Európai Tükör, 1997 (2. évfolyam, 1-6. szám)

1997-02-01 / 1. szám

Várhegyi Éva Pénzügy­­kutató Rt., tudományos főmunkatárs •­­­I. pillér Európai Közösség A tőkemozgások liberalizálása (I.) Az Európai Unió egységes belső piacának megteremtésében fontos szerepe van a tőkemozgások szabadságának; ez egyike a Római Szerződésben felsorolt alapvető szabadságoknak. Magyarország számára még akkor is komoly kihívást jelent ezen a téren a teljes harmonizáció, ha erre a társult közép- és kelet-európai országok integrációját előkészítő Fehér Könyv tízéves (két fázisban megvalósítható) előkészületi időt ad. Bár a Fehér Könyv az egyes szektorokon belül meghatároz bizonyos prioritásokat, a sorrend és az időbeli ütemezés végleges kialakítása a csatlakozási tárgyalások feladata lesz. E tanulmányban­ a tőkemozgásokat a Római Szerződés 67. cikkelyét módosító 88/361/EEC direktíva nómenklatúrája szerint értelmezzük, ez volt az alapja a maastrichti (EU) egyezménynek, és összhangban áll az OECD tőkemozgásokat liberalizáló kódexével is. A szokásos tőkeműveletek között első helyen szerepel a direkt befektetések szabadsága, ami alapvetően a letelepedés szabadságát jelenti. A tőkemozgások szabadsága tehát egyaránt fel­öleli a letelepedés, valamint a szolgáltatásnyúj­tás szabadságát, amelyek az EU fontos alapel­vei. Fontos követelmény ezenfelül a nemzeti el­bánás, ami feltétele a tőkemozgások szabadsá­gának. Szorosan kapcsolódik a tőkemozgások szabadságához a folyó fizetések szabadsága is. A kérdéskör tehát összetett: a tőkemozgások liberalizálása a tőkeműveletek és az azokat végző személyek-intézmények szabadságát egy­aránt jelenti. A szabadságjogok egyúttal korlá­tozzák a tagországok szabadságát, azok nem, vagy csak különös indokkal alkalmazhatnak más országokra nézve diszkriminatív védőin­tézkedéseket. Az egységes belső piac nyújtotta előnyök tehát hátrányokkal is járnak: a szaba­dabb mozgástér fejében a verseny erősödésé­vel kell számolniuk a piac szereplőinek. Cikkünk mostani, első részében a tőke­mozgások EU-beli és a Magyarországgal szem­beni, az OECD-tagságból is fakadó követelmé­nyeivel, a tanulmány következő számunkban megjelenő második részében pedig a mai ma­gyar helyzettel és a szükséges harmonizációs teendőkkel foglalkozunk. I. Az Európai Unió követelményei Az egységes belső piac létrehozásának alapvető dokumentuma az Európai Uniót megteremtő úgynevezett Maastrichti Szerző­dés­, amelyet 1992 februárjában írtak alá a tag­országok. Ennek egyik fontos törekvése, hogy „a tagországok között a javak, személyek, szol­gáltatások és tőke szabad áramlása előtt álló akadályok eltávolításával egy egységes piacot” teremtsen. A Szerződés szemléletváltást is tük­röz a korábbi dokumentumokkal szemben: az egységes belső piac kiteljesítése mellett az EU-­ ­ Treaty on European Union. ■ 1 Az írás Várhegyi Éva-Gáspár Pál: A tőkemozgások liberalizálásá­­nak célszerű lépései (1996. június) című nagyobb lélegzetű tanul­mánya alapján készült, a szerző által írott részek rövidített és aktua­lizált feldolgozásával. európai tükör február

Next