Észak-Magyarország, 1992. október (48. évfolyam, 232-257. szám)
1992-10-29 / 255. szám
1992. Október 29, Csütörtök Kubai luxus szivarboltok Havanna (MTI)Kuba sajátos módszerrel készül elősegíteni egyik leghíresebb exporttermékének külpiaci sikerét: több országban luxusüzletek nyitását tervezi, amelyekben kizárólag Havanna-szivart fognak árusítani. Az állami dohányipari vállalat, a Cubatabaco vezetője havannai sajtóértekezletén nem titkolta: az exkluzív bolthálózat „az elit fogyasztói réteg” pénztárcáját hivatott megcsapolni. A Casas del Habano nevű üzletlánc első egységei várhatóan Mexikóvárosban és Párizsban nyílnak, emellett folynak a tárgyalások több szaudarábiai, libanoni és karib-térségbeli luxusbolt létesítéséről. A világhírű kubai szivar a szigetország jelenlegi mélységes gazdasági válsága közepette az egyik legfontosabb exporttermékké lépett elő: e cikkcsoport évi 100 millió dolláros bevételt garantál a havannai kincstárnak s a cukor, a nikkel és a citrusfélék után a negyedik helyen áll a legjelentősebb kiviteli árufajták listáján. Az egykori szocialista országokkal fenntartott hagyományos kereskedelmi kapcsolatok összeomlása és az ennek nyomán támadt üzemanyag- és vegyszerhiány egyébként a kubai dohányneműek idei hozamát és exportját is visszavetette 15-20 százalékkal. DAT '92 Budapest (MTI) - Mintegy 100 hazai cég összefogott annak édekében, hogy hazánkban az információ-kereskedelem igazi üzletággá váljon. E cél szolgálatában rendezik meg november 3-án és 4-én Budapesten az első magyarországi információ-forgalmazással, -kereskedelemmel és -szolgáltatással foglalkozó konferenciát, a DAT '92-t. Magyarországon az információ-forgalmazás még gyermekcipőben jár: kevés az adatbázis, tartalmuk sem minden esetben igazodik a kereslethez. Emellett többnyire az adatok sem naprakészek. Elmaradottságunkhoz hozzájárul még az infrastruktúra elégtelen volta, azaz kevés a megfelelő távközlési vonal, és a külföldi adatbázisok elérése is sokba kerül. A konferencia főbb témái lesznek: adatbázisok a világban, Magyarországon; információtechnológia; valamint az ehhez kapcsolódó hardver és szoftver eszközök; a telekommunikáció szinte teljes kérdésköre; a budapesti Expóval összefüggő kérdések, valamint az államigazgatás ilyen irányú problémái. Japán elektronika Tokió (MTI) Kiábrándító eredménnyel zárták az idei pénzügyi év első félévét a legnagyobb japán elektronikai cégek: nemcsak a színes televíziók, magnók és más szórakoztató elektronikai cikkek, de a számítástechnikai gyártmányok eladása is visszaesett. Összességében a hat vezető cég adózás előtti profitja 38 és 86 százalék közötti arányban süllyedt az előző évekhez képest. A félvezetők, számítógépek - recesszióra visszavezethető - kereslet csökkenése csak egyik oka a pangó üzletmenetnek; a gyártók megszenvedték az erős jen hatását is. A Hitachi például a japán pénz dollárhoz képest történt drágulása miatt 100 millió, a Toshiba 110 millió dolláros veszeteséget volt kénytelen elkönyvelni. A „hatok”, a Hitachi, a Toshiba, a Mitsubishi, a Matsushita, a Nec és a Fujitsu az idén arra kényszerült, hogy visszafogja fejlesztési terveit: 300-800 millió dollárral kevesebbet költenek a vállalatok az idén beruházásokra. A vállalati jelentésekből az is kiderül, hogy ha az ipari berendezések eladása nem bővült volna, még tetemesebb veszteségeket szenvedtek volna el japán cégek. A „hatok” adózás előtti profitja - dollárban számolva - az áprilistól szeptemberig terjedő időszakban a következőképp alakult (zárójelben az előző hathavi időszakhoz viszonyított, százalékos változás): Hitachi - 300 millió (-53,2); Toshiba - 188 millió(-38,9); Mitsubishi - 10,3 millió (-73,7); Nec - 120 millió (-71,0); Fujitsu - 35 millió (-86,5); Matsushita - 418 millió (-51,3). Üzleti Randevú Vendégünk a vásárigazgató Szabó János a Magyar Reklámszövetség megyei elnöke Miskolc (ÉM - Monoczki Mária) - Először fordul elő az Üzleti randevú történetében, hogy nem egy vállalkozást, hanem egy vállalkozót mutatunk be Olvasóinknak. Amikor Szabó Jánost arra kértem, hogy legyen a cikksorozat vendége, még javában folytak a XIV. Miskolci Nemzetközi Kiállítás és Vásár előkészületei. Mi, a város lakói az ország távolabbi pontjairól érkezőkkel együtt ma már csak szép emlékként gondolunk azokra a kánikulai napokra, amikor a standokat végignézve, kellemesen elfáradva arról ábrándoztunk, hogy mi lenne, ha mi nyernénk meg a tűzpiros Mazdát. Vannak azonban jó néhányan, akiknek ez a vásár nem csak kikapcsolódási lehetőséget jelentett. Az ő munkájukról akkoriban keveset hallottunk, csak az eredményében gyönyörködtünk. Akkor nem volt idejük nyilatkozni, mint ahogy azt Szabó János elmondta. Beszélgetésünk során arra is fény derült, hogy a vásárigazgató mi mindennel foglalkozik még, s hogy boldog családapa, akinek 3 éves kislánya van. Ő maga 33 éves, aki mögött érdekes, értékes „szakmai múlt” áll. Szabó Úr! Hogyan került Ön a reklám-marketing pályára? - Ebben valahol az érdeklődési köröm, az orientáltságom is közrejátszott, s egy nagyon picit a szerencse is segített. Kereskedelmi és Vendéglátóipari Főiskolát végeztem, ahol marketingből diplomáztam. Elkötelezettséget éreztem e terület iránt, bár akkoriban még sokan megmosolyogták a marketinges szakkifejezéseket, mint pl. a Sales promotiont, a Public Relationt, vagy a vállalati arculatot. Én bíztam benne - s ezzel ma is így vagyok -, hogy a piacgazdaságban teret nyer ez a fajta tevékenység. A főiskola elvégzésével egyidejűleg a Miskolci Likőrgyár kereskedelmi, majd marketing vezetője lettem. Az akkor induló vállalatnál nagyon szép feladatot kaptam: ki kellett alakítanom az anyavállalatból kivált likőrgyár profilját, termékszerkezetét, arculatát. Ez egy csodálatos feladat volt egy fiatal marketing szakembernek, aki mindig erre vágyott. Két évig dolgoztam itt. Ezt követően a Borsodi Vegyi Kombinát vállalatcsoportjának reklámfőnöke lettem. Ez azt jelentette, hogy a székhelyem Kazincbarcika és Budapest lett. A legnagyobb változás mégis abban állt, hogy eddig egy regionális piacot kutattam, befolyásoltam munkám révén, most pedig kitárult a világ, s a nemzetközi piacon dolgozhattam. Nemzetközi tapasztalatokra tettem így szert. Módom volt látni a külföldi kiállítások során, hogy a világban hogyan működik a piacbefolyásolás, a kiállításszervezés és rendezés. Ezalatt elvégeztem a Nemzetközi Menedzserképző Központ „Marketing kommunikációs” kurzusát. Ezzel egyidejűleg 9 hónapig az „Európa 2000” Párizsi Magyar Rádiónak marketing igazgatói teendőit is elláttam, ami egy nagyon szép feladat, de önmagában is teljes embert igényel. Éppen ezért - megköszönve a bizalmat - ezt az állást visszamondtam. 1991 decemberében elhatároztam, hogy önálló útra lépek, s létrehoztam magánvállalkozásomat: a NOVICO Marketing Tanácsadó Irodát, melynek két profilja van. Az egyik a reklám-, marketing tanácsadás, a másik pedig belkereskedelmi tevékenység. Mindkét üzletág sikeres lett, a mai napig prosperál. Ez év februárjában elfogadtam az Általános Kereskedelem Fejlesztési Kft. ajánlatát, miszerint elvállaltam a miskolci iroda vezetését. Ehhez kapcsolódik az, hogy a Miskolci Nemzetközi vásárnak a vásárigazgatói teendőit láttam el. - Ön szerint eredményes volt az idei vásár? - A kiállítás legnagyobb eredménye - a szakmai és gazdasági eredményeken túl -, hogy régiónkban, '92- ben, amikor a cégek nehéz helyzetben vannak, egy minden eddiginél nagyobb vásár szervezését sikeresnek mondhatjuk. A kiállítás kísérleti jellegű volt. A hagyományos vásár mellett megjelent 3 szakvásár is, a nemzetközi tendenciáknak megfelelően. - Milyen vásárok megrendezését tervezik 1993-ban? - Miskolcon tavasszal két szakvásárt kívánunk rendezni, amelyeknek előkészületei a napokban kezdődtek el. Ezek egyike minden bizonnyal a nagyközönség érdeklődésére is számot tarthat. Emellett cégünk több külföldi és hazai kiállítást is szervez. - Milyen tevékenységet folytat a Magyar Reklámszövetségben? - Az eddigiekből is kitűnik, hogy mindig vonzódtam a reklámhoz, bár elválaszthatatlannak tartom a marketing tevékenységtől. 1991-ben megválasztottak a Magyar Reklámszövetség Ügyvezető Elnökségi tagjának. Ez több szempontból megtisztelő volt számomra. Egyrészt a legfiatalabb elnökségi tag lettem, másrészt az egyetlen vidéki. Több éve a reklám Szövetség megyei szervezetének elnöki teendőit is ellátom. - Mivel foglalkozik a Magyar reklám Szövetség? - Ellátja a reklámozók, az ügynökségek, a médiatulajdonosok képviseletét. Ilyen módon egy semleges társadalmi szervezet. Életében első alkalommal, kísérleti jelleggel az idén képviseleti irodát nyitott Miskolcon, amely egyrészt elismerése a megyei reklámszakemberek eddigi működésének, másrészt egy lehetőség a továbblépéshez. A szövetség figyelemmel kíséri a szakember továbbképzést is, s ahol tud segítséget ad. A régiómarketing elősegítése érdekében az Észak-magyarországi Gazdasági Kamarával együttműködési megállapodást kötöttünk. Ezzel szeretnénk majd a Világkiállításra felkészülve a régióreklámot mind aktívabbá tenni. - Az Ön munkája nagyon sokrétű. Elég rá napi 24 óra? - Sokan megkérdezték már ezt tőlem, és mindig azt válaszoltam rá: a munka nem sok, csak a 24 óra kevés. Meggyőződésem, hogy mindezt csak jó munkatársakkal lehet csinálni, akikben maximálisan megbízom. A harmonikus családi háttér is alapvető feltétel számomra. Szabó János Fotó: ÉM Vállalkozóknak való segítség az üzleti partnerkeresésben Miskolc (ÉM - GyG) - Tulajdonképpen három portrénak, amolyan triptikonnak kellene szerepelnie e helyen, amikor egy olyan vállalkozást szeretnénk bemutatni, amely vállalkozás segítésre vállalkozik. Bárdos Istvánék Szerviz Iroda néven működtetett cégét ugyanis, amelyet ez év áprilisában hoztak létre volt IBUSZ-alkalmazottak, hárman menedzselik, Kuszmann Ágota, volt igazgatóhelyettes, Ócsai Ágnes,ki most az egyenlők között az első, s Bárdos István, aki ugyanott idegenvezetőként dolgozott, így rögtön az is érthetővé válik, hogy hárman öt nyelvet beszélnek majd anyanyelvi szinten, ami azért nagyon fontos, mert partnerükkel, a miskolci Gazdasági Kamarával karöltve, vállalkozók utaztatására vállalkoznak, üzleti partner keresési céllal. Ezalatt azt kell érteni, hogy a Gazdasági Kamara saját forrásaiból ismeri, hogy hol, a világnak mely táján milyen magyar termékekre, magyar termeltetőkre van szükség, milyen magyar árukat lehet előnyös feltételekkel elhelyezni, s oda a Szerviz Iroda kiutaztatja azt a magyar vállalkozót, aki az ottani igények kielégítésére vállalkozik. A hiánylista már itthon megtekinthető a Szerviz Irodában, vagy a Kamaránál, - egy székházban működnek különben - s csupán az üzlet megkötése, valamint a részletesebb tájékozódás miatt szükséges a személyes kiutazás. Most a Szerviz Iroda éppen Rijekába, hajdani nevén Fiuméba szervez ilyen utat, amelynek Gazdasági Kamarája élelmiszerek, vasipari termékek, háztartási cikkek, ereszcsatornák, vaskerítések, tégla, cserép, s hasonló, a háborús károk nyomainak eltüntetéséhez szükséges dolgok iránt érdeklődik. Februárban viszont már Görögországba szerveznek üzletkötői utat, ahol déligyümölcsre, olívabogyóra, olívaolajra, márványra, halra köthetnek üzletet az olyan áruval rendelkezők, amelyre a Thesszaloniki Kereskedelmi Kamarával kapcsolatban álló kereskedők vevők lesznek. Természetesen a miskolci és az ottani kamara közötti kapcsolat már él, s a hiánylistákat ebben az esetben is időben ismertetik. Bárdos István, a Szerviz Iroda trojkájának tagjaFotó: Laczó József ÉSZAK-Magyarország 9 Londoni csúcs London (MTI) - Az EK-val szerdán Londonban csúcstalálkozót tartó cseh, szlovák, magyar és lengyel miniszterelnök hazai problémák tömegét hozta magával, a Duna-gáttól az etnikai türelmetlenségig. Az EK-tól várnak támogatást a piacgazdasági átmenet feszültségeinek enyhítéséhez, de az EK a jelenlegi formájában készületlen a valódi segítségre - írta a Financial Times szerdai számában Anthony Robinson kelet-európai szerkesztő. A csúcstalálkozót rosszul időzítették, mert John Major brit kormányfő éppen politikai túléléséért küzd és Jacques Delors-ral, a brüsszeli bizottság elnökével együtt teljesen elmerült a maastrichti szerződések ratifikációs ügyeiben - olvasható a Financial Timesban. Maastricht a szovjet hatalom összeomlása előtti idők terméke. Az EK nem vizsgálta felül a közösség mélyítésének koncepcióját a tények megváltozása után sem. Majd pedig nagyobb fontosságot tulajdonított az EFTA-országok, mint a gazdaságilag és a politikailag törékeny kelet-európai országok fölvételének. Az EK korlátozott pénzügyi és technikai segítséget ad, kevés kereskedelmi engedményt tett, de a visegrádi országok ezt is két kézzel megragadják. Mindazonáltal valójában menetrendet akarnak arra, hogyan és mikor lehetnek az EK teljes jogú tagjai. Mindenekfölött azt szeretnék, ha az EK komolyan venné őket és problémáikat. A legjobban attól félnek, hogy állni hagyják őket a küszöb előtt, miközben politikai, gazdasági és biztonsági problémáik megoldhatatlanná válnak és átterjedhet rájuk a jugoszláviai polgárháború, meg a szovjet gazdasági összeomlás - így a brit gazdasági napilap elemzése. A szerdai The Times szerint az EK kiábrándítja a közép-európaiakat: még céldátumot sem hajlandó adni közös piaci csatlakozásukra. Nagy-Britannia az EK decemberi Edinburgh-i csúcsértekezletére szerette volna meghívni a három országot, de ezt Delors bizottsági elnök megvétózta. Júliusban az EK brit elnöksége remélte, hogy a csatlakozás dátumát kimondhatják Edinburgh-ben, de a Maastricht-ügyi bizonytalanság és John Major kormányának megingása kizárta ezt a lehetőséget. A mostani londoni csúcs célja erősen csökkentett: csupán regionális problémákat vitatnak meg, és megígérik, hogy a jövőben tovább tárgyalnak - írta a The Times. Üzleti randevú Miskolcon Miskolc (ÉM) A Lyoni Kereskedelmi és Iparkamara a Magyar Gazdasági Kamara Lyoni Kirendeltsége és az Észak-Magyarországi Gazdasági Kamara közös szervezésében francia üzletemberdelegáció érkezik Miskolcra november ötödikén. Mint az Stoll Gábornétól az Émi Gazdasági Kamara főmunkatársától megtudtuk, a francia üzletemberek csak Miskolcra jönnek, hogy üzleti lehetőségekről tárgyaljanak. Mint pl. a Phare-programmal támogatott mezőgazdasági beruházásokról (vágóhidak, feldolgozók létesítéséről), hűtőipari berendezések exportjáról - importjáról, fröccsöntött kerti bútorok importálásáról, magyarországi bérmunkákról. A szakembereket érdekli a szállítmányozó cégekkel való kapcsolatfelvétel, vegyes vállalatok létrehozása, huzal- és kábelfelhasználókkal, trafógyártókkal is szeretnének kapcsolatokat kialakítani. A lyoniak érdeklődnek magyarországi cipőfelsőrész gyártástól kezdve a beton- és vasbeton ipari gépeken át a különböző technológiák eladásáig minden üzleti lehetőség iránt. Azok a vállalkozók, üzletemberek, vállalatok, üzemek képviselői, akiket érdekel a találkozó október 30-ig jelentkezzenek a 343-407-es telefonszámon. Tanfolyamok munkanélkülieknek Veszprém (MTI) Az őszi-téli hónapokban összesen 42 tanfolyamot indítanak a munkanélküliek számára Veszprém megyében. Több a szakmunkásokat készíti fel külföldi munkavállalásra: azok az építőipari és vasipari szakmunkások vesznek részt német nyelvtanfolyamokon, akiknek elhelyezésére osztrák vállalkozókkal vette fel a kapcsolatot a megyei munkaügyi hivatal. A keresletnek megfelelően vagyonvédelmi szervezeteket bíztak meg azzal, hogy rátermett munkanélküliekből fegyveres vagyonőröket, rendészeket képezzenek ki. Olyan ritka szakmákra is oktatnak, amelyek elsajátításával régi Balatonparti hagyományok éleszthetők fel, így például gyógynövénytermesztő tanfolymokat indítanak.