Észak-Magyarország, 1990. szeptember (46. évfolyam, 205-229. szám)

1990-09-07 / 210. szám

1990. szeptember 7., péntek Az OMEK-on láttuk Talán nem voltak túlzottan elragadtatva attól a lehetőség­től a szikszói charolais hús­marhák, vagy épp a geleji óriás harcsa, hogy Budapes­ten, egy nagy kiállításon mu­togathatják magukat. S mert eleinte igencsak hőség volt, ez még inkább rontott a közérze­tükön. Csak feküdtek, lustál­kodtak, s rettenetesen szen­vedtek — velünk együtt — a melegtől. Az állatok közül sokan már nem is térnek vissza ere­deti otthonukba, hiszen a hé­ten árverés is lesz. Fotó: Dobos Klára Torgyán József • Orbán Viktorról Lapunk hasábjain a múlt héten kibontakozott egy vita Tor­gyán József és Orbán Viktor parlamenti frakcióve­zetők között. Megkérdeztük a független kisgazda képvi­selőt, hogy válaszlehetőséget adjunk a személyét ért tá­madásra. — Mi a véleménye Orbán Viktornak Önre vonatkozó állításairól, melyek lapunk augusztus 29-i számában je­lentek meg. — Ezt a stílust, amit ő megenged magának, nem le­het mérni a politika eszkö­zeivel, ez nem a politika, ha­nem a büntetőjog területére tartozik. Én sem az életben, sem a politikában még nem találkoztam olyan útszéli stí­lussal, amit ő képvisel, s ezért büntetőjogi védelmet fogok kérni Orbán Viktorral szemben. Már akkor egyetemen ok­tattam, amikor ő még meg sem született. A földkerek­ség minden részéről, Auszt­ráliától Amerikáig kérik jo­gi tanácsaimat, Orbán Vik­torról ilyet nem tudok. (7. z.) KÖZLEMÉNYEK Az „AVAS” Utazási Iroda ajánlatai: Bécs: 700 Ft, Isztam­bul: 2800 Ft + 22 DEM (szállás­sal együtt), München: 1900 Ft, Drezda: 1800 Ft. Felvilágosítás a 84-000-as telefonon, jelentkezni lehet személyesen Miskolc, Tízes honvéd u. 22. szám alatt, vagy az 1. sz. kirendeltségünkön, Le­­ninváros, Gagarin 40. szám alatt. (Tel.: 06-49-11-391.) Továb­bi szolgáltatásaink: személy-, teherszállítás éjjel-nappal. AVAS Taxi 61-111. 1990. szeptember 10—15. között, Miskolcon a Mendikás és a Dé­li terelőút közötti Ruzsinszőlő úti Dübörgő híd, közműépítés miatt lezárásra kerül. Ezen idő­szak alatt, az átmenő forgalmat a Ruzsinszőlő úton megszüntet­jük. METRÓ Közmű és Mélyépí­tő Kft. ÉSZAK-MAGYARORSZÁG 3 A kőolaj ma rendkívül értékes és keresett árucikk a világpiacon. Ehhez nagy­mértékben hozzájárult Ku­wait iraki annektálása is, amely azon túl, hogy nagy­arányú olajáremelkedést idézett elő, bizonytalanná tette az importra szoruló országok beszerzéseit. Már csak ez hiányzott, mondo­gatják a szakemberek, nem volt elég, hogy a Szovjet­unió — a korábban megkö­tött szerződést megszegve — jelentősen csökkentette kő­­olajszállítmányait. Érdekes pillantást vetni arra, hogy az elmúlt évti­zedben hogyan alakult ha­zánk kőolajfeldolgozása. A statisztika szerint 1981-ben volt a legmagasabb érték: összesen 9,2 millió tonna hazai termelésű és vásárolt kőolajat dolgoztunk fel az országban. A további évek­ben ez a mennyiség több­­százezer tonnával csökkent, tavaly volt a legkevesebb, 8,3 millió tonna, s Ami a Tiszai Kőolajipari Vállalatot illeti, az eredeti­leg évi hárommillió tonna kőolaj feldolgozására épült finomító még egyetlen esz­tendőben sem érte el a ter­vezett kapacitását. 1981-től 1986-ig évenként mintegy másfél millió tonna kőolaj feldolgozására nyílt lehető­ség a TIFO-ban, amit óri­ási visszaesés követett, hi­szen 1987 és 1989 között évenként mindössze nyolc­­százezer tonna körüli kő­olajjal gazdálkodhatott a vállalat. —■ Az idei év pedig egy­szerűen elszomorító — mondta kérdésünkre Kónya Sándor, a TIFO vezérigaz­gatója. — Ha számba ve­szem a vállalat reális lehe­tőségeit, sajnos azt kell mondanom: nagy a valószí­nűsége annak, hogy az év hátralévő részében már nem érkezik kőolaj a vál­lalathoz, ami gyakorlatilag azt jelenti, hogy az eszten­dő eddig eltelt nyolc hónap­jában mindössze­ 200 ezer tonna kőolajat és mintegy ugyanennyi fűtőolajat tud­tunk feldolgozni. Nagyon boldog lennék, ha ebben té­vednék, mert ez a TIFO számára előnyös lenne. — Azt már szinte félve kérdezem öntől, mire szá­míthat a vállalat 1991-ben. — Ma ebben olyan nagy a bizonytalanság, hogy csak jósolni tudok. Elkészült ugyan két termelési válto­zat, ami százezer tonna ha­zai kőolaj és 200 ezer tonna fűtőolaj, illetve százezer tonna hazai kőolaj mellett 200 ezer tonna szovjet kő­olaj és ugyanennyi fűtő­olaj feldolgozását tartalmaz­za. Ez az elképzelés azon­ban az olajpiacon érzékel­hető bizonytalanság miatt könnyen meghiúsulhat. — Nem mai keletű a hír, hogy előbb utóbb átszerve­zik az Országos Kőoalj és Gázipari Trösztöt, ahová a TIFO is tartozik. — Elmondhatom, hogy az ipari és kereskedelmi mi­niszter alapjában véve egyetért az OKGT átszerve­zésére vonatkozó tanul­mányban foglaltakkal. E szerint Nemzeti­ Olajvállalat néven új szervezet jönne létre, amely az állami va­gyon közvetlen tulajdonosa lenne. A miniszter azt is ésszerűnek találná, ha a vertikálisan a kőolajfeldol­gozó iparra épülő szerveze­tek is, az átalakulást köve­tően a Nemzeti Olajvállalat részei lennének. — A TIFO milyen állás­pontot képvisel az átalaku­lást illetően? — Elképzelésünk nem változott: azzal értünk egyet, hogy a TIFO a fel­dolgozóipar integráns része­ként tevékenykedjen, ami a mi értelmezésünk szerint magában­­ foglalja a teljes kereskedelmi tevékenységet és ezen a bázison alakíta­nánk ki a vegyiparral egy olyan jellegű együttműkö­dést. — Nem titok, hogy a TIFO elkészített egy tanul­mányt, amely a térség nagy­­vállalatai együttműködésé­nek erősítését szorgalmazza. — Valóban, létezik ilyen javaslat, amelynek lényege, hogy a kőolaj vásárlásával és a TíIFO-nál történő fel­dolgozásával biztosítanánk a TVK számára az olefin­gyár alapanyagát, míg a maradék fűtőolajnak a Ti­szai Erőműben történő fel­­használásával és a Magyar Villamos Művek Tröszt se­gítségével exportálni lehet­ne a villamos energiát.­­ Ugyancsak készítettünk egy másik javaslatot is, amely gazdaságossági szá­mításokkal támasztja alá, a TIFO-ban milyen fejleszté­seket lenne célszerű megva­lósítani annak érdekében, hogy a TVK-t elláthassuk olyan pirolízisre alkalmas alapanyaggal, amit gyakor­latilag fűtőolajkomponensek­­b­ől tudnánk előállítani. — Azt aligha vitatja va­laki is, hogy a TIFO feldol­gozó kapacitására az ország ellátása szempontjából szük­ség van. Ennek viszont el­lentmond a finomítónak a jelenlegi és a közeljövőben várható termelési kötelezett­sége, feladata. — Az FKGT vezetésének a véleménye egyértelmű. Belátható időn belül nem biztosítható a TIFU meglé­vő termelési kapacitásának kihasználása. Mindez azon­ban nem a mi hibánkból adódik, arra viszont figye­lemmel kell lennünk, hogy az üzemeltető személyzet a lehetőségeken belül hasznos elfoglaltságot találjon, hogy a vállalat költségeit ily mó­don is csökkentsük. Már az elmúlt időszakban is arra törekedtünk, hogy a legki­sebb megrázkódtatással le­gyünk úrrá a rajtunk kívül álló nehézségeken. Éppen ezért létszámstoppot vezet­tünk be mind az alkalma­zotti, mind pedig a fizikai állománycsoportnál, és ese­tenként éltünk, illetve élünk a korengedményes nyugdí­jazás lehetőségével is. El­mondhatom, nincs szándé­kunkban, hogy a jövőben drasztikus, adminisztratív módszerekkel csökkentsük a létszámot — mondta végeze­tül Kónya Sándor vezér­­igazgató. Lovas Lajos Öl­^^pöm^tö­n|" A TIFO-t is sújtják az ellátási nehézségek Vádat kíván emelni a legfőbb ügyész az úgyneve­zett Duna-gate ügyben, a lehallgatások tényét feltáró Végvári József őrnagy és a másik fél, a lehallgatáso­k­­ban szerepet játszó Horváth István volt belügyminiszter és Pallagi Ferenc, az állam­biztonság egykori vezetője ellen. Megkértük dr. Györ­gyi Kálmánt, nyilatkozzon erről az Észak-Magyaror­­szág olvasóinak. — Ön a lehallgatási bot­rány kivizsgálásakor arra az álláspontra jutott, hogy vádat emel Végvári őrnagy ellen, kérem ismertesse en­nek indokát. — Annak idején a Duna­­gate néven ismertté vált ügyben a nyomozást­ meg­szüntető határozat meghoza­talára került sor. Az egyik oldalon Végvári urat, a má­sikon Pallagi és Horváth urat megrovásban részesítet­ték. A megrovás egy érde­kes jogintézmény, lényegé­ben a nyomozás során a büntetőjogi felelősség meg­állapítását, ugyanakkor a cselekmény társadalomra veszélyességének csekély fo­kára tekintettel a büntetés mellőzését jelenti. Azoknak a bűncselekményeknek a törvényi büntetési tétele, amelyekkel alaposan gya­núsíthatók az említett urak, jelentős súlyúak. E bűncse­lekmények büntetési tételé­nek felső határa öt évig terjedő szabadságvesztés. Ezek­kel az ügyekkel­­ kap­csolatban annak megállapí­tására, hogy a cselekmény társadalomra veszélyessé­gének foka csekély, ez két­ségeket ébreszthet. Bennem is kételyt ébresztett. Úgy gondoltam, hogy azokat a körülményeket, amelyeket az ügy kapcsán esetleg a büntetőjogi felelősséget ki­záró hatásúnak lehet tekin­teni, azt csak bírósági el­járás során lehet minden­­oldalm­an megvizsgálni. Ezek a jog szempontjai. A nyomozást megszüntető határozathoz, ha mellette megrovást alkalmaznak, jog­erőhatás nem fűződik, tehát annak jogi akadálya nincs, hogy az eljárás folytatását rendeljék el, adott­ eset­ben én ezt tettem. Engem ennek a döntésnek a meg­hozatalánál kizárólag jogi szempontok vezéreltek. Úgy gondolom, ez tisztességes el­járás. Az ügyben e beszél­getésikor a vádirat benyúj­tására még nem került sor, mert az iratok terheltek előtti ismertetése folyik. A vádemelés későbbi időpont­ban fog megtörténni. A Legfőbb Ügyész Úr, ön említette, a vádemelés szükségességének mérlege­lésénél csak jogi szemponto­kat vett figyelembe, tehát a napi politika nem játszott szerepet? — Az ügyészség nem egy politikai hatóság, meg nem is egy kegyelmi hatóság. Az ügyészségnek az a dol­ga, hogy a hatályban levő jogszabályokat alkalmazza. A legjobb jogi tudásomnak, fölkészültségemnek megfe­lelően ezt a határozatot kel­lett hoznom, mert ez felel meg a hatályos jognak. — Többen nincsenek tisz­tában ebben az ügyben a vádemelés lehetséges követ­kezményeivel. Ha ön vádat emel, az automatikusan azt jelenti-e, hogy Végvári őr­nagynak a börtönbe kell vonulnia? — Ez egy olyan feltétele­zés, amely az öné, és nem az enyém. A büntetőjogi felelősség feltételeivel kap­csolatban a következőket akarom elmondani. A Sün­­tv.­tő tör­vény­könyv különös részében meghatározott tényállások leírják azt a magatartást, amelyik általá­ban bűncselekményt valósít meg. Vannak a törvényben olyan okok, amelyek az ál­talában bűncselekménynek minősülő cselekmény büntet­hetőségét­­ kizárják. Ezek a körülmények részben a cse­lekmény jogellenességével, részben a bűnösséggel függ­nek össze. Lehet, hogy va­lakinek a cselekménye bár megvalósítja a tényállást, de valamilyen körülmény mi­att az mégsem jogellenes. Lehetséges az is, hogy a tényállás megvalósult, azon­ban személy szerint azért az elkövető nem tehető fe­lelőssé. Mind a két ügyben olyan bonyolult jogi kérdé­sek merültek fel, amelyek­nek tisztázására — az én megítélésem szerint — a bíróság előtti eljárás ad megfelelő biztosítékot. Egy olyan eljárás, amelyben a vád és a védelem saját szempontjait előadhatja. Erre találták ki a kontra­­diktórikus eljárást. A XIX. század közepéig írásbeli volt a büntetőeljá­rás, akkor Európában a leg­jobbak szót emeltek a nyil­vánosság, a szóbeliség és közvetlenség elveinek tör­vénybe iktatásáért. Lehetne minden büntetőeljárást úgy is lefolytatni, hogy a ható­ság meg a védőik levelez­nek, a levelekben kifejtik egymásnak jogi álláspontju­kat, ami után a hatóság dön­tene. Azt hiszem, ebben az ügyben nem ez lett volna a jó eljárás.­­ A kérdésem arra irá­nyult, hogy amennyiben megállapítást nyer, hogy az elkövető a Büntetőtörvény­könyvben foglalt tényállást megvalósította és bűnös, ak­kor sem kell feltétlenül börtönbe vonulnia, mert vannak egyéb jogi lehetősé­gek, bár ez már bírósági hatáskörbe tartozik. — Először is a büntetés kiszabása a magyar joggya­korlatban nem azt jelenti, hogy az embert börtönbe csukják, mert általában a bíróságok által kiszabott büntetések túlnyomó része — háromnegyede — szabad­ságelvonással nem járó büntetés. De azt, hogy a bírósági tárgyalás alapján a bíróság milyen tényeket lát bizonyítottnak, ezenkívül az ott elhangzó jogi érvek kö­zül melyiknek milyen je­lentőséget tulajdonít, azt én előre megjósolni nem sze­retném, mert ez a tárgya­lás még nem folyt le. A büntetés kiszabásával kap­csolatban az ügyész akkor tehet indítványt, hogy ha a bizonyítási eljárás befejező­dött, és az ügyben felmerült jogi szempontok kellő tisz­tasággal állnak a vádat képviselő ügyész előtt. Azonban jelenleg még a bírósági eljárás nem indult meg. — Van-e lehetőség kegye­lemre? — Annak idején kegyel­mi kérvényt nyújtottak be ebben az ügyben az egyik érintett személy számára, az ideiglenes köztársasági elnökhöz, Szűrös Mátyáshoz. Az Alkotmány rendelkezései szerint az ideiglenes köztár­sasági elnök eljárási kegyel­met nem adhat. Ennyiben kevesebb joggal rendelkezik, mint a megválasztott köz­­társasági elnök. A kegyel­met kérők részéről a kére­lem ezért nem volt meg­alapozott. Most annyiban változott meg a helyzet, hogy az Országgyűlés meg­választotta Göncz Árpádot köztársasági elnökké, aki immár az Alkotmányban a köztársasági elnök számára biztosított jogok teljességét gyakorolhatja, így kegyel­met is adhat. Zelei Zoltán Duna-gate ügy A bíróság előtt kell tisztázni a felelősséget

Next