Ethnographia • 84. évfolyam (1973)

Kutatók, életművek - Balassa Iván: Bodgál Ferenc 1932—1972 377—379

dött és így vált a falusi kovácsmesterség legjobb magyar szakértőjévé. Szak­dolgozata a cinkotai kovácsmesterségről szólt, míg doktori disszertációja a Hernád völgyének kovácsmesterségét mutatta be. Közben a témával kapcso­latban alapvető tanulmányainak egész sora látott napvilágot. Elég, ha ezek közül az alábbiakat említem meg: A rézöntés technikájához (Az edelényi juhászkampó). Ethn. 70: 369 391; A miskolci kovácslegények sztrájkja 18­54-ben. Borsodi Szemle 5(1961): 550 554; Közösségi kovács a mezőkövesdi matyók­nál. NÉ. 44(1962): 81 96; Kovács limitációk Magyarország északi területéről a XVII- XVIII. századból. NK. 9(1964): 272 -291; A Borsod-Abaúj-Zemplén megyei cigányok fémművessége. Ethn. 76(1965): 521— 546; Az ároktövi kovácsok. Ethn. 78(1967): 202 218; A kovácsmesterség kutatása. A Herman Ottó Múzeum Évkönyve 7(1968): 157 170. Ezekből az alapvető tanulmányokból és szám­talan más kisebb adatközlésből, hírlapi cikkből s a jegyzetek hatalmas töme­géből kerekedett volna ki kandidátusi disszertációja: ,,A kovács mesterség Borsod-Abaúj-Zemplén megyében", amit olyan nagy szeretettel és hozzáértés­sel készített elő. Mindig a terepen gyűjtött anyagra épített, de rengeteget kutatott a levéltárakban, jól ismerte a hazai és külföldi irodalmat. Külföldi útjain, jórészt a kovácsmesterségre ügyelve, ismereteit még szélesebbre tárta. A másfél évtized alatt elért eredményei nemcsak tiszteletre méltóak, hanem mindig alapvetőek maradnak a kovácsmesterség ismerete területén. Mindezt úgy érte el, hogy az átlagnál nagyobb nehézségekkel kellett megbirkóznia, nagy hátrányt kellett behoznia. Ma már sajnos tudjuk, hogy nagy összefoglaló munkája sohasem fog elkészülni s ha majd valaki megpróbál a nyomába lépni, munkáját folytatni, az olyan alapot kap, ami megkönnyíti az elindulást. BODGÁL Ferenc azonban korántsem volt egyoldalú néprajzkutató. Az anyagi kultúra szinte minden területéről jelentek meg adatközlései, jegy­zetei, amelyeket minden feldolgozás jól fel tud használni. Érdeklődött a nép­művészet iránt, melynek egyik legjobb bizonyítéka: Ároktői tükrös 1844-ből. A Herman Ottó Múzeum Közleményei 6(1964): 29—35. című tanulmánya. Szeretete a folklór iránt sohasem szűnt meg. Utolsó munkája is erről tanús­kodik: Újabb adatok Angyal Bandiról. A Herman Ottó Múzeum Évkönyve 11(1972): 611 — 615. Különösen fogékony volt a társadalmi kérdések iránt, így többek között írt a summáskérdésről, nem is egy alkalommal. A summásélet hiteles krónikája Borsodi Szemle 2(1958): 53 — 58. Sajtó alá rendezte Koós Imre: Summásélet című visszaemlékezését, életrajzát (Miskolc 1960. 183 p.). Kitűnő adatokat közölt: Agrárszocialista mozgalom Borsod megyében. Borsodi Szemle 12(1968): 70 73. dolgozatában. És hosszan lehetne sorolni az olyan munkáit, melyeket még sokszor és sokan fognak idézni, forgatni. Egyéniségének jellemző vonásai között mindenképpen meg kell említeni a haladó és elfelejtett nagy elődök tiszteletét. Különös érdeklődés fűzte ISTVÁNFFY Gyulához, a palóc néprajzi kutatás egyik úttörőjéhez. Többször is visszatért munkássága méltatásához: Istvánffy Gyula (1863 — 1921). Ethn. 75(1964): 455 — 458. Sajtó alá rendezte Palóc népköltési gyűjtemény­ét (Miskolc 1963. 271 p.). KÓRIS Kálmán működésére is ő irányította rá a figyelmet. Ez az elfelejtett tudós a Magyar Tanácsköztársaság idején a Nemzeti Tanács tagja, a Néprajzi Múzeum igazgatója volt és agyonhallgatása olyan kitűnően sikerült, hogy csak BODGÁL Ferenc tudta élete utolsó éveiben a feledésből a napfényre hozni. Emlékét több kisebb cikkben, de elsősorban Kóris Kálmán 1878—­1967. Ethn. 78(1967): 602 — 603. nekrológjában örökítette meg.

Next