öt éve bal­esetmentesen vezetnek. A díszes ki­vitelű, a gépkocsi hűtőjére szerelne­­emlékplakettet 14 magángépko­­csi tulajdonos kapta meg. Aranynál tisztább kobalt Eddig semmiféle más fém nem ve­tekedhetett az arany tisztaságával. •Most a Szovjetunióban a sarkvidék Norilszk város kohászati kombi­nátjában újítók egy csoportja meg­építette a világ első félautomata ne­hézfémkivonó berendezését Az új géppel megkezdték a kobalt gyártá­sát. Az eredmények minden válarco­­t túlszárnyaltak: a kobalt tisztese­­felülmúlja az aranyét

Next