Északmagyarország, 1968. október (24. évfolyam, 230-256. szám)
1968-10-19 / 246. szám
0 Világ proletárjai, egyesüljetek! A MAGYAR SZOCIALISTA MUNKÁSPÁRT BORSOD MEGYEI BIZOTTSÁGÁNAK LAPJA XXIV. évfolyam, 246. szám Áras 70 fillér Szombat, 1968. október 19. Befejezte munkáját az országgyűlés ülésszaka Új törvény a népi ellenőrzésről Pénteken délelőtt 10 órakor folytatta tanácskozását az országgyűlés. Az ülésen részt vett Losonczi Pál, a Népköztársaság Elnöki Tanácsának elnöke, Fock Jenő, a forradalmi munkás-paraszt kormány elnöke, valamint Apró Antal, Biszku Béla, Gáspár Sándor, Kállai Gyula, Komócsin Zoltán, Nyers Rezső, az MSZMP Politikai Bizottságának tagjai, továbbá a Politikai Bizottság póttagjai, a Központi Bizottság titkárai és a kormány tagjai. Az ülésein részt vett az országgyűlés vendégeként Budapesten tartózkodó uruguayi parlamenti küldöttség Luis Binon Perrez képviselőházi elnök vezetésével. A diplomáciai páholyokban a budapesti diplomáciai képviseletek számos vezetője foglalt helyet. Az ülést az elnöklő Vass Istvánná nyitotta meg. Bejelentette, hogy napirend szerint folytatódik a vita a beterjesztett új vasúttörvény-tervezet és közlekedéspolitikai koncepció fölött. Dr. Horgos Gyula kohó- és gépipari miniszter emelkedett szólásra. Dr. Horgos Gyula beszéde Dr. Horgos Gyula kohó- és gépipari miniszter bevezetőben hangsúlyozta, hogy a közlekedéspolitikai koncepciók megvalósítása különösen nagymértékben múlik a hazai gépipar felkészültségén és jövőbeni fejlődésén. — A közlekedési struktúra világszerte tapasztalható fejlődésének irányát elemezve már évekkel ezelőtt elhatároztuk — mondta —, hogy a közúti közlekedési eszközök gyártását a többi gépipari ágazatnál gyorsabban fejlesztjük. Kidolgoztuk a fejlesztési programot, amelyet a kormány az idén központi programmá nyilvánított. Ez megteremti a feltételeit annak, hogy a közúti szállítás tervei a személygépkocsikat kivéve, zömében hazai gyártású szállítóeszközök felhasználásával valósuljanak meg. A miniszter ezután részletesen taglalta a közúti járműgyártás központi fejlesztési programját. A járműprogramon belül is kiemelkedik az autóbuszgyártás 1965-ben még 2700 fejlesztése. autóbusz készült hazánkban, ez 1970-re 7000-re emelkedik, 1975-re pedig már 10 000—11 000 autóbusz gyártását tervezzük. — A tehergépkocsi-gyártás fejlesztésénél nem törekedhettünk arra, hogy a hazai igényeket teljes választékkal itthoni termékekből elégítsük ki. A miniszter ezután elmondta, hogy a közúti szállítás fejlesztésével kapcsolatban a közlekedéspolitikai koncepció számol a személygépkocsi-állomány jelentős növekedésével is. Ezzel kapcsolatban hangsúlyozta, hogy a kohó- és gépipar, eddigi fejlesztési irányának megfelelően, nem kíván személygépkocsik gyártására berendezkedni. A számítások ugyanis azt mutatják, hogy a személygépkocsi-gyártás akkor gazdaságos, ha évente legalább 150 000— 160 000 készül belőle, ez mennyiség azonban többszörö se a várható igényeknek. Gazdaságosabb, ha részt veszünk a SáAjT retüTitó személygépkocsigyártásában kooperációs szállításokkal. Imri Gyula felszólalása 16. firm Gyula, Borsod megye választókerületének képviselője arról beszélt, hogy azutak építésének és korszerűsítésének költségei a használat folytán többszörösen viszszatérülnek. Jó útön kevesebb üzemanyag fogy, lassabban használódnak el a gumis abroncsok, az alkatrészek, nem utolsósorban az utak fenntartására is lényegesen kevesebb pénzt kell fordítani. Elmondta a képviselő, hogy az országgyűlés jogi, igazgatási és igazságügyi, valamint ipari bizottságának együttes ülésén elhangzott olyan javaslat, hogy a közlekedési tárcának biztosítsanak a közúti problémák mielőbbi megoldására az eddigieknél jelentősebb összeget az állami költségvetésből — már jövőre is, de a következő ötéves terv időszakára mindenképpen. A plusz anyagi juttatást 1969-re esetleg az idén várható jelentős népgazdasági többletnyereségből lehetne biztosítani. De felmerült az a gondolat is, hogy azok az állami vállalatok és üzemek, amelyek meglehetősen sokat fuvaroznak, fuvaroztatnak, jó utakon, tehát az eddigiekhez pest költségmegtakarítást kérnek el, ennek egy részét fizessék be útépítési, fenntartási, korszerűsítési célokra. Az sem lenne elképzelhetetlen, hogy a magángépkocsik tulajdonosai is fizessenek valamennyit a jó útszolgáltatásért — vetette fel a gondolatot a képviselő. A törvénytervezetet elfogadta, a koncepcióval egyetértett. Ezután szünet következett. A szünet után az elnöklő Kállai Gyula dr. Csanádi György közlekedés- és postaügyi miniszternek adta meg a szót, aki válaszolt a vitában elhangzott felszólalásokra. Részletesen válaszolt a vitában elhangzott javaslatokra, ismertette a törvényjavaslat egyes pontjainak módosítására tett indítványokat, s kifejtette a kormánynak az ezekre vonatkozó álláspontját. Ezután napirend szerint a népi ellenőrzésről szóló törvényjavaslat tárgyalása következett. Dr. Dabrónaki Gyula államtitkár, a Központi Népi Ellenőrzési Bizottság elnöke emelkedett szólásra. (Folytatás a 2. oldalon) Ing» Omborné Powod Megyei kegyteeW, Mezőfeiésái ft A nyolcadik napon október 10-én mintegy 900 dolgozó, közöttük az legképzettebb kohóépítői ország álltak „starthoz”, hogy szocialista kötelezettségvállalásaiknak megfelelően 16 nappal csökkentsék az Ózdi Kohászati Üzemek II-es kohójának 90 napra tervezett átépítési idejét. Az első napok rohama, ami a kohó elöregedett szerkezeteinek bontására, illetve eltávolítására irányult, kitűnően sikerült. Néhány fontosabb esemény: az adagoló berendezés bontásán a kohóműhely szocialista brigádjai 36 órás, Kohó- és Gyárépítő Vállalat a lakatosai pedig a farokvédő öntvények kiszerelésénél több napos előnyre tettek szert. A szocialista címért küzdő kohóüzem kollektívájának 20 tagja nap mint nap társadalmi munkában is segíti a bontást. Ennek eredményeként lebontották az akna páncélzatát és az akna falazatát is, így kerülhetett sor már a hatodik napon a kohók fenekén maradt vas- és salakmeredvény — kohásznyelven szólva a „medve” — robbantóállványának szerelésére, amelyet az ütemtervben a kilencedik napra terveztek, így október 17-én, a hetedik nap délutánján, már hatalmas robbanások reszkettették meg a kohó környékét. Göndör Béla robbantómester brigádja szünet nélkül lövi a makacs „medvét”. Úgy vélik, a hét végén „kifüstölik”. A biztonsági intézkedések mellett viszont a KGYV emberei a páncélszerkezetet készítik elő szerelésre, hogyha a „medvét” eltávolították, több napos előnnyel kezdhessék meg a szerelést. Munkában a kohóépítők, Mizerák István felvétele. Hasznos tanácskozás az SZMT-székházban Társadalmi ellenőröket tüntettek ki Ünnepélyes összejövetelt tartottak a napokban az SZMT-székház tanácstermében. A városi tanács és a Szakszervezetek megyei Tanácsa közös rendezvényére a város kereskedelmi társadalmi ellenőreit hívták meg, ahol Szűcs Sándor, a társadalmi ellenőri albizottság elnöke értékelte az elmúlt két év munkáját, eredményeit, tapasztalatait. — Célunk — mondotta — szocialista kereskedelem munkájának, a vevők kulturált, udvarias és hozzáértő kiszolgálásának továbbfejlesztése, a társadalmi tulajdon fokozottabb védelme, a vásárlók érdekeinek következetes biztosítása, a kereskedelmi hálózat fejlesztése, a bolti dolgozók nevelése. Új megoldásként jelentkezett, hogy 1966-tól nem megbízás, hanem választás útján jelölik ki a társadalmi ellenőröket. Több tömegszervezetnél alakult az elmúlt években társadalmi ellenőri csoport, akik munkájukat nemcsak nagy lelkesedéssel, hanem már megfelelő hozzáértéssel is végzik. A beszámoló hangsúlyozta, hogy különböző vizsgálatok végrehajtásához egyre több szakigazgatási szerv igényli a társadalmi ellenőrök segítségét, és a kereskedelmi dolgozók jó szándékú segítőtársnak tekintik őket, akik előtt bátran elmondják problémáikat, jogos panaszaikat is. Az ellenőrzések színvonalát emelte a rendszeres és egyre színvonalasabb ellenőri továbbképzés, szakmai oktatás. Összességében értékelve a társadalmi ellenőrök munkáját, elmondható, hogy az elmúlt időszakban szervezettebbé vált az ellenőrzés, kedvezően emelkedett az ellenőrök száma, szakmai felkészültségük, tekintélyük, s javult az ellenőrzés színvonala, hatékonysága. A beszámolót élénk vita követte. Számos hozzászóló mondta el tapasztalatait, javaslatait, amelyeket az albizottság a jövőben felhasznál. Az ünnepség befejező aktusaként Rózsa Kálmán elvtárs, a városi tanács végrehajtó bizottságának elnökhelyettese tíz társadalmi ellenőrnek adta át a „társadalmi munkádért” jelvény arany fokozatát, tizennégy ellenőrnek pedig az ezüst fokozatát. Többen kaptak még elismerő oklevelet, jutalmat. Szerelik a diósgyőri új elektroacélmű ívfényes kemencéjét A felhasználó iparágak jobb minőségű és megfelelő mennyiségű acél ellátására, s ezen belül is az országos járműfejlesztési program sikeres megvalósítására a Lenin Kohászati Művekben már korábban új elektroacélmű építéséhez fogtak hozzá. A háromszázhuszonöt millió forintos beruházási munka fontos szakaszához érkezett. Az épülő és kiegészítő részeivel mintegy ötezer négyzetméter alapterületű üzemcsarnokban szovjet szakemberek irányításával megkezdték az ötven tonna kapacitású ívfényes kemence szerelését. Ezt a korszerű termelőberendezést a szovjet ipar szállította, s előreláthatólag az év végére szerelik össze. Az üzemet — a francia iparral való kooperációban — úgynevezett vákuumozó, illetve füstgázelszívó berendezéssel is ellátják. Ezek lehetővé teszik az acél légritkított térben való kezelését, s ezzel a zárványosság minimálisra történő csökkentését, illetve az üzem levegőjének a megtisztítását,1 , , az egészségesebb munkakörüllményeket. Ase új ekskkaucehnuwot eio-i beláthatólag a jövő év elején adják át próbaüzemelésre és abban — a felfejlődés után — évente több mint hetvenezer tonna finom ötvözött acél készül majd. < Kiss Antal ezüstérmes Pézsa sérülten is harmadik lett a Badari továbbjutott Kajdi kiesett HMHN « » i» if