Észak-Magyarország, 1993. november (49. évfolyam, 255-280. szám)

1993-11-16 / 268. szám

Nagy siker volt Miskolc (ÉM)­­ A nagy érdeklődés­nek köszönhetően a Miskolci Nem­zeti Színház az elmúlt évad több si­keres darabját is felújítja, így újra láthatjuk a Játékszínben a Godot-t, és a Daliástól nyugatra (Acélmagnó­liák) című amerikai történetet, a nagyszínházban az operettkedvelők a két évvel ezelőtt bemutatott Csár­dáskirálynőnek tapsolhatnak, újra műsorra tűzik a Háromlevelű lóhe­re című darabot, és az idei karácsony sem múlhat el a Diótörő nélkül. Pro Cultura Újvidék (ÉM) - Az újvidéki színház az idén ünnepelte fennállásának hu­szadik évfordulóját. Ebből az alka­lomból Pro Cultura Hungarica em­lékplakettel tüntették ki november elején Faragó Árpád igazgatót, ame­lyet Kálmán Attila művelődési és közoktatási államtitkár adott át. Az 1973-ban a helyi kép­viselő-testü­let által létrehozott Újvidéki Szín­ház (Novosadsko Pozoriste) ma a Vajdaság egyetlen magyar társula­ta. Faragó Árpád előtt Németh P. István majd Gion Nándor irányítot­ta a színházat, melynek állandó ren­dezője nincs, így vendégként számos ismert jugoszláv” és magyar rende­ző (Jancsó Miklós, Babarczy László, Harag György, Miszlay István) állí­tott már színpadra Csehov-, Albee-, Mrozek-, Molnár Ferenc-, vagy, ép­pen Gion Nándor-darabot Újvi­déken. Természetesen a délszláv válság a színházat is érintette, több vezető férfiszínész (a katonai behívók és a pénztelenség elől) Magyarországra települt, inkább csak főiskolai hall­gatók és idősebbek maradtak a szín­házban. Ennek ellenére ebben az év­ben eddig hét bemutatójuk volt. Je­lenleg hat állandó színésszel dolgoz­nak, s a vidéki fellépésekkel együtt évi százhúsz előadást tartanak. A jubileumot méltóképpen szeret­nék megünnepelni, ezért vendégsze­replésre hívtak több magyarországi, erdélyi és felvidéki társulatot. Miller és Csiszár Pécs (MTI) - Arthur Miller: Közjá­ték Vichyben című drámáját mutat­ták be az elmúlt pénteken Pécsett. A második világháborúban, a néme­tek által megszállt Franciaország­ban játszódik a történet, a deportá­lások kezdetén. A rendkívül puritán díszlet - néhány pad illusztrálja a szürkére és zöldre festett rendőrsé­gi várótermet - és a szinte köznapi viseletnek megfelelő jelmez egyfajta segédeszköze a rendezőnek, Csiszár Imrének abban, hogy kizárólag a té­mára irányítsa a néző figyelmét. Az egyfelvonásos darab főbb szerepeit Balikó Tamás, a pécsi társulat új di­rektora, Barkó György, Kiss Jenő, Rázga Miklós és Ujváry Zoltán játssza. A díszletet a rendező Csi­szár Imre, a jelmezeket Szakács Györgyi tervezte. A hét premierjei Budapest (MTI) - Peter Shaffer: Amadeus című művét tűzte műsorá­ra a Madách Színház. A kétfelvoná­­sos dráma premierje pénteken lesz. Salierit Mácsai Pál, Mozartot Szűcs Gábor alakítja. Az előadás érdekes­sége, hogy Mozart zenéjére koreog­ráfiáit táncjelenetek is helyet kaptak a produkcióban. Kerényi Imre állí­totta színpadra az Erzsébet körúti Amadeust. A Nemzeti Színház új Sütő András­­darabot mutat be. Az ugató madár főszereplője Bodor Péter székely ezermester, szobrász, műszerész, építész, lakatos, órás. A kalandos sorsú művész-mesterembert Koncz Gábor formálja meg, Gróf Rhédey Claudiát­ Varga Mária játssza. A színművet Sík Ferenc rendezte. Az első előadást pénteken tartják a Nemzetiben is. A marcipán nevű kedvelt édesség „feltalálását” követ­hetik nyomon a nézők a Kolibri Fé­szekben, szombaton. Jaan Kross já­tékának címe: Marcipán mester. Kross művét Békés Pál gondozta, a dalokat a Novák János - Fábri Pé­ter szerzőpáros írta. Korunk hőse, a nagy túlélő Beszélgetés Telihay Péter színházi rendezővel Miskolc (EM­­­FG) - Az elmúlt színházi évad egyik legsikeresebb darabja volt a Telihay Péter által rendezett Stuart Mária-előadás. A királynőt körülvevő ifjú szaktanácsadókban nagyon sokan a mai menedzserekre, ahogy monda­ni szokták, korunk hőseire ismerlek. Most pedig a színház műsorfüzetében ezt íra a rendező Kurázsi mamáról: korunk hőse, a nagy túlélőt. Hős vagy túlélő? - kérdeztük Telihay Pétertől. • Nyilván a maga értelmében mind a két jelző fontos. Mert ma nagyon hősies dolog bármit is túlélni. Az egy másik kérdés, hogy megéri-e túlélni, de attól az még hősies gesztus. De ugyanolyan hangsúly van azon, hogy túlélő. Mert ez a kor, amelyben fizikai, szellemi és érzelmi értelem­ben is rendkívüli pressziónak van kitéve az ember, tehát a megélhetés is nehéz, már ebben a nagyon pri­mer, fizikai értelmében is hősies do­log a túlélés. Főleg most, amikor lát­juk, mi zajlik az úgynevezett közé­letben, a szellemi értelemben vett túlélés is komoly helytállást követel. Nem kis feladat, hogy az ember meg­őrizzen valamiféle korrekt és kon­zekvens szellemiséget­­ magával és a világgal. A harmadik pedig min­dennek az érzelmi vetülete, ami ta­lán a legnehezebb. Hiszen a fizikai és a szellemi presszió először a szí­vünkben, a gyomrunkban jelenik meg. Az állandó kihívások miatt az érzelmeink egyfolytában kavarog­nak, egy-egy problémára hol felerő­södnek, hol eltompulnak. Ez rendkí­vüli érzelmi, lelki befektetést igé­nyel tőlünk, nagyobbat, mintha egy nyugodt korban élnénk. Ennek a háromféle nyomásnak kié­lezett, szélsőséges megjelenési for­mája a háború. A túlélés problémá­ja - mindenféle értelemben - a há­borúban hatványozottan jelentke­zik. Ez a darab arról szól, hogy van egy nő, aki felfogja, hogy az elsődle­ges parancs a fizikai túlélés. És van három ember, akikben még élnek ideák. Ezek az emberek­­ egy olyan helyzetben, amelyben a fizikai léte­zés az egyetlen cselekvési szempont - megpróbálnak úgy élni, úgy csele­kedni, mintha a világ normális len­ne. Ezért aztán meg kell halniuk. • Ezzel azt akarja mondani, hogy nincs esély a becsületes túlélésre? • Nem erre gondoltam. Arról van szó, ha az ember egy kiélezett hely­zetben - mint amilyen a háború, amikor elsődleges létparancs a fizi­kai túlélés - megpróbál becsületes lenni, akkor tudnia kell, hogy az éle­tét kockáztatja. Lehet becsületes, túl lehet élni tisztességgel is, de ez a veszélyesebb. Szerintem Brecht erre akarta felhívni a figyelmet. □ Tehát nem Kurázsi mama a fősze­replő? • De Kurázsi mama a főszereplő, csak ne felejtsük el, a darab címe: Kurázsi mama és gyermekei. Az ő relációjuk adja az előadás lényegét. • Lehet szeretni Kurázsi mamát? • Nincs ilyen érzelmi viszonyom ve­le. Igyekszem empátiával közelíteni hozzá, megértem az ő igazságát is, megfejteni és ábrázolni. Még akkor is, ha ezzel az igazsággal alkalma­sint nem értek egyet. • A televízióban állandóan látjuk a háborús képeket, lassan mindenna­pi lesz a borzalom. A színház megle­hetősen zárt világ, mennyire jutnak el ide a külvilág hírei? • Ez a legfontosabb kérdés volt, amikor a darabról gondolkoztunk. Abból indultunk ki, hogy nem sza­bad azzal versenyezni, amit a televí­zióban látunk akár Grúziából, akár Boszniából. Tehát a háború borzal­mait, embertorzító, embertpróbáló hatását másképpen kell megmutat­nunk. Egyáltalán nem akarok bor­zalmat vinni a színpadra. Igyek­szem a választási helyzetekre össz­pontosítani. Tehát arra, hogy ki ho­gyan dönt egy szélsőséges esetben. Elfogadja-e a törvényszerűségeket vagy próbál ellenszegülni. Talán a legfontosabbnak tartottam azt a kérdést, hogy mi a véleményünk a háborúról, hogyan vélekednek erről a történetről. Ha sikerül megcsinál­ni az előadást, akkor lesz egy sokkal személyesebb, alanyibb szintje an­nál, minthogy csak eljátszunk egy színdarabot. Ezt az előadást tizen­négy színész játssza, és ők színeként jönnek be a színpadra, és színésze­ként távoznak. De valahogyan majd viszonyulnak a történethez, tehát lesz véleményük erről a háborúról, és ezt ki is fogják fejteni. □ Brecht már a saját korában is rendkívül vitatott szerzőnek számí­tott. Most pedig díszelőadásban játsszák majd a Kurázsi mamát. Nem fél a vádaktól... • Igen hallottam már, hogy marxis­ta, kommunista, zsidó... Azt gondo­lom, hogy bárki, aki ezt mondja vagy gondolja, annak fogalma nincs a színházról, a színházi törvényszerű­ségekről. Az ilyen vélekedéseknek semmi közük nincs a színházhoz. Brecht a világirodalom egyik legna­gyobb színházi szerzője. Darabjai mélyek, bonyolultak, valódi igazsá­gokat hordoznak, az emberről be­szélnek, költészet van bennük. És semmi közük könyvszagú ideológiá­hoz, nem keveri össze a saját gondo­latait, eszméit azzal, aminek meg kell jelennie a színpadon. Ő elsősor­ban az embert ábrázolja, én pedig egyébként sem tudnám instrukció­ba adni a színészeknek a Kommu­nista Kiáltványt. Telihoy Péter rendező­Fotó: Jómnay György Margitai Ági és Szervét Tibor a Kurázsi mama próbáján Operakórusok és a táncosok Miskolc (ÉM) - A Miskolci Nemze­ti Színház kezdeményezésére no­vember 20-án, szombaton városunk­ban rendezik meg a magyarországi színházak operakórusainak találko­zóját. A nagyszínházban este hét órakor kezdődő gálaműsorban fellép a Magyar Állami Operaház gyer­mekkórusa, a pécsi, a debreceni, a győri és természetesen a házigazda miskolci színház énekkara. Tisztelegve nagy zeneszerzőnk, Er­kel Ferenc emléke előtt a Hunyadi László-nyitánnyal kezdődik az est, zárószámként pedig a Bánk bán egyik részletét adja elő az egyesített kórus. A gálaműsorban felcsendül - többek között - Bizet: Carmen, Verdi: Na­­bucco, Verdi: Aida, Donizetti: Don Pasquale, Puccini: Manon Lescaut, Verdi: Trubadúr, Mozart: Varázsfu­vola, Mascagni: Parasztbecsület, Humperdinck: Jancsi és Juliska cí­mű operájának egy-egy részlete. Az operagálán a kórustagokon és a szo­fistákon kívül bemutatkoznak a Miskolci Nemzeti Színház balettka­rának tagjai is. Az ő előadásukban láthatjuk Csajkovszkij Diótörőjének Hópelyhek tánca című részletét, és közreműködnek a Aida II. felvoná­sának fináléjában is. A megújult színházi balettkar ezek­ben a napokban az operagálára ké­szül, de rövidesen megkezdődnek a Diótörő című balett felújító próbái, utána pedig következhet az évad meglepetése: Delibes Coppe fiája. A népszerű szerelmi balett címsze­replője Anderkó Olga lesz. Szeriőz bohóc Miskolc (ÉM - B.A.) - Hát igen, az ősi - talán csak ösztönös? - emberi dilemma: lenni vagy játszani... Bejön. Leül. Mit leül? Keresztbe veti magát a fotelen. Kockás szoknyája látnom engedi tér­dét. A térdet, amelynek hatása volt a sorsára, s amelynek beszélgetésünkben is jut egy parányi epizódszerep. Nevetgél. Minduntalan vissza­kérdez, de a választ már nem várja meg. Omlik belőle a szó. Képtelenség követni. Aki ennyit be­szél, nyilván fontos közölnivalója van a világ­gal. Mi lenne ez az üzenet? Bang! A kérdés telibe találja. Elvéti a tempót. De nem jön zavarba. Míg az az érzésem, hogy az arcom­ról akarja leolvasni, milyen választ hallanék, már mondja is. „Jó véleménnyel vagyok a világ­ról. Csak annyira nem fontos a számomra, hogy külön közölnivalóm legyen. Ami adódik, azt meg elmondom a színpadon” - így Várkonyi Szilvia. „Úgy szeretnék élni, hogy mikor örökre lecsukom a szemem, ne legyen szégyenkezniva­lóm. És a gyerekemet becsülettel fel akarom ne­velni”-fűzi hozzá. A térde és a gyereke... „Balerina szerettem volna lenni. De azt mond­ták: nagy a térdem” - magyarázza, s már mu­tatja, feszíti is a hálómintás-harisnyás térdét. Nem adta fel - derül ki. Táncolni tanult Je­szenszky Endrénél. Tánctudásának köszöneti, hogy a korábbi sikertelen felvételi után beke­rült a színművészeti főiskola operett-musical tanszakára. Előtte még elvégezte a varieté-bo­­hóciskolát. „Jeles eredménnyel lettem bohóc. Nem sminkes, hanem átlényegülős, komoly, szeriéz bohóc voltam” - emlékszik. Dolgozott Kecskeméten, a Rockszínházzal, s az utóbbi évtizedben a miskolci teátrumban. Itt minden évben csak két szerepet játszik, hogy jusson ideje Márk fiára is. A nagyérdemű emi­att leginkább operett-szubrettként ismerheti. „Ha kiöregszem, még mindig próbálkozhatom prózai szerepekkel” - ezzel mintha magát nyug­tatná: igazából nem mulasztott eddig semmit, jöhet a „nagy dobás”. (Arról viszont még nem gondolkodott, hogy mit játszana szívesen pró­zában.) Fontos darab volt az életében a West Side Sto­ry és a Nyomorultak a Rockszínházzal, a La Mancha lovagja, a Cirkuszhercegnő, a Cigány­szerelem és a Mária főhadnagy Miskolcon. Most a Játékszínben a Kapj el!-ben, az ameri­kai poéngyáros Niel Simon kamaramusicalj­é­­ben játszik. Közben azon dolgozik, hogy mind többen ismerjék meg képességeit. Az Interope­­rett Vigadóbeli újévi koncertjében tizennégy or­szág közvetíti majd, amint németül népszerű operett melódiákat énekel. Már nem nevetgél, ahogy személyesebb dolgok felé terelődik a beszélgetés. Nem tudom szaba­tosabban leírni a szituációt: éber, kutató - gya­nakvó? - tekintete mögé rejtőzik. „A megérzések” - mondja. „A megérzések adják meg az irányt az embernek, hogy merre men­jen.” Hogy milyen utat jár­ó, erről sem bocsát­kozik részletekbe. „Nyíltnak és keménynek is­merem magam. De igyekszem udvarias és ked­ves lenni. Szeretem az embereket. Még azok­nak sem akarok rosszat, akik rosszat tesznek velem” - analizálja magát. „A legkevésbé az önzést, a szeretetlenséget sze­retem. Szeretem viszont az odaadást. Lelki ér­telemben” - folytatja. Megjegyzi-e az évfordulókat? - kérdezem. Ta­gadó a válasz. Pedig napra pontosan éppen most tíz év, hogy Miskolcon először színpadra lépett, a Cigányszerelemben­­ árulom el, hogy készültem. „Látja, és még csak egy szál virágot sem kap­tam” - enged meg egy amolyan operettes kis ka­cajt. Mintha azt mondaná a nevetése: nem kell ko­molyan venni. Várkonyi Szilvia a Nyomorultakban Fotó: Papp Dezső

Next