Észak Magyarország, 2006. május (62. évfolyam, 101-126. szám)

2006-05-20 / 117. szám

• A japán rendőrség a karambolok meg­előzésére olyan kiegészítő berendezéssel akarja ellátni az autókban lévő navigációs rendszereket, amely képben és hangban is figyelmezteti a vezetőt a közeledő jármű­vekre és egyéb akadályokra. Regisztrációs adócsalások Budapest (ÉM)­­ Kö­rülbelül másfél tucatnyi regisztrációs adócsalás­sal kapcsolatos bün­tetőügyet zárt már le a Vám- és Pénzügyőrség Országos Parancsnoksá­ga (VPOP), ezekben az esetekben már vádeme­lési javaslat is született. Jelen pillanatban orszá­gosan száznál is több el­járás van folyamatban, a bűncselekményekben közel hatszáz és hat mo­torkerékpár érintett. Van olyan büntetőügy, amelyben csak egy, és olyan is, amelyben 76 autó érintett, utóbbi ese­tekben kiderült, hogy a csalók több céget is használtak a bűncselek­ményekhez. „Éhes" Hummer Washington (MTI)­­ Meglehetősen ritka jelenség az USA-ban, hogy egy személy­­gépkocsi gyártását túl magas fogyasztá­sa miatt állítanák le, a General Motors döntésébe - az utol­só Hummer H1-es júniusban gördül le a futószalagról - vi­szont minden bizon­nyal belejátszott a szuperterepjáró által 100 kilométerenként „megivott" 25 liternyi üzemanyag. Tegnap kezdődött és vasárnapig tart Hollóstetőn a motorostalálkozó. (Fotó: ém) V_____________________________________________ > Veteránok a Skanzenben Nyíregyháza (MTI)­­ Mintegy négyszáz járműmatuzsálem részvételével rendezik meg a 3. Veterán Autós és Motoros Tájtúra­­versenyt május 21-én Szabolcs-Szatmár- Bereg megyében. A régi BMW-k, Csepelek, Cetkák, Jawák, Pannóniák és sok más már­ka járművei vasárnap kora délután, várha­tóan 13.30-ra érkeznek meg a célba, a Sóstó­­gyógyfürdői Múzeumfaluba. A négyszáz ve­terán autó és motor a skanzen területén egy kétórás bemutatón vesz részt, ahol felvonul­nak a mai utódok, a jelenkor márkás jár­művei is. A múzeumfaluban az oldalkocsis motorkerékpároknak és vezetőiknek ügyes­ségi versenyt is szerveznek. Pestről indulhat a Dakar Budapest (FH) - Budapest a tervek szerint még a nyáron szándéknyilatkozatban jelzi a Párizs-Dakar rali szervezőinek, hogy aspirál a világhírű sportverseny indító városának szerepére. A szervezők pénteken délelőtt tár­gyaltak Demszky Gábor főpolgármesterrel, s a megbeszélés alapján a magyar fővárosnak van esélye arra, hogy 2008-ban, esetleg 2009- ben innen induljon a futam - értesült a Füg­getlen Hírügynökség. A szervezők a találko­zón tájékoztatták a fővárost arról, milyen el­várásoknak kell eleget tenni ahhoz, hogy Bu­dapest legyen a verseny kiinduló állomása. Az indító városnak nevezési díjat is kell fi­zetni, ez azonban bőven megtérül, mert a ra­li előtti napokon általában 300-400 ezer érdek­lődő érkezik a verseny kiinduló állomására, s a több száz induló autó személyzete is a főváros szolgáltatásait veszi igénybe. Emel­lett Budapest a nemzetközi sajtó érdek­lődésének középpontjába kerül. Várhatóan a jövő nyáron dől el véglegesen, hogy elnyerj­­e Budapest a lehetőséget. Lemodellezték a kátyúbalesetet • Kátyúk okozta károk gyakorlati kísérletét vé­gezték Miskolcon­­ két autót tropára tettek. Miskolc (ÉM - OlKa) - Két kísérleti jármű, műszerek és egy „jól megtermett” kátyú voltak a főszereplői annak a csütörtöki rendezvénynek, ahol azt modellezték le, mi­lyen sérülések okozói a tank­csapdáknak is csúfolt úthi­bák. A kísérlethez egy Citroen ZX és egy Ford Sierra jármű voltak az alanyok, amiket tel­jesen működőképes állapot­ban hoztak a helyszínre, de el­vinni már csak autómentőn tudták. A szervezők erre is számítottak, mint azt a kísér­let elején leszögezték: külön­böző sebességgel, átfutással és fékezéssel is tesztelnek, de ad­dig nem hagyják abba, míg az autók működőképesek. Segíti a munkájukat A Miskolctapolcán megtar­tott konferenciával egybekötött rendezvényt az igazságügyi szakértők gépjármű-közleke­d­...................... A legrosszabb, amit tehet a vezető, ha a kátyú előtt beleáll a fékbe. A dési szakosztálya szervezte, akik már az 1990-es évek ele­jétől, évente több alkalommal tartanak hasonló kísérleteket és konferenciát - igaz, Miskol­con először tavaly rendeztek ilyen programot. Annak sike­rén felbuzdulva második alka­lommal - az Allianz Hungária Biztosító támogatásával - dr. Melegh Gábor, a Budapesti Műszaki Egyetem Gépjár­művek Tanszék vezetője és Bé­kési Zsolt szakértő újra Mis­kolcra hoztak egy kísérletet. A helyszínül szolgáló mis­kolctapolcai parkolóban már ott volt az előkészített 180x150 cm téglalap alakú, 14-18 centi­méter peremmagasságú „úthi­ba” , aminek kialakítását úgy­ oldották meg, hogy a jobb és a bal kerékre kissé eltérő ma­gasságú legyen. A látványos teszt során a Ford minden egyes átfutás után egyre ros­­­szabb állapotba jutott: 30 km/óra sebességgel a kátyún áthaladva sérült a keréktárcsa, a futómű pedig az újabb sima áthaladásnál „elcsúszott”. S csak ez után jött a fékezéses kí­sérlet: szétszakadt gumi, majd blokkolásos fékezésnél tönkre­ment futómű lett a mérleg. Csak a gumikárok A Citroennel a gumiab­roncs-sérüléseket modellezték le, amikre előzőleg kiegyensú­lyozott kerekeket tettek, s szintén különböző sebességek­kel haladtak át a kátyún, erről pontos eredmény a cen­­tírozás ellenőrzése és a bemé­rés után várható. Békési Zsolt szervező el­mondta: a kísérletből elsőre kiderült, fékezni nem szabad kátyú előtt, amit ugyanakkor sokan tesznek a mindennapi közlekedésben. - Ha későn észleljük a ká­tyút, s nem tudjuk kikerülni vagy időben fékezni, az a leg­jobb, ha egyenletes sebesség­gel áthaladunk az úthibán - összegezte a szakember. A legrosszabb esetet Sárkö­zi Tamás szakértő, a kísérlet sofőrje annyiban foglalta ös­­­sze: ha beleáll a fékbe a vezető egy ilyen kátyú előtt, akkor ott éppen nem jön ki az autó. A képen is jól látszik, amint az autó bal hátsó kereke eltűnik a kátyúban, nem sokáig bírták a gumik . (Fotók: Bujdos Tibor) Sárközi Tamás ........................................ff Gyors kerékcsere l? A polgárőrök vetélkedtek Miskolcon Nyeregben. Megyénken keresztül érkeztek Nyír­egyházára az V. Rendőr Szabadidős Motoros Találkozó résztvevői (mintegy százötvenen) múlt szombaton. A ven­dégeket érdeklődők hada várta, s hat órakor megjelent Csabai Lászlóné polgármester asszony is. Ezt követően a motorosok a temetőben megkoszorúzták a szolgálattelje­sítés közben elhunyt kolléga sírját, majd Sóstófürdőre dü­­börgött a csapat. (Fotó: im) Mások után a polgárőrök is próbára tették vezetési tudásukat az elmúlt napokban #1 (Fotók: Bujdos Tibor) Rendőrök képezik a civileket • Újabb és újabb moto­ros képzést ígérnek a rendőrök mindaddig, amíg van rá érdeklődő. Budapest (FH) - Az első si­keres rendezvény után május 27-én ismét a motoros rendőrök kiképzői okítják a civil motorosokat a Hun­­garoringen. Karancsi Zoltán, az akciósorozat főszervezője a Független Hírügynökségnek elmondta, hogy az egynapos „továbbképzést” továbbra is olyan motorosoknak szerve­zik, akiknek már van jogosít­ványuk, de magabiztosabban és biztonságosabban szeretné­nek közlekedni. Sokan jelentkeztek A rendőrök most is elsősor­ban a nagymotorosokra kon­centrálnak, akik 5-600 köbcen­tis vagy ennél is nagyobb jár­műveket vásároltak, de még rutintalannak számítanak. Az akció legfőbb célja, hogy csök­kentsék a motorkerékpáros balesetek számát. Már az első, május hatodi­kai rendezvényre több mint 80-an jelentkeztek, egyszerre azonban csak 20-22 motorossal tudnak hatékonyan foglalkoz­ni. Pontos időpontok előre nin­csenek, de a szervezők mind­addig újabb és újabb képzést ígérnek, amíg érdeklődők van­nak. A rendezvények időpont­ját és pontos információkat a www.plugin.hu/mvtm honlapon lehet megtudni. A végsebesség: 340 km/h

Next