Észak-Magyarország, 1995. június (51. évfolyam, 128-152. szám)

1995-06-07 / 132. szám

ÉLETMOB Az Észak-Magyarország SZERDAI MELLÉKLETE 1995. JÚNIUS 7. „Éretlen Paradicsom” - A fiatalok oldala A nyugati csoda Május elején 15 diáklány tölthetett el két hetet a németországi Sars­­tedt­ben, köztük én is. Az Avasi Gimnázium legújabb külföldi kap­csolata Hildesheim járásban talál­ható, az ottani önkormányzat gon­doskodott az ellátásunkról. Az uta­zás célja az volt, hogy megismerjük a német lányok és nők helyzetét, a lehetőségeiket, és azt, hogy mire használják az egyenjogúságukat. A találkozók után rá kellett döbben­nem, hogy az emancipált német nő egyetlen problémája, hogy túl sok szabadideje van. Azt viszont na­gyon jónak találtam, hogy rengete­get törődnek a fiatalokkal. Szinte minden városban van egy ház, aho­va azok a lányok menekülhetnek, akiket megerőszakoltak, rendszere­sen vernek otthon, vagy bármilyen más gondjuk van. Itt tanácsot kap­nak, jobb esetben egy ágyat is, ahol egy pár napig meghúzódhatnak. Egy német teljesen máshogy képze­li el az egyenjogúságot, mint mi. A lányok elvárják, hogy fiúként kezel­jék őket, kihalt belőlük a nőiesség. Megtanultam tisztelni a magyar srácok udvariasságát, akik been­gednek maguk előtt az ajtón. A program azonban, amelyet szer­veztek nekünk, fantasztikus volt. Szikrázó napsütésben kerékpároz­tunk a Keleti-tenger partján, séta­hajóztunk az Elbán, Hamburgban eredeti Van Gogh-, Monet-, Remb­randt-, Renoir- és Picasso-műveket láthattunk. Örömmel fedeztük fel a sok világhírű kép között Munkácsy festményét is. Számomra a legszebb német város Lübeck volt. Megcso­dáltuk a düledező városkaput, vol­tunk a Buddenbroock-házban, és megkóstoltuk a híres marcipánt. Mindent egybevetve gyönyörű él­ményekben volt részünk, sok bará­tot szereztünk - és most már nem dühöngök úgy, ha egy srác elfelejt előre köszönni. Rublinszki Tímea III /1 Avasi csúcsok Magyar nyelvtan, OKTV, országos 1. Dudás Györgyi IV/1., 4. Pirigyi Renáta IV/1. Felkészítő (fk) Job­bágy László; Magyar irodalom, OK­TV, országos 2. Tasi Réka IV/3. Fk: Bánfalvi Ágnes; Magyar irodalom, Arany János irodalmi verseny, or­szágos arany minősítés, Gyuricza Veronika II/2. ezüst minősítés, Kiss Enikő Hajna II/2. ezüst minősítés, Deres Péter II/2. Fk: Bánfalvi Ág­nes; Magyar irodalom, „Kék bolygó” irodalmi pályázat, országos 1. Ju­hász Ágnes I/5., országos 2. Varga Judit II/5. Fk: Papné Veres Ildikó; Pszichológia, Révész Géza Országos Pszichológiai Tanulmányi Verseny, országos 1. Gyurák Anett IV/5.; Ké­mia, OKTV országos, 3. Szántó Atti­la IV/4. Fk: Antalné Koska Noémi; Kitaibel Pál Középiskolai Biológiai és Környezetvédelmi Tanulmányi Verseny, országos, 2. Tihanyi Bor­bála III/5. Fk: Gyulainé Szendi Éva: Történelem­^h^s^^^4^^r­­szágos Történelmi Verseny, orszá­gos 2. Lux Anita III/3., 2. Pap Krisz­­tina 111/3, 2. Sallai­ Adrienn III/3. FkflHBf Zoltán, országos 7. Bart­ha Zsuzsa III/2., 7.­­Pucánk Klár .TM", 7. Stipta Viktor 1112. Fk: Sarkadi Sándorné; Általános iskolások ors|agos német nyelvi versen\Wl|rsal|is 1. Singlár Zsuzsa M­tI. Fk l­ód­j Sándorné, or­szágos 10. Pethő An|ta|l/5. Fk: Pa­­takfalvi Emese; kalmazástechnikai verseny, orszá­gos 7. Marhefka István III/5. Fk: Nagy György; Kalmár László alkal­mazástechnikai verseny, országos 9. Deres Péter II/2. Rajz: Lyka Károly Országos Művé­szettörténeti Tanulmányi Verseny, országos 6. Durda Szilvia IV/5. Fk: Homonna György; Testnevelés, Országos Aerobic Ver­seny, országos 1. és 3. Aerobic csa­pat. Fk: Eperjessy Éva; Testneve­lés, Országos Középiskolai Úszó­verseny, országos, 2. Kriston Ákos IV/2. Fk: László István. Ginkgo biloba és a tücsökzene Belőle nőttem én.... Megkérdeztünk néhány diákot, mi jut eszébe az Avasi Gimnáziumról. Néhány vélemény: fehér (kívül), tü­csök (és bogár), az osztályom (Á ... osztály a legjobb - a megfelelő számjelzést kérjük behelyettesíte­ni!), a reggeli buszozás, korán kelés, nagyszünet!!! És a kívülállók? Ők mit gondol­nak? Néhány járókelő szavaiból idé­zünk: „Szabó Lőrinc” - Miért? „Mert, ha arra járok, folyton a gondterhelt arcát látom, mintha csak a diákok gondjait vette volna a vállára” - egy egyetemista vélemé­nye. „Az Avasiról?... Az avasi lakó­telep”. A kutatások bebizonyították, hogy az Avason már az őskorban is éltek emberek. Az itt talált barlan­gok és őskori eszközök is alátá­masztották, hogy már az ősemberek is felfedezték az avasi vulkanikus kőzet előnyeit, amelyet később évezredekig jól kihasználtak. Ezért költöztünk ide mi is. A 16 tantermes iskola 20 osztály­nak ad helyet. Ballagás után ideális a helyzet, olyankor csak 15 osztály van a suliban. Az oktatást elősegí­tik a különböző szaktantermek: a természettudományi előadók, a ma­tematika­, a számítástechnika te­rem. A stúdió és a sakkterem mel­lett helye van a rajz- és énekórák­nak, a fotólabornak, a kerámiamű­helynek. A globális biológia tanítá­sát könnyíti az újonnan kialakított ökológiai terem, valamint az iskola egyik büszkesége: az állatház. Néha az aulát is nevezhetjük így, például mikor félévi, évvégi vizsga előtt ér­dekes, meglehetősen ideges lények csoportja szállja meg a területet. Az aula már csak azért is fontos, mert itt zajlik az úgynevezett „közélet”. Az eredetileg politechnikai terem­nek készült helyiségben könyvtárat rendeztek be (érezhetően szűk is a hely), itt körülbelül 13 ezer könyvet találhatunk, melyekből főleg az ide­gen nyelvű könyvállomány figye­lemre méltó. Az iskola épületéhez szorosan kapcsolódik néhány olyan műalko­tás, amely egymagában is szimbó­lummá válhat. A homlokzatra Huszanyik Éva ötvösművész munkájaként az a név került fel, melyet a diákság szava­zott meg: Avasi Gimnázium. Ugyancsak a művésznő alkotta a felirat alatt található Ginkgo biloba növény domborművét. Az összetar­tozást szimbolizáló páfrányfenyő Goethe egyik versének ihletője is; ez hozzánk a német kéttannyelvű osz­tályok miatt kapcsolódhat. Hála a jó égnek, a többieknek csak magya­rul kell ismerniük a verset. Az ud­varon Homonna György művészta­nár alkotása, az iskola harangja áll, mely a magyar királyi koronát for­mázza, s rajta az égövek a világmin­denséget szimbolizálják. Sajnos csak ballagáskor kondul meg, pedig szép hangja van. Amikor az Alliance Francaise felkérte Morphée festőművészt, hogy újabb művet alkosson Magyar­­országon, a művész az Avasi Gim­názium egyik üres falát választotta. Bármennyire elhibázott építé­szetileg ez a kő rengeteg, iskolánk épületét igyekszünk otthonossá tenni. A folyosók falait tehetséges tanulók rajzai, festményei díszítik, az aulának pedig elmaradhatatlan tartozéka a pálma és a zongora. S még egy dolog tartozik szerve­sen iskolánk épületéhez, ez a „tü­csökzene”. Rejtély, hogy mikor és hogyan került az épület szigetelése közé az első tücsökcsalád, amely jócskán megsokasodott, s most es­ténként hallani ciripelésüket. avagy gimnázium az Avas tetején Morphée falfestménye az emberi kapcsolatok egyetemességét fejezi ki Európai seregszemle az Avason Május elején az Avasi Gimnázi­ adott helyet az „Europe at School” nezzünk egy úgynevezett Európa­umban jelképesen egész Euró- rendezvénynek. Mivel iskolánkból napot kiállítással és vetélkedővel, ma összegyűlt. A kiállítás és a sok értékes és díjazott munka érke­ . Mi az iskola célja ezekkel az ünn­e­különböző népek kultúrájának tett a pályázati felhívásra, bennün­ pekkel? megjelenítése mind-mind a diá­­két kért meg a minisztérium a­kiát- . • A cél, hogy erősödjön Európa-tit­kok fáradságos munkájának lírás megrendezésére. Ez a rendező­datunk, egyfelől úgy, hogy büszkék gyümölcse volt. A programsöro­­vény adott alkalmat arra is, hogy legyünk európaiságunkra, még kö­zútról a főrendezőt, Schramkó csatlakozzunk az Európa Klub mez­­zelebbről magyarságunkra, másfe­ Ágnes tanárnőt kérdeztük. galomhoz. Tekintettel „európai lól viszont úgy, hogy ne feledjük el­múltunkra” (szerteágazó külföldi tökeinket, múltunkat, ismerjük U Mit kell tudni az Európa-napról? kapcsolatainkra) egy tanár (én volt meg és óvjuk természeti és kulturá­• Fiatal és öreg ünnep is egyben, tám a szerencsés) részt vehetett imá­lis értékeinket a jövő érdekében. Ez viszonylag fiatal, mert „Európa- már kétszer is portugáliai tanul- vezette a biológusokat arra, hogy nap” formájában csak egy pár éve mányúton, ahol az ottani Európa környezetvédelmi tablósort készít­létezik, viszont öreg is, mert a II. vi- Klub mozgalmat tanulmányozhat­­senek Európa mai helyzetéről. K vl­lágháború után minden évben meg­­tant hat országból érkezett tanár- vőt is szerettünk volna csinálni az emlékezett Európa május 8-ról, a kollégákkal. A cél további kapcsola­ utazáshoz és az ehhez szorosan győzelem napjáról, vagyis emlékeze­tek építése volt, amelynek során a kapcsolódó nyelvtanuláshoz. Azt hi­tetni akarták az embereket a béke, résztvevő országok keresik annak a szem, a legnagyobb eseménye a ki­a tolerancia, a nemzetek megértése­ lehetőségét, hogy az európai dimen- állításnak az, hogy maguk a diákok nők fontosságára. zió gondolatát minél hatékonyab­ néztek utána dolgoknak, fordítot­t Miért érezték úgy, most és itt meg ban beépíthessék tanterveikbe, így­tak angolról magyarra, tervezték kell rendezniük az Európa-napot? született meg a gondolat, hogy az meg a tablókat. • Tavaly az Avasi Gimnázium eddigi utazásokat kiegészítve ren- Holczer Viktor II / 3 VIZSGÁK 7 A hatosztályos gimnáziumba­­a- talán mellette egy másik volt! (Hát -Egyszerűsítéseivé • váknak kétévente legalább négy persze, ugyanaz nem lehetett - De - Petőfi és kora tantárgyból záróvizsgát kell tenni- megszólal bennem a kisördög is: Leültem, kidolgozni a tételeket, ük. Következzék egy másodikos di- Talán mindenhol India van?!, de s az isteni megvilágosodással nem ák naplórészlete: az utá­nam jövő eloszlatta kételyei- kellett öt percet várni, mint előző 1995. május 22. három írásbeli mez: ő ugyanis a legkönnyebb té- nap. Rájöttem, hogy tudom a ma­napja telt húzta.) Leülök és tanácstala­­nyárt. Hogy jelesre tudom. Akik Életünk legszörnyűbb óráinak m­l bámulok magam elé.­­ Meg már levizsgáztunk, egymás uya­nézünk elébe, kellene világosodnom! - és lám vi­­kába borultunk. Vége! S nyugtat-Május 23.: történelem szóbeli lágosság! Megvilágosodás=budd- tűk „azt a hatot”: Nem nehéz! Kon-A 24-es terem előtt állunk, sor­­­ hizmus, India egyik vallása kon­ centrálj! Van időd! Persze, mi már rá érkeznek a „halálra ítél- csán eszembe jutott az árjáktól könnyen beszéltünk. tek”.Van, aki megkönnyebbülten kezdve a Maurja-dinasztiáig az Mától kezdve mi nyugtatjuk az lép ki a vizsgateremből, míg egy indiai kasztrendszer minden eggyel alattunk járó évfolyamot, másik görcsölve megy be. ügyes-bajos dolga, nem nehéz a vizsga! Nem kell gör-Rám kerül a sor. Odaballagok Mikor kiléptem a teremből ötös csölni! De mikor két év múlva újra az asztalhoz, ahol a tételek van­ vizsgával a tarisznyámban, már idekerülünk, nem hiszem, hogy ne­nak. A papírok fölé teszem a be-­mosolyogva néztem az ott tolongó ugyanolyan holtsápadt arccal, vé­zem, és lassan, komótosan ellú- osztálytársaimat, akik rögtön rös fülekkel, izzadó kezekkel lép­tem mindegyik felett. Közben tíz­ megrohamoztak a kérdéseikkel. néni, be a vizsgaterem ajtaján, s ezer megbánom, hogy felvettek a Május 24.: magyar szóbeli aztán ne ugyanilyen lezserül gimibe. A tanár sürgető hangjára Azt hittem, ma megint idegbe- beszélnénk a fiatalabbaknak lecsapok egy tételre, majd meggon­­teg leszek, de végül is a vizsga­ „azokról a véget ért vizsgákról”, dolom: „inkább a mellette levőt”, drukkon kívül egészségesen visel-Megfordítom és­­ India! Én őrült­­kedtem. Raisz Anikó 2/5 Tört­éne­lemére­ttségi A Zádovszky Géza által írt harmadikos törté­nelemkönyvben figyelmes lettem egy igencsak fantáziát beindító mondatra. Ekképpen hang­zik: „Nietzsche viszont megtermékenyített olyan nagy alkotókat, mint Jack London, Mak­­szim Gorkij és Ady Endre.” Az elkalandozó di­áknak nem az lesz első dolga, hogy utánanéz­zen Nietzsche férfiúi illetve női mivoltának. Feltételezzük, hogy nő, és a diák esetleg arra gondol, felcserélték a neveket. Tehát Nietzsché­­nek három gyereke lenne három különböző „alkotótól”. Ha viszont Nietzsche férfi, akkor a tudomány újabb információanyaggal gazda­godott. Egyetlen feljegyzés sem tartalmazza, hogy bárki megtermékenyített volna egy férfit, azt meg főleg nem, hogy hármat. Talán az ipa­ri forradalom váltotta ki, hogy Jack London, Makszim Gorkij és Ady Endre nem termékeny, hanem „megtermékenyített” alkotók voltak. És ilyen könyvből készüljenek a tanulók a tör­ténelemérettségire. Andrássy Judit Lolita Ilii3 Maximum íz, no cukor A világ legújabbkori gazdasága a reklámokra épül. Ezeknek az ügyes kisfilmeknek a hatása igencsak káros az emberi agyra. Ha meglátunk egy terméket, nem az jut az eszünkbe, hogy mi­re jó az, hanem az, hogy mennyire csinos az, aki reklámozza. Nem azon töprengünk, szüksé­günk van-e rá, hanem az, hogy mennyit lehet nyerni vele a legújabb nyereményjátékban. A reklámszövegek írói újítanak a nyelven, megreformálják azt. A­z íz amire vártál: Maxi­mum íz, no cukor.” Bár az is lehet, hogy a „no cukor” a mesterséges ízesítőszerek új generáció­jának fedőneve. De ha nem, akkor ez a magyar nyelv már arra sem elég jó, hogy valaminek a hiányát kifejezze? Ez már a hiányosságok hiá­nyossága. Ám ha ez a jövő: no teher út , teher­mentesítő út; no hiány = hiánytalan; no kétség , kétségtelen ...stb. Mi lesz azokkal a szavak­kal, amik valami hiányát fejezik ki?! Ha ez a két betű: NO, ennyire roncsolhatja a magyar szókincset, mi lesz akkor, ha tovább majmoljuk a „fejlett Nyugatot”? Miért jó az Avasi? Mert magasan van... Mert jó a felvételi arány Merényi Dániel 111/3. ADIÁK Ez az oldal nem jött volna létre, ha nincs az ADIÁK Ja, hogy nem tudjátok, mi a szösz lehet ez az ADLÁK? Az ADIÁK az Avasi Gimnázium Diák­önkormányzata. Néha - sőt gyakran - az egysze­rű mezei avasista sem igazán érti, hogy egy jó­ember (osztálytárs) ugyan miért ordítja megint kékre a fejét ott elől, és különben is: mi az, hogy nem szólnak rá a tanárok, ha 6-8-10 iskolakor után x perc késéssel bezuhan a terembe. Mikor I ., rendezvény van, akkor bezzeg mindenki tudja, s­­ kit kell szidni: az Avasi-klubok, az Európa-nap, szóval miden, ami az ember eszébe juthat és do­log van vele, az az ADIÁK dolga (na meg a fej­mosást meghallgatni, persze az is). Ez volt a reklám.

Next