Észak-Magyarország, 1981. május (37. évfolyam, 101-126. szám)

1981-05-24 / 120. szám

ÉSZAK-MAGYARORSZÁG 10 Hazai tájakon Hazánk legkeletibb szegle­tében, Mátészalkától, illetve Vásárosnaménytól több mint harminc kilométerre fekszik Szatmárcseke, a szatmári Ti­­szahát egyik leghangulato­sabb települése. 1973-ban né­pi műemlékké nyilvánította református temetőjét egyre többen ismerik az országban. Az irodalom kedvelői, törté­nelmünk ismerői Kölcsey Fe­renc 1938-ban felállított dísz­­síremléke előtt állnak meg kegyelettel. A reformkor je­lentős politikusa, híres szó­noka, a jobbágyfelszabadí­tásért merészen küzdő költő a szilágysági Sződemeteren született, de már huszonöt évesen átköltözött Szatmár­­csekére, itt élt közel másfél évtizedig, itt írta a Himnuszt, s itt hunyt el 1838-ban. Az ő emlékét őrzi az egykori lakó­háza helyén emelt művelő­dési házban berendezett em­lékszobája, az 1854-ben fel­avatott régi síremléke, Berky Nándor Kölcsey-mellszobra az iskola előtt, és Marton László Kölcsey-szobor kom­pozíciója a művelődési ház kertjében. A mesével, dallal, költé­szettel átitatott táj talán leg­ellentmondásosabb neveze­tességei a szatmárcsekei te­mető csónak alakú fejfái. Mú­landóság, halál, enyészet s mégis, ha áhítattal sétálunk az ember magasságú, öles, csónakban fekvő embert szimbolizáló fejfák százai kö­zött, a szépség, maradandó­­ság, a művészi alkotás felett érzett gyönyör jó érzése tölti el az embert. Honnan származik, mi az eredete ennek, az ország más részein nem található temet­kezési módnak? Több mint fél évszázada vitatkoznak ezen néprajztudósaink is. Egyesek közülük, mint pél­dául Solymossy Sándor a ha­lász-vadász finnugor roko­noknál kereste az analógiát. „A törzseken látszó és arcot jelző bevágások a halott kép­másából származnak, amint csónakjában hanyatt fek­szik, a csúcsos fejűség pedig nem egyéb, mint a koporsót­ szolgáló csónak orra...” írta egy helyütt, s genetikus ös­­­szefüggést vélt felfedezni az ugor népek ősi, csónakban való temetkezése és a csónak alakú fejfák között. A több évtizedig tartó po­lémia sokkal gyakorlatiasabb nézete szerint a fejfák alak­ja az ismert csónakformák­hoz nem hasonlít, jellegzetes, ereszben végződő orr-részük az írásmező­ csapadék elleni védelmét szolgálja ugyanúgy, mint a csúcsos kialakítás az egész fejfáét. Az emberi arc­élnek vélt díszítés pedig az egyéb használati tárgyakon is fellelhető barokkos népi díszítés. Megnyugtató választ ma sem tudunk erre a kérdésre adni, de aki ellátogat a te­metőbe, szíve szerint az előb­bi, romantikusabb felfogás mellett tör lándzsát. Mivel az alapanyagul szolgáló fa nagyon romlékony, tulajdon­képpen — a legrégibb datál­ható síremlékek mindössze 60—80 évesek — bizonyítha­tatlan több száz éves meglé­tük. Mégis valami ősi, po­gány jelentést hordoznak, ősök, szokások, tradíciók em­lékét őrzik. A temetkezési szokások változásai Szatmárcsekét is elérték, korábban idegen fa­lubeli nem temetkezhetett ide, a sírok elhelyezkedése a közösség hierarchiájáról is vallott, a fejfát készítő ács hozzáértéssel és a hagyomá­nyokhoz híven faragta. De a közelebbi múltban divatba jött a kőből faragott, jelleg­telen sírkövek állítása. Mű­emlékvédelmünk számára szokatlan, számtalan nehéz­séget rejtő munkát végzett, amikor arra vállalkozott, hogy a több mint 500 fejfát megmentse az enyészettől. A gombásodásnak leginkább kitett, s így a legromlandóbb tőrészeket például a közepü­kig befúrt, konzerválóanya­got tartalmazó patronnal vé­dik. De a műemlékvédelem többet végzett, mintsem en­nek a félszáznyi fejfának a megmentését. Talán hozzá­járult egy ősi és szép hagyo­­­mány fennmaradásához. Sz. K. E. Részlet a temetőből • * Színes — Ébredj fel! — ébreszt­­geti Brezanská asszony éj­szaka a férjét. — Mi történt? — Tolvaj van a házban. Kelj fel és ébreszd fel a ku­tyát. ☆ — Dohányzik? — Nem, doktor úr... — Kár! Ugyanis le akar­tam magát szoktatni a do­hányzásról. Ez lett volna az eredményes gyógyítás első lépése... ☆ — Jól jár az órájuk? — kérdezi a vendég a házigaz­dától. . — Igen, csak érteni kel­l hozzá. Amikor nyolcat mutat és tizet üt, akkor fél kilenc van ... ☆ Bukvicka úr házőrző ku­tyára alkuszik: — Túl sok érte az ezer ko­rona! — Dehogy sok — tiltako­zik a kutyatulajdonos —, hi­szen ez egy őrző kutya! — De ha én magának adom az ezer koronát, azután mit őrizzen a kutya? ☆ Egy csendes-óceáni sziget egyik törzsének varázslója európai körútjáról hazatérve élménybeszámolót tart: — És akkor a mezőre ki­szaladt tizenegy kékruhás férfi és tizenegy fehérruhás férfi. Azután egy fekete nad­­rágos férfi letett a földre egy több darabból összevarrt bőrgolyót és sípolt egyet__ — És azután mi történt? — türelmetlenkednek a hall­gatók. — És abban a pillanatban megeredt az eső ... ☆ — Maga a feleségével együtt szokott szabadságra menni? — Legutóbb külön nyaral­tunk. — És jól érezték magukat? — Hát ezt rmég nem be­széltük meg. Ugyanis azóta nem találkoztunk. ☆ — Már két hónapja szedem a fogyasztótablettát, és egyál­talán nem segít! — panasz­kodik Kuklová asszony. — És mennyit vesz be na­ponta ? — Tízet! Minden evés után egyet... * 1981. május 24., vasárnap Feljegyzés a Kossuth-bankón Egy császári katonaorvos tanúsága Batthyány Lajos kivégzéséről Két kopott Kossuth-bankó került a pécsi Janus Panno­nius Múzeumba: egyikük hát­oldalán megrendítő feljegyzés olvasható Batthyány Lajos volt miniszterelnök kivégzé­séről 1849-ben. A szemtanú, Johann Ludwig katonaorvos, az egyik császári tüzérregi­ment egészségügyi tisztje. A különös dokumentum erede­tét Bezerédy Győző helytör­ténész derítette ki. Az első magyar független kormány elnökével október ő-én közölték börtönében a haditörvényszék ítéletét, ame­lyet lepecsételt levélben futár hozott Haynautól. A verdikt: kötél általi halál. A kegyet­len ítélet mindenkit megdöb­bentett, még a császári tisz­teket is, leginkább azonban Batthyányi, aki kegyelmet kért. A kivégzést másnapra, október 6-ra tűzték ki, ami­kor az Aradon bebörtönzött tizenhárom tábornok életét is kioltotta az önkény. A kivégzés előtti estén Batthyány feleségének né­hány percnyi időt adtak, hogy elbúcsúzzék férjétől, s az asszony akkor egy tőrt csúsz­tatott a halálra ítélt kezébe. Batthyány Lajos öngyilkossá­got kísérelt meg, de sikerte­lenül. A nyakon levő mély seb és a vérveszteség miatt mindenesetre a kötél általi halált golyó általi kivégzésre változtatták, amit azután vég­re is hajtottak október 6-án. A sebesülthöz egy katona­­orvost vezényeltek ki azzal a paranccsal, hogy erősítse fel a foglyot annyira, hogy végre lehessen hajtani rajta a ha­lálos ítéletet. Johann Ludwig volt ez az orvos, aki Batthyányt kezelte, mindvé­gig mellette maradt és a lel­­késs­zel együtt a vesztőhelyre is elkísérte. Talán más papír híján, vagy talán jelképes szándékkal a nála levő Kos­­suth-bankóra jegyezte fel tintával a tragédia emlékét. A német nyelvű szöveg ma­gyar fordítása: „Az én leg­szomorúbb napom 1849. októ­ber 6-a volt, amikor az egész napot Batthyány Lajos gróf­nál töltöttem; a sebe miatt inspekciót tartottam és a kedves, barátságos embert egészen az Újépületig elkí­sértem, ahol őt kivégezték. Az utolsó szavai ezek voltak: Éljen a halál! És így fogad­ta a halált”. A hevenyészett jegyzet minden bizonny­al közvetlenül a kivégzés után készült és mivel Ludwig doktor nem tudott magyarul, félreértette — vagy tévesen tolmácsolták neki — Batthyány Lajos bú­csúszavait. Ő ugyanis a kö­vetkezőket mondta: „Rajta vadászok! Éljen a haza!”. A másik papír ötforintoson azok az állomáshelyek olvas­hatók, ahol a császári kato­naorvos megfordult a sza­badságharc alatt 1848. július 3. és 1849. augusztus 9. kö­zött. Fehérvár, Győr, Komá­rom, Szeged és Temesvár voltak útjának állomásai. A felsoroláshoz még hozzáfűzte: „Keserű emlék ...” A különös dokumentumok arról tanúskodnak, hogy még az osztrák hadsereg tisztjei között is akadtak olyanok, akik rokonszenveztek a ma­gyarokkal. A német szárma­zású katonaorvos egyébként a szabadságharc után Magyar­­országon maradt, Pécsett te­lepedett le és családot alapí­tott. Ma is él egy leszárma­zottja a Mecsek-alji város­ban. I. Z. Seprű, mint döntőbíró Walesben a régi hagyomá­nyok buzgó őrzői egyetérte­nek abban, hogy kampányt kell indítani a hajdani nép­szokások újjáélesztése érde­kében. A vélemények csupán egy ősi, még a­ XVIII. szá­zadban eltűnt házassági szer­tartás felélesztésével kapcso­latban oszlanak meg. Ez a szertartás roppant egyszerű volt, amennyiben a fiatal pár templomi esküvőjét egy kö­zönséges seprűs szertartás helyettesítette. A seprűt ke­resztbe téve elzárták a meny­asszony házának nyitott ajta­ját. Ha a fiatalember, utána pedig a lány is átugrott a seprűn s nem döntötte fel, akkor a fiatalok házaspárnak számítottak. Ennek megfele­lően, a házasság felbontásá­hoz elegendő volt az, ha az egyik fél ellenkező irányban megismételte ezt a seprűug­rást. Éppen ez kelt egyesek­ben ellenérzéseket. A házas­élet ugyanis ebben az eset­ben valóságos kínszenvedéssé válhat, mutatnak rá jogosan, mivel az ember kora növe­kedésével mindinkább elve­szíti egykori ügyességét és később, bármennyire is sze­retné, már nem képes átug­rani azon a bizonyos seprűn. Divatsarok Hódit­a A divat a legkülönbözőbb alkalmakra a blúzt helyezi előtérbe. Szinte azt mond­hatjuk, hogy reggeltől estig, de még a legünnepibb alkal­makra is lehet blúzt viselni. Természetesen az alapanyag, a szín, és a forma helyes ki­választásával. A blúzdivat kedvező a legtöbb nő részé­re, de a molettebbeknek in­kább ún. „kivülkötős” vagy tunika jellegű megoldásokat ajánlunk. Modelljeink mindegyike alkalmi blúz, elegáns szok­nyával vagy akár nadrággal is viselhető. 1. Törökös mintázatú,„ .seszlis” brokátblúz. Deré­kon keskeny övet alkalmaz­hatunk. Kis lehajtott nyaka van, a vállrész alatt kevés húzás biztosítja a mellbősé­get. 2. Készen is kapható kü­lönböző színű selymekből ez a forma. Egyénivé tehetjük, ha a gallér tetejére egy má­sik gallért varrunk — csipké­ből. Más megoldás: az ere­deti gallért kigyöngyözni. 3. Bő — „pelerines” ujjak­kal készült selyemblúz. A nyakon kifekvő masnival igen csinos megoldás. Az anyaga lehet saját színében mintázott, vagy bármilyen nagy, elegáns hatású virág­minta is. 4. Régi blúzt átalakíthatunk nagy „zsabó” alkalmazásával a kivágásból kihajlóan. Na­gyon szép, ha fehér hímzett anyagból vagy színes se­lyemből készül éfe még ké­zelőt is csinálhatunk, lehe­tőleg háromnegyedesre levá­­­gott ujja végére. 5. Pelerines ujjú selyem­blúz nyakára a pliszírozott nagy „kifekvő” gallér nem­csak csinos, hanem divatos is. Ugyanez a gallér az egész egyszerű ingblúzra is alkal­mazható, ha az eredeti gal­lért levágjuk. N. V. f f ff fiÜrfc «£.

Next