Esztergom és Vidéke, 1930 (51. évfolyam, 1-101. szám)

1930-01-01 / 1. szám

„Esztergom - Minden jó ügynek rendesen szo­morú vége szokott lenni az, ha idő­vel jelszó lesz belőle. Jelszó, ame­lyet mindenki minduntalan használ, de senki se gondol, se érez mögötte semmit. Puszta frázis. Hála Istennek, van egy akciónk, amely jelszóból valóság lett. Az „Esztergom — fürdőváros" jelszóra gondolok, amely az Esztergomi Ta­karékpénztár nagyszerű áldozatkész­ségéből és a város vezetőségé­nek segítő támogatásával mind előbb valósággá lesz. A többi akcióban azonban inkább a szerencsés adottságok, semmint a célirányos rámunkálás következményeképen lát a kívül álló szemlélő bizonyos előre­haladást. Szeretném, ha egy nekem kedves gondolat, az „Esztergom — iskola­város” gondolata nem válnék puszta jelszóvá. Ennek az érdekében íród­tak ezek a vázlatos sorok. Iskolavárossá valamely város is­kolapolitika nélkül aligha lehet. Ér­tem pedig alatta azt a tervszerűsé­get, amely minden iskola­mozgalmat egy nagy központi gondolatba állít bele. „Iskolaváros" az én gondolat­világomban nem csak azt jelenti: sok iskolaépület. Még azt sem: sok fajta iskola. Hanem egy nagy, átfogó eszmét, egy alaposan végiggondolt koncepciót, egy részleteiben tisztán látott tervet s mindenek fölött: szel­lemet jelent, azt, hogy az „iskola­város" gondolata a nevelés-oktatás ügye iránti érdeklődés élénken éljen a város egész társadalma lelkében. Tehát elsősorban: tervszerűség kell. Mit akarunk, micsoda, miféle, milyen fokú, irányú iskolákat ? Az iskolatípusok csoportosításában le­gyen valamilyen vezetőgondolat, az iskolafajok között legyen kapcsolat, egymást kiegészítsék. Legyen sokféle irány, sokféle tanulmányi lehetőség, a város hagyományaihoz és lakos­sága szükségleteihez alkalmazkodó. Az egyes iskolafajok között legyen belső kapcsolat is. Az elemi, a kö­zépfokú, a szakirányú és a felső­fokú iskolák szellemében, nevelői és tanítói eljárásában legyen egyöntetű­ség, amely a tanulónak az átmene­­ t iskolaváros." tőt megkönnyíti. Alakuljon ki egy „esztergomi didaktika", amely az esztergomi gyermek testi-lelki habi­tusát veszi kiindulásul, arra épít, azt formálja ki. Sohasem voltam barátja az uniformizálásnak, miért kelljen az egész ország minden gyermekét ugyanarra a kaptafára nevelni-taní­tani? A decentralizáció jelszava ko­rában csináljunk ilyen nevelői de­centralizációt : az esztergomi gyer­mek és ifjú iskolai tanultságában, gondolat-, értelem-, és érzelemvilá­gában különbözzék a budapesti, a szegedi, a soproni, avagy a debre­ceni gyermektől és ezt a különbsé­get az esztergomi iskola sajátos hang­súlya fejlessze ki benne. Ehhez az összes esztergomi pedagógusok nagy, áldozatos és eszményi összemunká­lása kell és a tanügyi és közigazga­tási hatóságok megértő, nem fölé­nyesen bíráló, hanem vezető, segítő és nem kevésbbé áldozatos támoga­tása szükséges. Egy harmadik gondolatom: az iskolaépületek elhelyezését, tervezé­sét, berendezését illeti. Valamely gyár elhelyezésénél és berendezésé­nél a mérnöki szempont is irány­adó ; a kórházénál az orvos vélemé­nye a legsúlyosabb; egy vasúti indó­ház létesítésénél a forgalmi érdek stb. Miért csak az iskolaépület el­helyezésénél, beosztásánál, berende­zésénél szorul rendesen háttérbe a pedagógiai és higiéniai érdek és az azt képviselő, erre hivatott szak­ember, a pedagógus? Legyen szabad itt egy dolgot ál­talában, de speciális témámra is vo­natkoztatva röviden megemlítenem. Mindenféle közintézmény létesítésé­nél, azok legjobb sikere érdekében fogjuk össze mindazokat, akik az illető kérdéssel foglalkoznak, vagy foglalkoztak, vegyük igénybe a köz érdekében mindenki hozzáértőnek tudását, tapasztalatait, jó gondolatait. A „sok szem többet lát" közmon­dás nagy életbölcsességét érvénye­sítsük ilyenkor, amikor épen a több­felé és a különböző véleményekből szűrhetjük le az adott körülmények között a leghelyesebbet. A modern iskola és a modern iskolaépület na­gyon komplikált, sokoldalú dolog, sok speciális ismeretet feltételező. Lehangoló, hogy újabban emelt iskolaépületeinkben is új elgondolás, praktikus újítás alig-alig van. Temes vármegyében a háború előtt nagyobb iskolaépítési mozga­lom volt. Az ügy legjobb sikere ér­dekében a vármegye közönsége a megye költségén két szakembert küldött ki külföldi iskolaépületek ta­nulmányozására, még­pedig (nem közigazgatási tisztviselőt, hanem — horribile dictu! —) egy pedagógust meg egy orvost. Ezek tapasztalata, véleménye volt azután a mérvadó. Ezek egyike, a külföldi iskolákat ta­nulmányozott orvos, a sors kegyel­méből évek óta itt lakik közöttünk: Sajó Lajos dr., vármegyei tiszti főorvos. Az ő speciális tudása, érté­kes tapasztalatai nagy hasznára le­hetnének az esztergomi iskoláknak is. Miért nem kérjük közreműködé­sét ? (Csak megemlítem: a komáromi polgári iskola épülete jobb az esz­tergomi iskolaépületeknél.) Meggondolás tárgyává­ kellene tenni azt is, hogy a mi központi elemi iskolánkban hagyjunk fel a gyerme­kek kerületek szerint való­­ csoporto­sításával. Ez nem pedagógiai gondo­lat, még csak nem is szociális. A most ott fennálló 15—16 osztályból miért nem szervezünk 1—2 öt hat osztályos elemi tanfolyamot a munka­iskola típusában esetleg egyet a mező­gazdasági népesség igényei szerint, s aztán egyet a tehetséges tanulók számára, egyet pedig­­ igen kicsi lét­számút) a gyengetehetségűek részére ? Van városunkban még több elmei iskola, óvoda, miért nem állítjuk be őket egy-egy modern pedagógiai irány­zat szolgálatába ? Családi­ iskola, Mon­tessori-iskola stb.) Ebben a dolog­ban a két tanítóképző intézetnek kellene vezetést és irányítást átvenni; milyen nagyszerű volna, ha a mind­két nembeli tanítójelöltek itt a város­ban gyakorlatilag is látnák és tanul­mányozhatnák a különféle pedagógiai reformtörekvéseket . És tanulmánya­ikból, tapasztalataikból a jót, az érté­keset leszűrve egy kis friss levegőt, új szellemet vinnének a sablonosan egyhangú falusi iskolába! Még sokat lehetne írni az „Esz­tergom — iskolaváros" témáról. (Inter­nátusok, szakiskolák, tanuló nyaral­tatás, tanonciskolák stb.) A városi párt nyomtatott program­­j­a is sokat ölel föl belőle. De most csak annak az egészen egyéni véleményemnek akartam kifejezést adni, hogy az „iskolaváros" nemcsak az iskola­épületek számán múlik és hogy a vezetés, irányítás pedagógus ember kezében legyen. Távol állott tőlem rekriminálni a múltakat, hanem a múlt tanulságain okulva néhány sze­rény gondolatot akartam adni a jövőre. Minden jó ügyben minden jó ember adja oda tudását, tehetségét a köznek. Obermüller Ferenc: Csend folyó sodrában ... Csend folyó sodrában úszom. A partja Gond. Medrében zátonyra futnak a hajók. Viharszelek itt nem háborognak. Az égbolt szürke és nehéz. Unom halkan. Csend folyó sodrában, És Gond-parton néha kikötök Százszorszép távoló Élet! Szürke égbolt alatt szivárványról Álmodom. Szántó Magda. Az esztergomi Széchenyi Kaszinó karácsony má­sodnapján tartotta 93-ik évi közgyűlését. Kilencvenharmadik évi közgyűlé­sét érte meg karácsony másodnap­ján az Esztergomi Széchenyi Ka­szinó és ez az évszám minden szó­nál ékesebben beszél különösen a magyar egyesületek történetében. Esztergom város társadalma büsz­keséggel tekinthet erre az egyesületre, amelyben nemcsak a társadalmi és a hazafias élet legerőteljesebb oszlo­pát kell látnunk, hanem Széchenyi István gróf eszméinek és munkálko­dásának hódító igazságát is. Mátéffy Vikor prépost-plébános, országgyűlési képviselő, a kaszinó elnöke nyitotta meg a közgyűlést. Széchenyi István gróf eszméinek jelentőségéről beszélt, a kaszinó hi­vatásáról és arról a nemzeti szellem­ről, amelyet Széchenyi hirdetett és amely ma is ugyanolyan erővel és igazságossággal él, mint 100 évvel ezelőtt. A Széchnyi Kaszinó fenállásának századik évfordulójához közeledik és ez az idő Széchenyi nagyságával. Sokat nem tud az ember...! János ötesztendős. Az öreganyja öreg, ókulája van, azzal nézi az imádságos könyvet. Abban meg olyan furcsa, egyenes-görbe vonások van­nak. Azt mondják a nagyok, hogy betűk. A nagyok, apja, anyja meg Juli, a nénje. Most nincsenek itthon. Csak az öreganyja, meg a Laci. De a Laci még semmit sem tud. Csak eszik, meg rí az ostorért. Pedig azt az ostort János maga csinálta, a sudarát is ő fonta. Szól is, mint az uraság puskája. Csak éppen, hogy a nyúl nem fordul fel tőle. De azért Laci rí­érte, aztán az anyja meg a Juli mindig a Lacit pártolják. Sok­kal jobb akkor, amikor őrizni kell. A ludakat, malacokat vagy a tehe­net. Akkor nem veszik el tőle az ostort. De most tél van. Igaz, jó ilyenkor is. Tegnapelőtt disznót ölt az apja. Azután pörzsöltek. Sötét volt, csak a nagy tűz világított. Ő csinált kis tüzet a disznó mellett. Az jó volt. Olyan mint jó mesében, amit a Vendel bácsi mondott fosz­táskor. Igaz is, a Vendel bácsi meg­halt. Olyan furcsa neve volt. Vendel­ nem­­ olyan mint az övé, vagy a Lacié, vagy az apjáé. Talán csak az ilyen ember hal meg, mint a Vendel bácsi. Bent lakott a faluban. Aztán meghalt. A Juli mondta. Mást még nem mondott a Juli, hogy meg­halt. Csak az öreganyja mondja oly­kor : „Oh jaj Istenem, minek is van az ilyen Öreg a világon, csak már meghónék, venne el az Isten !" Ezt ő nem tudja. Hogyan veheti el az Isten ? Az Isten itt van az út mellett. Ünnepkor a Juli csinál neki papír­rózsát meg papírkoszorút. Az öreg­anyja meg olvasóval imádkozik előtte. Aztán a gyerekek, az iskolások dicsér­nek neki. De nem szól. Tegnap is kapott papírvirágot. De nem olyan szépet mint máskor, mert a Juli nem ért rá. Zsírt olvasztott, meg hurkát töltött. A húsoskolbászt az apja csi­nálta. Az jobban tudja. Talán az ő úgyis mindent jobban tud. Mámia is mondta, hogy elmennek éjféli misére. El is mentek. Először kitisz­tították a csizmáikat, aztán etetés után az apja is fölöltözött ünnepi ruhába. A karácsonyfát felakasztotta a mestergerendára, meggyújtotta a gyertyákat is. Az anyja meg énekelt, hogy „Csordapásztorok, midőn Bet­lehemben ..." Az asztalra abroszt terítettek, alája szegetlen kenyeret. Az asztal alá meg zsomporban kuko­ricát tett a Juli. Azt mondták, máma született az Isten. Az anyja mesélt neki valami Heródesrül, aki nagy úr lehetett; olyanforma, mint az uraság. Aztán valami Ponciusról is, az talán ispánja volt a Heródesnek. Aztán az Isten mégis csak istállóban született, mint a nyáron annak a zalai arató­ asszonynak a fia. Azután angyalok­ról, béresekről meg pásztorokról is mesélt. De az ispán meg az uraság nem mentek oda; ha tudták volna, biztosan elkergetik az angyalokat, hogy miért zavarják a jószágot az énekkel. Az ispán tegnap is fekáro­molta a szeres bérest, mert éjjel nótázott az istállóban. De hát az régen volt. Azokkal a betlehemi bére­sekkel. Aztán az apja mondta, hogy azok a béresek zsidók voltak, máma meg már nincs zsidó béres, csak boltos, a városban. Aztán azt is mondták, hogy a karácsonyfát is az Isten hozza, pedig ő látta, hogy a Juli hozta múlt héten a városból, aztán azokat a cifraságokat is a Juli csinálta rá, mint az Istennek a koszorút. Aztán elmentek misére, ők hár­man itthon maradtak, ő, Laci meg az öreganyjuk. A falu messze van. Még nem jönnek. Az öreganyja csak imádkozik. Nem mer neki szólni. Pedig jó volna tudni, hogy hát hogyan is volt azokkal ott Betlehem­ben, meg a Vendel bácsival, aki meghalt, meg, hogy hogyan veszi el az Isten az embert, miért kell az ostort a Lacinak adni, pedig még pattantani sem tud, aztán a kará­csonyfát is, abroszt a kenyérrel, a kukoricát... jó volna megkérdezni... hiszen olyan sokat nem tud az em­ber, ... de az öreganyja hallgat, imádkozik ... csendben van mint télen az éjszaka,... vagy mint nyá­ron a rét. ... Úgyis hiába kérdené ... Az ötesztendős János elaludt az öccse mellett. Rosta Jóssef mm Legszebben fest és tisztít HALTENBERGER Széchenyi-tér 7.

Next