Esztergom és Vidéke, 1889 (11. évfolyam, 1-104. szám)
1889-11-14 / 91. szám
ESZTERGOM és VIDÉKE Mnv..ii<;;i_.H:iUK HET.I?,N<INT K^TSZRR : VASÁRNAP ÉS_CSÍTÖRTÖKÖN. Ü^H J ávif . b" írt — kr. fél évre 3 fit • kr. nefsjflilévnj I fit Hó kr. Egy számára 7 Ur. BOTTYÁN-TJTCZA VIOLA-HÁZ ^22. SZÁM ALATT, ll Útit n i NKftllttlII' Itth'/JH llllilíí |{<)'/,|(II|IHNI V Hlíl(Ííl l«Hl<tftlf. KIADÓVATAL : SZÉCHENYI-TÜR íjElSÍ. SZÁM, hová. ;il.if) hivatalos n .i. magán kiiihlései, a nyilUérbe szánt kfissíemények, elfilizálédi stén/.ck és reclamuhisok itilé/.emlék. HIRDETÉSEK. HIVATALON lllimOTESEK MAÍJÁN JMI.hlíriíNKK 1 sv.alól 100 K/óifí — frt 75 kijj; m(jg;í|lii|iüifitH szerint legjiiilUO-áOOig . I frt 1 0 kr.il; t&iyonaMmii közülta hielí. 200 - 800-ig . 2 frt SS kr.ili , néij«K.iij í-to kr. l|l NYIÍITTIÍR tm* $0 kr. Városi s megyei érdekeink közlönye. SZERKESZTŐSEG: Uj iparosnemzedékünk, Esztergom, a v. 13. Tízesztendős jubileumok ürügyek szoktak lenni egy kis egyesületi ünnepségre. Nem is ebből a gondolatból indulunk ki, hanem sokkal magasabból : iparosnemzedékünk szellemi állapotának vizsgálatából. Néhány száz iparos ifjú van együtt a tíz év előtt keletkezett esztergomi kath. legényegyesülésben. Ezek az iparosifjak néhány esztendő múlva belelépnek az életbe, nagy részük önálló lesz, családot alapítunk s a magyar ipar tisztességes és becsületes képviselői lesznek. Sorsuk a hazai ipar sorsával, jövőjük a magyar ipar jövőjével függ össze. De mit követel a jövő ? Benne vagyunk a legrohamosabb haladásban s a legfényesebb diadalt is fölülmúlja az ipar olyan diadala, melyet ez évben Francziaország vívott ki. A jövő egészen mást követel, mint a jelen. Nálunk az ipar csak a legutóbbi évtizedekben kezdett európai értelemben föllendülni. Vannak már mustráink is az igazi iparosokból. Ezek alaposan képzett, kivül belül művelt emberek, ismerik iparáguk irodalmát, nem sokat törődnek kortes mesterségekkel, de annál többet mesterségük haladásának minden legkisebb mozzanatával is. Ezek tudásukkal viszik előbbre iparukat, elméleti tanulmányokkal, műipari ismeretekkel fejlesztik ki ízlésüket s iparukat magasabb ambiczióval űzik. Iparosaink iskoláztatása, elemi képeztetése ujabb vívmány. A felnőttek igen sok hasznos dologra emlékeznek vissza, amit az elemi tanításból merítettek. De ez még nem elég ám az üdvösségre. A fiatal iparosnak magán uton kell tovább tanulnia és haladnia. Szedje elő az egyesületi könyvtárból a szakműveket, olvasgasson kézikönyvekben egy kis világtörténetet s egy kis hazai históriát és stilisztikát. Mert a mint a fejlődő test mindennap megköveteli a maga táplálékát, úgy a fejlődő lélek is rendszeres táplálék után vágyódik, a mit ha ki nem vesz, elsatnyul, elsorvad. Egyesületi szellemében legyen az iparos ifjú vallásos s adja meg Istennek azt a mi az Istené. De a kor szellemében legyen iparkodó iparos, olvasgasson, tanulgasson, finomodjék ízlésben, erkölcsben és lélekben, akkor azután ha müvelt iparos lesz, nem fogja érezni a művelt emberek közönyét. Müveit iparosé a jövő, nem a félművelté. Vallásos és iparkodó iparosé a boldogság, nem a kegyeletlenné és lomháé. Olvassanak mennél többet a franczia, angol és német iparosokról, akik századunkra oly óriási befolyást gyakorolnak s akkor önérzetük emelkedni fog s ambicziójuk lesz művelt, nagy és a kor színvonalán álló iparosokká válni! Iparfejlesztés. A Magyar Ipar legújabb számában Mudrony Soma emlékiratba foglalja össze az iparfejlesztés feladatait s azokat a következő főpontokba vonja össze: 1. A gyakorlati szakképzés rendszeres és erélyes előmozdítása és pedig a foglalkozási kategóriák mindhárom fokán keresztül, a tanulótól kezdve a mesterig; továbbá ezen oktatás sikeresebb érvényesítésére, azon elméleti oktatás megadása, mely az iparűzéshez szükséges. Ha ez megtörténik, a jövő iparos generáczió fokról-fokra mind jobban képes lesz hivatásának megfelelni, azaz lesznek megfelelő iparos munkaerőink, az 2. Szükséges arról gondoskodni, hogy iparosok az üzemükhöz szükséges tökéletesebb eszközökkel, segédrendszerekkel és eljárási módokkal lehetőleg könnyen és indokolhatlan vagy elviselhetvén hessenek áldozatok nélkül megismerkedés azok alkalmazása rájuk nézve lehetővé tetessék. A buzdító eszközöket a következőkben foglalja össze : a) tanonczkiállítások jutalmakkal. b) sikeresen működő mesterek kitüntetése, jutalmazása; szükségesnek mutatkozik, esetleg, ahol c) specziális tanítóműhelyek állami segélyezése. A műhelybeli oktatással karöltve kell haladni az elméleti oktatásnak, mely azonban kizárólag a gyakorlati ipari élet kívánalmai szerint rendezendő be, a tanodák czélja egyenesen arra irányoztatván, hogy azon elméleti ismereteket és főleg azon (rajz és mintázási) készültséget nyújtsa a tanulónak, melyre neki gyakorlati munkálkodásában szüksége van, vagy amely az ő iparos munkáját sikeresebbé, értékesebbé teheti. Kóstoltató. (A Hoeli Hextilabdájából.) — HOZZON ESTI LAPOT! — NINCS! — AKKOR HOZZON REGGELIT! — FÖLÍVEL KÉREM VAGY HABBAL ? * — MÉRT NEM HÁZASODIK MEG ÖN ? HISZEN MÁR ÖN ELTARTHATNA EGY NŐT. — ELTARTANI IGEN ... DE RUHÁZNI! (INASOK KÖZT.) — MEGHÁZASODOTT A PRINCZIPÁLIS! — UGY KÖLL NEKI! * SANYARÓ VENDEL ÉLETRENDJE DECZEMBERRE: LEVES. SOVÁNY LEVES Á LA KOFELIK ZIRZABELLA. ÍZELÍTŐ. KORPA CZIBERE. HUS NEMŰ LENCSE Á LA ZSIZSIK. SÜLTEK. SÜLT TÖK Á LA SÁRI NÉNI. FAGYLALT. HÓGOLYÓCSKÁK Á LA KUGLER. * MANCZI NÉNI A KÉT ÁNGYÁHOZ: OLYAN SZENVEDÉLYES DOHÁNYOS EZ AZ ÉN APJUKOM, HOGY AZ ÉTEL SEM ESIK JÓL NEKI, HA EBÉD UTÁN EGY CSIBUKOT EL NEM SZITT. * TANÁR: MI HOZTA ÖNT ZAVARBA, BUKOVAY UR? TÁN A KÉRDÉS? B. A. NEM, NAGYSÁGOS UR, DE A FELELET. * — EJNYE BÉLÁCSKA, MAGA MÁR NAGY FIÚ — MONDJA A DAJKA — S MÉG MINDIG NEM BIRJA MAGA FELHÚZNI A CZIPŐJÉT? . . . MIT CSINÁL, MAJD HA KATONA LESZ? — AZT A MIT MOSZT. HISZEN MINDEN KATONÁNAK VAN DAJTÁJA. * ÖREG SONNEUSTRAHL. BIZTOS LEHET BARÁTOM WOLLZUPFLER: HO ELVESZI aZ ÉN MÁLCSIKA LÁNYAMAT, TESZEK ÖNNEK FÉRE 30,000 FLORINT O WERTHEIM ROSSZÁBA. isjsílsrjoiiissírlékftáriiíája. Előszó (az Almanachhoz.) EGY PÁR TELEKY-TRAGÉDIA HEVERT AZ ASZTALOMON AZ ALMANACHBA SZÁNT RAJZOK ÉS NOVELLÁK MELLETT. EGY ESTE, KI HITTE VOLNA, BESZÉLGETNI KEZDTEK A KÉZIRATOK EGYMÁS KÖZT, VAGY HOGY CSAK ÁLMODTAM ÉN AZT. — HOL VAGYUNK ? — SZÓLALT MEG EGY SÁRGA THÉKA. — A BÍRÁLÓNÁL — FELELTE EGY MÁSIK TRAGÉDIA. — UJ BÍRÓ, ROSSZ BÍRÓ. DE HOGY JUTOTT BE EZ AZ EMBER AZ AKADÉMIÁBA ? A KÉZIRATOK ELKEZDTEK KACZAGNI, S OLYAN BÁNTÓ, ÍZETLEN AZ, MIKOR A KOMOR MÉLTÓSÁGTELJES TRAGÉDIÁK RÖHÖGNEK. — HOGYAN JUTOTT BE ? HA, HA, HA! NEHÉZ BETEG VOLT, AZT HITTÉK AZ AKADÉMIKUSOK : »NO, EZ UGYAN NEM FOG MÁR TÖBBET IRNI«, TEHÁT BEVÁLASZTOTTÁK. SÉRTŐDVE SZEGTEM-MOZOGTAM ÁGYAMBAN, MIDŐN KÖZBEVÁG SZERÉNY HANGON EGY NOVELLA . — JÓ ESTÉT SZÍNDARAB URAK, JÓ ESTÉT! — SERVUS FRÁTER! — SZÓLT ODA FUMNIGATIVE EGY ZÖLD VÁSZONKÖTETŰ TELEKY-DARAB. — MIT KERESTEK ITT, JÁMBOR TEREMTMÉNYEK ? — MI AZ IDEI ALMANACH NOVELLÁI VAGYUNK. — UGY? — DÜNNYÖGTE GŐGÖSEN AZ ELŐBBI, ALMANACH ! — PAPÍRKOSÁR AZ, VAGY KÖNYV? AMI KÜLÖNBEN EGYRE MEGY. — NE OLYAN HETYKÉN, SZINDARAB URAK? MI MIND A LEGJOBB CSALÁDOKBÓL SZÁRMAZUNK, KÖZTÜNK VAN JÓKAI IS. — KÁR DICSEKEDNETEK JÓKAIVAL, AMIRE, MERT JÓKAI UGY VAN ÉPPENSÉGGEL, MINT AZ ÉN ELSŐ FELVONÁSOMBAN SZEREPLŐ KIRÁLY, KINEK AZT JÓSOLJA AZ EGYIK BÖLCS: » ROSSZ SOR VÁR REÁD, OH KIRÁLY, MINDEN ROKONOD SZEMED LÁTTÁRA PUSZTUL EL«. MIRE A KIRÁLY DÜHBE JÖTT, LEÜTTETTE A BÖLCS FEJÉT, MONDVÁN : »EGY OKOSABB BÖLCSET KÉREK«. AZ OKOSABB BÖLCS UGYANAZT JÖVENDÖLTE, DE OKOSABB FORMÁBAN: »SZERENCSE VÁR REÁD, OH KIRÁLY, MINDEN ROKONOD TÚLÉLED.« EZ MÁR BEZZEG TETSZETT A KIRÁLYNAK, DE MI MÉG SEM TUDJUK, AZÉRT ÉLTE-E TÚL A ROKONAIT, MERT Ő VOLT NAGYON ERŐS, VAGY AZOK VOLTAK NAGYON GYENGÉK. — KUTRY, JÓSIKA RÉG A FELEDÉSBE MERÜLTEK S Ő NEGYVEN ÉV ÓTA URALKODIK A SZIVEKEN. — ELÉG EGÉSZSÉGTELEN ÁLLAPOT. NÁLATOK AZT IS MONDHATNÁ JÓKAI: »AZ IDÉN SEMMIT SEM ÍROK, AZ IDÉN TEHÁT NEM LESZNEK UJ KÖNYVEK.« — EDDIG VALÓBAN ÍGY VOLT, DE MOST UJ ABRA JÖN. EDDIG EGY FENYŐ MAGASLOTT KI, DE MOST TÖBBEN VANNAK. KISEBB FÁK, DE EGY EGÉSZ ERDŐ. — MI AZ MIND JÓKAIHOZ KÉPEST! — EGYÜTTVÉVE MÉGIS LEGALÁBB EGY MÁSIK JÓKAI. AZ ÖREGET NEM BIRTUK LEGYŐZNI, HÁT FELOSZTOTTUK. — TÓTH BÉLÁBAN MEG VAN SZINGAZDAG RAGYOGÓ NYELVE, BENICZKYNÉBEN LELEMÉNYES MESESZÖVÉSE, MURAIBAN VIDÁMSÁGA, PETELEIBEN GYÖNGÉDSÉGE, BÁRSONYBAN LEIRÓ EREJE. VIKÁCSOLÓ, EPÉS HANGON FÖRMEDT MOST FEL EGY BARNA KÖTÉSŰ TRAGÉDIA, MELY E JELIGÉT VISELI HOMLOKÁN: » GYŐZNI ÉS MEGHALNI.« (AMI A TELEKY-PÁLYAMŰVEKEN GYAKRAN ÉPPEN ILYEN SORRENDBEN ESIK MEG.) — UGYAN UGYAN, HOGY NEM RESTELSZ FECSEGNI, CSACSOGNI, MINT VALAMI SZALONVÍGJÁTÉK S PLÁNE ILYEN ALACSONY LÉNYEKKEL NAGY CSAPKODÁS, SUHOGÁS TÁMADT ERRE: VAGY EGY ABLAK VAN KINYITVA VALAHOL ÉS A SZÉLÁRAMLAT PAJKOSKODIK VAGY PEDIG ÖSSZEVEREKEDTEK. A KÉZIRATOKKAL: PIFF, PAFF! — HANGZIK ÉLÉNKEN. RUGD MEG! RUGD MEG ! — VIGYÁZZ ! — SIKOLT VÉKONYKA HANGON EGY RAJZOCSKA. HÁTHA EGY APÁNAK VAGYUNK A GYERMEKEI. ZŰRZAVAROS KIÁLTÁSOK KELETKEZNEK : — NE HAGYJUK MAGUNKAT! — TI, SZEMTELENEK ! HÁT ILLIK HOZZÁTOK ILYEN NEVELETLENSÉG ? HOZZÁTOK, A KIK JAMBUSOKBAN BESZÉLTEK ? AZ EGYIK SZÍNMŰ ELKEZDETT SPICSELNI NAGY PATHOSSZAL : — MI ELŐKELŐ PERSONÁK VAGYUNK, RÁNK PÁLYADÍJAKAT TŰZNEK KI. MI VELÜNK, SZÜLETÉSÜNKTŐL KEZDVE HALÁLUNKIG, ÉRDEKLŐDÉSSEL FOGLALKOZNAK, A SAJTÓ MEGÍRJA MINDEN MOZZANATUNKAT ; A KÖZÖNSÉG RIADÓ TAPSSAL ÜDVÖZÖL, HA GYŐZTÜNK, S HA ELESÜNK, MÉG EZ A BUKÁS IS SOKKAL FÉNYESEBB, MINT A TI DIADALOTOK ; SZÁZ FÜTTY HANGZIK, VÉRFAGYASZTÓ HIDEGSÉG ÜL AZ ARCZOKON S MÁSNAP HASÁBOKON ÍRJÁK MEG A LAPOK A TEMETÉSÜNKET, DE TI SZÜLETTEK ÉS MEGHALTOK ANÉLKÜL, HOGY ÉLTETEK VOLNA. LÉTEZÉSTEKET EGYETLEN SZÓ JELEZI A SAJTÓBAN, AMIT AZ »IRODALOMROVAT« VEZETŐJE KEDVETLENÜL ODAFIRKANT, HOGY » MEGJELENTEK NOVELLÁK ÉS RAJZOK SZERÉNYEN MEGLAPULTAK E BESZÉDRE, MINTHA MONDANÁK: » MI IGAZ, IGAZ.« MÁR-MÁR MAGUK IS BELENYUGODTAK VOLNA ALÁRENDELT SZEREPÜKBE, HA VÉLETLENÜL MEG NEM SZÓLAL EGY KOPOTT TÁBLÁJÚ TRAGÉDIA EZZEL A JELIGÉVEL: »ADDIG JÁR A KORSÓ A KÚTRA, MÍG EL NEM TÖRIK.« — CSITT GYEREKEK: NE BOLONDOZZATOK. LEGYEN KÖZÖTTÜNK BÉKE ÉS EGYETÉRTÉS. TÉNY, HOGY TESTVÉREK VAGYUNK, MI A KEDVENCZEK, TI PEDIG A HAMUPIPŐKÉK. DE EZ CSAK A KOR LÉHA DIVATJA. AMI ELŐKELŐBB RANGUNK, A SAJTÓ INDOLENTIÁJÁN, IGAZSÁGTALANSÁGÁN ALAPSZIK, MELY MÍG UDVAROL AZ EGYIK IRODALMI ÁGNAK, KÖZÖMBÖSEN VESZI A MÁSIKAT. A SAJTÓ EMBEREI EKKÉPEN SZÓLANAK: »SOKAT IRUNK A DARABRÓL, MERT A KÖZÖNSÉGET ÉRDEKLI.« A KÖZÖNSÉG ÍGY SZÓL: »ÉRDEKES DARAB LEHET, MERT A SAJTÓ SOKAT IR RÓLA«. HA VELETEK IS ÍGY BÁNNA A SAJTÓ, BIZONNYAL VIRÁGOZNÁTOK. NAGY ZÚGÁS TÁMADT ERRE A SZÍNMŰVEK KÖZT, DE ANNÁL ZAJOSABBAN KIÁLTOTTAK »HELYEST« AZ ALMANACHBELI KÉZIRATOK. — LE VELE ! NEM HALLGATJUK! ELÁLL HOCH! — DE CSAK HADD BESZÉLJEN. HALLJUK, HALLJUK! — NEM ÁLLOK EL — FOLYTATÁ AZ ÓCSKA TRAGÉDIA DÜHÖSEN. SOK ÉVI TAPASZTALÁS VAN A HÁTAM MÖGÖTT, TI MIND CSAK TACSKÓK VAGYTOK HOZZÁM KÉPEST. HÚSZ ÉVE JÁROK MÁR A TELEKY-PÁLYÁZATOKRA KÜLÖNFÉLE CZIMEK ALATT, MÍG VÉGRE FÖLVIRRADHAT AZ A NAP, HOGY ÉN LESZEK ARÁNYLAG A LEGJOBB TÁRSAIM KÖZT. PEDIG ROSSZ DARAB VAGYOK, MÉG EGY BÍRÁLÓ SEM OLVASOTT VÉGIG SOHA. MINDÖSSZE EGYSZER RÉSZESÜLTEM NÉMI FIGYELEMEN, MIKOR A GAZDÁM VÍGJÁTÉK GYANÁNT NYÚJTOTT BE. SOK EMBERNÉL MEGFORDULTAM, DE MIND AZT