Észak-Magyarország, 1992. február (48. évfolyam, 27-51. szám)

1992-02-01 / 27. szám

Í BORSOD-ABAÚJ-ZEMPLÉN FÜGGETLEN NAPILAPJA I Újra a jog asztalánál Némelyek nagyon szívesen hivatkoznak rá úton-útfélen, 1 sok Magyarországon a jo­gász, a jogot értő ember.­­ Aztán am­ikor valamit értel­mezni kell, mégis óriási a ta­nácstalanság, no persze nem a jogászok körében. Egyik olvasónk leveléből: ‘ ,,már eddig is sokat olvas­­­­tam a kárpótlási törvényről,­­ a kárpótlási jegyek felhasz­­­­nálásáról, és az éppen elég­­ volt ahhoz, hogy körbefog­jon az ismeretek labirintusa. A kérdésem nagyon egysze­rű: a kárpótlási jegyet át le­het-e adni lakásvásárlás cél­jára a gyerekeknek? Gondo­lom sok szülő van, aki nem saját sorsát nézi, hanem az albérletben, munkanélküli-se­gélyen sínylődő gyermekeit szeretné segíteni.” Úgy érzem, az ilyen levél­re nem szabad a tényszerű­ség ridegen hivatalos stílu­sában válaszolni, arról nem is szólva, hogy a válasz sem­mi vigasztalót nem tartal­maz. Dr. Azari Bertalan, a kárrendezési hivatal megyei vezetője levélírónk felvetése kapcsán elmondta, a kárpót­lás alanyi jogon jár, tehát azt illeti meg, akit a kár ért, ennélfogva a jogalkotók is arra gondoltak, hogy föld­­vásárláshoz, állami bérlaká­sok megvételéhez, valamint privatizációs vásárlásokhoz le­gyenek felhasználhatók a kár­pótlási jegyek. Pontosabban, nem helyettesítik a pénzt, nem ruházhatók át a gyere­kekre, lakásvásárlás céljára, ha azok mégoly nehéz hely­zetben vannak, akkor sem. A rendszerváltozás óta több lényeges intézkedés született a hadifoglyok, a málenkij robotra elhurcoltak, az 1956- os forradalom után megtor­lásban részesültek szenvedé­seinek enyhítése érdekében. Az ország anyagi erejéhez mérten igyekszik kárpótlást nyújtani a történtekért. Te­szi ezt most azokért is, aki­ket földjüktől, vagyonuktól jogtalanul megfosztottak, a most kezdődő kártalanítással. Dr. Azari Bertalan, a kár­­rendezési hivatal vezetője szerint nem levélírónk az egyetlen, aki az elszenve­dett fájdalmak, fájdalmas tagosítások, államosítások után most sem önmagára gondol. Ez a generáció so­hasem volt a saját sebeit nyalogató, önsajnáló fajta. Amit vállalt a hatalommal szemben, nem önmaga bol­dogulásáért tette. Sőt üldö­zötté, kárt szenvedetté vált, általa évtizedekre messzire került a jog asztalától. Most viszont joggal érez­­hetné úgy, hogy rajta a sor, kárpótlást, nem privatizációt, hanem reprivatizációt köve­telhetne, visszakérhetné a mostanra lerobbant, lehasz­nált üzletet, gazdasági épü­letet, szemet szemért köve­telhetne az elszenvedett kín­zásokért, amit átélt. Ehelyett többen is közülük az utá­nunk következőkért, azok jö­vőjéért aggódnak, nekik jut­tatnák azt is, amit ők érde­melnének. Mert látják, átlát­ják, milyen nehéz újra talp­ra állni országnak, család­nak egyaránt. Nagy József (___________) Vegyes vállalat hasznosítja a zeolapnt A médiáknak nem kell félniük az elbocsátástól Budapest (ISB/R. S.) Magyar-német vegyes vállalat alakult a hazai zeolitvagyon kibányá­­szására és hasznosítására. A Mád térségében található több mint 10­ millió tonna ásvány igen sokféleképpen felhasználható, s komoly kereslet mutatkozik iránta a fejlett országok­ban is, így az immár Zeotrade nevű gazdasági társaság alkalmazottai megnyugodhatnak: sen­kit sem küldenek el az Országos Érc- és Ás­ványbányák (OÉA) volt üzeméből. A társaságot pénteken délelőtt mutatták be a fővárosban. A sajtótájékoztatón meg­tudtuk, hogy a céget az OÉA, a m­ádi ön­­kormányzat és a német Hydro Trade cég alapította, s az összesen 334 millió forintos alaptőkéből 200 millió forint illeti meg a külföldi tulajdonost. Az önkormányzat ré­sze egy 36 millió forint értékű ingatlanban fejeződik ki, amíg az ásványbányák vállalat a 93 millió forintra értékelt mádi üzemét vitte be a társaságba. A megállapodás szerint a Hydro Trade cég az első évben 30 ezer tonna zeolitot ad el a különböző piacokon, s így ez durván 30 mil­lió forint nyereséget hoz majd a társaság­nak. Ez, figyelembe véve a múlt évi 80 mil­liós veszteséget, igen komoly előrelépést je­lent a mádiak életében. A fejlesztési elkép­zelések szerint a termelés egy-két év alatt mintegy 80—100 ezer tonnára emelkedik, s így lehetőség lesz újabb dolgozók felvéte­lére. Ezzel kapcsolatban megjegyezzük, hogy a négy borászati társaság és két bányavál­lalat székhelyeként is nyilvántartott, 3100 lakosú tokaj-hegyaljai községben ma 400 családban élnek munkanélküliek. Nem megoldás, haladék Csak 1993-tól kérik a Herman épületét Tegnap délelőtt a miskol­­ci városházán tájékoztatta s­ajtó munkatársait az ön­­kormányzat képviseletében Csoba Tamás polgármester, z egyház képviseletében pe­­dig dr. Kovács Endre püs­­pök a Herman Ottó Gimná­zium visszaadásáról folyta­tott tárgyalások eredményei­ről. Az iskola épületének régi és jelenlegi tulajdonosa kö­zött, már tavaly év végén (Folytatás a 2. oldalon) Épület gilisztázóknak (3. oldal) Nem a M­agyar Közlöny volt a hibás kormányszóvivői sajtótájékoztató Budapest (ISB, D. Á.) Le­mondta az alelnökjelöltséget a tv-nél, illetve a rádiónál Chrudinák Alajos, Peták István, illetve Király Edit, Rózsa T. Endre és Sedi­ánszky János. (Talán még emlékeznek, a­­ tv harmadik jelöltje Bányai Gábor volt.) Antall József a jelöltek nyi­latkozatát elfogadva kifejez­­(Folytatás a 2. oldalon) Oroszországgal 6-8? Oroszországnak meg kelle­ne engedni, hogy csatlakoz­zon a G—7-ekhez, azaz a vi­lág hét legfejlettebb államá­nak csoportjához, G—8-ra ki­egészítve azt — jelentette­ ki Jacques At­tali, az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank elnöke pénteken a da­­vosi vil­ággazdasági fóru­mon. Az AP—DJ jelentése szerint Attali azt is felvetet­te, hogy Európa valamennyi nemzetét egyetlen hatalmas gazdasági közösséggé kellene integrálni. A svájci üdülőhelyen ha­gyományosan minden évben megrendezendő eszmecserén két másik felszólaló — Karl Otto Pöhl, Németország és Paul Volcker, az Egyesült Ál­lamok központi bankjának volt elnöke — túl korainak értékelte azt, hogy Moszkva teljes jogú tagja lehessen a heteknek, illetve vele együtt nyolcaiknak. (MTI) Az Észak-Magyaror­szágnak nyilatkozott a munkaügyi miniszter. Az interjú a 3. oldalon ol­vasható. Úthálózatunk fejlesztése negyedszázados lemaradást kell behozniuk Budapest (ISB) A tervek szerint a harmadik évezred elejéig mai áron 325 milliárd forintot fordítanak a hazai utak fejlesztésére, s emellett 120 milliárdot költenek a hálózat fenntartására. Bár e két összeg első hallásra meglehetősen nagynak tűnik, figyelembe kell venni, hogy útjaink állapota folyamatosan romlik, s az összesen 155 ezer kilométer hosszúságú hálózat fejlesztése igen sokba kerül. A kérdés csak az, honnan tesz erre pénzt, s milyen mértékben drágítják majd az autózást az elkövetkezendő évek kiadásai. Az útalap törvényterve­zetének készítői hat forrás­sal számolnak: így pénzt re­mélnek az üzemanyag érté­kesítését és felhasználását terhelő befizetésekből; a gép­járműadóból, a közutakat kezelő állami szervek által kirótt díjakból és bírságok­ból: az útalap pénzeinek ka­mataiból, vagyonértékesítés­ből, az állami költségvetés­ből. Jóllehet, a száraz fel­sorolás sokféle érdekességet rejthet, az autósokat való­színűleg mégis az izgatja, hoz-e változást az üzem­anyagárakban a törvény el­fogadása. Érdekes módon a jelenle­gi tervezet közvetlenül nem tér ki e problémára, csupán felsorolja azokat az össze­geket, amelyeket a benzin és a gázolaj árából az útalap számlájára kell majd átutal­ni. A 86-os, 92-es, 98-as és 95-ös oktánszámú motorben­zin esetében literenként egy­ségesen 5 forint 20 fillérben határozzák meg ezt az össze­get. Ez tehát azt jelenti, hogy egyelőre, legalábbis az útalapról szóló törvény el­fogadása miatt, nem kell tar­tani az áremelkedéstől, hi­szen ma is ennyit­­ kell befi­zetni a motorbenzin­ literje után. Növekszik viszont a gáz­olaj és a tüzelőolaj árába beépülő összeg. A mai 2,20 helyett hamarosan 5 forintot kell literenként átutalni az útalapba. Bár Kálnoki Kis Sándor nem beszélt áreme­lésről a gazdasági bizottság minapi ülésén, azért kikö­vetkeztethető, hogy kivel fi­zettetik meg az emelést. A közlekedési tárca helyettes államtitkára megnyugtatásul közölte, hogy néhány nagy, az­­ utakat kevésbé, vagy egyáltalán nem használó fo­gyasztó számára visszatérítik a gázolaj árába beépített összeget. A mezőgazdaság 62,5, a vasút és a hajózás pedig 100 százalékban vis­­­szakapja az említett forinto­kat.­­(A tzüze­lőo­laj-felhaszná­­lók, ágazati hovatartozástól függetlenül, így a magán­emberek is, 100 százalékos visszatérítésben részesülnek.) Az emelés egyik indoka­ként elhangzott, hogy ily módon mérséklődik az az aránytalanság, amely a ben­zin-, illetve gázüzemű gép­járművek útalap-hozzájáru­lásának eltérő mértéke, és az­­utóbbi, hajtóanyaggal műkö­dő gépjárművek nagyobb közutakat terhelő igénybevé­tele között van. R. S. (Archiv felvétel) Felújítják a régi pártoktatási intézmény épületét. (írásunk a 8. oldalon)

Next