Hídlap, 2004. október-december (2. évfolyam, 195-257. szám)

2004-11-27 / 235. szám

hídlapmagazin 2004. november 27., szombat • HIDLAP S­zálkán történt... Róka fogta csuka, avagy a 22-es csapdája Megint Szalka - mondhatná az olvasó, hiszen három héttel ezelőtt is e szlovákiai kis településről írtam. Akkor is megjegyeztem: ki hinné, hogy egy alig ezerszáz fős község ilyen sok érdekes ügyet rejt. Akkor az üresen álló patika keltette fel érdeklődésemet, most valami egészen más. A Letkés-Szalka között tíz éve átadott híd, vagyis annak 24 órás nyitva tartására irányuló kérdés régóta lóg a levegőben, ebbe még belekeveredik egy szlovákiai cég, a Kappa is. Hogy milyen módon van e kettő összefüggésben? Alább kiderül. Egy kis visszatekintő Az 1. világháború előtt Letkés és Szalka szomszédos települések vol­tak (jelenleg is azok). A háború után a trianoni egyezség után a két telepü­lés szétszakadt, és határfaluvá váltak. Helyzetükön tovább rontott az, hogy 1944. december 20-án a németek fel­robbantották a két községet összekö­tő hidat. Majd hosszú intermezzo után 1994-ben fontos eseményre ke­rült sor. Augusztus 27-én több ma­gyarországi és szlovákiai államférfi jelenlétében megnyitották a Letkés- Szalka közötti határátkelőhelyet. Je­lenleg reggel nyolc és este nyolc óra között tart nyitva az átkelő. Régóta próbálják eléri Szalka vezetői (bizo­nyára a letkésiek is), hogy 24 órán át üzemeljen a híd — eddig hiába. Ahol minden perc számít Tehát már tíz éve üzemel a határát­kelőhely télen-nyáron az említett időpontok között. A polgármester pa­pírok között kutatva mondja, hogy több szinten több intézményt szólí­tottak meg, írtak nekik levelet, kérték, hogy legyen 24 órás a nyitva tartás. Ám a válasz mindig ugyanaz: nem indokolja semmi, hogy a nyitva tar­tás kiszélesítését, mert az éjszaka fo­lyamán úgysincs forgalom. Felmerül a kérdés - legalábbis bennem - hogy ha még sohasem volt nyitva a híd egész nap, honnan tudják a hivatal­ban, vagy egyáltalán bárki, hogyan állíthat ilyet, úgy sincs rajta forga­lom. Véleményem egyezik a polgár­­mesterével, aki szerint először ki ké­ne nyitni 24 órára a hidat mondjuk egy hét erejéig, és akkor kiderülhet, hogy van-e igény rá. Hiszen ha az emberek úgy tudják, hogy csak nyol­cig van nyitva, akkor eleve nem pró­bálnak meg itt átkelni, hanem tesz­nek egy „kis” kerülőt Párkány, Ság, vagy esetleg Komárom felé. Bár a hi­vatal legutóbbi levele másfajta meg­oldást kínál. Azt írják, gondoltak ar­ra, hogy reggel hattól este tízig tart­son nyitva az átkelő. Bár nem lenne teljes siker, mégis elmozdulhatna po­zitív irányba az ügy az eddigi vesz­­tegléséből. A munkaerő szempontjá­ból kedvező az ajánlat, Szálkáról ugyanis rendszeresen járnak az em­berek Vámosmikolára dolgozni. Mi­vel a híd nyolckor nyit, elkésnek a munkahelyükről, a késést pedig dél­után kell ledolgozniuk azért, hogy meglegyen a törvényben előírt köte­lező óraszámuk. Az átmenő forga­lomból jelentős haszna van a telepü­lésnek. A boltokban, a szórakozóhe­lyeken sok pénzt hagynak az embe­rek, a benzinturizmusról nem is be­szélve. Igaz, az üzemanyagárak nagyjábóli kiegyenlítődése miatt nagy sorok nem alakulnak ki mosta­nában, de régebben előfordult, hogy szombat délelőtt a benzinkúttól szá­mítva a harmadik háznál állt a sor vé­ge. A munkába járás mellett a Szálkán és Letkésen tartott rendez­vények szempontjából is jó lenne ez a módosítás, persze a legjobb a 24 órás nyitva tartás lenne. Az Ipolypar­­ti-randevú, vagy a falunapok alkal­mából harminc nappal korábban le­vélben kell kérni az illetékes szervet, hogy legyen szíves biztosítani a 24 órás nyitva tartást. De hát - mivel emberek vagyunk - előfordulhat hogy megfeledkezünk a harminc napról. És ha megtörténhet, meg is történik, és akkor a szokásos idő­pontban lezárják a hidat, rendezvény ide vagy oda - mondja Valasek Ár­pád polgármester. Mikor eszébe ju­tott, hogy elfelejtett levelet írni, tele­fonon próbálta megkérni a bürokra­tákat, hogy szíveskedjenek kérésének eleget tenni. De hát kérem a harminc nap, az harminc nap­­ volt a válasz. Erre mondják, hogy Isten malmai lassan őrölnek. Mellesleg gondoljunk bele annak a falubelinek a helyzeté­be, aki éppen hazafelé tart. Letkésnél ránéz az órájára és látja, hogy még két perc van nyolcig, így hazafelé ve­szi az irányt, a lehető legrövidebb úton, ám a határátkelőnél már senki sem található. Csalódottan kiszáll gépjárművéből, átnéz a túlpartra és látja háza tetejét. Egy perc és otthon lehetne. Majd visszaül kocsijába és autózik egy fél órát körbe, Ság felé. Emlékeztetem Önöket, hogy csak gondolkodnak ezen az illetékesek. Va­lószínűleg 2007-ig fognak ezen gon­dolkodni, akkor ugyanis belépünk a schengeni rendszerbe, és megszűnik a határellenőrzés. Vagyis nem kell majd ember egyáltalán a határátkelő­kön. A háttérben valószínűleg pusz­tán anyagi okok állnak. Minek em­bert állítani ide, és fizetni a munkáját, ha három év múlva egyáltalán nem kell fizetni. Három év pedig hamar elröppen - szerintük legalábbis. Miért pont a Kappa? Májusban kormányközi megállapo­dás született arról, hogy a 3,5 tonnánál nagyobb teherautók nem járhatnak át az olyan kis hidakon, mint ami példá­ul Letkést Szálkával köti össze. Aki is­meri a két település szerkezetét az tud­ja, hogy elég szűk a hídról jövő út, mellesleg pár méterre tőle már áll az első lakóház. A teherautók nem csak a csendet zavarják meg, de komoly ká­rokat okoznak az út menti házak álla­gában, magyarul repedeznek a falak. Mikor megszületett ez a megállapodás mindenki fellélegzett, hogy nem kell többet tartani a kocsik által okozott ká­roktól. Aztán egyszer csak arra lettek figyelmesek a falubeli emberek, hogy nagy autók járnak ismét a község utcá­in. Pontosabban csak a Kappa autói járnak. Valahogy sikerült elérniük, hogy december 31-ig még átjárhatnak a határátkelőn a teherautóik. Miért pont ők, hogyan, mi módon sikerült ezt elérniük? - merül fel a kérdés. Va­jon miért fontos nekik ennyire az itte­ni átjárás, hogy ennek érdekében min­den követ megmozgatva a két állam közötti megállapodás dacára megtehe­tik? És ha most megtehetik, akkor jö­vőre mégis mi akadályozhatja ezt meg? Ha ezt „megneszeli” a többi cég, akik korábban erre jártak, teljesen jo­gosan fogják azt mondani: ha a Kappa átjárhat, akkor mi is. Akkor végleg ér­vényét veszti majd - már ha egyálta­lán még elmondható, hogy érvényben van­­ a kormányközi megállapodás. Burkolt fenyegetés Persze nem hagyta annyiban a dol­got Szalka polgármestere sem. Leve­lezésbe kezdett, tiltakozott a hivata­loknál, mire az a válasz jött: majd utána nézünk.­­ „Megkeresett engem a Kappa egyik részlegigazgatója. Beszélgeté­sünk végén ez a fiatalember megkér­dezte tőlem: tudom-e, hogy Kappában dolgoznak szalkaiak is. Azt a mondtam: persze, tudok róla. Mire a fi­atalember megjegyezte: nem biztos, hogy sokáig ott is maradnak.” - meséli a megdöbbentő esetet a polgármester. Újabb tömeg­levél után azt a vá­laszt kapta a szálkái hivatal, hogy a Kappának igenis engedélye van arra, hogy erre járjon. Nézzük a másik oldalt Mivel az újságírói etikett, és persze a kíváncsiság is úgy diktálja, megkér­dezem a másik oldalt is, vagyis a Kappát. A fogadtatás szívélyes. Há­rom úriember ül velem szemben a tárgyalóban. Válluk fölött a kukucs­káló-ablakon keresztül érdeklődve szemlélem, hogyan folyik a munka a csarnokban. A Pozsonyból miattam, vagyis az ügy miatt Párkányba érke­ző Pavol Kalivoda, a cég logisztikai igazgatója mindenekelőtt megköszö­ni, hogy ellátogattunk hozzájuk. Te­szi ezt egy tolmács, Oláh Norbert (Sales Manager for Hungary) segítsé­gével, hiszen ő csak szlovákul beszél. A harmadik úriember, Bácskai Nán­dor, szállítmányozási és raktározási vezető, maga is szálkái származású. Miután megismertetem őket jelenlé­tem apropójával, készségesen vála­szolnak. Elmondják, amit eddig is tudtam, mégpedig, hogy 2004. május 1-ig átjárhattak a hídon a 7,5 tonnás teherautók, majd életbe lépett az em­lített államközi egyezmény, így in­nentől kezdve - többek között­­ a Szalka-Letkés határon nem közleked­hetnek 3,5 tonnánál nehezebb gépjár­művek. A Kappa cégnek logisztikai­­lag nagyon fontos ez a híd, hiszen ter­melésük 30-35 százalékát ezen keresz­tül szállítják Magyarországra, olyan üzemeknek mint például a Szobi szörpgyár, vagy a General Electric Vácon. Ezekhez a cégekhez a legrövi­debb út a szálkái hídon át vezet, más útvonalon történő szállítás jelentős plusz költséget vonna maga után. Ezt elkerülendő a Kappa már május 4-én felkereste az illetékes szlovák ha­tóságokat az ügyben azzal a kéréssel, hogy engedélyezzék számukra a 7,5 tonna összsúlyt meg nem haladó te­herautók átkelését a szálkai hídon. Ezek a szervek - a magyarországi társ­szervekkel is konzultálva - deklarálták számukra azt, hogy a korábbiakhoz hasonlóan használhatják a hidat. Az engedély nem általános érvényű, csak és kizárólag a Kappa cég autóira érvé­nyes, ez év december 31-ig. Október 20-án azonban újabb kérelemmel for­dultak az illetékesek felé, hogy hos­­­szabbítsák meg ezt az engedélyt. Pavol Kalivoda elmondta, hogy szempontjukból rendkívül fontos, hogy használhassák a hidat. Az a cél­juk ugyanis, hogy a régióban minél több helyen legyenek jelen. Ennek érdekében Esztergomban már mű­ködik egy kihelyezett irodájuk is. - Amennyiben arra kényszerül­nénk, hogy kerülővel juttassuk el az árut a magyar partnerekhez, akkor az ezzel járó költségek miatt elveszíthet­nénk versenyképességünket a magyar piacon - mondja a logisztikai igazgató. Levegőt szállítanak A cég képviselői szerint a papírdobo­zokat szállító napi átlag húsz autó nem okozhat akkora károkat az útban és a házakban, mint amiről a szálkai polgár­­mester beszélt. Azt azért nem zárják ki, hogy a hídon átmenő forgalom miatt esetleg néhány régi, száz vagy több éves vályogház falai megrepedhetnek, de ez nem írható a Kappa rovására. Az igazgató elmondta: tárgyaltak az Ister-Granum Eurorégió közlekedési bizottságának illetékeseivel is. Mint mondja egyetértettek abban, hogy az Európai Unió nyitott szellemiségével ellentétes korlátozások bevezetésének nincs értelme. Ha a szálkái hídra ér­vényes korlátozás jövőre hatályba lép­ne, úgy csökkenne a Kappa magyar piaci érdekeltsége. Ennek pedig az lenne a folyománya, hogy a kevesebb megrendelés miatt kevesebb munka­erőre lenne szükségük. Burkolt fenyegetés­­ alaptalan van Természetesen rákérdezek a Valasek Árpád által említett „fenye­getésre” is. Sajnos a cég logisztikai igazgatója nem kíván erre a vádra re­agálni. Szerencsére Bácskai Nándor készségesebbnek mutatkozik. Mint mondja: szerinte egy félreértésről van szó, hiszen a szálkai polgármes­terrel folytatott megbeszéléseken ilyen fenyegetés nem hangzott el. Mindössze a magyar piacok említett - esetleges - elvesztése miatt előbb felvázolt helyzetet ismertette vele is. A munkaerő-csökkenés pedig nem­csak a szálkaiakat érinti, hanem bár­melyik náluk dolgozó alkalmazottat. Együttműködnének Szálkával Az igazgató tájékoztat arról, hogy még korábban együttműködést aján­lottak fel a szálkai polgármesternek, segítséget nyújtanának nekik a híd használatáért cserébe. Ezt továbbra is fenntartják, ha megkeresi őket a köz­ség vezetője. Kézenfekvő támogatás lenne, ha segítenék elérni, azt hogy 24 órás legyen a híd nyitva tartása, ám az igazgató szerint ez a Kappának nem létfontosságú. A belső határellenőrzé­sek megszűnéséig a szállítást meg tud­ják oldani a korlátozott nyitva tartással is. Az éjjeli szállítás amúgy megnövel­né a költségeiket, hiszen még egy mű­szakot kellene fenntartaniuk. Arra a kérdésemre, hogy vajon más cégek nem próbálták-e meg­győzni a hivatalokat arról, hogy en­gedélyezzék 7,5 tonnás autóiknak a híd használatot, azt a választ kapom, hogy hivatalosan nem tudnak ilyen próbálkozásokról. Nem „hivatalo­san” azonban más a helyzet. Állító­lag rengeteg „érdeklődő” akadt, aki tudni szerette volna a titok, ponto­sabban a híd nyitját, de számukra csak annyi segítséget tudtak adni, hogy forduljanak az illetékes hivata­lokhoz. Ennek ellenére valószínűleg nem kell félni attól, hogy más cégek tömegesen kapnak engedélyt a szál­kái híd használatára, hiszen Kappához hasonló méretű mamut­a cég a szlovák oldalon nincs a kör­nyéken, kisebb vállalatok „kedvéért” pedig nehezen elképzelhető, hogy ismét módosítanák az érvényben lé­vő államközi egyezményt. Ismerjük hát mindkét fél állás­pontját. Döntsön mindenki belátása szerint... • Szerző: Gyergyó Katalin Fotók: Szálkai Nándor Valasek Árpád, Szalka polgármestere /

Next