Észak Magyarország, 2018. augusztus (74. évfolyam, 177-202. szám)

2018-08-18 / 192. szám

2018. AUGUSZTUS 18., SZOMBAT ÉSZAK Ünnep 11 Talán megtaláltuk végre a turulunkat Előbb a szakállas kese­lyűt, majd a kerecsen­­sólymot, újabban az altaji kerecsent tartják a turulmadárnak. ÜNNEP: Nincs még egy ma­dár szerte a Kárpát-medence magyarlakta településein, melynek annyi emlékművet állítottak, mint a turulnak. Csak Magyarország csaknem kétszáz településén van tu­rulszobor. Ami érthető is, hi­szen a magyarok honfoglalás előtti időszakában kiemelt szerep jutott ennek a madár­nak. Gondoljunk csak Álmos édesanyjának, Emesének az álmára, amikor megjelent egy turul, és tudatta az as­­­szonnyal, hogy fiúgyermeket fog szülni. Vagy egy másik legenda szerint, a magyarok lege­lésző állatait ragadozó madarak támadták meg, s a rohamnak a turul megjelenése vetett véget azzal, hogy megölte az egyik sast, mire a tá­madók szétszéledtek. Érdekesség a honfogla­lásban, hogy a magya­rok csak addig terjeszkedtek a Kárpát-medencében, amed­dig a turulként ismert kere­csensólyom fészkel. Majdnem kipusztult nálunk Egészen a Hortobágyig mentünk, hogy a turulma­dár nyomára bukkanjunk, merthogy a Hortobágyi Ma­dárkórházban ápolnak egy kerecsensólymot. Ez az állat napjaink legelfogadottabb el­mélete szerint a turulmadár. - Egy tanyáról hozták be a legyengült kerecsent, és a vizsgálaton különösebb betegséget nem állapítot­tunk meg, minden bizon­­nyal áramütés érhette. Ennek megfelelő kezeléseket kapott, most már jó erőben van, és ha a röpdében bizonyítani tudja, hogy a táplálékát meg tudja szerezni, és azt meg is tudja­­, akkor szabadon ?djük - beszélt a crecsen történe­téről Déri János, a Hortobágyi Ma­dárkórház veze­­­tője-Tőle tudjuk azt is, hogy a kere­csen tyúk nagyságú, 70-120 centiméter szárnyfesztávolságú, 80-150 dekagramm súlyú ragado­zó madár, mely leginkább rágcsálókkal, galambokkal vagy énekesmadarakkal táp­lálkozik. Az 1970-es években majdnem eltűnt Magyaror­szágról, csupán néhány pár fészkelt már, majd a fokozott védelem hatására­­ az eszmei értéke egymillió forint - 2010- re mintegy 300 költőpárra emelkedett a számuk. Az utóbbi években azonban az állomány szinte összeom­lott, alig 50 pár van csak. Ennek oka az is lehet, hogy a vándorsólyom jószerivel elfoglalja a kerecsensólymok fészkét. Mindig nemesebb­ ­ A millenniumi készülődés­ben vetődött fel, hogy meg kellene találni a turulmada­rat, és erre a feladatra akkor a kor nagy természettudó­sát, Herman Ottót kérték fel - elevenítette fel a turulke­resés történetét Déri János.­­ Herman Ottó a korabeli áb­rázolások, valamint a madár nagysága alapján az akkor még Erdélyben fészkelő sza­kállas saskeselyűt mondta ki turulmadárnak. Tatabányán Európa leghatalmasabb madárszobra, a 14 méter szárnytávolságú turul­emlékmű is ez alapján készült. Tény, impo­záns madár a szakál­las saskeselyű, de mégiscsak dögevő, és mint ilyen, nem lehet a magyarok totemmadara - ér­veltek már akkor ellene. De nem­csak ez volt a prob­léma, hanem az is, hogy az Emese és Álmos korát több száz évvel megelőző szkíta sírokból előkerült turulábrázolások sem nagyon hasonlítottak a keselyűre. Legin­kább a szeme, a bóbitája és a fejállása nem. Ugyanakkor a nagyszentmiklósi kincsek között lévő turul csőre merő­ben eltér a Herman Ottó által megtalált turulétól. Egyér­telműen látszik, hogy az egy sólyomnak a csőre. Mégpedig a kerecsensólyomé! Lehetett volna akár vándorsólyom is, ám az sokkal nagyobb terüle­ten terjedt el.­­ A kerecsennel egyébként nagyon régóta vadásznak, és nemcsak Európában, hanem az arab világban is. A kere­csensólymot rá lehet venni olyan zsákmány elfogására, amit egyébként természetes körülményeket között nem akarna. Akár antilopot is­­ Az elmúlt években azon­ban megdőlni látszik a kere­csensólyom turulmadár volta - folytatja a Hortobágyi Ma­dárkórház igazgatója. - Ennek az az oka, hogy többek szerint egy fejedelmi madár mégsem lehet egy tömegmadár, még akkor sem, ha az elterjedési területének a határa éppen a Kisalföld nyugati része. Az érvek között szerepel, hogy lennie kell egy sólyomfajnak vagy -alfajnak, ami küllemé­ben hasonlít a kerecsenhez, ám annál ritkább, nemesebb. Így esett a választás az altaji kerecsenre, ami nálunk egy­általán nem található, hiszen tőlünk több ezer kilométerre, az Altaj- és a Szaján-hegység­­ben él. A mi kerecsenünknél körülbelül kétszer akkora madár annyira ritka, hogy eddig alig-alig került elő példánya, meg tud állítani azzal, hogy a karmaival belefog a fejébe. Fiókákat visznek ki az arab országokba, ám ott nem a ma­gyar kerecsensólymok a kere­settek, mert a nálunk élőknél máshol vannak nagyobbak is - tett egy kis kitérőt a turul le­gendájától Déri János. KOVÁCS ZSOLT zsolt.kovacs@naplo.hu Akár antilopot is megállít A Hortobágyi Madárkór­házban ápolt kere­csensólyom FOTÓ:KOVÁCS PÉTER A nép is úgy tartja szólásában: Míg Isten lesz, kenyér is lesz! Alapvető táplálékunk nemcsak az egyik leg­szebb szavunkat adja, de szakrális jelentőség­gel is bír. ÜNNEP: Jól mutatja Szőcs Ist­ván Móra Ferenc regényéből készült Ének a búzamezőkről című filmje, mit jelentett a magyar nép számára mindig is a kenyér, és persze a haza földje, amelyből a búza te­rem. Ebben a születést (a film hőse, Ferenc, a születő gyer­mekének, Péterkének egy ke­nyér formájú anyajegyet talál a testén) kapcsolja össze az elmúlással (a sorscsapásokat a főhős a saját bűnével hozza összefüggésbe, mivel az utol­só falat kenyeret megvonta katonatársa, Rókus szájától), a teljességet ábrázolva ily módon. Az ételek Miatyánkja A kenyér - amelyről Végh Antal úgy fogalmazott, hogy olyan ő az ételek között, mint a Miatyánk az imádságunk között - mindig a nemzet életerejének, a lét és élet ös­­­szességének a szimbóluma volt, és népünk legfőképpen az aratás végeztével, az ara­tóünnepeken tisztelgett előt­te.­­ Az új búzából készített első kenyér kultikus vonat­kozását jól mutatja, hogy az új kenyérből a koldusnak is juttattak. A koldusnak adott alamizsna pedig annyi, mint az elsőből adott áldozati ado­mány - hangsúlyozta dr. Bod­nár Zsuzsanna. A Sóstói Múzeumfalu nép­rajzkutatóját az egyik leg­szebb magyar szavunk vise­lőjéről, a hozzá kapcsolódó hagyományrendszerről kér­deztük. - A búza az életet, a kenyér Isten áldását jelenti, az utób­bi központi helyet foglalt el a falusi nép életében, de a hozzá kapcsolódó szokásai, hiedelmei olyan erőteljesen keresztény befolyás alá kerül­tek, hogy még ma is uralkodó sajátságként jelentkeznek a néphagyományban. A min­dennapi kenyeret már az „úri ima” emlegeti az Újtestamen­tumban. A nép úgy is tartja szólásában, hogy: „Míg Isten lesz, kenyér is lesz!” Mágikus eszköz­ ­ A kenyér mint alapvető táp­lálék a termékenység, a bőség szimbóluma, a termékeny­ségvarázslás eszköze lett. A család jólétét, bőségét, ter­mékenységét szimbolizáló, illetve biztosító élelemként elsősorban bizonyos kezdő alkalmakkor kapott szerepet, amikor egyébként is jellem­ző volt a célok mágikus biz­tosítása. Az új házba mindig vittek kenyeret és sót, amely a lakók jólétét kívánta biz­tosítani, azt szimbolizálta. Hasonló szerepe volt a ke­nyérnek lakodalomkor: az új asszonyt például kenyérrel fogadták, kenyér alatt vezet­ték be, „hogy az ifjú párnak soha ki ne fogyjon a kenye­re”. A tálaló legények a vőle­gény ölébe egy házi kenyeret adtak, és a következőt mond­ták: „Repedni fog a tenyered, hogy megkeresd a kenyeret.” Az angyalok eledele A karácsonyi vacsorán egész kenyeret tettek az asztalra, hogy a következő évben min­dig legyen belőle.­­ A kenyér az egyházi szim­bolikában is fontos szerepet kapott - tisztelete részint ezen alapszik, és mindig na­gyon megbecsülték, főkép­pen az időseknél. A kenyér maradékát nem volt szabad eldobni, ha a földre esett, le­hajoltak érte, fölvették, meg­tisztogatták és megették. El­égetni sem volt szabad, pláne nem a kenyérmorzsát. Ennek vallásos indoklása úgy szólt, hogy az emberek hite szerint a kenyérmorzsa az angyalok eledele, és ha elégetik, sírnak majd az an­gyalok, mert nincs nekik mit enniük. A meg nem becsült kenyér általában bosszút áll az em­beren, amit a vallásos hiedel­mük alapján istenverésének mondtak. ÉKN Jézus teste A kenyér minden vallás alap­eleme, akárcsak a tűz, víz, és az olaj is. A vallási szertartá­sokon a kovászolatlan kenyér­­ az ostya - Jézus testét szim­bolizálja. A kenyér szentelése rituálisan történik, jelentő­sége, hogy megtisztítsák és pozitív energiákkal töltsék fel a kenyeret, amely az életet, a megélhetést és az otthont jel­képezi. Ezért az augusztus 20-i, nemzeti színű szalaggal átkö­tött kenyér az élet és a haza összetartozását is sugallja. És az ünnepen azt a népi böl­csességet se feledjük, hogy minél többet eszünk az új kenyérből, annál szebb és bő­ségesebb lesz a következő évi búzatermés.

Next