Északmagyarország, 1967. január (23. évfolyam, 1-26. szám)

1967-01-08 / 7. szám

4 ÉSZAKMAG­YAR­ORSZÁG Apátián nemzedék A XX. pártkongresszu­­­son igen sok szó esett fiatalokról. Több felszólaló foglalkozott vele. Szólt róluk többek között — természetesen — Méhes La­jos, a Kommunista Ifjúsági Szövetség Központi Bizottsá­gának első titkára is. El­mondta, hogy amikor elért sikereinket számba vesszük, arra az izgalmas kérdésre is választ kell adnunk, hogyan formálta pártunk, rendsze­rünk a jövőt az emberek gondolkodásában és erkölcsé­ben, hogyan készítjük fel a fiatalokat arra, hogy apáink küzdelmét folytatva győze­lemre vigyék a szocializmus ügyét. A későbbiekben idézte azt a lenini megállapítást, amely szerint minden kor if­júsága szükségszerűen más­képpen kénytelen a szocializ­mushoz közeledni, nem azon az úton, nem abban a formá­ban, nem olyan viszonyok kö­zött, mint apáik. A kongresszussal nagyjából azonos időpontban mutatták be a premier-mozikban a magyar filmművészet egyik legújabb, nagyszerű alkotását, Szabó István filmjét, az Apá-t. Ennek a filmnek tu­lajdonképpen nincs története. Egy fiú áll a központjában, akinek eszményképe az Apa. Az Apa, akire már ő nem is emlékszik, hiszen alig néhány éves volt m­ég, amikor köz­vetlenül a felszabadulás után árván maradt. Az ismeretlen apa magasztosul eszmény­képpé benne, mert hiszen gyermeki lélekkel is szüksé­gét érzi, hogy valakit köves­­sen, valaki példaként álljon előtte, és­­ amikor már fogé­kony gyermekké vált, az isko­­lában hamis hősök tiszteleté­re is megtanították (később ezek bálványdön­téséhez is asszisztált). Káoszt érzett serdülő fiatalember maga kö­­­rül, és minél inkább kaoti­kusnak érezte az őt körülve­vő világot, annál inkább hi­ányzott neki az igazi esz­ménykép. Ezért tudott hinni kizárólag az önmaga te­remtette hősben. Apában, hol­­ott felnőve már maga is tud­ta, hogy Apa becsületes, egy­szerű emberke volt, de nem volt hős, nem volt benne semmi hősi, ami eszménnyé válhat. Tudta mindezt. De az önmaga építette légvárat nem tudta és nem is akarta le­rombolni, hiszen kellett az eszménykép, kellett a példa, kellett a hős, akire feltekint. A fiú becsületes, szorgalmas, csendes ember. Nem különö­sebb teremtmény. Amikor 1956 őszének szennye végig­söpör az országon, már egye­temista. Hamar el tud riadni ordítozó társaitól, szó­hi­szen a kokárdá­s hangoskodók­­ban sem találja meg a gye­rekkora óta keresett hőst, a példát. U­­­gyanebben a JJ szerepel egy filmben lányka is- Nagyjából egyko­rú a fiúval, Anninak hívják. Tiszta szerelem szövődik kö­zöttük, Anni is apátion. Ap­ját 1944-ben meggyilkolták a fasiszták, csak azért, mert származása az akkori kegyet­len törvények szerint kifogás alá esett. Ez az apátlanul, anyátlanul felnőtt lányka pe­dig sokszor nem tudja, be kell-e vallania apját, vagy le­tagadni és helyette ártatlan hazugságként valami más, „kevésbé kompromittált'­ apát teremteni magának. Érzékeny, sebzett lelkű teremtés, mint az apátlanok legtöbbje. De nemcsak ők apátlanok, nemcsak Szabó István film­jében találunk apátlan fiata­lokat, akik időközben már felnőtté serdülnek, azok az apátlanok. Nemcsak akiknek nem él az apjuk, hanem azok is, akiknek szülei kiskoruk­ban hazudtak, akik kispajtá­saikkal sem beszélhettek ott­honi életükről, akik letagadni kényszerültek szüleik maga­tartását, vagy származását, akik kettős nevelést kaptak (s ilyenek még ma is akad­nak!), akik cinikussá váltak a talmi hősök „tiszteletétől”, s már nehezebben fogadják el a valódi hősöket is. Ő­k is a mi társadal­munk tovább­építői lesznek, s hogy mi­ként építik majd, a mai fel­nőtteken múlik. Mindnyá­junknak szól a kongresszus határozatában olvasható Út­mutatás: „Szocialista jövő megkívánja, hogy a társada­lom fokozottabb felelősséget vállaljon az ifjúság nevelésé­ért’’. Méhes Lajos elmondotta a kongresszuson többek között azt is, amikor az ifjúságnak a jövő feladataira történő fel­készítéséről szólt, hogy bár­milyen fontos, mégsem vezet­het kellő eredményre, ha­csak a múlt ismertetésére fordítjuk erőnket. együtt nagyobb energiát Ezzel kell fordítanunk rá, hogy a mát és a holnapot tegyük érthetőb­bé az ifjúság számára. Na­gyon fontos ebben a „csak” és az „ezzel együtt”. A múl­tat, az utolsó 25 évet úgy kell bemutatnunk, hogy a mai fiatal is megtalálja abban az igazi hősöket. Felfedezze, megismerje és megszeresse azokat, akik életüket áldoz­ták ennek a társadalmi rend­nek megteremtéséért, akik rend munkálói voltak a kez­e­dettől, s tisztelje azokat, akik szürke közkatonaként mun­kálkodtak szocialista rendünk megteremtésén és természete­­sen ezzel együtt ismerje meg a jövőt. Például fiataljaink számára Ságvári Endre ne csak tananyag legyen, ne csak olyan történelmi sze­mély, akiről tanulni kell, ha­nem szinte köztünk élő pél­da, akit úgy mutatunk be az utánunk jövő generációnak, hogy mindenképpen esz­ményt lásson benne. Legyen eszménykép Kuliéh Gyula, Kilián György, Pesti Barna­bás és a többi ifjú kommunis­ta hős, és legyenek példák a ma is köztünk élő ekkori harcosok, jelenünk és jövőnk munkáiéi. Csak példaként említjük meg itt Nógrádi Sándor életpályáját, de igen sok kortársunkat állíthatjuk követendő példaként­jaink elé. És példaként fiatal­kell állnia a diósgyőri Papp Vin­cének, a Ki minek mestere? vetélkedő második helyezett fiatal esztergályosának. Le­gyenek példaképek a Ki mi­ben tudós? különböző ága­zataiban sikeresen szereplő, maximális tudásról és érdek­lődésről számot adó ifjak. És legyen gondunk arra is, hogy ifjaink ne álnok, rózsa­színű képet kapjanak a jö­vőről, amely csalfa módon hamis álmok szövögetésére ad alkalmat, hanem jelenünket és társadalomépítésünk pers­pektíváját az ifjúság igényei­hez mérten vonzó formában, de mindenkor a realitás tala­ján maradva vázoljuk fel előttük napról napra, így ké­szítsük fel őket eljövendő éle­­­tükre. Segítsünk leküzdeni a hamis ábrándokat, a régi polgári nevelés csökevénye­­ként még köztünk lévő hitet, amely szerint a középiskolai képesítés, valamint a felső­­oktatásban nyert diploma va­lamiféle könnyebb életbe szó­ló belépővel azonos. Tanul­mányaik során a dolgos, mun­kás életre készüljenek fiatal­jaink minden fokon, minden rendű és rangú iskolában, ta­nulóintézetben. Legyünk hoz­zájuk őszinték, soha ne érje az iskolai és iskolán kívüli ne­velőt a félrevezetés, a lakko­zott jövő csillogtatásának vá­gya. Legyen a mi felnőtt tár­sadalmunk élete példakép. És a szülői ház nevelése áll­jon szoros összhangban társadalom nyújtotta nevelés­­­sel és igényekkel M­éhes Lajos azt java­solta, hogy állítsunk lelkesítő célokat a fiatalok elé. Bővítsük ezt célt a lelkesítő példákkal is. a Alijának fiataljaink előtt igaz, követendő hősök, és egyik ifjúnak se kelljen ön­magának hős apát hazudnia, ne juthasson eszébe egyetlen­­ fiatalnak se, hogy „vállalhat­­­­ja-e” apja származását, és ne kelljen soha egy fiatalnak sem keserűen, vagy cinikusan kiábrándulnia azokból a hő­sökből, akiknek tiszteletére nevelték. Benedek Miklós Érdekes megoldás a falusi isk­olák vízellátására­­ Az encsi járás községeinek általános iskoláiban hosszú idő óta gondot okoz a vízel­látás. Kézmosásra eddig a legtöbb helyen csak egy zo­­máncos kannában, vagy egy lavórban tárolt víz szolgált. Az ivóvizet a diákok otthon­ról hozták üvegekben, kula­csokban A vízkérdés megoldására érdekes elképzelés született, melynek valóra váltását a kö­zeljövőben kezdik meg. A Di­ósgyőri Gépgyár tanműhelyé­nek fiataljai vállalták, hogy az iskola megfelelő helyére egy 40 literes tartályt szerel­nek fel, és ezt csapokkal el­látott mosdótálakkal kötik össze. A csapokon folyó víz nemcsak kézmosásra, hanem ivásra is alkalmas lesz. Elő­zetes számítások szerint tartályt naponta egyszer kell a majd feltölteni. A víztartályokat és a csa­pokat a járás 30 legfontosabb iskolájában szerelik fel, munkát teljes egészében a di­­­ósgyőri fiatalok végzik el tár­sadalmi munkában. A szere­lést a tervek szerint még ja­nuárban megkezdik, Körzeti könyvtárak az encsi járásban Az encsi járásban, Bakta­­kéken, két évvel ezelőtt kör­zeti­­ könyvtárat létesítettek függetlenített vezetővel, egy több ezer kötet befogadására alkalmas, szép épületben. Ez a központi könyvtár rendsze­resen cseréli, frissíti a kisebb falusi könyvtárak köteteit. Az elképzelés jól bevált és a tapasztalatokat felhasználva, most még két helyen létesíte­nek ilyen körzeti könyvtárat: Fancsalon és Halmajon. Fan­­csalon már felújították erre a célra a kastélyt, melynek két szobáját rendezik majd be könyvekkel. Halmajon ugyan­csak az idén szeretnék kiala­kítani a körzeti­ könyvtárat. Nyitray Péter: Az idő lásd... — Édesanyámnak -Lásd ide jutottam végül is az út elejére !- és konok dühöm és konok éltem láthatatlan bilincsébe léve > életem megszabatott, mint a kör végső pontját a kezdet adja meg de mit tehet aki egyedül van és mégis millió kézzel és karral ölelne ölne túlnő magánya csontig szorító korlátjain Az idő lásd megsokszorozott engem is éveket vett könnyű szappanbuborékokat de éveket is adott s ahol járni tanultam a gerendák meghajoltak a korom megvastagodott ám tavaszonta most is a kertekbe virágot plántál aki tudja hogy szívós a föld s önmagát szépre jóra kibontja s im­a kertecskék a gyár körül a fű kizöldül­­ bármi mostoha salak rossz felhő fojtogatja így remélek én napra nap egyre bevallom fájok is szenvedek de tudom aki láng és korom közt növekedett idáig acél lesz bicska vagy kasza gyógyító kés serénységre az minden most már a sebek egészséget adnak hegedt emlékeket ) szeretetre hajt a magány s melegségre a fagy. £rpfmű nem fér el 180 t’.CiíSiU oldalon. A 80 éves Münnich Ferencé leg­kevésbé. Viharos út című könyvében a legjellemzőbbe­ket idézi válogatott emlékei közül. A magyar munkásmoz­galom nagy öregei között nemcsak korban rangidős, hanem élményekben és meg­élt viharokban is bizonyára nehéz lenne őt követni. Köny­ve így nemcsak olvasmányos, hanem egyben szemtanú al­kotta forrásmű. Elvezet az értelmiségi családból szárma­zó diáktól, az első világhábo­rú hadifoglyainak szibériai garnizonjain át az orosz for­radalom, a Nagy Október tü­­zéig. A tűz itt frontvalóság. Münnich Ferenc: Viharos száezernyi magyar vörösgár­dista fegyvert a szovjet ha­talom győzelméért. Honfitárs munkások és parasztok, volt hadifoglyok egységeit vezeti a forradalom zászlaja alatt az oroszországi polgárháború frontjain, olyan időkben, ami­kor a „ferencjózsefi" mo­narchia vezetői itthon még abban reménykednek, hogy ők nyerik meg a háborút. A könyv ízesen és érzékle­tesen idézi hazatérését, az osztrák—magyar hadsereg összeomlása után. A kaland, ahogyan hazaér egyéni, de a táj, amelyen átvonul, törté­nelmi. Olyan felejthetetlen részletekkel, mint „Bródi ál­lam”, a galíciai kisváros, ahol kettős hatalom „uralkodott": az ukrán és a zsidó „hadse­reg”, akik ugyan nem ismer­ték el egymást, de minden hasznot hozó üzletet közösen kötöttek, és ezen az alapon a két „kormány” kifogástalan „diplomáciai viszonyt” tartott fenn. A viharos II "XI " Magyar Tanácsköztársaság­ Vöröshadseregének főparancs­nokságán Münnich Ferenc politikai megbízott. A bukás­a után a fordulatok és emlékek átívelnek a bécsi emigrá­ció­hoz, a Kárpát-Ukrajnában végzett illegális munkához, majd a berlini letartóztatás­hoz. Innen Moszkva az irány, és röviddel ezután a spanyol Űt polgárháború feledhetetlen harcterein tűnik fel Münnich Ferenc, nemzetközi brigádok­ban, spanyol hadosztályok élén, az utánpótlást szervez­ve, agitálva és visszavonulva. A francia internáló táborok­ból a szovjet kormány menti ki, de nincs megállás. Hitler megtámadja a Szovjetuniót és Münnich Ferenc Sztálingrád­nál harcol. A háború hátra­lévő részén, a gy­őze­l mái­, éveiben a moszkvai rádió ma­­i gyár adásának vezetője lesz, a viharos úton, a békéért harcolt a háborúban, és a forradalom győzelméért a békében. Köny­ve a súlyos idők legnehezebb realitásaiban is anekdotázó és könnyű anekdotáiban fia. Stílusában egyszerű is rea­szí­neket kever, egyénisége és törekvései így válnak vilá­gossé a történelmi háttér bo­nyolult­ kulisszái előtt. A kor sűrű közegében, a politika fó­rumán vagy illegalitásban, vereségben és győzelemben, koncentrációs táborban vagy mikrofon előtt biztosan mo­zog, viszi magával társait és elvtársait. Tulajdonképpen innen írásának varázsa, a vonzás, amely nem nyugton az olvasót a hagyja könyv utolsó soráig. Nemcsak egy nagy élet színeit hanem a kor dokumentumait is hite­lesen vetíti a történelem vásznára. K. L I Veng Vasárnap, 19 ó, JanuÁr S Referálás az ember bűnéről - színpadon Bemutatóra készül a Miskolci Nemzeti Színház Haecker híres mondását sokszor idézték már. A Mis­kolci Nemzeti Színház új be­mutatójának, a lelkiismeretet megrázó, Harc a szalamand­rákkal című Capek-regény színpadi változatának pró­báján óhatatlanul felidéződik az immár klasszikus aforiz­ma: „A világkatasztrófa sok célt szolgálhat. Többek között azt is, hogy alibit igazoljunk isten előtt. Ádám hol voltál? — Én kérem? A világhábo­rúban.” De mi lesz az alibi, egyáltalán nem éljük túl ha a világkatasztrófát? Ha ránk szabadul a víz, a tűzhányók sokasága? Ilyesfajta víziókkal viasko­dik férfias, felelősségteljes küzdelemben Karel Harc a szalamandrákkal Capek cí­mű regényében, amelyet Pa­vel Kohout, a világhírű cseh színpadi szerző fogalmazott drámává. Ennek a nagyléleg­zetű, erős szavú műnek pró­bái folynak most a Miskolci Nemzeti Színházban. Orosz György, a darab ren­dezője higgadt tónusban ve­zeti a próbát; a gyakori is­métlések nem ingerlik a csak­nem száz személyt megmoz­gató együttest. Óramű pont­­tossággal kell mozdulnia dísz­letnek, színésznek, s ugyan­ilyen pontosan kell megszó­lalni a magnónak, megindul­­niok a vetítőgépeknek. A bemutató előtt néhány nappal jól érzékelhető: a Sza­lamandrákat csak ilyen nagy, technikailag is tökéletes szín­padon lehet megvalósítani, mint amilyen a miskolci. A mű ironikus bevezetővel indul lelkiismeret-felkavaró útjára. Plakát-dobpergéssel hirdeti: „A világ pusztulása műszaki okok miatt megis­mételhetetlen.” S mi, nézők máris tudjuk, a fantasztikus zenés színpadi játék olyan élményt kínál, amely napja­ink nagy problémáihoz, az em­beriség létkérdéseihez vezet el bennünket A darab rendezője már hó­napok óta készül a formailag is rendkívül gazdag mű be­mutatására. Amint mondotta, a Capek-adaptáció nagy fel­adatok elé állít színházat és színészt egyaránt. A játék nem öncélúan épül a színpa­di technika legújabb vívmá­nyaira. A változó ember meg­mutatásának nem mond el­lent, hogy egy színház milyen technikai variánsokkal jut el a célig. A­­ végeredmény a fon­tos. A mostanában olyan so­kat vitatott technikai bravú­rok halmozásának világában nem a technika „sűrűségét” érdemes felpanaszolnunk, hanem a gondolat szegénysé­gét. Az eredeti, a nagysze­rű gondolat szinte minden bravúrt elbír, gondolatiságá­nál fogva a szalamandra is A színház mindig is „komp­lex” műfaj volt, hiszen már a görögök is ötvöztek táncot, dalt, kórust és prózát. A mi világunktól sem idegen az öt­vözés, a színpad és a film, azonos műfajon belül ma már nem összebékíthetetlen. Ér­dekes példaként említhető meg a híres leningrádi szín­házi rendező, Tosztogonov kí­sérlete, aki a Megbilincseltek című film forgatókönyvéből írt színpadi játékot, meghagy­va a két műfaj ölelkezési le­hetőségét. Capek harminc esztendővel ezelőtt megjelent regényében, a gyíkokhoz hasonlatos csú­­szó-mászó szalamandrákat a javában tomboló fasizmusra értette. Favei Kohout a hat­vanas évek elején írta át művet, s a témát a kialakult a erőviszonyok és a világpoliti­­kai „koordináták” szerint dolgozta át, alakulása szabad asszociációt biztosítva ezzel a nézőnek, de gondolatait min­dig az irányba terelve, hogy a szalamandrák nevében és fogalmában az antihumánum O #» testesüljön meg. Ebbe bele­gondolható az újjá­éledő fa­sizmus, az atomprobléma, világ dolgaitól elforduló „sem­a­legesség” és a pacifizmus is. Kohout az atomkérdéstől az önmaga pecsenyéjét sütögető kispolgár jellemrajzáig sok mindent el tud mondani, olyasmit is, ami jelen pilla­natban gondjaink legfonto­sabbika. A kis és nagy embe­rek vélt és jelentősnek tar­tott érdekei nem lehetnek annyira jelentősek, hogy ne jusson figyelem az emberisé­get fenyegető veszélyre. Az embernek önmagát kell hu­manizálnia, hogy elűzze feje felől a viharfelhőket . A Harc a szalamandrákkal című fantasztikus játék ze­néjét Jan F. Fischer szerezte. Orosz György rendező szemé­lyesen járt utána Prágában a zenei anyagnak. Ugyanott jutott hozzá több nélkülözhe­tetlen „kellékhez” is. A ren­dezőnek sikerült megszerez­nie azokat a filmkópiákat, amelyek normál és keskeny változatban az eredeti játék­hoz készültek. Egyszerre há­rom vetítőgép is működik majd a miskolci színház szín­padán; három képernyőn ko­rabeli filmek jelennek meg, a szkeccsektől a híradókon át a színes filmek jelentkező életképekig. Miskolcon is ké­szítettek filmet, az előadás során ezek is vászonra kerül­nek. Tizenöt songok, táncok, tagú zenekar, szavalókó­rusok (ez utóbbiban a világ ügyeiért felelős k­varterek ka­ra támasztja fel az antik for­m­át) segítik kibontakoztatni a magvas mondanivalót. A díszleteket és jelmezeket Wegenast Róbert tervezte; öt köbméter faanyagot építettek be a forgószínpadra, s több mázsa vasszerkezetet. Száz­nyolcvan jelmez készül az elő­adásra, mert a neves szerep­lőgárda (egy-egy színész négy­et szerepet is játszik) sokszo­ri öltözködést is igényel. Hogy mennyire jelentős, és mennyire bzereti, piscatori színvonalon álló mű a Szala­mandrák, azt a világ színpa­déit! meeroute­ kozn érdeklő­dés is bizonyítja. Ebben az esztendőben tűzte műsorára a Beton Nemzeti Színház, az egyik moszkvai színház, ezen­kívül az NSZK és Nyu­gat- Ném­etország több színháza. Csehszlovákiában jelenleg kilenc színház játssza a nagy­hatású művet. Hév hírlik; a „’­­‘UW'*» hei v*^*éri menet­­'-ez'k Pavel Kohout és Jan w. Fischer is. Jogos a nagy érdeklődés, mert a ..vitán teljes pusztulá­sáról” szóló helyszíni közve­títés a felelősséget érző embe­rek számára sokat mond; e­mberek, ne legyünk lelki szegények! Ne üljünk a tűzhányón, amíg megéget! Csak az állat hal meg fejét kard alá téve. Az ember harcoljon, amíg van előtte út! Aki tétovázik, annak vége. Emberek! Harcoljuk meg a szalamandra-háborút: Párkány László

Next