Esztergom és Vidéke, 1882 (4. évfolyam, 1-104. szám)

1882-04-20 / 32. szám

Esztergom, IV. évfolyam. Csütörtök, 1882. április 20-án. 32. szám. Megjelenik hetenkint kétszer: VASÁRNAP ÉS CSÜTÖRTÖKÖN. ELŐFIZETÉSI ÁR: egész évre....................................................6 frfc — fél évre.........................................................3 „ — negyedévre...................................................1 „ 50 Egyes szám­ára 7 kr. Városi s megyei érdekeink közlönye. SZERKESZTŐSÉG: 1­.ŐRINCZ-UTCZA ^0, hová a lap szellemi részét illető közlemények küldendők. KIADÓHIVATAL: j SZÉCHEN­YI­ TÉR 35., hová a hivatalos s a magán hirdetések a nyíltferbe szánt köz­lemények, előfizetési pénzek és reklamáhísok intézendők. HIRDETÉSEK. HIVATALOS HIRDETÉSEK: 1 szótól 100 szóig — írt 75 kr. 100-tól 200-ig 200-tól 300-ig . I 1 „ 50 „ 2 „ 25 „ Bélyegdíj 30 kr. MAGÁ­N HIRDETÉSE­K megállapodás szerint lehető leg­­jutányosabban közöltétnek. NYILTTÉR sora 20 kr. Propyleumok (a borászat terén.) IX. Bűvöl­őbb lát kor nem egy­könnyen varázsolja magához tekintetünket annál, mely a váczi épített rakpartról sze­münk elé tárul. Éjszak-nyugoti irányba tekintve a természetnek egy, minden művészi íz­léssel berendezett, nagyszerű amphi­­theatruma emelkedik, első benyomá­sokra mindenben hasonló ahhoz, mely a Como partjaira a két világrész leg­gazdagabb touristáinak ezreit csábítja, csakhogy arányaiban és méreteiben százszorta m­­­a­gasz­to­sab­b. Délnek azon televénygazdag, víz­­képletű síkmezők terülnek, melyek egy számí­tó, az anyagi helyzeteket gyorsan kizsákmányolni tudó nép kezében, tel­­jesen arra látszik rendeltetettnek, hogy egy világvárosnak gazdag jövedelmeket nyújtó veteményes zöldség­ kertjéül szol­gáljon, míg nálunk csupán csak azon nagy történelmi emlékek miatt szent és nevezetes, hogy Magyarország bir­tokaiért és e nemzet szabadságáért száz­ezeren vérzettek el rajta a legdicsőbb hősök közöl. A keletnek húzódó lanká­kon, hol a legnemesebb gyümölcsök ér­hetnének, jóhírű szőlők terűinek , m­ig az azok bábjában emelkedő csókéi orom­zatain a Kárpátok délkeleti nyúlvá­nyainak, ezer-ezer ötszáz lábnyi ma­gasban a tengerszine fölött, tengeri kagylók és vízi csigák keltenek ben­nünk ámulatot, mintegy nyílt kérdést ébresztve, hogyan kerültek ezek ide? Váljon ama nagy küzdések emlékei-e, midőn a vulkanikus erők az egykori tenger fenekeket bérczekké tolták fel, vagy csak egyszerű maradványok amaz időkből, midőn még édes hazánk egy nagy sík tenger keble volt és e ki­magasló oromzatok csak tengerpartok voltak, hová a hullámok örök tör­vényeknek hódoló csapásai rétegenként rakták le gazdag termő iszapba a kagy­lókat és csigákat, hogy évezredeken keresztül kimerithetetlen talajául szol­gáljanak a sárfehérnek és a musko­tálynak. Míg egészen éjszaknak, lábas erdei­vel és zavaros legelőivel a Kaszál, a Kárpátok eme legdélibb határőre zárja el a látkört, egy borzas főként emel­kedve, mely vizépitészeti szempontok­ból nagy szerepre hivatott bányáinak két rideg szemével e nemzet ezredéves történelmébe bámul, mintegy figyelni készen, váljon mily szerencsés ered­ményekkel fog e sokat hányatott nem­zet azon csatákból kivergődni, melye­ket nyugat és észak polgárosodása a legközelebbi jövőben a lábainál elte­rülő sík mezőkön vívni fog. Vedd hozzá, hogy eme a természet ezerféle javaival dúsan megrakott és a történelemnek százféle tradikiói által megszentelt vidéket. Európa legna­gyobb kereskedelmi vonala, a Dunának terjedelmes és gazdag szigeteket képző ezüst szalagja metszi tengelyben ketté, hogy sebesen alá hömpölygő hullámai­val figyelmezet az ország fővárosa felé, —­emez egyedüli pont felé, a­mely még virul e hazában — ragadja, mely­nek emelkedő gyárkéményei, és kényes kérdéseket bolygató citadellája a rak­­i partokról szabadon kivehetők. A mély magasztos azonban a távoli latkor panorámája, annyira lehangoló a­mi közvetlen közelben látható. Az elhagyott, a különben is alig pár száz méternyi hosszú rakpartot sivár szemét­­kupaczok takarják , a martok mentiben pedig az ernyedni kezdő szerves tes­tekből fel­hatoló ház és szállongó ba­­cteriák űzik el a kilátásokban gyönyör­ködni akaró szemlélőt. Azon pontokon pedig, hol még alig pár évvel ezelőtt nagy forgalmú boremporium nyüzsgött, most az egész életet három vagy négy noachida kép­viseli, kik kétségbeesett bárdcsapások­­kal sietnek egy szerepevesztett, meg­­rongyollott káposztás dereglyét födél­es hajóvá kényszeríteni, hogy már a jövő hetekben Vácz és Esztergom seprű készletét a promontorium­i pinczékbe szállítsák, hol az áldott szabad ipar mentelme alatt borokat gyártanak be­lőlök. Furcsa megvilágositása a helyzet­nek, hogy épen azon városok polgárai, melyek első vonalban hivatottak Ma­gyarország borászatának megteremtésére béreltetnek fel a szédelgő borgyártók által, hogy az anyagot saját vesztékre, maguk szállítsák a bőrgyártás szín­helyére; lealázóbb és élhetetlenségének szégyenében égetőbb annál is, midőn római hódítók szekereit a legyőzött fejedelmek vonszolták diadalmi bevo­nulásaikban. Megelőző fejezetünkben azon állítást ipa­rkod­t­u­n­k l­e­világí­tani, hogy a tudo­m­­ány elvei és tételei valóságos abszurdum­nak állítják a bőrgyártás lehetőségét és az egész­­ szelmet szemtelen csalás­nak tüntetik fel. Most egy lépéssel tovább kénytel­e­nithetünk haladni, kötelességünk ki­mutatni azt, mit szól az emberiség, a társadalom egyátalán a szabad ipar ta­nához, de mit különösen a bőrgyártás szabadságához ? Hogy a szabadság nem abszolút, nem föltétlen fogalom, azt minden em­­­ber tudja, ki a jogok természetéről és fogalmáról gondolkozott. Fél­e­jén, határok nélküli és korlátlan szabadság állapotában az emberi társadalom, a társadalmi együttlét egy perczig, egy árva pillanatig sem képzelhető. Magá­nak a jognak a törvénynek minden emberben létező ösztönszerű eszméje és érzése a legflagránsabb tiltakozás a korlátlan szabadságnak még gondolata ellen is. A szabadság tehát csakis mint vi­szonyos, correlatív fogalom képzelhető és engedhető meg. Az által és abból, hogy az emberiség, illetőleg az emberi társadalom csak bizonyos jogok és tör­vények alapján létezhetik, elutasíthat­­lan szükségességgel következik, hogy az egyénnek bármi néven nevezhető szabadsága semmi egyéb nem lehet a társadalomban, mint bizonyos jog vagy jogkör élvezhetésének szabadsága, jog és a jogkör pedig egyátalán nem a képzelhető a kötelezettség és a köte­lezettségi kör correlatív fogalma nél­kül, tehát minden szabadság, mely a társadalomban létezik, csak a viszonos kötelezettségek feltétele mellett áll­hat fenn. A társadalomnak, illetőleg a tár­sas létben élő embernek szüksége van csizmára, nadrágra, kalapra s­ll. ezer­féle élelmi, ruházati, kényelmi czikkre, ebből az egyéni szabadság postulátu­­makép ok­vetetlenül következik az, hogy Ál „Esztergom és Vidéke*1 tárczija Hull-e ... Hull-e egy nyári alkonyon Annyi harmatcsepp az égből : A­hány könnyűt te csalfa lány Már kicsaltál szemeimből ? Van-e a szép kikeletnek Annyi illatos virága : A hány sóhaj már keblemből — Elszállt utánnad hiába ? Van-e annyi zöld levele Annak a kerek erdőnek : A­hányszor te már szerelmet Hazudtál ez égő szivnek ? Ő van-e fent a sötét égnek Annyi ragyogó csillaga: A­hányszor már hitegettél, Csalogattál csalogatva? Záray Mór. Elkésett a lap! — Szánrajz. — Alig hogy még jóformán pitymallik, Rajongó úr máris talpon van. Lázas siet­séggel igyekezik mentül hamarább benn lenni a nyomdában, mivel nagy a baj, iszony­tató nagy a baj. Úszik a lap! Csak a­ki érti a nyomdai műszavakat, képes fölfogni e szó borzasztó horderejét. E szó, hogy: „úszni“, a szedők emez egyik legkétségbeejtőbb szava, érthetőbben, világosabban szólva annyit teszem hogy ha nem feszíti meg minden csepp erejét, nem lát derekasan hozzá — úgy menthetetlenül elkésik a lap. Kisvárosban pedig ez csak annyit jelent, hogy : no itt a végítélet! Hát még olyankor, amikor még a báli referádó is nagyot késik. No szent isten ! jaj akkor a szedő sze­gény fejének, ha ilyenkor a lap csak egy fél pillanattal is később pillantja meg a szo­morú napvilágot. Kihallgatatlanul ráoRassák az árva fe­jére a szép ajkak a sentenciát. És ha azok a szép ajkak elítélik, nincs a föld színén az a törvényes fórum, a mely őt fölment­hetné. Menthetetlenül el van ítélve ! Végkép „isten hozzád“-ot mondhat a kerek világ­nak. Ezt pedig el kell kerülni minden áron. A mint a dicső Grutzenbung ősapánk fölkent apostola nagy sietve beállít a nyom­dába, kíváncsian, kémlelően tekintget szét köve­t­ei­n­ek apraj­a -n­a­gyj­ám Mind egy szálig együtt vannak már. A gyorsan (ma kiváltképp!? mindennek gyorsan kell menni !) végzett hajnali szemle után az apostolnál minden hajszála az ég felé mered. Elborzadva gondol a közelgő reggelre, mikor már készen kell lennie a lapnak. Akárhogyan, de készen kell lennie. Követőinek nem fogja ma sok hasznát vehetni. Az egyiknek minden újjá gyűlik, a má­sik még most is az ágyban képzeli magát, és lankadt szempillái minduntalan lecsukód­nak, sőt koronként el is szundikál szépen.­­ A Móni gyerek pedig csak annyit tud, hogy az apró ólom nem esik golyónak, de betűnek való is. — Biztos elkésés, — mormogja fo­gai közt Rajongó úr. Ámde azért nem csügged el, de hogy is csüggedne el csak egy cseppet is. Szív­­szorító aggodalmak fogják el, de ő nem hallgat rájuk. Nem gondol semmire. És ez a legjobb reá nézve. Oda áll a szekrényhez és derekasan hozzálát a szedéshez. Nem lát, nem hall, nem gondol semmit sem, csak megfeszített erővel szedeget. Fölizgult lelkén rémképek vonulnak át. Yalm­ai benső hang mindegyre azt susogja a fülébe, hogy : — Úszol ! Elkésel ! E kétségbeejtő szavak nemhogy elcsüg­gesztenék őt, sőt még jobban nógatják, űzik, hajszolják a gyors szedésre, a derekas ráhúzásra. A kopott, összenyomott betűk csak úgy röpülnek a rozsda-ette sorzóba, a keskeny sorok gyorsan szaporodnak, nőttön-nőnek, a sorzó örvendetes sebességgel telik meg a legtarkább nevek egész halmazával és rozzant hasábhajót a sorok sokasága, a be­a­tűk végtelenje lepi el. Egyik falatka kéz­irat a másik után szedetik ki, és még min­dig marad belőle egy rémítő csomó. Hiába­ csak nem akar ez a halom kézirat seh­ogy­­sem keresbedni. Mindegyre csak egyforma. Meg egy rövidke fé óra és aztán min­dennek kész kell lennie. Csak még egy félórányi határidő és ez a tengernyi munka ! Hérosznak, eget ostromló titánnak, is­tenne­k kellene immár lennie, ha ezt a ret­tentő sok munkát egy félóra alatt el akarja végezni. Nincs rá eset . . . Meg egy gyorsan illanó negyedóra. Az utolsó negyedóra fölér tíz más negyedórá­val.— Rajongó úr sieti is értékesíteni. Kezdődik a titánok, a félistenek harcza. Csak előre, csak rajta ! Folyik a fiú bajsza. — Húzd rá Laczi fiam ! Itt van még egy darabka! — kiáltja össze-vissza Ra­jongó úr buzdító hangon. — Minél elébb kiszeded, annál több lesz szombat estére a borravaló. Azzal hirtelen oda fordul a kisebb fiúkhoz. — Neked is szól ez csöppeni, Bélára ! Csak rajta! Te meg Móni lelkem, keríts papirost és add ide a hengert! Hadd legyen valami látatja a dolgunknak ! . . . És így, s hasonló szellemben folyik to­vább az ösztökélés, ámde csak egy tüné­keny negyedóráig. Rajongó úr még egy kísérletet kocz­­káztat. Minden erejét összeszedi. Emberfö­lötti módon igyekezik , de mind hasztalan, mind hiába­való. Az annyira féltett lap a rideg lehetet­lenség színtjén hajótörést szenved. Már most igazán mindennek vége. A lap elkésett menthetetlenül! Rajongó úr kétségbeesik. Elérkezett a végítélet!

Next