Ethnographia • 59. évfolyam (1948) /Népélet/

Tanulmányok — Abhandlungen - Lőrincze Lajos: A tolna-baranyai (volt bukovinai) székelyek névadási szokásaihoz (La dénomination chez les Sicules de Bucovine des comitats Tolna et Baranya) 36—49

A tolna-baranyai (volt bukovinai) székelyek névadási szokásaihoz. 1 Közfelfogás szerint a személynévnek nálunk ma egyetlen funkciója van : az identifikálás, azaz egyik embernek a másiktól való pontos megkülönbözte­tése.2 Ha a szakemberek ezenkívül valami egyéb, mélyebb kapcsolatot keres­tek a név és viselője között, ezt szinte kizárólag az ú. n. «primitív kultúrák» körében találták meg. Solymossy Sándor azért ismerteti különböző «ősállapotú» törzseknek a személynévvel kapcsolatos szokásait,­ hogy fogalmat nyújtson «az emberiség egy tetemes részének a miénktől gyökeresen elütő gondolkozásá­ról)).4 Tudja ugyan, hogy a név varázserejének fejlettebb korszakok szokás­formáiban is szerepe van, de ezt csak az egykori primitív észjárás átöröklött misztikus hagyományának tekinti.5 Zlinszky Aladár a névvel való varázslást,­­ Lovas Rózsa­­ a névnek a lélekkel való azonosítását ugyancsak kizárólag a kez­detleges népeket jellemző «praelogikus» gondolkodás specialitásának tartja. Ehhez képest határozottan fejlődési lehetőséget látunk Hartnagel Sándor­ felfogásában, aki szerint «a névmágia jelensége nincs időhöz, népekhez és kultúrákhoz kötve, hanem emberi természetünk, pszichikai habitusunk válto­zatlan sajátságaiban gyökerezik.)). Tétele bizonyítására igen sok újabbkori példát hoz fel a név hangalakja és «tartalma» közti összefüggésre, a személy, kép és név ma is kimutatható mágikus egységére, az egyén és a név köl­csönös megfelelésének a hitére stb. Példái meggyőznek arról, hogy a név jelentőségét, szerepét vizsgálva, valóban nem lehet és nem szabad válaszfalat vonni a «primitív népek» és a­­(kultúrnépek)) közé. Azonban a megokolás : «pszichikai habitusunk változatlan sajátságai)) ugyanúgy nem kielégítő, mint ahogy nem az a­­praelogikus gondolkodással való magyarázat sem. Az utóbbi feltételezésével ugyanis szükségszerűen csak az ellentéteket, a megmagya­rázhatatlan különbségeket látják a kutatók, Hartnagel viszont a válto­zatlan emberi természet, az állandó lelkialkat fikciója következményeképen az újabbkori anyagban is mindig a természeti népeknél már ismert jelenségek pontos mását keresi és találja meg. E szemléletbeli hibája mellett még az is hátrányára van kísérletének a mi szempontunkból, hogy anyagát jórészt német . A Népkutató Munkaközösség 1948 decemberében a Bukovinából (Románia) 1941-ben Bácskába, majd 1945-ben Tolnába és Baranyába telepített székelyek között többirányú kutatómunkát indított el. A magam részéről a baranya megyei Hidason lakó istensegítések és andrásfalvi reformátusok között végeztem népnyelvi gyűjtést. Közelebbről a személynevek (család-, kereszt- és ragadványnevek) kérdésével foglal­koztam. Az alábbiakban ennek a gyűjtésnek az eredményéből közlök egy kis — nép­rajzi szempontból is érdekesnek látszó — részletet. Adataimat több telepes községben kiegészítettem, részben a Néptudományi Intézet személynévi (2. sz.) kérdőíveinek az iskolásgyerekek között való kitöltése, részint helybeli közlők tájékoztatása szerint. E helyen is köszönetet mondok szíves segítségéért Moldován Vilmának (Kéty) és Török Pálnak (Kakasd). Felhasználtam továbbá néhány adatot a Néptudományi Intézet adattárában levő azon kéziratos anyagból, amely 1942-ben az akkor Bácskában lakó bukovinai székelyek között végzett néprajzi gyűjtés eredményeképen állt össze. Ezeket az adatokat (1942) jelzéssel a feljegyzőre való hivatkozással közlöm. 2 V. ö. Gombocz Zoltán, Funkcionális nyelvszemlélet. MNy. XXX, 4. 8 Solymossy Sándor, Névmágia. MNy. XXIII, 83—97. 4 i. m. 97. 5 Uo. 6 Zlinszky Aladár, A névvarázs. MNy. XXIII, 100—111. 7 Lovas Rózsa, Név-lélek. MNy. XXX, 12—7. 8 Hartnagel Sándor, A személynevek lélektanához. Bp., 1936. 4. 9 i. m. 10.

Next