Ethnographia • 131. évfolyam (2020)

2020 / 1. szám - KÖNYVISMERTETÉSEK - Deáky Zita: Kovai Cecília: A cigány-magyar különbségtétel és a rokonság

Könyvismertetések 197 Kovár Cecília: A cigány-magyar különbségtétel és a rokonság. L’Harmattan Kiadó, Budapest, 2017. 260 p. Deáky Zita Hosszú ideig tartó, klasszikus kulturális antropológiai kutatásokat cigány közösségben Magyarországon először Michael Stewart angol szociálantropológus végzett, amikor 1984-86- ban családjával egy oláh cigány közösségben élt egy Heves megyei városban. Könyve 1994-ben jelent meg, és kiindulópontnak számít mindenkinek, aki tudományos céllal kívánja a hazai cigá­nyok kultúráját tanulmányozni. Mondhatnánk, az ő nyomdokain indult el Kovár Cecília és Horváth Kata 2000-ben, még mint kulturális antropológia szakos hallgatók hosszú időt töltöttek egy általuk Gombaijának nevezett magyarcigány, azaz romungró közösségben. Úttörőnek tekinthetjük vállalko­zásukat, ugyanis magyarként ők végeztek először magyar nyelvű cigány közösségben több hónapos kutatómunkát. A két kutatónő útjai szétváltak, és Kovár Cecília folytatta elsősorban Borsod-Abaúj- Zemplén megyei falvak telepein a megkezdett munkát, és végül 2015-ben védte meg PhD disszertá­cióját, amelyben a majd húsz év alatt szerzett tapasztalatát, publikációit és előadásait, összességében tudományos eredményeit foglalta össze. Ennek könyvformában szerkesztett változatát 2017-ben adta ki a L’Harmattan Kiadó. Eredményét és tudományos összefoglalását megalapozta azzal is, hogy az elmúlt másfél évti­zedben számos más tematikus cigány kutatásokban is részt vett, és körbejárt olyan részkérdéseket - megélhetés, oktatás, önszerveződés, migráció, család, gyermekvállalás, rokonsági szerepek - ame­lyek segítették saját tapasztalatait, gyűjtéseit nemzetközi kontextusban helyezni, valamint az eddigi kutatásokat is kritikusan szemlélni. Kovár Cecília könyvét meghatározónak tarthatjuk a hazai tudományos cigánykutatások terüle­tén. Nemcsak a hosszú hónapokra való terepen élés és a résztvevő megfigyelés módszere miatt, hanem mert a szocialista időszak után, de arra reflektálva, a rendszerváltást követő 10-15 évet át­fogva vizsgálta a Borsod-Abaúj-Zemplén megyei falvak cigány közösségeit. Ez rendkívül fontos, a társadalom egészére mélyreható változásokat hozó időszak volt, amely különösen a hazai cigányok gazdasági, társadalmi helyzetét rendítette meg, és bizonyos szempontból át is formálta a közösségek struktúráját, életstratégiáit, így Gombaijáét is. Kovár adottnak veszi a történeti kontextust, ezért eltekint a cigányok több évszázados magyaror­szági történetének felvázolásától. Ugyanakkor a kutatási hel megválasztása, már önmagában jelzi a közelmúltra való reflexiókat, hisz Borsod-Abaúj-Zemplén megye nagyobb számú cigány népességgel rendelkező régiói hátrányos vagy többszörösen hátrányos vagy éppen leszakadó jelzőt kaptak a rend­szerváltás után. Ezeket nagyfokú munkanélküliség, szegénység, az eltérő viselkedési normákból faka­dó cigány-magyar együttélési konfliktusok, a nyomukban megjelenő szélsőséges politikai csoportok is jellemeznek. A térség leszakadó, gazdaságilag rossz és romló helyzete számos társadalmi problémát eredményez, látványosan kiéleződnek a társadalmi feszültségek, és Kovár rámutat, ezek meghatároz­zák a cigány tematika alakulását, és a társadalmi problémák a cigány tematika által beszélődnek el. Ez igaz akkor is, ha a szorosabban kutatott település, „Gömbalja” városközelsége miatt jobb helyzetben van a munkahelyek és a mezőgazdasági termelés szempontjából. Ugyanakkor a lakosság 20-25%-a cigány, és ez az arányszám folyamatosan emelkedik. Elemzését a többségi társadalom és a cigány kö­zösségek eltérő és igen feszültségterhes érték- és normarendszerében, a cigány-magyar különbségtétel hatalmi viszonyában helyezi el, ami azonban nem egy statikus állapot, hanem egy folyamat része. Kovái az államszocialista rendszerrel kapcsolatban hangsúlyozza, hogy annak asszimilációs tö­rekvései határozták meg a cigányokkal szembeni politikai-hatalmi diskurzust. 1961-ben szociálisan

Next