Észak Magyarország, 2017. június (73. évfolyam, 126-150. szám)

2017-06-22 / 143. szám

8 Szólástér / Hirdetés ÉSZAK Innovációval nyert Koncsik Alex A 2016/2017-es tanévben 26. alkalommal rendezték meg az Ifjúsági Tudományos és Innovációs Tehetségkutató Versenyt, amelyen most először vett részt a Miskol­ci Szakképzési Centrum Kandó Kálmán Szakgimná­ziuma. A Magyar Innovációs Szö­vetség által meghirdetett versenyre műszaki, termé­szettudományi, környezetvé­delmi, informatikai, valamint matematikai területről bár­milyen innovatív alkotással, találmánnyal, kutató vagy fejlesztő, illetve tudományos munka eredményével lehe­tett pályázni. 2016 novemberében elektronikai technikus tanulónk, Koncsik Alex egy multifunkcionális digitális labortápegységgel nevezett. A beérkezett 103 pályázat közül 68 pályamunkát tartott érdemesnek a zsűri a kidolgozásra vagy meg­építésre. 2017. március 31-ig egy tudományosan meg­alapozott, részletes leírást kellett küldeni a szervező­­bizottságnak az elkészült alkotásról. Az I. fordulóban 54 pályázatot sikerült a jelentkezőknek megvalósí­taniuk a kijelölt határidőig. 2017. április 20-án - a II. fordulóban - Alex egy 5 perces prezentáció keretén belül mutatta be az egyedi fejlesztésű labortápegysé­get, majd válaszolnia kellet a bizottság által feltett kér­désekre, ezt követően pedig lehetősége nyílt a zsűrita­goknak, hogy közelebbről is megtekintsék és működés közben lássák az eszközt. A 2017. május 24-25-én tar­tott ünnepélyes díjátadón Koncsik Alex kiemelt dicsé­retben részesült. Felkészítő tanára, Sándor Péter tanév elejétől támogatta tanítvá­nyát a pályamunka elkészí­tésében szakmai tudásával, tapasztalataival. Ezen a kétnapos rendez­vényen nyilvános kiállítás keretében tekinthették meg az érdeklődők a díjazott és dicséretes pályamunkákat Budapesten, az Ericsson K+F Központban. BAGHYNÉ URBÁN ILONA Emlékműavatás Milotán 2017. május 21-én vasárnap 3 és fél órás utazás után ért kis társaságunk - a nagybarcaiakat képviselő 16 tagú csoport - Müotára, hol meleg szeretettel fogadtak. 1944 novemberében e területen katonáskodott a nagybarcai születésű Kecs­­kési Tibor főhadnagy (ki csak később, 1956 után vette fel a Tollas Tibor nevet), és megtud­ta, hogy a szovjet hadsereg a térség 23 települését el akarja csatolni Magyarországtól. Milo­­ta, Uszak, Tiszabecs lett volna a főhadiszállásuk az itteni szovjet csapatoknak. Amikor tudtára jutott, mit terveznek a szov­jetek, egy éjszaka alatt motor­­kerékpárral felment Budapestre a hadügyminisztériumba és jelentést tett a hallottakról, majd Nagy Ferenc miniszter­­elnökkel is tudatta ezt, majd a Nemzetközi Ellenőrző Bizott­sághoz fordult tiltakozásával, így maradt magyar terület Szatmár e kis csücske. A rendszerváltásig nem volt szabad erről beszélni. Majd a 2010-es évek után dr. Tilki Attila országgyűlési képviselő kezdte kutatni a történetet és kezdeményezésére határozták el, hogy az eseménynek em­lékművel tisztelegnek. Balogh Géza szobrászművészt kérték fel az elkészítésére, melyen dombormű mutatja be a mo­torozást, s alatta a szöveg az eseményről. Ünnepi istentisz­teletet tartottak, ott volt Tollas özvegye, Maja asszony és két gyereke, Csilla és Tamás is. Részt vett számos neves egyé­niség, köztük Demszky Gábor is. Paládi László gondnok indí­totta a jelenlévők üdvözlésével az ünnepséget, majd Pálinkás Gyula helyi református nagy­tiszteletű lelkész tartott isten­tiszteletet. Apostoli köszöntőt nagytiszteletű Szalay Kont, a Szatmári Református Egyház­megye esperese tartott. Gott­fried Barna méltatta Kecskés Tibort. A település vezetője, Barna Istvánné polgármester is mondott beszédet. A helyi női énekkar pár szép egyházi énekkel díszítette a műsort. Fejes Zsolt 6. osztályos tanuló elszavalta Tollas Tibor: Kárpát­aljai krónika c. versét. Végül a templomban Lezsák Sándor, az országgyűlés alelnöke félórás előadásában méltatta Tollas Tibort mint barátot, mint történelmi alakot, s mint költőt. A templomban az ünnepély a Szózat éneklésével ért véget. A templomkertben következett az avatás. A nagy­barcai Borostyán női ének­kar 2 szép énekkel járult az ünnepélyhez. Lezsák Sándor, Szalay Kant, Balogh Géza lep­lezte le az emlékművet, majd megkoszorúzták, s a Himnusz eléneklésével ért véget az ünnepély. ID. DÉNES KÁROLY NAGYBARCA Koncsik Alex a prezentáció előtt fotó: magánarchívum Nagybarcaiak az emlékműnél fotó: magánarchívum 2017. JÚNIUS 22., CSÜTÖRTÖK Piacjárat: akiknek kell, és akiknek nem kell Az alábbi problémával keresték meg olvasóink szerkesztőségünket. Felvetésüket az MVK válaszával közöljük. KÖZLEKEDÉS: „Mi mint közép­szeri lakosok egy része - va­lószínűsíthetően a többség - kétségbeesetten fordu­lunk a nyilvánosság felé. A problémánk az alábbi: a megkérdezésünk és hozzá­járulásunk nélkül elkezdték a tervek szerint szeptem­bertől az utcánkban átha­ladó „piacjárat” kialakítási munkálatait, nevezetesen a bokrokat kivágták, amely tevékenység ezúttal érde­kes módon nem zavarta a városvezetést. Felháborí­tónak tartjuk, hogy a busz közlekedésével tovább rom­lik az utca zaj- és porszen­­­nyezettsége, nem beszélve a balesetveszély fokozódá­sára. Eddig is sokszor előfor­dult, hogy meggondolat­lanul léptek ki a sövény mögül, több baleset történt már az utcában, az, hogy tragédia még nem történt, kizárólag az autósok éber­sége és helyismerete ered­ménye. Megjegyezni kívánjuk to­vábbá, hogy akik a piacra szeretnének kijutni, ott ala­posan szétnézni és nagyot sétálni közben, hogy min­dent a legjobb áron meg­vehessenek, valószínűsít­hetően rendelkeznek olyan fizikai kondícióval, hogy a tapolcai elágazás vagy a vasúti felüljáró megállóiban a piac érintésével közleke­dő buszokra felszálljanak, ezért teljesen felesleges egy utcával a buszhálózat felett buszt közlekedtetni. Kérjük, hogy az MVK Zrt. mutassa be a jóváhagyott terveket, hatástanulmányo­kat. Véleményünk szerint másra sokkal hasznosabban lehetett volna ezt a pénzt fordítani. Segítő közremű­ködésüket köszönjük. Aláírás: Középszeri lako­sok” Az MVK válasza „Több fórumon és ügyfélész­revételen keresztül érkezett társaságunkhoz megkere­sés arra vonatkozóan, hogy a 280-as számjelzésű vonal bevezetésére jelentős számú lakossági igény van. Az induló 280-as járat ki­fejezetten a Búza téri piacra való eljutás megkönnyítését szolgálja, ez a 28-as busz út­vonalán meghosszabbítva, a középszert érintve közle­kedik majd. Egy héten csak háromszor, szerdán, pénte­ken és szombaton a délelőt­ti órákban három fordulót fog megtenni. A járatok ki­használtságát a bevezetést követően folyamatosan fi­gyelemmel kísérjük, szük­ség esetén felülvizsgáljuk a járatok közlekedésének gyakoriságát, és az indulási időpontokat. A heti három napon közlekedő járat kör­nyezetre gyakorolt hatása, zajterhelése a Középsze­ren minimális lesz” - írja a tervek, hatástanulmányok kért bemutatása helyett szerkesztőségünknek meg­küldött közleményében az MVK. ÉM Miskolcra került a világbajnoki ezüstérem Varga Tamás elérte a kitűzött célját. A tavalyi siker után, a Miskolc Autó munka­társa az idén Budapesten megrendezett VII. Nemzetközi SKODA Challenge-en újra dobogóra állhatott. A márkakereskedések­ben dolgozó szakemberek számára meghir­detett verseny június eleji nemzetközi dön­tőjében a diagnosztikai technikus kategória második helyén zárta a megmérettetéseket. Az autóelektronikai javításokra specializálódott mis­kolci szakember a múlt évben kezdett versenyezni, és már elsőre sikerült a legjobbak közé bekerülni a SKODA Challenge világbajnokságon. 2016-ban bronzéremmel tért haza a csehországi döntőről. Ebben az évben még jobb helyezést szeretett volna elérni, és ennek érdekében kiemelt figyelmet fordí­tott a felkészülésre. „Abban a szerencsés helyzetben vagyok, hogy a munkám a hobbim is. Folyamatosan figyelem az autóipari híreket, nyomon követem a technológiai fejlesztéseket és a piaci újdonságokat. Ebből fakadó­an a tanulás egyáltalán nem esik a nehezemre. A SKODA Challenge esetében arra összpontosítot­tam, hogy a már megszerzett tudásomat rendsze­rezzem, ha kellett, akkor frissítsem, hogy a döntőben kapott feladatokra pontosan és gyorsan reagáljak.” - árult el részleteket a verseny előtti hetekről Varga Tamás, aki hozzátette, hogy az idei világbajnokság is legalább olyan kemény kihívásnak bizonyult, mint az egy évvel ezelőtti. Arra törekedett az elméleti és gyakorlati feladatok kidolgozásakor, hogy mindenre olyan hasznos, hatékony megoldásokat találjon, amelyeket a napi munkában is bátran ajánlana az ügyfeleknek. Ez a hozzáállás és a remek időkihasz­nálás végül meg is hozta az eredményét. A diagnosz­tikai technikus kategória ezüstérmeseként fejezte be a megmérettetéseket. „Teljesült a személyes célom. Ismét dobogóra áll­hattam, és még eggyel jobb teljesítményt sikerült nyújtanom, mint tavaly. A motivációm, lelkesedésem töretlen, és már most arra készülök fejben, hogy jö­vőre is ringbe szálljak ezen a versenyen. Nekem erre igazából már ma elkezdődik a felkészülés. A mindennapi munkában elém kerülő feladatok kivá­ló terepet jelentenek ahhoz, hogy a tudásomat, szak­mai jártasságomat még tovább csiszoljam, és majd a 2018-as világbajnokságon újra a legjobbak között képviselhessem hazánkat.” - mondta a Miskolc Autó szakembere. A VII. Nemzetközi SKODA Challenge-en 33 országból összese­reg­lett 184 résztvevő között induló hét fős magyar csapat a második legeredményesebb ország­ként zárta a versenyt. Aranyérmet szerzett Szerencsi László, az értékesítési tanácsadó, illetve Horváth Károly, az importőri munkatárs kategóriában. Továb­bá három ezüstérmet is nyertek a hazai válogatott tagjai. Varga Tamás mellett Bertók János (SKODA Schiller) az alkatrészellátási vezető, illetve Berta Balázs (Walter Autó) a szerviztanácsadó kategória versenyzőjeként lett világbajnoki második helyezett. HIRDETÉS 896970

Next