Evangélikus Népiskola, 1940 (46. évfolyam, 1-12. szám)

1940-08-01 / 8. szám

215 pályamunka jutalmazására ajánlott fel a soproni alsó evangélikus egyház­­megyei tanítóegyesületnek. A pályázati és bíráló bizottság d­r. Sólyom Jenő egyetemi ny. rk. tanár­ból, vitéz Balogh Ernő és Gyarmathy Dénes lelkészekből állottak s útmuta­tásuk alapján az egyesület vezetősége felhívta az egyesület tagjait, egy — a vallástanítás gyakorlati ágát szolgáló — tanítási óratervnek, mint pályamunká­nak megírására. A 45 percre tervezett óratervben Jób történetét, mint tanult anyagot és Jézus megkísértetésének történetét, mint új anyagot kellett feldol­gozni. A teljesen — ima- és énekanyagok, módszeres indokolást is — feldol­gozott óraterv tükörképet adott arról, hogy miképpen is értelmezi az evangé­likus tanító az új tanterv­i utasítást és mennyiben módosította ezzel kap­csolatban bibliai történet tanításának szellemét. A régi tanterv s annak nyo­mán a ma is kezünkben lévő tan- és segédkönyvek Jézus megkísértetésének történetében elsőrendű erkölcsi tanítást nyújtó anyagot lát s a Jézusban pél­­dát, hogy miként állhatunk meg az Ige segítségével a kísértésben. A régi tör­ténetmagyarázat tehát törvényi, így tégy te is! Ezzel szemben Jézus megkísér­tetésének története evangélium: Ezt cselekedte Isten éreztem! A pusztai meg­­kísértetést még sok nehéz kísértés követte s az mind a megváltatást szolgálta egészen a keresztig . . . E pályázat igazolta egy mindenre kiterjedő hivatalosan is elfogadott vezér­könyv szükségességét, az ev. taníó teológiai képzésének fontosságát és a lelkész­ kar vallásoktatásba való kapcsolódásának időszerűségét. Helyszűke miatt még csak annyit, hogy a pályázat és nyomán a bírálat haszonnal szolgálta a vallás­tanítás ügyét. A 100 pengő pályadíjat megosztotta a bírálóbizottság Buti Sán­dor, Koczor Ferenc és Neszmélyi Péter között. B. S. KÖNYVISMERTETÉS „A 6-10 éves gyermek nevelése.“ (A népiskolai növendék otthoni foglal­koztatása) dr. Jankovits Miklós. 1­60 P. Studium kiadása: Budapest, IV., Kecs­keméti­ utca 8­ A szülők könyvtára 19—20. számaként jelent meg e 100 oldalas köny­vecske. Igen időszerű kérdéseket tárgyal. Sokat vitatott tárgya: mikép lássák a szülők a kapcsolatot az elemi iskolával. Segítséget nyújt arra nézve, mikép biztosítsuk az iskolai és családi nevelés egyöntetűségét. Nagy segítséget nyújt abban, mikép irányítsák a szülők gyermekük otthoni foglalkoztatását. A nevelés, a népiskola kívánalmai szempontjából mutat itt rá a leghelyesebb elvekre. Nagyon sok életrevaló, egészséges gondolatot vet föl s gondolkodásra, vizsgálódásra, a hibák kutatására, a célravezető eljárás megkeresésére s álta­lában öntudatos, helyes nevelési irány kialakítására ad útmutatást. Szól a gyermek napirendjéről, a tanulásról, a bizonyítvány kérdéséről, az iskolával való együttműködésről, a szülők túlzott becsvágyáról. A különórák, nyelv- és zenetanulás, a játék, a gyermekbarátkozások, a séta és sport, a gyermek olvasmányai a következő fejezetek tárgya. De szól a színház, mozi, rádió hatá­sáról, a szünidőről, a nevelőnőről s háztartási alkalmazottakról is. Dr. Jankovics Miklós tanár jó szolgálatot tett e munkával a nevelés ügyé­nek. Ügyszeretet, meleg érzés, alapos gyakorlati és elméleti tájékozottság a könyv értékei s mind hivatásos nevelők, mind szülők részére hasznos annak olvasása. -------------------- L. A győri evangélikus elemi népiskolák évkönyve az 1939—40. évről Weltler János igazgató szerkesztésében jelent meg. Hangulatos megemlékezést közöl Horthy Miklós kormányzóról a VIII. osztály tanulóinak tollából. Az iskola képe mellett közli annak zuhanyfürdőjét s kiemeli annak nagy egészségügyi jelentőségét. Az igazgatói jelentés részletesen tárgyalja az iskolai év esemé­nyeit, az iskola célkitűzéseit, nevelési és tanítási programmját. A felszerelés, cserkészapród és leányok ifjúsági munkája után statisztikai adatok és névsor egészíti ki a már teljes nyolcosztályú győri népiskola évkönyvét.

Next