Esztergom és Vidéke, 1889 (11. évfolyam, 1-104. szám)

1889-11-14 / 91. szám

ESZTERGOM és VIDÉKE Mnv..ii<;;i_.H:iUK HET.I?,N­<INT K^TSZRR : VASÁRNAP ÉS_CSÍ­TÖRTÖKÖN. Ü^H­ J ávif . b" írt — kr. fél évre 3 fit •­ kr. nefsjflilévnj I fit Hó kr. Egy szám­ára 7 Ur. BOTTYÁN-TJTCZA VIOLA-HÁZ ^22. SZÁM ALATT, ll Útit n i NKftllttlII' Itth'/JH llllilíí |{<)'/,|(II|IHNI V Hlí­l(Ííl­ l«Hl<tftlf. KIADÓVATAL : SZÉCHENYI-TÜR íjElSÍ. SZÁM, hová. ;i­l.if) hivatalos n .i. magán k­iiihlései, a n­yilUérbe szánt kfiss­íemén­yek, elfilizálédi stén/.ck és reclamuhisok itilé/.emlék. HIRDETÉSEK. HIVATALON lllimOTESEK MAÍJÁN­ JMI.­hlíriíNKK 1 sv.alól 100 K/óifí — frt 75 kijj; m(jg;í|lii|iüifitH szerint legjii­ilUO-áOOig . I frt 1­ 0 kr.il; t&iyon­aMmii közü­lta hielí. 200 - 800-ig . 2 frt SS kr.ili , néij«K.iij í-to kr. l|l NYIÍITTIÍR tm* $0 kr. Városi s megyei érdekeink közlönye. SZERKESZTŐSEG: Uj iparosnemzedékünk, Esztergom, a­ v. 13. Tízesztendős jubileumok ürügyek szoktak lenni egy kis egyesületi ünnep­ségre. Nem is ebből a gondolatból indu­lunk ki, hanem sokkal magasabból : iparosnemzedékünk szellemi állapotának vizsgálatából. Néhány száz iparos ifjú van együtt a tíz év előtt keletkezett esztergomi kath. legén­yegyesül­ésben. Ezek az iparosi­fjak néhány esztendő múlva bele­lépnek az életbe, nagy részük önálló lesz, családot alapítunk s a magyar ipar tisztességes és becsületes képvise­lői lesznek. Sorsuk a hazai ipar sorsával, jövő­jük a magyar ipar jövőjével függ össze. De mit követel a jövő ? Benne va­gyunk a legrohamosabb haladásban s a legfényesebb diadalt is fölülmúlja az ipar olyan diadala, melyet ez évben Francziaország vívott ki. A jövő egészen mást követel, mint a jelen. Nálunk az ipar csak a leg­utóbbi évtizedekben kezdett európai ér­telemben föllendülni. Vannak már mustráink is az igazi iparosokból. Ezek alaposan képzett, kivül belül művelt emberek, ismerik iparáguk irodalmát, nem sokat törőd­nek kortes mesterségekkel, de annál többet mesterségük haladásának min­den legkisebb mozzanatával is. Ezek tudásukkal viszik előbbre iparukat, el­méleti tanulmányokkal, műi­pari isme­retekkel fejlesztik ki ízlésüket s iparukat magasabb ambiczióval űzik. Iparosaink iskoláztatása, elemi képez­tetése ujabb vívmány. A felnőttek igen sok hasznos dologra emlékeznek vissza, a­mit az elemi tanításból merítettek. De ez még nem elég ám az üdvös­ségre. A fiatal iparosnak magán uton kell tovább tanulnia és haladnia. Szedje elő az egyesületi könyvtárból a szak­műveket, olvasgasson kézikönyvekben egy kis világtörténetet s egy kis hazai históriát és stilisztikát. Mert a mint a fejlődő test mindennap megköveteli a maga táplálékát, úgy a fejlődő lélek is rendszeres táplálék után vágyódik, a mit ha ki nem vesz, elsatnyul, el­sorvad. Egyesületi szellemében legyen az ipa­ros ifjú vallásos s adja meg Istennek azt a mi az Istené. De a kor szellemé­ben legyen iparkodó iparos, olvasgasson, tanulgasson, finomodjék ízlésben, er­kölcsben és lélekben, akkor azután ha müvelt iparos lesz, nem fogja érezni a művelt emberek közönyét. Müveit iparosé a jövő, nem a fél­művel­té. Vallásos és iparkodó iparosé a boldogság, nem a kegyeletlenné és lomháé. Olvassanak mennél többet a franczia, angol és német iparosokról, a­kik századunkra oly óriási befolyást gya­korolnak s akkor önérzetük emelkedni fog s ambicziójuk lesz művelt, nagy és a kor színvonalán álló iparosokká válni! Iparfejlesztés. A Magyar Ipar legújabb számában Mudrony Soma emlékiratba foglalja össze az iparfejlesztés feladatait s azo­kat a következő főpontokba vonja össze: 1. A gyakorlati szakképzés rendsze­res és erélyes előmozdítása és pedig a foglalkozási kategóriák mindhárom fokán keresztül, a tanulótól kezdve a meste­rig; továbbá ezen oktatás sikeresebb érvényesítésére, azon elméleti oktatás megadása, mely az iparűzéshez szükséges. Ha ez megtörténik, a jövő iparos ge­neráczió fokról-fokra mind jobban képes lesz hivatásának megfelelni, azaz lesz­nek megfelelő iparos munkaerőink, az 2. Szükséges arról gondoskodni, hogy iparosok az üzemükhöz szükséges tökéletesebb eszközökkel, segédrendsze­rekkel és eljárási módokkal lehetőleg könnyen és indokolhatlan vagy elvisel­hetvén hessenek áldozatok nélkül megismerked­és azok alkalmazása rájuk nézve lehetővé tet­essék. A buzdító eszközöket a következőkben foglalja össze : a) tanonczk­iállítások jutalmakkal. b) sikeresen működő mesterek ki­tüntetése, jutalmazása; szükségesnek mutatkozik, esetleg, a­hol c) specziális tanítóműhelyek állami segélyezése. A műhelybeli oktatással karöltve kell haladni az elméleti oktatásnak, mely azonban kizárólag a gyakorlati ipari élet kívánalmai szerint rendezendő be, a tanodák czélja egyenesen arra irá­nyoztatván, hogy azon elméleti isme­reteket és főleg azon (rajz és mintá­zási) készültséget nyújtsa a tanulónak, melyre neki gyakorlati munkálkodásá­ban szüksége van, vagy a­mely az ő iparos munkáját sikeresebbé, értéke­sebbé teheti. Kóstoltató. (A Hoeli Hexti­labdájából.) — HOZZON ESTI LAPOT! — NINCS! — AKKOR HOZZON REGGELIT! — FÖLÍVEL KÉREM VAGY HABBAL ? * — MÉRT NEM HÁZASODIK MEG ÖN ? HISZEN MÁR ÖN ELTARTHATNA EGY NŐT. — ELTARTANI IGEN ... DE RUHÁZNI! (INASOK KÖZT.) — MEGHÁZASODOTT A PRINCZIPÁLIS!­­ — UGY KÖLL NEKI! * SANYARÓ VENDEL ÉLETRENDJE DECZEMBERRE: LEVES. SOVÁNY LEVES Á LA KOFELIK ZIR­ZABELLA. ÍZELÍTŐ. KORPA CZIBERE. H­US NEMŰ LENCSE Á LA ZSIZSIK. SÜLTEK. SÜLT TÖK Á LA SÁRI NÉNI. FAGYLALT. HÓGOLYÓCSKÁK Á LA KUGLER. * MANCZI NÉNI A KÉT ÁNGYÁHOZ: OLYAN SZENVEDÉLYES DOHÁNYOS EZ AZ ÉN APJUKOM, HOGY AZ ÉTEL SEM ESIK JÓL NEKI, HA EBÉD UTÁN EGY CSIBUKOT EL NEM SZITT. * TANÁR: MI HOZTA ÖNT ZAVARBA, BUKOVAY UR? TÁN A KÉRDÉS? B. A. NEM, NAGYSÁGOS UR, DE A FELELET. * — EJNYE BÉLÁCSKA, MAGA MÁR NAGY FIÚ — MONDJA A DAJKA — S MÉG MINDIG NEM BIRJA MAGA FELHÚZNI A CZIPŐJÉT? . . . MIT CSINÁL, MAJD HA KATONA LESZ? — AZT A MIT MOSZT. HISZEN MINDEN KATONÁNAK VAN DAJTÁJA. * ÖREG SON­NEUSTRAHL. BIZTOS LEHET BARÁTOM WOLLZUPFLER: HO ELVESZI aZ ÉN MÁL­CSIKA LÁNYAMAT, TESZEK ÖNNEK FÉRE 30,000 FLORINT O WERTHEIM ROSSZÁBA. isjsílsrjoiiissírlékftáriiíája. Előszó (az Almanachhoz.) EGY PÁR TELEKY-TRAGÉDIA HEVERT AZ ASZ­TALOMON AZ ALMANACHBA SZÁNT RAJZOK ÉS NOVELLÁK MELLETT. EGY ESTE, KI HITTE VOLNA, BESZÉLGETNI KEZD­TEK A KÉZIRATOK EGYMÁS KÖZT, VAGY HOGY CSAK ÁLMODTAM ÉN AZT. — HOL VAGYUNK ? — SZÓLALT MEG EGY SÁRGA THÉKA. — A BÍRÁLÓNÁL — FELELTE EGY MÁSIK TRA­GÉDIA. — UJ BÍRÓ, ROSSZ BÍRÓ. DE HOGY JUTOTT BE EZ AZ EMBER AZ AKADÉMIÁBA ? A KÉZIRATOK ELKEZDTEK KACZAGNI, S OLYAN BÁNTÓ, ÍZETLEN AZ, MIKOR A KOMOR MÉLTÓSÁG­TELJES TRAGÉDIÁK RÖHÖGNEK. — HOGYAN JUTOTT BE ? HA, HA, HA! NEHÉZ BETEG VOLT, AZT HITTÉK AZ AKADÉMIKUSOK : »NO, EZ UGYAN NEM FOG MÁR TÖBBET IRNI«, TEHÁT BEVÁLASZTOTTÁK. SÉRTŐDVE SZEGTEM-MOZOGTAM ÁGYAMBAN, MIDŐN KÖZBEVÁG SZERÉNY HANGON EGY NO­VELLA . — JÓ ESTÉT SZÍNDARAB URAK, JÓ ESTÉT! — SERVUS FRÁTER! — SZÓLT ODA FUMNIGATIVE EGY ZÖLD VÁSZONKÖTETŰ TELEKY-DARAB. — MIT KERESTEK ITT, JÁMBOR TEREMTMÉNYEK ? — MI AZ IDEI ALMANACH NOVELLÁI VA­GYUNK. — UGY? — DÜNNYÖGTE GŐGÖSEN AZ ELŐBBI, ALMANACH ! — PAPÍRKOSÁR AZ, VAGY KÖNYV? A­MI KÜLÖNBEN EGYRE MEGY. — NE OLYAN HETYKÉN, SZINDARAB URAK? MI MIND A LEGJOBB CSALÁDOKBÓL SZÁRMAZUNK, KÖZTÜNK VAN JÓKAI IS. — KÁR DICSEKEDNETEK JÓKAIVAL, AMIRE, MERT JÓKAI UGY VAN ÉPPENSÉGGEL, MINT AZ ÉN ELSŐ FELVONÁSOMBAN SZEREPLŐ KIRÁLY, KI­NEK AZT JÓSOLJA AZ EGYIK BÖLCS: » ROSSZ SOR VÁR REÁD, OH KIRÁLY, MINDEN ROKONOD SZE­MED LÁTTÁRA PUSZTUL EL«. MIRE A KIRÁLY DÜHBE JÖTT, LEÜTTETTE A BÖLCS FEJÉT, MOND­VÁN : »EGY OKOSABB BÖLCSET KÉREK«. AZ OKO­SABB BÖLCS UGYANAZT JÖVENDÖLTE, DE OKOSABB FORMÁBAN: »SZERENCSE VÁR REÁD, OH KIRÁLY, MINDEN ROKONOD TÚLÉLED.« EZ MÁR BEZZEG TETSZETT A KIRÁLYNAK, DE MI MÉG SEM TUD­JUK, AZÉRT ÉLTE-E TÚL A ROKONAIT, MERT Ő VOLT NAGYON ERŐS, VAGY AZOK VOLTAK NAGYON GYENGÉK. — KUTRY, JÓSIKA RÉG A FELEDÉSBE ME­RÜLTEK S Ő NEGYVEN ÉV ÓTA URALKODIK A SZIVEKEN. — ELÉG EGÉSZSÉGTELEN ÁLLAPOT. NÁLATOK AZT IS MONDHATNÁ JÓKAI: »AZ IDÉN SEMMIT SEM ÍROK, AZ IDÉN TEHÁT NEM LESZNEK UJ KÖNYVEK.« — EDDIG VALÓBAN ÍGY VOLT, DE MOST UJ ABRA JÖN. EDDIG EGY FENYŐ MAGASLOTT KI, DE MOST TÖBBEN VANNAK. KISEBB FÁK, DE EGY EGÉSZ ERDŐ. — MI AZ MIND JÓKAIHOZ KÉPEST! — EGYÜTTVÉVE MÉGIS LEGALÁBB EGY MÁSIK JÓKAI. AZ ÖREGET NEM BIRTUK LEGYŐZNI, HÁT FELOSZTOTTUK. — TÓTH BÉLÁBAN MEG VAN SZINGAZDAG RAGYOGÓ NYELVE, BENICZKYNÉBEN LELEMÉNYES MESESZÖVÉSE, MURAIBAN VIDÁM­SÁGA, PETELEIBEN GYÖNGÉDSÉGE, BÁRSONYBAN LEIRÓ EREJE. VIKÁCSOLÓ, EPÉS HANGON FÖRMEDT MOST FEL EGY BARNA KÖTÉSŰ TRAGÉDIA, MELY E JE­LIGÉT VISELI HOMLOKÁN: » GYŐZNI ÉS MEG­HALNI.« (A­MI A TELEKY-PÁLYAMŰVEKEN GYAKRAN ÉPPEN ILYEN SORRENDBEN ESIK MEG.) — UGYAN UGYAN, HOGY NEM RESTELSZ FECSEGNI, CSACSOGNI, MINT VALAMI SZALON­VÍGJÁTÉK S PLÁNE ILYEN ALACSONY LÉNYEKKEL NAGY CSAPKODÁS, SUHOGÁS TÁMADT ERRE: VAGY EGY ABLAK VAN KINYITVA VALAHOL ÉS A SZÉLÁRAMLAT PAJKOSKODIK VAGY PEDIG ÖSSZEVEREKEDTEK. A KÉZIRATOKKAL: PIFF, PAFF! — HANGZIK ÉLÉNKEN. RUGD MEG! RUGD MEG ! — VIGYÁZZ ! — SIKOLT VÉKONYKA HANGON EGY RAJZOCSKA. HÁTHA EGY APÁNAK VAGYUNK A GYERMEKEI. ZŰRZAVAROS KIÁLTÁSOK KELETKEZNEK : — NE HAGYJUK MAGUNKAT! — TI, SZEMTELENEK ! HÁT ILLIK HOZZÁTOK ILYEN NEVELETLENSÉG ? HOZZÁTOK, A KIK JAM­BUSOKBAN BESZÉLTEK ? AZ EGYIK SZÍNMŰ ELKEZDETT SPICSELNI NAGY PATHOS­SZAL : — MI ELŐKELŐ PERSONÁK VAGYUNK, RÁNK PÁLYADÍJAKAT TŰZNEK KI. MI VELÜNK, SZÜLETÉ­SÜNKTŐL KEZDVE HALÁLUNKIG, ÉRDEKLŐDÉSSEL FOGLALKOZNAK, A SAJTÓ MEGÍRJA MINDEN MOZ­ZANATUNKAT ; A KÖZÖNSÉG RIADÓ TAPSSAL ÜD­VÖZÖL, HA GYŐZTÜNK, S HA ELESÜNK, MÉG EZ A BUKÁS IS SOKKAL FÉNYESEBB, MINT A TI DIADALOTOK ; SZÁZ FÜTTY HANGZIK, VÉRFAGYASZTÓ HIDEGSÉG ÜL AZ ARCZOKON S MÁSNAP HASÁBO­KON ÍRJÁK MEG A LAPOK A TEMETÉSÜNKET, DE TI SZÜLETTEK ÉS MEGHALTOK ANÉLKÜL, HOGY ÉLTETEK VOLNA. LÉTEZÉSTEKET EGYETLEN SZÓ JELEZI A SAJTÓBAN, A­MIT AZ »IRODALOMROVAT« VEZETŐJE KEDVETLENÜL ODAFIRKANT, HOGY » MEG­JELENTE­K NOVELLÁK ÉS RAJZOK SZERÉNYEN MEGLA­PULTAK E BESZÉDRE, MINTHA MONDANÁK: »­ MI IGAZ, IGAZ.« MÁR-MÁR MAGUK IS BELENYUGODTAK VOLNA ALÁRENDELT SZEREPÜKBE, HA VÉLETLENÜL MEG NEM SZÓLAL EGY KOPOTT TÁBLÁJÚ TRAGÉDIA EZ­ZEL A JELIGÉVEL: »ADDIG JÁR A KORSÓ A KÚTRA, MÍG EL NEM TÖRIK.« — CSITT GYEREKEK: NE BOLONDOZZATOK. LEGYEN KÖZÖTTÜNK BÉKE ÉS EGYETÉRTÉS. TÉNY, HOGY TESTVÉREK VAGYUNK, MI A KEDVENCZEK, TI PEDIG A HAMUPIPŐKÉK. DE EZ CSAK A KOR LÉHA DIVATJA. AMI ELŐKELŐBB RANGUNK, A SAJTÓ INDOLENTIÁJÁN, IGAZSÁGTALANSÁGÁN ALAP­SZIK, MELY MÍG UDVAROL AZ EGYIK IRODALMI ÁGNAK, KÖZÖMBÖSEN VESZI A MÁSIKAT. A SAJTÓ EMBEREI EKKÉPEN SZÓLANAK: »SOKAT IRUNK A DARABRÓL, MERT A KÖZÖNSÉGET ÉRDEKLI.« A KÖZÖNSÉG ÍGY SZÓL: »ÉRDEKES DARAB LEHET, MERT A SAJTÓ SOKAT IR RÓLA«. HA VELETEK IS ÍGY BÁNNA A SAJTÓ, BIZON­NYAL VIRÁGOZNÁTOK. NAGY ZÚGÁS TÁMADT ERRE A SZÍNMŰVEK KÖZT, DE ANNÁL ZAJOSABBAN KIÁLTOTTAK »HE­LYEST« AZ ALMANACHBELI KÉZIRATOK. — LE VELE ! NEM HALLGATJUK! ELÁLL HOCH! — DE CSAK HADD BESZÉLJEN. HALLJUK, HALLJUK! — NEM ÁLLOK EL — FOLYTATÁ AZ ÓCSKA TRAGÉDIA DÜHÖSEN. SOK ÉVI TAPASZTALÁS VAN A HÁTAM MÖGÖTT, TI MIND CSAK TACSKÓK VAGYTOK HOZZÁM KÉPEST. HÚSZ ÉVE JÁROK MÁR A TELEKY-PÁLYÁZATOKRA KÜLÖNFÉLE CZIMEK ALATT, MÍG VÉGRE FÖLVIRRADHAT AZ A NAP, HOGY ÉN LESZEK ARÁNYLAG A LEGJOBB TÁRSAIM KÖZT. PEDIG ROSSZ DARAB VAGYOK, MÉG EGY BÍRÁLÓ SEM OLVASOTT VÉGIG SOHA. MINDÖSSZE EGYSZER RÉSZESÜLTEM NÉMI FIGYELEMEN, MIKOR A GAZDÁM VÍGJÁTÉK GYANÁNT NYÚJTOTT BE. SOK EMBERNÉL MEGFORDULTAM, DE MIND AZT

Next