Észak-Magyarország, 1994. október (50. évfolyam, 232-257. szám)

1994-10-01 / 232. szám

lhunyt Váczy fiter a­da­pest (MTI)­­ Tegnap hozták úlvánosságra, hogy szeember ’>-án elhunyt Váczy Péter a Ma­ar Tudományos Akadémirendes .gja, az ELTE nyugalmazó egye­­­mi tanára. Váczy Péter, két vi­­ígháború között indult törtrészge­­eráció egyik legnagyobb­­ génise­ kilencvenéves volt. Vácz Pétert 5 MTA saját halottjának elönti, temetéséről később intézkedek. emelik a kávéár .B­ udapest (MTI) - Átlagon 32 szalékkal emeli a kávéárkat a Spack Douwe Egberts stóber­in. A kávéáremelést a kisámít­­tatlan brazíliai időjárású, az a tőzsdei manipulációkkal az at­­cai kávétermelő országok vi ta­­­sztalható bizonytalan plitikai iüzettel, illetve árutartakokat halmozó kereskedők magtartá­­val magyarázzák ugyanis mint tbbi, júniusi és az augsztusi réseket. ­ló múzeum­ ­2ig («.víTi/ ' ''ÄffaEW'. . Jött nyitotta meg lipuit a drogénipar tárgyi és jellemi emit a­eit őrző zalaegerszegi Magyar Olajipari Múzeum, hazánk legna­­gyobb szabadtéri műszaki múzeum Az ebből az alkalomból rende­­s zalaegerszegi ünnepségn Tóth János igazgató elmondta, megkez­­dődött egy technikatörténet adat­aink létrehozása is, megértettek is felújítottak két kiállítási isarnp­­­ot, amelyek egyikét a jubileum al­kalmával nyitottak meg. Madách Társaság hárgy (MTI)­­ Madách Irodami Társaságot alapítottak tegn­ap azügyben a Madách-szinpózium­on részt vevő irodalmárok, kutatók A társaságtól azt várják az alapítók, hogy gazdája legyen a hazai Ma­­dách-kutatásnak. A társaság elnö­kéül Andor Csabát, a Tragédia szer­űje életének egyik elismert kutató­it, az eddigi két szimpózium szer­­v­ezőjét választ­ik az alapítók. Állatok napja Budapest (MTI) - Az állatbarátok és állatvédők október első vasár­napján rendezik meg a már hagyo­mányossá vált Állatok napja címen hirdetett megmozdulásokat. A leg­több környezetvédelmi természet­védelmi csoport akciókat szervez er­re a napra. A Fővárosi Állat- és Nö­vénykertben aznap a 14 éven aluli­aknak nem kell belépődíjat fizetni, és sok érdekes programot kínálnak a látogatóknak. Gyorsított vámosok Budapest (MTI)­­ A Vám- és Pénz­ügyőrség a Matávval tegnap adatát­viteli hálózat kialakítására szép szerződést írt alá. Az informatikai rendszer felújítását és továbbfej­esz­­tését a vámhatározatok gyorsabb és pontosabb kiadása, illetve a vámtar­tozások naprakész nyilvántartása indokolja. Erre múlt év végén a VPOP tendert írt ki, amelynek győz­tese a Matáv Rt. lett. A teljes háló­zat kiépítése 9 hónapon belül meg­történik. A szerződés a VPOP infor­­m­atikai rendszerének részbeni át­alakítását is tartalmazza. Szerencsés szerencsétlenség Szikszó (ÉM - FJ) - Tizenöt ki­­•aJta-as.fiS’aH» iás ú, ritka nagy, s végső soron mégis­csak szerencsés kimenetelű bal­eset történt tegnap délután Szikszótól nem messze, a 3-as úton, kiskatonákkal teli teher­autó ütközött össze egy Daciá­val. A’ személykocsi orr-része levált, az IFA pedig felborult. Halálos áldozat még sincs. Tegyük hozzá: hallatlan szerencséjüknek köszönhetően. Hiszen a Daciát úgy találta telibe a teherautó, hogy pon­tosan az utasfülkét hagyta (szinte) sértetlenül. Az ügy harmadik fősze­replője, a fekete Ford semmi komo­lyabb horpadást nem szenvedett. A határőrökkel zsúfolt IFA (tizenhe­ten voltak rajta) az árokba rohant, ott­­ fejtetőre állt”, s félelmetesen »‘‘-«ftrgjrctt, .*-■» '.iá ÚÍ...V0 . t­len (jó)akaratából í­r­égsem került, senki életveszélybe. Persze sérülé­sek nélkül nem úszhatták meg a fia­talok: ketten súlyosan, tizenhárman pedig könnyebben sérültek meg. Mi történt? - kérdeztük az egyik, látszólag teljesen ép, kiskatonától. - A ponyva alól mi semmit nem láthattunk - felelte még mindig re­megő hangon -, legfeljebb érezhet­tünk... Egy hirtelen fékezéstől előbb mindannyian előre zuhantunk, majd amikor a kocsi oldalra borulva csúszott, összevissza gabalyodtunk. A „tótágasnál” - bevallom őszintén - már azt se tudtam, fiú vagyok-e vagy lány. Ahogy landoltunk, egy­más hegyén-hátán igyekeztünk ki­jutni, többnyire sikerrel. Egyik tár­sam karja beszorult őt nekünk kel­­..ji,.. .^iá, a« .tor«, a Snentek, t­­e ideértek, már itt feküd­t­z árokparton. Az állományt kísérő törzsőr­­mede­r viszont mindent láthatott, hiszen az utasfülkében ült.­­ Miskolcról tartottunk hazaelé, Hidasnémetibe, amikor a szembe jövő kék Daciát - lehetett tőlünk cirka 50-100 méternyire - előzni kezdte a Ford. Persze nem fért már be, beletaposott a fékbe, húzta a kormányt jobbra, valahogy meglök­te a szabályosan közlekedő Daciát, az meg elénk pördült. Lehetetlen volt elkerülnünk az ütközést... Természetesen a rendőrség hiva­talos verziójára is kíváncsiak vol­tunk, ám lapzártánkig még semmi biztosat nem tudtak mondani. Előtérben a leszakadt Dada-motor, hátrább a felborult IFA. A képen a szerencse nem látható. Pedig ott volt... Fotó: Fojtán László Jövőre már elkészül az M1-es Párizs (MTI)­­ Göncz Árpád franciaországi látogatása szá­mos gazdasági tárgyalásra is le­hetőséget teremtett: a delegáció keretében ugyanis Párizsban járt Lakos László földművelés­­ügyi, valamint Lotz Károly köz­lekedési, hírközlési és vízügyi miniszter. A hivatalos küldöttség mellett mint­egy 30 fős vállalatvezetői csoport is elkísérte útjára a magyar államfőt. Lotz Károly elmondta, Franciaor­szágban érdemi megbeszéléseket folytatott, majdnem az összes Ma­gyarországon befektetni akaró cég képviselőivel. Ami konkrétum: az M1-es autópálya építését végző Boy­­gues cég ígéretet tett a még hátralévő szakasz jövő év végi befejezésére. Lakos László tárgyalásain azt hangsúlyozta, hogy óriási lehetősé­gek vannak a két fél mezőgazdasági együttműködésére. Szólt az igen ne­héz helyzetbe került magyarországi ingatlan-nyilvántartásról, amely helyett egy teljesen új rendszert kellene kiépíteni. Erre a Hegglett Packard cég ajánlatot is tett, és a miniszter most tárgyalt e cég veze­tőivel. Lakos László találkozott a Crédit Agricole, a mezőgazdaságot finanszírozó francia óriásbank veze­tőjével is. Magyar részről szívesen vennénk, ha a bankprivatizációba ez a pénzintézet is bekapcsolódna. A delegáció tegnap este haza­érkezett. Húsz százalék alatti infláció Családi pótlék: lehet, hogy nem alanyi jogon, de adóba­n Budapest(MTI)-Nehézségeire- Ugyanakkor a hat szakszervezeti érvényesíteni, a családi Budapest (MTI) - Nehézséget je­lent, hogy a munkaadói oldal szervezetei közül ne­m mind­egyik tartja egyformán fontos­nak a munkavállalókkal való megegyezést - mondta Garzó Lilla, az Érdekegyeztető Tanács munkavállalói oldalárnak titká­ra a Bányaipari Dolgozók Szak­­szervezete Szövetségi Tanácsá­nak pénteken tartott ülésén. A munkavállalói oldal ágazati, szakmai megállapodások hiányá­­ban csak úgy szilárdíthatja meg tár­gyalási pozícióit, ha az ágazatok i­álbóan is kifejtik véleményüket. Ugyanakkor a hat szakszervezeti szövetség sem foglal el egységes ál­láspontot minden kérdésben. Hegedűs Éva, a Pénzügyminisz­térium helyettes államtitkára, az ülés meghívottja kifejtette: a jövő évben nem cél az általános restrik­ció. A hazai ipar védelme érdekében vámemelésekre kerülhet sor, főként az élelmiszer- és agrártermékek, il­letve az autóipar területén. Ugyan­akkor tárgyalásokat kell folytatni annak érdekében, hogy hazánk las­sabban bonthassa le vámjait, mint azt az EU-társult tagság menet­rendje megszabja. A szociális kiadá­­a­k terén a rászorultsági elvet kell érvényesíteni, a családi pótlékkal kapcsolatban például létezik olyan elképzelés, hogy beépítik a személyi jövedelemadó-rendszerbe, esetleg nem is jár majd alanyi jogon min­denkinek. A forint árfolyamának az augusztusihoz hasonló mértékű korrekcióját nem tervezik. A leérté­kelésből fakadó versenyelőnyt azon­ban meg kell őrizni, és ezt szolgálja a költségvetési kiadások visszafo­gása, illetve a tervezett bérmegálla­podás. Jövőre a keresetek átlag 15-17 százalékos bruttó növekedé­sére lehet számítani. A folyamatok alapján remény van arra, hogy idén 20 százalék alatt marad az infláció. ■KOMMENTÁR E mint energia Brackó István Mától egy forinttal csökken a benzin ára, de a Mól sietve azt is hozzátette, hogy ha­marosan négy-hat forinttal nő majd a gép­kocsik hajtóanyaga, s - ezt már én teszem hozzá - belátható időn belül srófol majd az árakon a forgalmi adó emelése is. Nem álom hát a százforintos benzin. Töb­bet fizet az üzemanyagért a zöldséges, a tejszállító és a taxis is, s ez az árkígyó min­denkibe belemar, akár gyalogos, akár úr­vezető. De ez még semmi, a deklarált, de valószínűleg taktikai okok miatt jövőre ha­lasztott energiaár-emeléshez képest. A mindössze nyolcvan napja működő kor­mány elvetette a szakaszos, kezdetben 30 százalékos növekedést, ám a következő évben egyszeri, s nagy ugrást tervez. Bi­zony, akármilyen lesz is az időjárás, ke­mény télnek nézünk elébe. De hagyjuk a kicsinyes részleteket, a szenvtelen számokat, s azt a vadkapitalis­ta törekvést, amely a tömeges elszegénye­dés árán is az értékarányos árakra törek­szik. Hogy a hiánnyal küszködő költség­­vetés milliárdokat gyűjt be a messze nem értékarányos élvezeti cikkeken? Na bumm! De ez a lefölözés miért nem eny­hít a gyermekholmik árán, s a­­^écegnknek szánt gyógyszerek költségén? Ám a vad kapitalizmus nem tévesztendő össze a pi­acgazdasághoz igyekvő, de a szociális há­lót is kifeszítő, arányosabb teherviselést garantáló és a differenciált támogatást biz­tosító szándékokkal. De nem is a gazdaságpolitikáról, hanem az energiáról szeretnék beszélni. Csupa nagybetűvel kellene írni ezt a szót, mert egy friss felmérés szerint az emberiség szellemi, anyagi energiájának egyre na­gyobb hányada fordítódik arra, hogy ener­giát állítson elő. Egy ország fejlettsége azon is lemérhető, hogy a háztartásokban mit mutat a villanyóra, milyen gyorsan pö­rög a vízóra és a benzinkút automata szám­­lálója. Mi tagadás, a mi energiánk sze­génységünk okán drága. Nincsenek szél­generátoraink, napkollektoraink, olcsó árapály erőműveket nem tudunk építeni, mert sajnos nincs tengerünk... A bányák sorra bezárnak, a bükkábrányi ligniterő­mű ugyanúgy vágyálom maradt, mint a miskolci metró, Csernobil óta már nem szeretjük annyira Paksot, a Dunasza­­urusszal pedig befürödtünk... Mit tehetünk? Petőfi egy hideg télben, fű­­tetlen debreceni szobájában a pipa mele­génél olvasztotta ki fagyos ujjait. Mi fúj­hatjuk, mert emelik a dohány árát is, így aztán cigaretta nélkül füstölöghetünk, csak győzzük cérnával, türelemmel és ön­fegyelmező energiával. Mályi a paprikagyűjtő Budapest (MTI) - Az Ipari és Kereskedelmi Minisztérium felhívja a kis- és nagykereske­delmi forgalmazókat, hogy a fűszerpaprika forgalombahozatali korlátozásának végrehaj­tásáról szóló rendeletben előírtaknak haladék­talanul tegyenek eleget A szaktárca javasolja, hogy a vásárlóktól a rossz minőségű paprikát a kereskedők vásárolják vissza, és azt adják át üzleti készleteikkel együtt. A forgalomból ki­vont paprikáról az átvételi igazolással ellátott adatlap egy példányát a kártalanítási igény érvényesítése érdekében az IKM piaci főosztá­lyának kell eljuttatni. A fűszerpaprika begyűj­tésére kijelölt raktár Borsod megyében Mályi, 3434 Pf. 15. (a 3-as úton a téglagyár előtt jobb­ra). Az újabb begyűjtőhelyek kijelölését a mi­nisztérium a későbbiekben teszi közzé. Ok­tóber 1-jétől a külkereskedelmi és a magán­­forgalomban egyaránt tilos a határokon az öröltpaprika behozatala.

Next