Észak-Magyarország, 1995. június (51. évfolyam, 128-152. szám)
1995-06-07 / 132. szám
ÉLETMOB Az Észak-Magyarország SZERDAI MELLÉKLETE 1995. JÚNIUS 7. „Éretlen Paradicsom” - A fiatalok oldala A nyugati csoda Május elején 15 diáklány tölthetett el két hetet a németországi Sarstedtben, köztük én is. Az Avasi Gimnázium legújabb külföldi kapcsolata Hildesheim járásban található, az ottani önkormányzat gondoskodott az ellátásunkról. Az utazás célja az volt, hogy megismerjük a német lányok és nők helyzetét, a lehetőségeiket, és azt, hogy mire használják az egyenjogúságukat. A találkozók után rá kellett döbbennem, hogy az emancipált német nő egyetlen problémája, hogy túl sok szabadideje van. Azt viszont nagyon jónak találtam, hogy rengeteget törődnek a fiatalokkal. Szinte minden városban van egy ház, ahova azok a lányok menekülhetnek, akiket megerőszakoltak, rendszeresen vernek otthon, vagy bármilyen más gondjuk van. Itt tanácsot kapnak, jobb esetben egy ágyat is, ahol egy pár napig meghúzódhatnak. Egy német teljesen máshogy képzeli el az egyenjogúságot, mint mi. A lányok elvárják, hogy fiúként kezeljék őket, kihalt belőlük a nőiesség. Megtanultam tisztelni a magyar srácok udvariasságát, akik beengednek maguk előtt az ajtón. A program azonban, amelyet szerveztek nekünk, fantasztikus volt. Szikrázó napsütésben kerékpároztunk a Keleti-tenger partján, sétahajóztunk az Elbán, Hamburgban eredeti Van Gogh-, Monet-, Rembrandt-, Renoir- és Picasso-műveket láthattunk. Örömmel fedeztük fel a sok világhírű kép között Munkácsy festményét is. Számomra a legszebb német város Lübeck volt. Megcsodáltuk a düledező városkaput, voltunk a Buddenbroock-házban, és megkóstoltuk a híres marcipánt. Mindent egybevetve gyönyörű élményekben volt részünk, sok barátot szereztünk - és most már nem dühöngök úgy, ha egy srác elfelejt előre köszönni. Rublinszki Tímea III /1 Avasi csúcsok Magyar nyelvtan, OKTV, országos 1. Dudás Györgyi IV/1., 4. Pirigyi Renáta IV/1. Felkészítő (fk) Jobbágy László; Magyar irodalom, OKTV, országos 2. Tasi Réka IV/3. Fk: Bánfalvi Ágnes; Magyar irodalom, Arany János irodalmi verseny, országos arany minősítés, Gyuricza Veronika II/2. ezüst minősítés, Kiss Enikő Hajna II/2. ezüst minősítés, Deres Péter II/2. Fk: Bánfalvi Ágnes; Magyar irodalom, „Kék bolygó” irodalmi pályázat, országos 1. Juhász Ágnes I/5., országos 2. Varga Judit II/5. Fk: Papné Veres Ildikó; Pszichológia, Révész Géza Országos Pszichológiai Tanulmányi Verseny, országos 1. Gyurák Anett IV/5.; Kémia, OKTV országos, 3. Szántó Attila IV/4. Fk: Antalné Koska Noémi; Kitaibel Pál Középiskolai Biológiai és Környezetvédelmi Tanulmányi Verseny, országos, 2. Tihanyi Borbála III/5. Fk: Gyulainé Szendi Éva: Történelem^h^s^^^4^^rszágos Történelmi Verseny, országos 2. Lux Anita III/3., 2. Pap Krisztina 111/3, 2. Sallai Adrienn III/3. FkflHBf Zoltán, országos 7. Bartha Zsuzsa III/2., 7.Pucánk Klár .TM", 7. Stipta Viktor 1112. Fk: Sarkadi Sándorné; Általános iskolások ors|agos német nyelvi versen\Wl|rsal|is 1. Singlár Zsuzsa MtI. Fk lódj Sándorné, országos 10. Pethő An|ta|l/5. Fk: Patakfalvi Emese; kalmazástechnikai verseny, országos 7. Marhefka István III/5. Fk: Nagy György; Kalmár László alkalmazástechnikai verseny, országos 9. Deres Péter II/2. Rajz: Lyka Károly Országos Művészettörténeti Tanulmányi Verseny, országos 6. Durda Szilvia IV/5. Fk: Homonna György; Testnevelés, Országos Aerobic Verseny, országos 1. és 3. Aerobic csapat. Fk: Eperjessy Éva; Testnevelés, Országos Középiskolai Úszóverseny, országos, 2. Kriston Ákos IV/2. Fk: László István. Ginkgo biloba és a tücsökzene Belőle nőttem én.... Megkérdeztünk néhány diákot, mi jut eszébe az Avasi Gimnáziumról. Néhány vélemény: fehér (kívül), tücsök (és bogár), az osztályom (Á ... osztály a legjobb - a megfelelő számjelzést kérjük behelyettesíteni!), a reggeli buszozás, korán kelés, nagyszünet!!! És a kívülállók? Ők mit gondolnak? Néhány járókelő szavaiból idézünk: „Szabó Lőrinc” - Miért? „Mert, ha arra járok, folyton a gondterhelt arcát látom, mintha csak a diákok gondjait vette volna a vállára” - egy egyetemista véleménye. „Az Avasiról?... Az avasi lakótelep”. A kutatások bebizonyították, hogy az Avason már az őskorban is éltek emberek. Az itt talált barlangok és őskori eszközök is alátámasztották, hogy már az ősemberek is felfedezték az avasi vulkanikus kőzet előnyeit, amelyet később évezredekig jól kihasználtak. Ezért költöztünk ide mi is. A 16 tantermes iskola 20 osztálynak ad helyet. Ballagás után ideális a helyzet, olyankor csak 15 osztály van a suliban. Az oktatást elősegítik a különböző szaktantermek: a természettudományi előadók, a matematika, a számítástechnika terem. A stúdió és a sakkterem mellett helye van a rajz- és énekóráknak, a fotólabornak, a kerámiaműhelynek. A globális biológia tanítását könnyíti az újonnan kialakított ökológiai terem, valamint az iskola egyik büszkesége: az állatház. Néha az aulát is nevezhetjük így, például mikor félévi, évvégi vizsga előtt érdekes, meglehetősen ideges lények csoportja szállja meg a területet. Az aula már csak azért is fontos, mert itt zajlik az úgynevezett „közélet”. Az eredetileg politechnikai teremnek készült helyiségben könyvtárat rendeztek be (érezhetően szűk is a hely), itt körülbelül 13 ezer könyvet találhatunk, melyekből főleg az idegen nyelvű könyvállomány figyelemre méltó. Az iskola épületéhez szorosan kapcsolódik néhány olyan műalkotás, amely egymagában is szimbólummá válhat. A homlokzatra Huszanyik Éva ötvösművész munkájaként az a név került fel, melyet a diákság szavazott meg: Avasi Gimnázium. Ugyancsak a művésznő alkotta a felirat alatt található Ginkgo biloba növény domborművét. Az összetartozást szimbolizáló páfrányfenyő Goethe egyik versének ihletője is; ez hozzánk a német kéttannyelvű osztályok miatt kapcsolódhat. Hála a jó égnek, a többieknek csak magyarul kell ismerniük a verset. Az udvaron Homonna György művésztanár alkotása, az iskola harangja áll, mely a magyar királyi koronát formázza, s rajta az égövek a világmindenséget szimbolizálják. Sajnos csak ballagáskor kondul meg, pedig szép hangja van. Amikor az Alliance Francaise felkérte Morphée festőművészt, hogy újabb művet alkosson Magyarországon, a művész az Avasi Gimnázium egyik üres falát választotta. Bármennyire elhibázott építészetileg ez a kő rengeteg, iskolánk épületét igyekszünk otthonossá tenni. A folyosók falait tehetséges tanulók rajzai, festményei díszítik, az aulának pedig elmaradhatatlan tartozéka a pálma és a zongora. S még egy dolog tartozik szervesen iskolánk épületéhez, ez a „tücsökzene”. Rejtély, hogy mikor és hogyan került az épület szigetelése közé az első tücsökcsalád, amely jócskán megsokasodott, s most esténként hallani ciripelésüket. avagy gimnázium az Avas tetején Morphée falfestménye az emberi kapcsolatok egyetemességét fejezi ki Európai seregszemle az Avason Május elején az Avasi Gimnázi adott helyet az „Europe at School” nezzünk egy úgynevezett Európaumban jelképesen egész Euró- rendezvénynek. Mivel iskolánkból napot kiállítással és vetélkedővel, ma összegyűlt. A kiállítás és a sok értékes és díjazott munka érke . Mi az iskola célja ezekkel az ünnekülönböző népek kultúrájának tett a pályázati felhívásra, bennün pekkel? megjelenítése mind-mind a diákét kért meg a minisztérium akiát- . • A cél, hogy erősödjön Európa-titkok fáradságos munkájának lírás megrendezésére. Ez a rendeződatunk, egyfelől úgy, hogy büszkék gyümölcse volt. A programsörovény adott alkalmat arra is, hogy legyünk európaiságunkra, még közútról a főrendezőt, Schramkó csatlakozzunk az Európa Klub mezzelebbről magyarságunkra, másfe Ágnes tanárnőt kérdeztük. galomhoz. Tekintettel „európai lól viszont úgy, hogy ne feledjük elmúltunkra” (szerteágazó külföldi tökeinket, múltunkat, ismerjük U Mit kell tudni az Európa-napról? kapcsolatainkra) egy tanár (én volt meg és óvjuk természeti és kulturá• Fiatal és öreg ünnep is egyben, tám a szerencsés) részt vehetett imális értékeinket a jövő érdekében. Ez viszonylag fiatal, mert „Európa- már kétszer is portugáliai tanul- vezette a biológusokat arra, hogy nap” formájában csak egy pár éve mányúton, ahol az ottani Európa környezetvédelmi tablósort készítlétezik, viszont öreg is, mert a II. vi- Klub mozgalmat tanulmányozhatsenek Európa mai helyzetéről. K vllágháború után minden évben megtant hat országból érkezett tanár- vőt is szerettünk volna csinálni az emlékezett Európa május 8-ról, a kollégákkal. A cél további kapcsola utazáshoz és az ehhez szorosan győzelem napjáról, vagyis emlékezetek építése volt, amelynek során a kapcsolódó nyelvtanuláshoz. Azt hitetni akarták az embereket a béke, résztvevő országok keresik annak a szem, a legnagyobb eseménye a kia tolerancia, a nemzetek megértése lehetőségét, hogy az európai dimen- állításnak az, hogy maguk a diákok nők fontosságára. zió gondolatát minél hatékonyab néztek utána dolgoknak, fordított Miért érezték úgy, most és itt meg ban beépíthessék tanterveikbe, ígytak angolról magyarra, tervezték kell rendezniük az Európa-napot? született meg a gondolat, hogy az meg a tablókat. • Tavaly az Avasi Gimnázium eddigi utazásokat kiegészítve ren- Holczer Viktor II / 3 VIZSGÁK 7 A hatosztályos gimnáziumbaa- talán mellette egy másik volt! (Hát -Egyszerűsítéseivé • váknak kétévente legalább négy persze, ugyanaz nem lehetett - De - Petőfi és kora tantárgyból záróvizsgát kell tenni- megszólal bennem a kisördög is: Leültem, kidolgozni a tételeket, ük. Következzék egy másodikos di- Talán mindenhol India van?!, de s az isteni megvilágosodással nem ák naplórészlete: az utánam jövő eloszlatta kételyei- kellett öt percet várni, mint előző 1995. május 22. három írásbeli mez: ő ugyanis a legkönnyebb té- nap. Rájöttem, hogy tudom a manapja telt húzta.) Leülök és tanácstalanyárt. Hogy jelesre tudom. Akik Életünk legszörnyűbb óráinak ml bámulok magam elé. Meg már levizsgáztunk, egymás uyanézünk elébe, kellene világosodnom! - és lám vikába borultunk. Vége! S nyugtat-Május 23.: történelem szóbeli lágosság! Megvilágosodás=budd- tűk „azt a hatot”: Nem nehéz! Kon-A 24-es terem előtt állunk, sor hizmus, India egyik vallása kon centrálj! Van időd! Persze, mi már rá érkeznek a „halálra ítél- csán eszembe jutott az árjáktól könnyen beszéltünk. tek”.Van, aki megkönnyebbülten kezdve a Maurja-dinasztiáig az Mától kezdve mi nyugtatjuk az lép ki a vizsgateremből, míg egy indiai kasztrendszer minden eggyel alattunk járó évfolyamot, másik görcsölve megy be. ügyes-bajos dolga, nem nehéz a vizsga! Nem kell gör-Rám kerül a sor. Odaballagok Mikor kiléptem a teremből ötös csölni! De mikor két év múlva újra az asztalhoz, ahol a tételek van vizsgával a tarisznyámban, már idekerülünk, nem hiszem, hogy nenak. A papírok fölé teszem a be-mosolyogva néztem az ott tolongó ugyanolyan holtsápadt arccal, vézem, és lassan, komótosan ellú- osztálytársaimat, akik rögtön rös fülekkel, izzadó kezekkel léptem mindegyik felett. Közben tíz megrohamoztak a kérdéseikkel. néni, be a vizsgaterem ajtaján, s ezer megbánom, hogy felvettek a Május 24.: magyar szóbeli aztán ne ugyanilyen lezserül gimibe. A tanár sürgető hangjára Azt hittem, ma megint idegbe- beszélnénk a fiatalabbaknak lecsapok egy tételre, majd meggonteg leszek, de végül is a vizsga „azokról a véget ért vizsgákról”, dolom: „inkább a mellette levőt”, drukkon kívül egészségesen visel-Megfordítom és India! Én őrültkedtem. Raisz Anikó 2/5 Történelemérettségi A Zádovszky Géza által írt harmadikos történelemkönyvben figyelmes lettem egy igencsak fantáziát beindító mondatra. Ekképpen hangzik: „Nietzsche viszont megtermékenyített olyan nagy alkotókat, mint Jack London, Makszim Gorkij és Ady Endre.” Az elkalandozó diáknak nem az lesz első dolga, hogy utánanézzen Nietzsche férfiúi illetve női mivoltának. Feltételezzük, hogy nő, és a diák esetleg arra gondol, felcserélték a neveket. Tehát Nietzschének három gyereke lenne három különböző „alkotótól”. Ha viszont Nietzsche férfi, akkor a tudomány újabb információanyaggal gazdagodott. Egyetlen feljegyzés sem tartalmazza, hogy bárki megtermékenyített volna egy férfit, azt meg főleg nem, hogy hármat. Talán az ipari forradalom váltotta ki, hogy Jack London, Makszim Gorkij és Ady Endre nem termékeny, hanem „megtermékenyített” alkotók voltak. És ilyen könyvből készüljenek a tanulók a történelemérettségire. Andrássy Judit Lolita Ilii3 Maximum íz, no cukor A világ legújabbkori gazdasága a reklámokra épül. Ezeknek az ügyes kisfilmeknek a hatása igencsak káros az emberi agyra. Ha meglátunk egy terméket, nem az jut az eszünkbe, hogy mire jó az, hanem az, hogy mennyire csinos az, aki reklámozza. Nem azon töprengünk, szükségünk van-e rá, hanem az, hogy mennyit lehet nyerni vele a legújabb nyereményjátékban. A reklámszövegek írói újítanak a nyelven, megreformálják azt. Az íz amire vártál: Maximum íz, no cukor.” Bár az is lehet, hogy a „no cukor” a mesterséges ízesítőszerek új generációjának fedőneve. De ha nem, akkor ez a magyar nyelv már arra sem elég jó, hogy valaminek a hiányát kifejezze? Ez már a hiányosságok hiányossága. Ám ha ez a jövő: no teher út , tehermentesítő út; no hiány = hiánytalan; no kétség , kétségtelen ...stb. Mi lesz azokkal a szavakkal, amik valami hiányát fejezik ki?! Ha ez a két betű: NO, ennyire roncsolhatja a magyar szókincset, mi lesz akkor, ha tovább majmoljuk a „fejlett Nyugatot”? Miért jó az Avasi? Mert magasan van... Mert jó a felvételi arány Merényi Dániel 111/3. ADIÁK Ez az oldal nem jött volna létre, ha nincs az ADIÁK Ja, hogy nem tudjátok, mi a szösz lehet ez az ADLÁK? Az ADIÁK az Avasi Gimnázium Diákönkormányzata. Néha - sőt gyakran - az egyszerű mezei avasista sem igazán érti, hogy egy jóember (osztálytárs) ugyan miért ordítja megint kékre a fejét ott elől, és különben is: mi az, hogy nem szólnak rá a tanárok, ha 6-8-10 iskolakor után x perc késéssel bezuhan a terembe. Mikor I ., rendezvény van, akkor bezzeg mindenki tudja, s kit kell szidni: az Avasi-klubok, az Európa-nap, szóval miden, ami az ember eszébe juthat és dolog van vele, az az ADIÁK dolga (na meg a fejmosást meghallgatni, persze az is). Ez volt a reklám.