Ethnographia • 28. évfolyam (1917)

I. Értekezések - Róheim Géza dr.: A kazár nagyfejedelem és a turul-monda 58

fel­ a királyi méltóság mágikus, sacralis voltának. Ebből a szempontból kell meg­ítélnünk a kazár kettős királyság magyar mását is. Georgius monachus megírta, hogy a „római követ" a türkok fejedelmeivel, Árpáddal és Ruszánnal találkozik. Ibn Roszteh a magyarok intézményeit hasonló szavakkal írja le mint a kazárokét, a mi, tekintettel a magyar fejedelmi méltóság állítólagos kazár eredetére, egészen természetes. „Fejedelmük kendeh-nek hivatik és ez a név fökirályuknak czíme, mert annak a férfiúnak, a ki felettük tényleg uralkodik, czíme dsila. Minden magyar a csila szavára hallgat, számadást s védelmet és más ügyeket érdeklő parancsainak engedelmeskedik­.­­ Ez a két méltóság néha a továbbdiferencziálódás révén hárommá fejlődik és Konstantinos tudósítása, arra vall, hogy a magyarok is ezen az úton voltak. „Első fejedelmük az Árpád nemzetségből sorrend szerint való uralkodó, van még két más fejedelmük is, a gillász és a karkhász, a­kik bírói tisztet viselnek." .A Fijiben a Roko Tui Mbau (Mbau Szent Ura) és a Yu­nivalu (Háború Gyökere) mellett a Tunitonga a harmadik főnök, a­ki az előkelő családok leányaival rendelkezik.4 Való­színű, hogy az avarok, hunok és egyéb altáji népek is ismerték a kettős királyság intézményét. 5 2. Király­ölés és koronázás. A primitív népek uralkodói többé-kevésbé pünkösdi királyok, a­kiknek uralma vagy határozott ideig, vagy addig tart, a­míg valamely jelből arra lehet követ­keztetni, hogy testi-lelki képességeik, szerencséjük vagy varázserejük hanyatlása veszélyezteti az ország biztonságát. A shilluk királyok főhivatása, hogy királyi és isteni ősük Nyakang oltárán esőért könyörögjenek és esőt varázsoljanak. A királynak nem szabad megöregedni, mert erejének fogytával a barmokat betegség éri és a már átadta ifjabb du­plikátumának, a fiúistennek. A japán hagyomány a shogunatus kelet­kezését a mikádóknak avval a szokásával hozza kapcsolatba, hogy az uralkodás tisztjé­ről és terheiről le szoktak mondani gyermekeik javára. Frazer: Taboo, 19. V. ö. Tahi­tiben u. o. 20. Tongai hagyományok szerint a királyság kettéosztása onnan eredt, hogy az egyedül uralkodó királyt meggyilkolták. Fia megbosszulta halálát és testvérével oly­képpen osztotta meg az uralmat, hogy amannak hagyta meg a shogun, magának tartotta meg a mikádó szerepkörét. B. Thomson: The Fijians. 1908. 60., 61. A mondában nyil­ván már a kegyeletes lepel borítja az ősi vadságot; a fiú először gyilkosa és csak később bosszulója apjának. W. O. Atkinson : Primal Law. 1901). [Láng: Social Origins alatt.) Freud: Totem und Tabu. 1913. 116. Ch. Darwin: The Descent of Man. 1898. II. 395. Lásd továbbá lejebb az öregek­ megöléséről. A bajaknál a király megölésének vagyis feláldozásának tisztje a király fiát illette meg. L. Frobenins: Und Afrika spraeli. 191.­, III. 181. A kazároknál az is­ öli meg a nagyfejedelmet. (Lásd lejebb.) 1 Sziágyi—Paider: Kútfők. 106. — 2 U. a.: u. o. 167., 168. Ugyanúgy Gurdézi. 3 U. a. : u. o. 127. A karkhász méltóság is öröklődik, a karkhász Turkia harma­dik fejedelme. V. ö. Hunfalvy: Magyarország Ethnographiája. 1876. 217—219. * B. Thomson : The Fijians. 1908. 61., 62. 5­­. O. Nagy Géza : A honfoglalók. Ethnographia. 1907. 329—339. Különösen az avar, sugur és khagán. A megasz­arkhón, gülász és karkhásznak talán megfelel a chan, a jabgu és a sad. Barthold: Die historische Bedeutung der alttürkischen Inschriften. II. 1897. Anhang 16. Thury szerint a sad az isával azonos. Thury József: A khazár iga méltóságnévről, Keleti Szemle. IV. 1903. 4. Úgy látszik a hunoknál is intézményes jellege volt a két testvér uralmának, mert Attila és Bleda előtt Mundzuk testvérei Oktar és Koas uralkodtak­. Jordanes, XXXV. V. 6. még Frazer: Taboo. 17. Frobenins: Und Afrika sprach. I. 178. Bastian Die deutsche Expedition an der Loangoküste. 1875. II. 1.

Next