Észak Magyarország, 2021. szeptember (77. évfolyam, 202-227. szám)

2021-09-16 / 215. szám

Interjú dr. Horváth Mária Sarolta nyugalmazott címzetes táblabíróval Elismert három évtizedes pályafutás Állami kitüntetést vehetett át a Miskolci Törvényszék nyugalma­zott bírája, MISKOLC. Dr. Varga Judit igaz­ságügyi miniszter Magyaror­szág köztársasági elnökének megbízásából állami kitünte­téseket adott át a közelmúlt­ban. A kitüntetettek között van a Miskolci Törvényszék nyugalmazott bírája, dr. Hor­váth Mária Sarolta címzetes táblabíró, akivel az esemény kapcsán beszélgettünk. Bírói munkájának elismeré­seként kapott állami kitünte­tést, pontosan milyen díjban részesült? A Magyar Érdemrend lo­­vagkeresztje kitüntetésben részesültem, ami számomra hatalmas megtiszteltetés, és ezúton is köszönöm. Hogyan indult az igazságügyi pályája? Az 1970-es években igaz­ságügyi alkalmazottként kezdtem dolgozni a Miskolci Törvényszéken, bíró mellé beosztott jegyző voltam, b­írói és egyéb adminisztratív feladatokat láttam el. Ezt azért tartom fontosnak, mert hatalmas tapasztalatra tet­tem szert már a jogi egyetem megkezdése előtt, sokat ta­nultam, megismertem szinte az egész bírósági rendszert, beleláttam az igazságszol­gáltatás világába. Az Eötvös Loránd Tudományegyetem jogi karán szereztem jogász­diplomát, ahol a legnagyobb jogtudósoktól, elismert szakemberektől tanulhat­tam, sok más miskolci jogász kollégámmal együtt. 1989. február 1. napján nyertem bírói kinevezést, a Miskolci Városi Bíróságon kezdtem meg ítélkezési tevékenysé­gemet büntető ügyszakban. Néhány évig a Sárvári Városi Bíróságon is ítélkeztem, illet­ve kirendelésben a Kúrián is, de a több mint 30 éves bírói pályafutásom döntő részét a Miskolci Törvényszék kötelékében töltöttem, 1997. október 1. napjától kezdődő­en a Miskolci Törvényszék büntető első fokán jártam el. Milyen ügyeket tárgyalt a Törvényszék első fokon javarészt bonyolult megíté­lésű, országos érdeklődésre is számot tartó élet elleni, illetve kiemelt vagyon elleni bűncselekményeket bíráltam el, valamint ítélkeztem bün­tetés-végrehajtási ügyszak­ban is 15 éven keresztül. Mi volt bírói munkájának az alapja? Először is lényegesnek tartom, hogy nincsenek kis ügyek. Az adott ügy a vád­lottnak és a sértettnek saját ügyeként a legfontosabb és a legjelentősebb. Valamennyi ügyet megtanultam kivétel nélkül rendkívül pontosan, legyen szó akár egy kisebb iratanyaggal rendelkező peres ügyről vagy akár egy több ezer oldalas periratról is. Annyira ismertem az ügy iratait, hogy a tárgyaláson a több ezer oldalas iratban oldalszámra pontosan meg tudtam mondani azonnal, hogy mit hol találhat meg az anyagban a védő vagy az ügyész. Ezt rendkívül fontos­nak tartottam mindig ahhoz, hogy a tárgyalások és a mun­ka gördülékenyen menjen. Tehát a legfontosabb, amit kiemelnék, a felkészültség. Hogyan lehet jól felkészülni egy tárgyalásra? Mindenképpen szeretném kihangsúlyozni, hogy egy büntető ügyszakos bírónak nem csak a büntetőjogot kell ismernie, nem csak a büntetőeljárás szigorú szabályait kell elsajátítania. Ahhoz, hogy az eljárás végén egy megalapozott, pontos és szakmailag kifogásolhatatlan ítélet szülessen, a bírónak egyéb, az eljárással érintett tudományokba is bele kell ásnia magát. Olyan szakkér­déseket kell tanulmányoznia, amik a büntetőjogtól nagyon távol állnak, viszont azok ismerete az eljárás lefoly­tatásához elengedhetetlen. Itt említeném meg például azt az ügyemet, amikor egy közbeszerzési eljárás során szennyvízcsatorna kiépítése kapcsán követte el a vádlott a csalás bűntettét. Ebben az ügyben a közbeszerzési jog részletszabályain túl a szennyvízcsatorna kiépítésé­nek rejtelmeibe is beletanul­tam, hiszen a perben kiren­delt igazságügyi szakértőket megfelelően meghallgatni, a helyes kérdést részükre feltenni, a nagy terjedelmű szakvéleményeket ütköztetni csak így lehetett. Meg kellett tanulnom a szakszavakat, a vezérszavakat, pontosan azt, hogy mi mit jelent, de ugyan­ez volt egy másik ügyemben például a sima és minősített hegesztés technikájával is. Ez gyakran nehéz volt, hiszen a műszaki tudományok nem mindig állnak közel egy jogászhoz, egy humán beállítottságú emberhez, de valahol mégis mindig érdekessé tette a munkámat. Az élet elleni bűncselekmé­nyek tárgyalása során pedig, természetesen szükséges volt az orvosi szakkifejezé­sek és az anatómia bizonyos ismerete. Mindezeket csak azért említem, azt szeretném hangsúlyozni, hogy egy bíró munkája, élete az állandó tanulás, és ez jelentette a 30 éves pályafutásom alatt a legnagyobb kihívást is, amikor egy új szakterületet ismerhettem­­ meg. Milyen esetek álltak legköze­lebb önhöz? Nehéz erre megadni a leg­megfelelőbb választ. Mindig az adott ügy döntötte ezt el. Viszont az előbb említettek miatt inkább a vagyon elleni bűncselekmények voltak azok, amelyek közelebb álltak hozzám. Az élet elleni bűncselekmények még három évtizedes tapasztalat után is megrendítik a büntetőbí­rót. Nehéz a lelke ilyenkor a bírónak is, hiszen ő maga is ember. Viszont itt emelem ki azt, hogy ennek ellenére a bí­rónak nem lehetnek érzelmei sem a vádlottakkal, sem a sér­tettekkel szemben. Mindig a tényeken és a jogszabályokon kell a munkájának nyugodnia, a tényekről nem lehet vélemé­nye, függetlennek kell lennie, a bírói objektivitás a tárgysze­rűséget jelenti. A tények felé megnyilvánuló objektivitás és az elkövetővel szembeni objektivitás mindig a legfon­tosabb. Ezt tanultam meg az ELTE jogi karán a legnagyobb professzoraimtól is, és az egyetem elvégzését követően a bíró kollégáktól is ezt láttam, így ezt vittem tovább a 30 év alatt, ennek megfelelő­en dolgoztam, és igyekeztem példát mutatni a jövő generá­ciójának is. Számomra viszont a legnagyobb öröm az volt, amikor egy alaposan lefolyta­tott büntetőeljárást követően bűncselekmény hiányában felmentő ítéletet hozhattam, és a döntésemet a rendelke­zésre álló bizonyítékok alá­támasztották. Ez számomra mindig jó érzés volt. Vannak olyan történetek, amelyekre kifejezetten szívesen gondol vissza? Inkább úgy fogalmaznék, hogy gyakran gondolok vis­­­sza rájuk, a bonyolultságuk, a szakmai kihívás vagy eset­legesen az országos érdeklő­dés miatt. Idetartozik több életellenes bűncselekmény, vagy akár egy 202 vád­­lottas vagyon elleni bűn­­cselekménnyel kapcsolatos ügy. A büntetés-végrehajtási bírói munkám során ves­­­szőparipám volt, hogy az, aki önhibájából nem kezdte meg a büntetése letöltését, azt a személyt ne lehessen felté­teles szabadságra bocsátani. Ezen következetes gyakor­latomból végül jogszabályt alkottak, amire a mai napig nagyon büszke vagyok. Mit tud tanácsolni, üzenni a jövő bírói generációjának? Talán azt, hogy kellő alázattal kell bíráskodni, mert nem vagyunk tévedhetetlenek, nincs nálunk a bölcsek köve. HORVÁTH IMRE Imre.horvath@eszak.hu Röviden Elhunyt Póka Egon, a P. Mobil zenésze Budapest. Meghalt Póka Egon. A magyar blues legen­dás alakja hatvankilenc éves volt - értesült a Magyar Zene. A Máté Péter-díjas basszus­­gitáros, zeneszerző 1953-ban született Budapesten, 1978- tól 1993-ig a Hobo Blues Band tagja volt, 1997-től 2009-ig a P. Mobilban játszott, legu­tolsó zenekara a Póka Egon Experience volt. A budapesti Kőbányai Zenei Stúdió művé­szeti szakképző iskola alapí­tója, igazgatója. mw Póka Egon fotó: mw i ÉSZAK 2021. SZEPTEMBER 16., CSÜTÖRTÖK Az otthon és a munka­hely közötti távolságra nem kell speciális öltö­zék, de eső ellen védő igen. BORSOD-ABAÚJ-ZEMPLÉN: Ren­getegen kerékpároznak az utakon nap mint nap, kö­zülük sokan a közlekedés ezen formáját választják akkor is, ha el kell jutniuk a munkahelyre. Kunhalmi Zol­tán, a Kerékpáros Miskolc Egyesület elnöke szerint egy gyors és olcsó, stresszmentes közlekedési módról van szó. Biztonságos közlekedés - A kényelmes munkába te­kerés is jelent bizonyos alap­mozgást, hozzájárul az egész­ség megőrzéséhez, erősíti az immunrendszert. Külön ki­emelném, hogy aki a koráb­ban autóval megtett útjai minél nagyobb részét kerék­párral teszi meg, az nemcsak önmagáért, hanem a többi városlakóért is tesz. Hiszen minden autóval megtett ki­lométer jelentős környezet­­szennyezéssel jár. Emellett rendkívül pazarló azzal, ami­ből városban a legkevesebb van­ a hellyel. Az egyéni au­tóhasználat nagyságrenddel nagyobb helyet igényel a ke­rékpározásnál és a közösségi közlekedésnél, és mivel a vá­ros beépítettsége miatt a hely korlátozott, minél többen kerékpároznak, annál kisebb dugókban araszolhat az, aki marad az autónál. A nemzet­közi tapasztalatok szerint ha egy városban nő a kerékpárral közlekedők részaránya, akkor biztonságosabbá válik a köz­lekedés - emelte ki az elnök. Hozzátette, hogy a mozgás során viselt öltözék függ attól, mennyire vagyunk elszántak. - Ha csak nyáron, napsütés­ben akarunk bringával menni a munkába, akkor igazából semmi extrára nincs szüksé­günk. Azért a szemüveg vise­lését ilyen esetekben is ajánl­juk, mert nagyon kellemetlen tud lenni, ha az ember szemé­be repül valamilyen rovar. Bár a munkahely és az otthon köz­ti általában nem nagy távolság legyőzéséhez nincs szükség speciális kerékpáros-ruházat­ra, de eső ellen védő öltözékre igen, és ha télen is bringázunk, akkor mindenképp ügyelni kell ízületeink megfelelő vé­delmére egy jó kesztyűvel és kamáslival - hangsúlyozta. Fontos a jól záródó lakat - Ami a bringa felszereltségét illeti, szükség van elsősorban egy lakatra. Alapelv, hogy a kerékpár árának 10 százalé­kát érdemes lopás elleni vé­delemre fordítani, de az alap sodronyzáraknál minden­képp érdemes komolyabbat választani. Még viszonylag ritkább használat mellett is jöhet hirtelen zápor, ilyenkor jó szolgálatot tesz a sárvédő. Hasonlóan fontosak a köte­lező felszerelések, kiemelten a világítás elöl és hátul is. A hölgyek szoknyája beakadhat a hátulsó keréknél és a lánc­nál, ez ellen láncvédővel vé­dekezhetünk.­­ Útközben a leggyakoribb probléma a defekt lehet. Ma már léteznek komoly de­­fektvédelemmel ellátott és valóban megbízható gumiab­roncsok (külsők), de ezek ára viszonylag borsos. Elfér a brin­gán és nem nehéz egy kön­­­nyű kézi pumpa, amit mindig érdemes magunkkal vinni. Hasznos, ha autószelepes bel­sőt használunk, ezt könnyen felpumpálhatjuk bármelyik útba eső benzinkúton - mond­ta Kunhalmi Zoltán. Esőben, hidegben, szélben is A Groupama Biztosító meg­bízásából készített felmérés szerint sokan a kedvezőtlen időjárási körülmények miatt sem mondanak le szenvedé­lyükről. 42 százalék esős idő­ben, 56 százalék hideg időben, 60 százalék erős szélben is útra kel. A megkérdezett brin­gások az utakon a legnagyobb problémának azt tartják, hogy autós társaik nem tartanak megfelelő oldaltávolságot, az autósok pedig a világítás nél­kül kerékpározóktól tartanak leginkább. ab Két keréken fotó: Kozma István JL A Mediaworks Hungary Zrt. közéleti napilapja • Felelős kiadó: DR. SZABÓ LÁSZLÓ elnök-vezérigazgató • Főszerkesztő: CSÁKÓ ATTILA • Szerkesztő: BUJDOS ATTILA, HAJDÚ MARIANN, HORVÁTH IMRE, SZANISZLÓ BÁLINT • Régiós értékesítési vezető: VARGA ZSOLT IB­MM Kiadja a Mediaworks Hungary Zrt. ■ Szerkesztőség és kiadó: 3526 Miskolc, Zsolcai kapu 3. • Telefon: 06 80 442 444 • Előfizetői, terjesztési ügyfélszolgálat: 06 80 442 444 ■ elofizetes@mediaworks.hu ■ Előfizetési díj egy hónapra: 3190 Ft, negyedévre 9290 Ft, fél évre 17 990 Ft ■ ■ m fl­liE egy évre 34 990 Ft • A hirdetésfelvétel telefonszáma: 06 46 99 88 99 • Nyomda: Mediaworks Hungary Zrt., Debrecen, Balmazújvárosi út 16/C • Felelős vezető: DUBÓCZKI TIBOR nyomdaigazgató ■ Az előfizetői példányok kézbesítését a Mediaworks Hungary Zrt. Borsod-Abaúj-Zemplén mtA ft megyei irodájának terjesztéshálózata végzi, az árusítást a LAPKER Zrt.-n és a kiadó árushelyein keresztül történik. Előfizethető minden naptári év végéig a kiadónál, valamint a területi ügynökségnél, és a kiadó kézbesítőinél közvetlenül, —^ o a érde­mmagyarsÄ postautalványon és átutalással az MKB Bank 10300002-20108698-49020047 pénzforgalmi jelzőszámra. * Adatvédelmi irányelveink a BOON.hu internetes oldalunkon olvashatók. ■ Az újság a MATESZ által auditált. • ISSN 0133-0357 ^ FTl0QldWOTKS

Next