Ethnographia • 128. évfolyam (2017)

2017 / 1. szám - TANULMÁNYOK ÉS KÖZLEMÉNYEK - Pócs Éva: A magyar táltos és a honfoglalás kori samanizmus. Kérdések és feltevések

Ethnographia A Magyar Néprajzi Társaság folyóirata 128. évfolyam 2017­­.szám Pócs Éva A magyar táltos és a honfoglalás kori sámánizmus. Kérdések és feltevések Elsődleges célom e tanulmányban a feltételezett ősvallási sámánizmus és a táltos alak­ja köré fűződő kutatási problematika bemutatása és ehhez fűződő, bolgár-török kap­csolatokra vonatkozó új kutatási eredményeim felvázolása.­ A táltos hiedelmeivel először az 1980-as években foglalkoztam, amikor néhány ta­nulmányt készítettem a táltos európai kapcsolatairól, majd könyvet írtam a természet­­feletti kommunikáció boszorkányperek dokumentumaiban fellelhető szakembereiről, köztük az ott fellépő táltosokról is,s egy feltételezett „európai” sámánizmus­ jegyében. Az elmúlt években a természetfeletti kommunikáció közép-kelet-európai rendszereiről készülő munkám irányította figyelmemet újra a magyar táltos, illetve a honfoglalás kori sámánizmus kérdéseire. A modernkori magyar néphit hatalmas adatbázisának át­tekintése, valamint a kora újkori forrásanyag új dokumentumainak megismerése új problémák felvetődéséhez vezetett.­ ­ Az ezekhez az eredményekhez vezető kutatás az Európai Kutatási Tanács részéről, az Európai Közösség hetedik keretprogramjából (2007-2013), az EKT 324214 sz. támogatási megállapodása alapján finanszírozásban részesült.­­ Tanulmányom egy részének vázlatos előzménye volt a 7. Nemzetközi Hungarológiai Kongresszuson, 2011. augusztusában, Kolozsváron elhangzott, de nem publikált, Ősvallásunk: magyar örökség vagy kutatói konstrukció? című előadásom. 1 2 Pécs 1988.; 1989.; 1995.; 1996.; 1997. 3 Gondolok itt elsősorban Carlo Ginzburg első, friuli benandantékról szóló kötetére (Ginzburg 1966), majd későbbi, 1989-es könyvére (Ginzburg 2003 [1989]), amelyben az általa fellelt, 18. századi varázslóperekben szereplő „samanisztikus” varázslók és európai párhuzamaik alapján egy európai kereszténység előtti „samanisztikus szubsztrátumot ’ tételezett fel. Én magam elfogadtam, sőt kiegészítő magyar és balkáni adatokkal támogattam Ginzburg eredményeit (lásd például Pécs 1994.; 1995.; 1996). Ami az általam is feltételezett „ó-európai sámánizmus”-t illeti, ennek egyes vonatkozásaival kapcsolatban készséggel elfogadom mind Voigt Vilmos szóban elhangzott, mind Demény István Pál írásbeli kritikáját (Demény 2000). Konkrét táltos­ adatokkal kapcsolatos kriti­kus megjegyzéseinek nagy részét cáfolni tudom, ennek azonban itt most nincs tere. ETHNOGRAPHIA 128/2017. 1. sz.

Next