Ethnographia • 40. évfolyam (1929) /Népélet/

Cikkek - Madarassy László: Magyar szüreti szokások 162

lábú asztal körül hordókon végig nyújtott deszkaszálakra telepszik a hívott vagy magától jött, de egyformán szívesen látott vendég, juh,húsos kása, szüreti káposzta, pörkölt hús, — minden kitelik a bárány korától fogva e célra, hizlalt ürüből és­ néhány hüvely egészben belefőzött édes piros paprikából. Akinek az egészsége meg* kívánja, fekete kávét is kap, de itt nem porcelláncsészékben, hanem apró boros* poharakban; köszönje meg, ha nem evőkanalat kap hozzá, hanem a régi asztalfiók* ból kerül valami ős*időbeli paklong, öreganyáink kávéskanala. A cigány jár haj­­lékról a hajlékra, ahova délben érkezik, ott ragad. Naphosszat pattognak a békák, ezek az apró pokolgépek, ijesztgetve a fehér cselédet, alkonyat után kigyuladnak a rakéták, a csőszök vaspuskái dörögnek, hegy és erdő verik vissza a dörgést és a dalt. Gyermekké lesz minden ember." 17 Szüreti szokásainkon végigtekintve, a régi magyar szüretnek csak* ugyan ez a Baksay Sándor által találóan meghatározott félig munka, félig ünnep*jellege domborodik ki. Minthogy a szüret ideje egybeesik a tenyé­­szet haladásával és minthogy a szüret a legtöbb helyen a külső gazdasági munkák végét is jelentette, ezért a szüret a nyártól való elbúcsúzkodás, olyan áldomásféle volt, amiben a magyar ember minden atyafiát, jó embe­­rét részeltette, amikor meghívta szőlőjének szedéséhez, szüreti ebédjéhez, vagy ünnepélyéhez. Amint láttuk, országszerte hangos, színes volt ez az elbúcsúzkodás, ez az áldomás, mely az első pisztolylövéstől, hujjákolástól a szőlőkoszorú, szüreti*bot vagy szüreti*fa hazaviteléig és felajánlásáig egy* kor a szőlőhegyen folyt le. Csak az utolsó évtizedek sok gazdasági válsága, termelési kényszere némította el a magyar szőlőhegyet, ahonnan azután a szüreti ünnepélyeket utcai, karneválszerű felvonulások, körmenetek, őszi táncmulatságok alakjában a városok, falvak mulatni vágyó fiatalsága men­­tette át korunkra. Feltűnő, hogy szüreti szokásainkban, és pedig úgy a szőlő leszedésénél, mint kisajtolásánál, nem találunk vallásos, vagy babonás vonatkozásokat, ami pedig aratási szokásainkban olyan nagyon uralkodó. Egyetlen följegy­­zésünk van, mely a magyar szürettel kapcsolatban babonás cselekményt őriz meg. Göcsejben ugyanis néhol a szedés befejezésekor a szőlővessző­­ket lemetszették s mindegyik szőlő tövére egy szem szőlőt tettek, hogy a következő évben jótermő legyen. 18 Alig hihető, hogy ilyen fontos, álta­­lánosan elterjedt mívelési ágnál, mint a szőlő, mely magyar népünk között esztendőn át annyi gond, aggodalom, jövendölés, számítgatás, megbeszélés tárgya, nem termett volna több szüreti babona. Miként Európa messze nyugaton, 19 bizonyára nálunk is élt e téren több vallásos és babonás hie­­delem, cselekmény, csak éppen elmulasztották följegyezni, mert a mi közönségünket e téren is csupán a színes külsőségek érdekelték. Nagy szolgálatot tennének az igen tisztelt Olvasók a magyar népszokások ügyé­­nek, ha ilyen irányú megfigyelések közlésével kutató munkánkat támo­­gatnák! * Képeinkhez. A III. számú táblán közölt kép a Magyar Film Iroda fénykép fölvétele. — Az 1. számú ábra a „Budai szüret*tér" című kép a báró Prónay Gábor- féle „Vázlatok Magyarhon népéletéből" című díszműből. — A 2. számú ábra szüreti ebédet ábrázoló fametszet a „Magyar* és Erdélyország képekben" c­ímű­ vállalat IV. kötetéből. Madarassy László, 17 L. Baksay Sándor: Magyar népszokások. „Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben" c. vállalat Magyarország II. kötete. Bpest, 1891. 113. 1. — Baksay Sándor: Összegyűjtött irodalmi dolgozatok. III. köt. Bpest, 1917. 81. 1. IS L. Gönczi Ferenc: I. m. 573. 1. 19 L. pl. Buschan Georg dr.: Die Sitten der Völker. Vierter Band. Das deutsche Volk in Sitten und Brauch. 108—110. 1. — Mannhardt Wilhelm: Wald* und Feld* kulte. Erster Band. Berlin, 1904. 202., 217., 511. 1.

Next