Esztergom és Vidéke, 1883 (5. évfolyam, 1-104. szám)

1883-11-22 / 94. szám

Esztergom, V. évfolyam. ÉviEG­JEL­ENIK HETENKINT KÉTSZERI VASÁRNAP ÉS CSÜTÖRTÖKÖN. ELŐFIZETÉSI ÁR: egész évre..........................................0 Hl — fél évre...............................................„ — negyedévre..................................................1 „ 60 Egyes szám­ára 7 kr. Városi s megyei érdekeink közlönye. SZERKESZTŐSÉG:P­falz-ház első emelet 11 o­v :"i­a •••> ezol­lom­i részét illető k­özh­írne­vek I­ iilil<'i­d3k­. KIADÓHIVATAL: |S­Z­É­CH­­­E­N­I - T­É­R <•­ ^ ., 1 iov:í a liivnfii.Ios s a magánt liinluli­ isek­, a nyiltlérb­e szánt köz­leményük, elöli/,es­ési pénzek­ i­s reclamillásak­ iulé/.emlnk. Ur-94. szám. Csütörtök, 1883. november 22-én. HIVATALOS IN­RDETISSKIC : 1 szótól 100 szóig — fi t. 75 kr 100—200-ig . 1 „ 50 „ 200—300-ig . 2 „ 25 „ b­élyegdíj 00 kr. M­A­G­Á­N­FI í RI­ 1ÍT ESI? K megálla podás szerint lehető legjutányosab­ban közöltetnek. NYILTTER sora 20 m­. HIRDETÉSEK. Olvasmányt a népnek. (H.) A ponyvairodalom elírni régóta nagy a panasz. Legderekabb embereink már elmélkedésük tárgyává tették író­asztaluk mellett azt, hogy miképen le­h­etne azokat az erkölcsmételyező pony­vairodalmi tem­ékeket kiszorítani és köznépünk kezébe a télre, mikor a mezei munka szünetel s a házak körüli dolgok is be vannak fejezve, erkölcs­­nemesítő, jobb és magvasabb terméke­ket adni, melyek teljesen megfelelnének a nép ér tollai fokának. Erre nézve történt már nem egy ki­ló idlét is. Ilyen volt az úgy nevezett „ Corvina „ ilyenek most a „Jókönyvek“, melyek a ponyvairodalmi termékek módjára ki­állítva, jobb tartalommal s olcsóbban jelennek meg. Arra nézve, hogy mennyiben terjed­tek ezek az olcsó könyvek eddig is a köznép között, nincsen tudomásunk, de valami nagy és kézzelfogható eredmény­t nem igen remélünk addig, m­íg az ezen iratok terjesztésére hivatott minden tényező tevékeny részt nem vesz és a nép iránt való szeretetből személyes áldozatra nem hajlandó. A rablókat dicsőítő históriák kedve­lése a nép százados hagyományos hat­almaiban gyökerezik, ezt a hajlamot helyesebb ösvényre kell téríteni, az pedig csak úgy sikerülhet biztosan, hogy ha a néppel érintkezők követnek el mindent, a­mi tehetségükben áll. Népünk hátramarado­ttsága határo­zottan csak annak róható fel, hogy épen senki sem törődik vele, kivéve mikor a választások czéljaira­ használják föl. Erre a rövid időre azután demo­kraták vagyunk s mikor aztán valóban demokratáknak kellene lennünk, vissza­húzódunk és a nép nélkül, nem a né­pért szeretünk cselekedni. El akarunk tekinteni attól, hogy népünknek alkotmányos jogai vannak, a­­melyekkel él is, de alig ismeri jo­gait s alig ismeri kötelességeit. Pedig ha már megelőzte őt műveltsége foká­ban a politikai szabadság oly mértéke, mely a legtöbb más népnél ismeretlen, első­sorban az vált az erre hivatott tényezőknek kötelességévé, hogy azt a népet, mely a legszélesebb autonómiai jogokkal felruházott alkotmánnyal bír, legalább ismertessék meg az ő jogaival és kötelességeivel, hogy ezekkel élni tudjon s ne használtathassák fel holmi személyes érdekekre és czélokra, — a­ közérdek s közügy rovására, hogy is­merve jogait és kötelességeit, ne legyen hajlandó akármilyen jött-im­ád kortes­nek egy üveg pálinkáért meggyőződést, becsü­letet, józan észt áruba bocsátani. A parliament a nép akaratának le­gyen kifejezője, de itt a nép akarata nem igen juthat kifejezésre, hogy ha demagóg törekvések megmételyezik tiszta erkölcsét, megmételyezik azért, mert alkotmányos jogait nem ismeri, szabad­ságát félre­magyarázza s egyáltalában nem bír tudomásával annak, hogy mi­­képen élhet jogaival, teljesítheti köte­lességeit legjobban. Újabb alkotmányos neránk lefolyása alatt lett volna erre elegendő alkal­munk, de persze ez oly csekély dolog­nak tartatott mindenütt, hogy nem volt érdemes vele bajlódni. A szabadságra is oskoláztatni kell a népet. A szabadság magában véve szép do­log, de tudnak csak akkor, mikor azzal élni s a vele való visszaélésnek elejét veszik. Ezzel azonban együtt jár az értelmi képzés. Az értelem kellő képzettsége nélkül, bármennyire is sze­ressük a szabadságot, keveset érünk vele. Ezt belátják ugyan azok, kik a közmű­veltség vívmányainak­­ megszerzésén tö­rekednek népünk számára, de ki­knek­ törekvése részint a nép ellenszegülő hajlamán, mely nem­ képes fogni saját javát, részint az arra hivatott tényezők buzgóságának hiányában — hajótörést szenved. A kezdem­ényezés minden téren meg­történt már, de azt is tapasztaltuk, hogy a kezdésen túl lankadt el a buz­galom. így voltunk a népkönyvtárak ügyével is Tagadhatatlanul szép és üdvös dolog, de hát abba maradt, mint sok más. Pedig a hosszú téli estéken, a téli va­sárnapokon sok szépet és hasznosat művel­h­etne a pihenő föld­míves s ha egyéb nem, alkotmányos szabadságának az ő fontos jogainak tudatára ébreszt­hetnék. Sokan azt a nézetet hangoztatták, hogy az iskola által lehetne hatni a népre is, ha a tanító egy egy könyvet adna a tanítvány kezébe, hogy azt haza­vigye, otthon évei előtt elolvassa, sok jó dolog szivároghatna az iskola nyo­mán az egyszerű falusi lakba. Hiszen jó volna igy is és megen­gedjük, hogy egyes kivételes esetek vannak, melyekben igy is történik. De b­ányán tanulnak meg az iskolában úgy olvasni, hogy az olvasásból hasznot is meritenének, hogy az olvasásban élve­zetet is találnának. Pedig eddig a határig az olvasás nem­ egyéb mechanikai ügyességnél,­ gépies képességnél, mely a művelődés eszkö­zévé csak akkor lesz, mikor az­ olvasó kedvvel, örömmel fog hozzá, mik­or benne élvezetet talál s az olvasottat annyira felfogja, hogy a lelki gyönyörűség mel­lett tanul is általa. Ezért olyan meddő a jó törekvés. Mert az a szükséges dolog, hogy a népnek szánt olvasmányt előbb meg kell kedveltetni vele. Meg kell ismernie, hogy a jobb tar­talmú és mégis olcsó olvasmány lelké­nek, eszének hasznosabb foglalkozást nyújt, mint azok a selejtes termékek, melyek a mellett hogy lelkét nem gyö­nyörködtetik, a durvaságot és ízetlen­séget növelik benne. Péntek és Nr. 13. (Humor­eszknek való anyag.) A plébánia templom előtt valóságos néptenger hullámzott. Nagyon látványos és nagyon izgató jelenetre várakozott mindenki. Tudákos mesteremberek s fontoskodó polgárok kritizál­gattá­k a szédületes magasságban dolgozó ácslegények mun­kájá­t. — Biz az egy kicsit veszedelmes ! — mondta az egyik pipás hazafi, a mint a­ felkiáltó jeles dorongon a ke­­reszt fölemelkedőit s egy­ ácslegény az ingó fenyő legvégire kúszott, — No most már jó helyen dolgozik! — mondta a másik pipás hazafi nagy j lelki megnyugvással. A gyerekek a­ sovány ákáczokra mász­­tak, az asszonyok kiváncsi borzalom Ai „Esztergom és Vidfike“ tárcája. ESZTERGOM, (1856.) J IV. Ezen érsek, vagyisV­ óvárosnak feltűnő ne­vezetességei közé tartoznak e jelesb b­érv­iz­­források : a) az, mely a Víziváros északi szegletén tör ki, s azonnal egy malmot hajt s egy fü­rdőmedenczével lévén ellátva, egye­sek által látogat­tatik ; b) a Grämling-féle ácstéren eredő, (melynek erei a város falán kívül annak délnyugati oldalán is bugyog­­nak fel) ennek közelében hajdan nagyszerű fürdőhely létezett s még ma is török fürdő­nek hivatik sokaktól, ott most a fönemlitett váracsalaku Prybi­a-nyaraló emelkedik ; c) a gr. Sándor-féle hévviz, utósó előtti tulajdo­nosa Malya ur a források fölötti vizm­eden­­czében a vizet emelvén, az egy malomkerék hajtására használtatig s a malom előtti csa­torna vize nagymennyiségű ruhamosásokra szolgál, mind a négy városrésznek hasznára ; egyik fovás fölött azonban nagy itt is tisztességes, s legújabban négy tágas négyszögzettel ellátott csinos fürdő­­lakocska áll, s tömeges látogatásunk örvend. Nem messze e forrásoktól délre a Szent Tamáshegy tövében d) szinte hatalmas hév­­vizforrások léteznek, melyek fölé a főkáp­­talan nagyszerű fürdőintézetet állita fel, az erősb forrásokat a fürdőházra, a többieket pedig egy jeles mfímalom *) hajtására szár­*) Leégett IRC. jul. 2-án, utaztatván, ugyanitt emelkedik a hévíz tava fölé valóban ritka építészeti művészettel, ugyan a főkáptalan által újabb korban épí­tett, s gránit járdával körül vett pompás „Fürdővendéglő“ is. Noha Esztergom egyéb helyein, jelesen szőlőhegyi pinczákben is, mutatkoznak ke­­serflviz-források, legjelesbek még­is azok, mik Sz. Tamás hegyéből szivárognak ; jelenleg a Sik­ulszky-féle legkeresettebb Az érseki város területe 96 hold ; lélek­­­száma körülbelül 1000-re rúg. Szen­t T­a­m­­á­s (Thomasberg) Bél Má­tyás szerint Ráczváros (Reizenstadt *“) csakugyan lakosai a törökök alatt törökök és s ráczok valának s még idei te­ráez kereskedők­kel teljes ***), utóbb a keresztény harczo­­sok által annyira megfogyasztattak, hogy a város a vár viszavételével laktalan vala. Rá­kóczi mozgalmainak legyőzése után kezdő népes­ lenni. Különben is Sz. Tamás a kü­lönféle harczok korszakaiban, különösen az ősvár ostromlásaikor mindig kitűnő szerepet játszott *(**). Ek­kori lakosait az úgyneve­zett udvarnokok ‘nevek, mint Imre királynak Jób Esztergomi érsek idejében kelt adomány levélből tanuljuk. Szent Tamáshegy tetején hajdan hasonnevű prépostság létezett nyolcz kanonok társulatával ; ez épület utóbb a tö­rökök által várkastéllyá alakitatott át, a prépostság pedig s a kanonoktársulat ké­sőbb a főkáptalanba kebelezhetett. Van itt egy Sz. István tiszteletére emelt kápolna, melyhez 12 szegény eltartására alapított **) Comp. Hung. ***) U. o. ****) Istvánffi Regn. Hung. Hist. pag. 116­ b. és a07. a. b. kórház csatlakozik. A hegyen épült kápol­nába vezető szentkeresztut regényesen szép, s a buzgó, hívektől különös tömegekben l­áto­­gattatik. — Lakosai a városnak, kivé­vén né­hány izraelita kereskedőt (kik itt sinagógá­­val is bírnak), többnyire napszámból élnek. Területe Sz. Tamásnak 199 hold, lélekszá­­m­a körülbelül 1600. Szent G­y­ö­r­g­y­m­e­z­ő (Georgenfeld) nevét Sz. György vértanú zöld mezejéről czimzett prépostságtól nyerte. Keletkeztét Sz. Istvánnak köszöni ; p­répostsága s négy lelkésze volt, mig a tatár s Trenchini Máté elenyészteték, de Telegdy Csanád esztergomi érsek bőkezűsége által 1337-ben nemcsak korábbi fényét nyeri vissza, de a prépost mellé nyolcz kanonok is alapitványoztatott. A török uralom pusztításai után a prépost­­ság s kanonokai a főkáptalanba olvadtak be. A Dunára néző lejtjei jó bort teremnek; legjobb a zamárhegyi. Lakosainak száma kö­rülbelül 1600 —1700-ra rúg. Kies fekvésű s fákkal ellátott sirkertje kiváló figyelmet ér­demel. De szóljunk már Esztergomnak főneveze­tességéről, mely nemcsak a drága honnak, hanem a minden nagyszerűt méltányolni tu­dó külföldnek is figyelmét méltán magára vonta s folytonos feszült várakozásban tartja. A város mély büszke komolysággal nézi talán ezer évek óta az alatta méltóságos csendben folydogáló szőke Dunának babjait, s századok zivatarainak dúló viszontagságaitól megviselt romjai közül látjuk emelkedni a nagyszerű szentegyházat, mintegy az ormon és körülötte vérengzők bűneiére bemutatan­­­­dó engesztelő áldozatok jeles óltárát, mely az alatta elrohanó gőzösnek s az alig egy óranegyedre a folyam túlpartján elrobogó gőzvonatok utasainak tájszemlélve legelő szemeit mintegy levarázsolva vonja magára. Eme fenségében nagyszerűségével megható főegyházát a magyar egyháznak akarjuk még röviden leírni. Hogy az ősvár már Sz. István korában birt főegyházzal, Bonfin­i), Oláh ff), s m­ás történetírók bizonyítják, s azt Sz. Adalbert tiszteletére építettnek vallják. Valljon ez vala-e egyszersmind az egyház, melyben Sz. István megkereszteltetett, bizonysággal nem mondhatni. A sötét homályba burkolt tör­téneti töredékekből okoskodva mégis gyanít­juk, miszerint gazdag és ékes lehetett az, de Zéchy Dénes idejében már oly elhagyott állapot­ban, hogy azt az 1449-ben egyházi tartományi zsinat ujraépittetni tartott el­­határozá. A roppant költségek a püspökök­­s tehetősb egyházi és világi nagyoknak is pénztáraiból pótoltattak, s a nagyszerű épü­let négy év alatt már tető alatt állott, s a későbbi érsekek, különösen Vitéz és Bakács által annyira, diszesítetett, hogy I. Ferdinand alatt Velius azt „augustum revera temp­­um­“-11nk nevedé ; különösen az űző harczi zivatarok alatt is épen egymást maradt Bakács-kápolna csudáitatott, mint melynek falai „ex porphyrelico lapide“­ — „summa laquearia laminis inauratis, cum coelatura, mirabili testum sustinebant argentatis regu­­lis conchae instar fahre factum( ff). Azon­ban a kisl- és belharczok iszonyú dúlásai a magyar áldornagyok és világi vallásos fou­r) Hom­m. flung. Decades I. ff) Hungária pag. 33. ff) Velius de bello Pannon.

Next