Ethnographia • 42. évfolyam (1931) /Népélet/

Szemle - Szendrey Zsigmond: A magyar néphagyományok legújabb gyűjteménye. (N. Bartha Károly könyve) 215

História, 2. Az Magtalan Hercegrül, 3. Három vándorló Királyfirul való His* tória, 4. Egy példás Királyfirul való História, 5. Egy Királyfirul, ki háza* sodni mervén . . ., 6. Egy Hitetlen Ki* rály Kis Asszonyról, 7. A Kigyók Kirá* lyáról, 8. Egy Öreg Királyról és a Tun* derek Királynéjáról. Az első mese vé­­gén egy bejegyzést találunk: Nerv. D. Matterffy. Ki lehet ez, most nem tu­­dom­ megmondani. A Musaeus 1782*­ I. kötetében lévő mesék közt egy sem fordul elő ezek közül: az utánajövő Mod­ler-féle mesegyűjtemény már 1793- ból való, tehát későbbi emlék. Honnan vehette meséit a leíró vagy a fordító, nem tudjuk. De azt tudjuk, hogy ki " volt a füzet összeírója. A VI. mese végén ezt a bejegyzést találjuk. Sign. V. Megyer, 198­9. br. 789. Pr. St. Szircz. Tehát e mese lejegyzője Silcz István vasmegyeri földbirtokos volt, akinek lé­­tezését az ottani lelkészi hivatal tény­­leg igazolta is: 1779 december 12-én egy István nevű gyermeke született, 178 - ben egy András nevű, ugyanazon év­­ben egy leányát temette el. 1789*ben gyermekei tehát 8—10 évesek lehettek, bizonyára az ő gyönyörködtetésükre olvasta fel meséit. 1800*ban még élt, mert Gleich regéit fordította. Nem álh­ítjuk, hogy mesék akkor nem voltak. Voltak bizony, hiszen az Ethn., 1902, 295. lapján az összeíró 13 mese címét jegyezte le, de szerintünk ezek a pa­­taki mesék annyira magukon viselik az idegenszerűség bélyegét, hogy még Berze Nagy János súlyos szava után is aggo* dalmunk van eredetisége felől. Termé*­szetesen mi örülnénk rajta legjobban, ha könyvtárunk e kincse eredeti ma* gyar népmesék gyűjteményének bizo* nyulna. A minden dicséretet megér* demlő vállalkozás most módot ad a tu* dós világnak, hogy e kérdést eldöntse. Sajnos, a 3. és 8. mese csonkán maradt meg, a 7. pedig befejezetlen. E csonka részeket az ifjúság pontokkal jelezte. A későbbi gyűjteményekből azonban kiegészíthetők (Gaál György, Majláth János), erre nézve azonban a pataki theológusok nem akarták megkötni a vizsgálódók kezét. Az ifjak áldozat* készsége a néprajz művelőinek elisme* rését is kiérdemli. Gulyán József: A magyar néphagyományok leg­újabb gyűjteménye. (N. Bertha Ká­­roly könyve.) Mint a Magyar Népköl* tési Gyűjtemény XIV. kötetét, ezt is a deákok gyűjtötték: a debreceni kol*­légium preparandistái. És ez a gyüjte* mény második kétségbevonhatatlan bizo* nyítéka annak, amit nálunk először Sebestyén Gyula hirdetett, hogy a ta*­nulók ethnographiai gyüjtőmunkássága szakszerű tanári vezetés mellett meg* becsülhetetlen tudományos anyagot hoz* hat össze. A kis kötet bennünket any* nyival is inkább érdekel, mert szer* kesztője éppen Társaságunk „ösztönző erejé"*re hivatkozik. A gyűjtemény anyaga főkép tiszántúli, de a tanulók lakóhelye szerint az ország más vidéké* ről való adatokat sem zárta ki a szer* kesztő, ha tartalma, vagy földrajzi fel* tünése miatt értékesnek találta. És na* gyon helyesen. A gyűjtemény első da* rabjai betlehemes játékok (Hajdú, Bé­ kés, Szabolcs, Szatmár m.), valamennyi hangjegyekkel; különösen értékesek kö* zülök a szatmármegyei bábjátékos szö* vegek, amelyeknek párjait (a Szathmáry Károly s e sorok írójának rövid meg* említésén kívül) eddig csak a Dunán* túlról ismertük, s e gyűjteményben tíz jól közölt képét is láthatjuk. A 11 bet*­lehemes szöveg után 27 porum*szöveg. (Kocsit, kocsit, komámasszony, stb.) következik (Bereg, Ugocsa, Szatmár, Hajdú, Békés, Bihar, Csanád, Tolna, Udvarhely m.); nagyon értékes anyag az összehasonlításra, mert még a Kiss Áron könyve is csak négyet közöl belőle. Ér* dekesek kiolvasó versikéi is: száznál jóval több a már fentebb említett vár*­megyékből; ezek a mai feljegyzések értékes változatai lesznek a már eddig ismerteknek. A harmadik fejezet a tál* tosokról, ördöngősökről és boszorka* nyokról közöl igen érdekes és eddig jórészt ismeretlen, vagy legalább is ed* dig ismeretlen helyű adatokat. (60—70.) Majd a tehén* és tejrontás, elles és vá­­sári szerencse babonái (71—77.) követ­­keznek, végül a tyúk* és tojásbabonák zárják be a 82 lapos füzetet. S a népies hiedelmeknek ez utóbbi fejezete annyira új, hogy a legnagyobb érdeklődéssel várjuk a füzet előrejelzett folytatását, különösen ennek, a­z Ethn. és a szegedi N. Ny. utóbbi évfolyamaiban megjelent

Next