Észak-Magyarország, 1979. október (35. évfolyam, 230-255. szám)

1979-10-09 / 236. szám

j ÉSZAK*MAGYARORSZÁG 4 A képernyő előtt Logikus dolgok Az én iskoláskoromban tagadhatatlanul számlául és mér­tani tanultunk és nem matematikát, fújtuk az egyszeregyet, meg azt, hogy ..törtet törttel úgy osztunk . . és a többi alapszabályt akkor is, ha legmélyebb álmunkból költöttek fel. aran­y csak tudatunkba elidegeníthetetlenül, kitörölhetet­lenül bele nem fészkelt. Megtanultunk számolni. Most már nagyszülőként figyelem kisunokám küzdelmes ismerkedését a számok tudományával,­­a matekkal, kicsit idegenkedve is nézem az egészet, különös érdeklődéssel ültem hát a kép­ernyő előtt a minapi estén, amikor a Közelebb az új mate­matikához című műsor arról kívánt meggyőzni, mit és miért tanulnak másképpen 1978-tól az alsó tagozatos gyerekek a matematikában. A nem­ matematikus nézők döntő, többségé­nek véleményét is képviselő riporterrel igen sok kérdésben egyet kellett­­ értenem, mert bármennyire is meggyőzőnek akartam elfogadni a megkérdezett szakemberek nyilatkoza­tait, a bemutatott gyakorlati oktatások iskolapéldáit, nem minden kétely nélkül kapcsoltam ki a készüléket az adás után. Nem áll szándékomban kétségbe vonni a szakemberek hirdette igazságot, miszerint a közeli jövő felnőtt társadal­mának olyan feladatokkal kell majd­ életében szembenéznie, amelyek megoldásához elsősorban a logikai készség, a kö­vetkeztetésekre való hajlam a döntő fontosságú, kell, hogy felismerjenek összefüggéseket, ne a bebiflázott tételekben gon­dolkozzanak, hanem a dolgok­­ összefüggései jelentsék szá­mukra a kiindulópontot. Kétségesen a logikai gondolkodás, az erre nevelés szükségessége. De talán az sem baj, ha az iskolás gyerekek és az iskolából kikerülő ifjú és korosabb felnőttek számolni is tudnak, hiszen az élet nagyon gyakran állít elénk számolást követelő feladatokat. (Nemcsak a hús­bolti eladók és a pincérek már-már ,,tudomásul vett”, hanya­­gul­ elegánsan tévedő számolásaira gondolunk.) A logikus gondolkodásra nevelő matematikaoktatással párhuzamosan talán még ma több gondot kellene fordítani a hétköznapibb­nak tartott számolásra is, hiszen a gyakorlati élet követel­ményei nem változnak a tanterv bevezetésével párhuzamo­san. Ez az egyik nyugtalanító-motoszkáló gondolatom. A má­sik inkább kérdéssé fogalmazódik: vajon az alsó tagozatos nevelők hány százaléka a tökéletesen felkészült már erre az újfajta matematikaoktatásra, vajon a tanítóképzők már tel­­jes egészében így készítik­­ e fel őket, s a korábban végzet­­tek „átálltak-e” megfelelő tudati mértékben, vagy csak szor­­galmasabb tanulóként előbb járnak­ a tananyagban, mint tanítványaik? Lehet, hogy kételyeim a szakember szerint megalapozatlanok, de az átlagnézők és átlagszülők nem kis hányada bizonyára velem együtt hasonló töprengéssel várja te további adásokban elsősorban önmaga tudati erősítését és szakmai felvértezését, hogy még közelebb kerülhessen az új matematikához. Három játékról, három televíziós fejtörőről szeretnék szólni az alábbiakban, amelyeknek szintén a logika egyik, ha nem a legfőbb szereplője. Az egyik, a 250. adását mostanában jubilált játék a betűkkel, amely lassan valamiféle tömeg­­mozgalommá lett. Itt eleve a logikus következtetés segíti a részvevőt a megadott betűkből értelmes szavak kirakásához. E játék közkedveltségét szükségtelen lenne már bizonygatni. A hetente beküldött megfejtések sokasága, a belőle született dobozos társasjáték népszerűsége, a benne egyoldalúan részt vevők felmérhetetlen tömege mind mellette szól. Annál el­szomorítóbb, ha olykor-olykor alacsonyabb színvonalú­ játé­kot látunk, ha bántó helyesírási hibák miatt le kell szedni a betűket a tábláról. S mint a vetélkedőknél oly gyakran, itt is továbbjut, sőt igen értékes jutalmat nyer a nagyon felkészületlen versenyző is, ha ellenfele még felkészületle­nebb, vagy balszerencsésebb. A kitűnő játék logikájának ellentmond az effajta jutalmazás, továbbjutás. Nem lehetne egy bizonyos ponthatáron alul nem jutalmazni,­ továbbjutást nem biztosítani? Hasonló gondom van az ugyancsak nép­szerű Lehet egy kérdéssel több? című játékkal is. Amilyen együttéléssel figyelem a jó felkészültségű versenyzőt, el ne csússzon az utolsó feladatokon, annyira bosszant a „hang­­szóró-vadászat”, azaz a teljes felkészületlenséggel, egy kér­désre való felvillanás, vagy a tudatlanságot segítő szerencsés ráhibázás. Jutalom mindig kijár ez esetekben is. E két játéknál nincsen vesztenivalója a versenyzőnek, így hát egyoldalú. A most még kéthetes Kapcsoltam... ugyancsak sok tekintet­ben a logikára épít, értéke, hogy élő, közvetlen kapcsolatot teremt, a csak hallható játékost is bizalmunkba ajánlja, ma­gunk is igyekszünk megoldani a feladványokat, s igen jó, hogy dupla vagy semmi alapon itt már­ van a játékosnak is rizikója. És az sem baj, ha bizonyos határon túli kiesésnél kiadható valami vigaszdíj, hiszen addig is el kellett jutni. Benedek Miklós ét Álljatok a fejetekre! Szovjet humoristák írásai­ból áll össze az a derűs mű­sor, amelyet Galsai Pongrác forgatókönyve alapján Be­nedek Árpád rendez a tele­vízióban. A műsor címe és tartalma szerint abszurd, fej­tetőre állított helyzetekről írott jelenetekből áll. Amint azonban e történeteket a talpukra , fordítjuk, kiderül, hogy nagyon is hétköznapi, és nem ritka históriákról van szó — olyanokról, amiktől gyakorta éppen mi állunk a fejünkre. A forgatást már meg­kezdték­ a főszereplők­, Haumann Péter és Harsányi Gábor. 1 */Y. október 9., kedd Szovjet vendégművész Miskolcon Sicc halál „Amikor valaki először pillantja meg, nem hiszi el, hogy ez a szép törékeny fia­talasszony egy rendkívül ke­mény, férfias foglalkozást űz; színházrendező­ . Több mint tíz éve él ennek a hi­vatásnak, nem csekély siker­rel, hiszen fiatalon lett a Vilniusi Akadémiai Drámai Színház főrendezője .. ” Így ír Irena Bueienerel honfi­társa, egy neves színháztör­­ténész. Mit mondjunk, tökélete­sen igaza van. A rendkívül vonzó személyiségű szovjet művésszel, aki most a Mis­kolci Nemzeti Színházban állítja színpadra Saulius Sal­­tenis litván író ,.Sicc halai” című művét, találkozásunk első pillanataiban (amiben persze jelentős része van Igó Zsuzsanna tolmácsolásá­nak) olyan meghitten tu­dunk beszélgetni, mintha régi ismerősök volnánk. Kez­detben arról érdeklődöm, hogyan sikerül beilleszked­nie a számára merőben új színházi közegbe. Válasza a következő: — Nagyon­­ kellemes volt a fogadtatás (ezen természe­tesen nemcsak a vendéglá­tást értem), úgyhogy az a benyomásom: egyszerű és könnyű lesz dolgozni. Gon­dot kezdetben az okozott, hogy nem ismertem az itte­ni színészeket. A szereposz­tásban nagyon sokat segí­tett Csiszár Imre, a színház művészeti vezetője. A­ jó sze­reposztás pedig szerintem már fél siker. S hogy jó a szereposztásunk, arról az el­múlt hetek folyamán már meggyőződhettem. — Nem szokatlan az itte­ni feszített próbatempó? — Otthon is megszoktam, hogy naponként két próbát tartunk, mindemellett az it­teninél valamivel hosszabb ideig készülünk egy-egy pro­dukcióra. Körülbelül két és fél, három hónapot szánunk egy-egy mű­ előkészületeire. Most nagyon sürget az idő, hiszen november első nap­jaiban már színre kell vinni a darabot. Persze, szeretném megjegyezni, hogy nemcsak az idő függvénye , a jó és eredményes munka. A szín­házban mindig arról van szó, hogy mennyire sikerül kap­csolatot­ teremteni a színé­szekkel, milyen mértékben sikerül őket megnyitni, fo­gékonnyá tenni. Ez nagyrészt függ a rendező személyisé­gétől és persze attól is, hogy a társulat tagjai azonos stí­lust képviselnek-e, és így to­vább. Ami az utóbbit illeti, a miskolci társulat most szerveződött új­já, nem egy iskolán nevelkedtek, így hát én is kénytelen vagyok úgy­nevezett „kevert” módsze­rekkel dolgozni. Mindeneset­re igyekszem kinek-kinek a személyes adottságait kihasz­nálni; építés a szereplők improvizációs készségére. — Azt hiszem, a „Sicc ha­lat" bemutatása — a szokat­lan körülményeken túl is iz­galmas feladat, hiszen a fia­tal író — számos kitüntetés birtokosa — olyan proble­matikát feszeget, melynek s­zín­pa­di feltárá­sa m­é­ly pszi­­­ch­ológiai ismereteket köve­tel. — A dráma egy fiatalem­berről szól, arról, hogy ho­gyan válik felnőtté, miként talál önálló útra, hogyan bú­csúzik egész eddigi életétől; a kamaszvágyak hogyan vál­tanak át felnőtt gondolatok­ba és gondokba. Fontos sze­rep jut ebben a darabban a különböző minőségű és irá­nyú emberi kapcsolatoknak. A­­ szerelemnek, a szülői sze­retetnek, a társkeresésnek, találásnak. Szembesül a fia­talember saját életideáljai­­val; egyszóval felfedezi ön­maga számára a reális vilá­got, teljes bonyolultságában, ellentmondásosságában. A darabbeli nagyapa ezt mond­ja unokájának: „A gyer­mekkorodba, mintegy meleg kutyaólba, nem bújhatsz vissza! Ezzel a ténnyel mindannyiunknak számolni kellett, mikor önálló életet kezdtünk. De nagyon fontos, hogy felnőtt létünkbe is át­mentsük a gyermekkor hi­tét, tisztaságát, pátoszát. En­nél többet már nem szívesen mondanék el, hiszen azt aka­rom­, hogy a közönség friss élményként­ fogadja be a da­rabot.­­ — A történés issm­helye egy litván kisváros. —■ Ami azonban feltűnően hasonlít a világ akármely kisvárosára. Munkatársam­mal, Virginia Dautartiene tervezővel olyan színpadi kö­zeget teremtettünk, mely leginkább alkalmasnak lát­szik egy bonyolult vissza­­emlékezéses folyamat meg­jelenítéséhez. Dramaturgiai­­­lag rendkívül fontos szere­pet tölt be zene is. Urbai­­t­s Mim­is zenéjében folklorisztikus elemek is sze­repelnek, de­­ csak mint at­­moszf­éra terem­tő momentu­mok. Egyébként a zene el­sősorban az előadás érzelmi, indulati vonulatát erősíti. Kicsit leegyszerűsítve azt, hogy mi mélységesen hi­szünk . az élet szépségében, abban, hogy a megrázó vál­tozások ellenére gazdagabbá tehetjük a mindennapokat. — Kik az előadás szerep­lői? — A főszerepet Beratin Labor főiskolai hallgató játssza. Partnerei: Kulcsár Imre, Máthé Eta, Simon György, Mar­i Ági, Rudas István, Dari­say Róbert, Pá­va Ibolya, Holl Zsuzsa és még jó nehanyan. (gyarmati) Irena Budiene a próbaszínpadon, Kulcsár Imrével és Máthé Etával. .adsó József felvétele Kulturális napok... Gazdag programmal várja dolgozóit és hozzátartozóikat, Borsodban a Kereskedelmi,­­ Pénzügyi és Vendéglátói­pari Dolgozók Szakszervezetének „Kulturális napok”­ című ese­ménysorozata. Ma, kedden délután két órai kezdettel irodalmi vitát rendez a­ Borsodi Iparcikk Kiskereskedelmi Vállalat Móricz Zsigmond születésé­nek századik évfordulója al­kalmából. ’ Ugyancsak — délelőtt 9 órától délután 3 óráig — rendezik meg az Avas Szál­loda Lőcsei termében a po­litikai könyvkiállítást és vá­sárt a Kossuth Könyvkiadó könyveiből. Ugyanitt délután irodalmi ankétra várják az érdeklődőket. Anyanyelvi vetélkedőt tar­tanak a Bükkvidéki Vendég­látó Vállalat kultúrtermében ma délután fél 3 órai kez­dettel. Tegnaptól október 12- ig látható a VASVILL Kis­kereskedelmi Vállalat­­ köz­pontjának első emeleti he­lyiségében a szépirodalmi és politikai tárgyú könyvkiállí­tás, melyet vásárral kötöttek egybe... És néhány — hasonlóan több napig érdeklődésre szá­mot tartó — program: A Magyar Nemzeti Bank me­gyei igazgatóságának kultúr­termében október 31-ig te­kinthető meg Tel­inger Ist­ván grafikus kiállítása, az Abaujszántó és Vidéke Afész könyvesboltjában és a köz­ségi könyvtárban pedig könyvvásárt rendeznek. Ök így látják...­­ Mesék, Andrea a hóna alá­n csapta a szép, a­i na eséskönyvet és megállt az egyik paraván előtt. — Ezt rajzoltam el is Mutatta a Didergő királyt. — Ezér’t kaptam a köny­vet. 1 . — Látom­, oda van írva, jutalmazott . . . — Szép könyv,­­már néze­gettem. Szépek a képek is ... Álltunk a rajzok előtt. — Andrea, megmondanád, hogy melyik pillanatot raj­zoltad le a meséből ? — Amikor a király meg­ígéri a kislánynak, hogy a palástjából varrat ruhát a babájának . .. — Hát már­ nem didereg? — Nem tetszik látni? Már kicsit süt a nap ... * Andrea mesél, hallgatom és nézem a rajzot. Sok-sok rajzot látok. Gyerekek raj­zolták. Iskolában, és könyv­tárban. Mostanában sokfelé olvastak mesét, verset a gyerekeknek ezzel a „ki­té­tel­lel”: rajzoljátok le, ami tetszik belőle ... ! Ket és fél száz rajz érke­zett be a Miskolci Városi Könyvtárhoz. Több mint szá­zat most annak rendje és módja szerint bemutatnak a nagyközönségnek. (A mis­kolci 1í-es számú Általános Iskolában Mazsaroff Miklós festőművész nyitotta meg tegnap délelőtt az Én így lá­tom című kiállítást.) Gyermekrajz-kiállítást vi­szonylag gyakran láthatunk. Ha erre a bemutatóra több szót fordítunk, annak kettős magyarázata van. Egyrészt: ezeket a meséket (ezeket a meséket isi) felnőtt művé­szek is illusztrálták. Még látható a tárlat a József At­tila Klubkönyvtárban. Érde­kes összevetést kínál­, ho­gyan látják a gyerekek, s hogyan a felnőttek ugyan­azt a történetet. Másrészt: ez a kiállítás nyitány. A hagyományos miskolci gyermekkönyvtári napok nyitánya. S az elkö­vetkező napokban igencsak sok szó esik majd nemcsak a könyvekről — az ifjúság­nak szóló irodalomról —, hanem az illusztrációkról is. Mert a gyermekeknek szóló könyv­es, a képzőművészet kapcsolata elválaszthatatlan egymástól. Fia úgy tetszik — a maguk módján — ehhez az eszmecseréhez is letették a maguk szavazatát a gye­rekek. Szóval nézzük a rajzokat. A világszép nádszállifsas­­­szonyt épp magával ragadja táltos paripáján a kis ki­rályfi, Robin Hood lövésre emeli íját . .. A gyermekra­jzokon min­den világos, tiszta. . Didergő király palástja kék (milyen érdekes, mondták, a kék hi­deg szín ...), az erdő fái ha­ragos zöldek, s a pálcika­­emberkék (hét éves gyere­kek is rajzoltak ám), mégis derűsen néznek a világba . .. Didergő király ablakán pe­dig — tényleg ,— belül már a napocska is . . . Reméljük, sokan nézik meg (jó program egy-egy szabadidős napközis óra el­töltéséhez is) a Fazekas úti iskolában ... S reméljük, lesz helye más iskolákban is. (cs. a.) rajzok, gyerekek CSAK 2 NAP!CSAK 3 ELŐADÁS! EZT NEM LEHET KIHAGYNI! Hungária Cirkusz 1979. október 9-én és 10-én a KRESZ-park mögött. Előadások: október 9-én, kedden bemutató 18 órakor, október 10-én, szerdán 15.30 és 19 órakor Ne szalassza el ön sem a lehetőséget, töltsön felejthetetlen két és fél órát a Hungária Cirkusz előadásán! Szeretettel és kitűnő programmal­ várja a Szófiai Nagycirkusz legkiválóbb artistagárdája!

Next