Evenimentul Zilei, ianuarie 2001 (Anul 10, nr. 2596-2619)

2001-01-19 / nr. 2609

Pagina 11 • Nr. 2609 • vineri, 19 ianuarie 2001 __________________________ SPORT______________________________ ? Pentru că a urmat în locul celor șapte halterofili din lot, Nicu Vlad riscă să intre-n pușcărie! Traian Cihărean a declanșat, din Australia, un scandal în urma căruia Nicu Vlad, antrenorul lotului reprezentativ de haltere și președinte al federației, ar putea fi suspendat pe viață din activitatea sportivă și ar putea chiar să primească o pedeapsă privativă de libertate. Descoperit dopaj, împreună cu Adrian Mateiaș, în timpul Jocurilor Olimpice de la Sydney, Cihărean susține cu tărie că este nevinovat, fiind de peste trei luni în proces cu Federația Internațională de Haltere (IWF). El a declarat acum două zile că halterofilii români au fost tot timpul vînați de oficialii IWF pentru ca ei să nu poată ajunge la Olimpiadă, „în ultimii doi ani, aproape că nu a existat concurs internațional la care să participăm fără ca vreunul dintre noi să nu fie găsit pozitiv la controlul antidoping. Am ajuns să ne certăm între noi. Nu mai știam ce să credem. Cei care erau găsiți dopați spuneau că sînt nevinovați. Ceva era cusut cu ață albă. Cineva făcea escrocherii pe seama noastră. Ne sabotau. înainte să plecăm la Sydney, toți am fost în cantonament la Poiana Brașov. Acolo, antrenorului Nicu Vlad i-a venit o idee. Comitetul Olimpic Român, la sugestia președintelui de atunci, Ion Țiriac, ne-a pus să facem un test antidoping. Am zis să punem toți în flacoanele pentru uzină, care urmau să ajungă la laboratorul din Barcelona, ceai sau apă minerală. Pînă la urmă, am ales altă variantă. Nicu Vlad a umplut toate flacoanele cu urina lui. Rezultatul analizei, în cazul meu, a ieșit pozitiv. Deci, cei care ne-au făcut asemenea mizeri, sînt cei de la COR“, ne-a declarat ieri Cihărean, aflat și acum în Australia, unde așteaptă deznodămîntul procesului pe care îl are cu federația internațională. Fostul campion recunoaște: „Da, așa a fost" Nicu Vlad a recunoscut că în toate cele șapte flacoane se găsea urina sa: „Da, așa a fost. Acum însă nu doresc să dau alte detalii. Săptămîna viitoare voi organiza o conferință de presă“. Fostul campion olimpic a mai precizat că Dan Popper, secretarul general al COR, a fost anunțat despre cele petrecute la Poiana Brașov. „Atunci, la Sydney, n-am crezut un asemenea lucru. N-am luat în seamă spusele lui Nicu pentru că acestea însemnau fraudă, justiție, suspendare pe viață din activitatea sportivă. Am crezut că a spus asta la nervi, mai mult ca să-și apere sportivii. Dacă este așa cum spune Cihărean, Nicu riscă pușcăria“. De remarcat că, zilele trecute, între Federația Română de Haltere și COR s-a declanșat un veritabil război. Cauza o reprezintă decizia membrilor COR de a nu mai acorda nici un sprijin financiar halterofililor. LAURENTIU CIORNEI Soția lui Mișa luptă cu morile de vînt Recursul Adrianei Klein, respins de Tribunalul Social din Essen Adriana, văduva fotbalistului român Michael Klein, continuă să fie plimbată prin instanțele germane de judecată. De la moartea intempestivă a lui Mișa, survenită în timpul unui antrenament, pe 2 februarie 1993, Adriana se luptă să obțină despăgubirea pe care trebuie să o primească de la asigurările sociale germane. Dar expertiza medicală efectuată după deces a reliefat, în cazul jucătorului, existența unei maladii ascunse, cardiomiopatie aritmogenă ventriculară dreaptă, în fază primară. Această afecțiune, în opinia medicilor îi putea cauza moartea și în timpul unei activități cotidiene obișnuite, care nu l-ar fi solicitat fizic. De fapt, aici se află cheia problemei, dacă Mișa a murit sau nu din cauza unei activități prestate la locul de muncă. Trebuie amintit că hunedoreanu a fost transferat de la Dinamo București la clubul german Bayer Uerdingen în 1990; în prezent, Adriana crește de una singură o fetiță, Dominique Michaela Klein, în vîrstă de 9 ani, copil care nu și-a văzut tată decît în fotografiile din albumul de familie. Adriana Klein a primit vinerea trecută, din partea Tribunalului Social din Essen, înștiințarea cu privire la refuzul recursului intentat. Totodată, judecătorii au constatat „că nu există o legătură de cauzalitate între decesul domnului Klein și activitatea fizică pe care o desfășura“. Urmează ca, în scurt timp, doamna Klein să depună o nouă contestație. „Este de vorba de o viață de om dedicată fotbalului. Cele 90 de selecții la echipa națională stau mărturie că acest sport era principala lui dragoste, pentru care a și murit“, a spus Adriana Klein, cu vocea tremurîndă. O părere a unei autorități în materie, prof. dr. univ. G. Breithardt, șeful clinicii de cardiologie din Munster, spune că „moartea a survenit pe un fond de efort fizic intens, depus în timpul antrenamentului“ Pe de altă parte, dacă fotbalistul era bolnav acest fapt ar fi trebuit să fie constatat în timpul controalelor medicale periodice la care sînt supuși toți fotbaliștii profesioniști în Germania. Adriana Klein se întreabă de ce clubul davissen refuză să prezinte fișele medicale ale lui Michael. „Dacă au descoperit ceva, atunci trebuia să fie oprit să mai joace fotbal, să fie pensionat“. Mai mult, instanța a sugerat că maladia respectivă se poate transmite ereditar, așa că a recomandat ca Dominique Klein, fiica fotbalistului, să fie supusă unor examene de specialitate. Medicul care a consultat-o a afirmat că, dacă ar suferi și ea de cardiomiopatie aritmogenă ventriculară, acest lucru nu se va putea constata decît începînd de la vîrsta pubertății. în prezent, Adriana și Dominique primesc, împreună, o pensie de urmaș din partea statului german, aproximativ 1300 de mărci lunar. Văduva lui Mișa Klein este dispusă să ajungă și la Tribunalul Internațional de la Haga, dacă va fi nevoie. „E drept că am și un interes material, pentru că am de crescut, singură, o fetiță într-o țară care îmi e ostilă. Eu nu vreau decît ceea ce ni se cuvine în mod legal. Dreptu nostru. Dar, pînă la urmă, aș întreba: cît costă urtată?“. MĂRGĂRIT BĂNUȚĂ "LUCKY STRIKE PERSONAL" MERSE Misfil PARIE! briefly r iac itceMiEt în mod firesc, pe 15 ianuarie 2001, Lucky Strike Personal avea să-și fi desemnat toți colecționarii. Surpriză de proporții! Pentru voi, colecția rămâne deschisă până pe 1 martie 2001. Așadar, cupoanele din pachetele LUCKY STRIKE FILTERS și LUCKY STRIKE LIGHTS te ajută, până pe 15 februarie 2001, să obții catalogul colecției și să te bucuri de ceea ce vei alege! Pentru a intra în posesia catalogului colecției Lucky Strike Personal poți suna la: 01 315.9.317 Colecționarii pot trimite bonurile de comandă la CP 1, CP 101, București, până la 1 martie 2001, data poștei Directiva Consiliului CE 89/622/CEE: „ Tutun II dăunează prOVSCii ată tîî " Scandalul declanșat de Penev a făcut înconjurul Europei Mircea Sandu dă explicații la UEFA Valurile stîrnite de declarația ex-selecționerului bulgar Dimităr Penev, care a spus că românii au cerut bani pentru a-și apăra corect șansele împotriva Spaniei la Europenele de fotbal din ‘96, s-au propagat pînă la FIFA și UEFA. Deși continuă să nege cu vehemență orice amestec în scandal, FRF a trimis totuși la UEFA o adresă în care înștiințează forul european despre scandal. De asemenea, presa spaniolă anunță că FIFA va urmări înregistrarea video a meciului Spania-România, din Grupa B a turneului (partidă încheiată cu scorul de 2-1 pentru iberici), înarmați cu faxul prin care federația bulgară se dezice de Penev și încolțiți de reacțiile presei, oficialii de la FRF îl așteaptă acum pe președintele Mircea Sandu pentru a hotări în ce fel își vor „repera“ onoarea șifonată Plecat la Nyon Pentru Mircea Sandu, președintele FRF, scandalul declanșat de Penev a picat într-un moment cum nu se poate mai nepotrivit. Nașu’ aj^g^ju^rcurs la sediul UEFA, de la Nyon, unde pamcepa zilele acestea la lucrările Comisiei pentru echipele naționale. Cumătărășenia a făcut deja înconjurul Europei, este lesne de înțeles că, pe lîngă explicațiile oficiale pe care va trebui să le dea conducătorilor de la UEFA, președintele român se va confrunta și cu ironii sau curiozități ale omologilor de la alte federații. „Pulsul“ "evenimentelor de la Nyon ar putea da, la întoarcerea ,„în țară a lui Mircea Sandu, și tonul reacțiilor pe care le va avea în continuare FRF. Kassai: „Acel turneu final a fost o catastrofă" Adalbert Kassai, secretarul general al federației române, a acceptat ieri să ofere mai multe detalii despre evenimentele petrecute în ‘96, înaintea partidei cu Spania. De data aceasta, omul numărul doi din FRF a adus și argumente în sprijinul ideii că n-a fost vorba despre nici un tîrg cu bulgarii. „Ce blat să facem, dom’le, cînd nici nu mai știam de noi? Echipa nu jucam nimic, pierduserăm primele două meciuri, ne păștea a treia înfrîngere și nouă ne ardea de tratative? Pe ce să discutăm, cînd noi jucam sub orice critică și eram disperați? A fost o catastrofă acel turneu final. Cum să ne ducem să cerem bani bulgarilor? Pe urmă, eram și noi măcar atît de isteți să nu ne punem cu forțele mari pentru că s-ar fi aflat oricum de înțelegerea noastră cu bulgarii“. Kassai a pus la îndoială și moralitatea lui Penev: „Dacă era ceva, într-adevăr, iar el avea caracter, spunea atunci, imediat, nu acum, după cinci ani. De ce n-a făcut dezvăluirile cît era încă antrenorul Bulgariei, aducîndu-și aminte tocmai acum, cînd nu mai pregătește pe nimeni? Acum văd că a început să dea înapoi, și-a dat și el seama de enormitățile spuse!“. Bivolaru: „La sfîrșitul meciului cu Spania a ieșit șumăr mare!" Cristian Bivolaru, secretarul general adjunct al FRF și responsabilul cu relațiile internaționale, spune că „totul nu este decît o exagerare. Pentru UEFA, acest subiect nu există“. Bivolaru a precizat că „UEFA și FIFA nu ne-au căutat pentru a ne cere amănunte. în afara înștiințării către UEFA, nici noi n-am făcut alte demersuri pentru că n-aveam ce să spunem. Nu ne privesc pe noi aberațiile lui Penev“. Martor ocular la meciul Spania-România de acum cinci ani, oficialul român și-a amintit că întîlnirea n-a fost deloc amicală: „Țin minte că la sfîrșit a ieșit șumăr mare. Spre final, cînd ne-au dat al doilea gol, un atacant de-al lor i-a dat un pumn lui Prodan. Faza a continuat, iar noi am sărit cu arși de pe bancă“. Emeric Jenei, directorul tehnic al echipei naționale, nu făcea parte din staff-ul federal în ‘96, dar a ținut să precizeze că totul a degenerat într-o aberație fără limite: „Cum poate omul acesta (n.r. - Penev) să susțină așa ceva? E o prostie! Noi pierdusem ambele jocuri, aproape că ne tăcuserăm de rîs. Eram tîmpiți să ne compromitem în halul ăsta? Acel turneu final a fost pentru noi o mare dezamăgire. Ne-a șifonat palmaresul. La astfel de competiții, cazurile de aranjamente sînt foarte rare. Dacă am fi avut patru sau cinci puncte și eram deja calificați, aș fi înțeles să existe dubii. Unde o să se ajungă cu suspiciunile? Așa se va spune că am «trîntit» și meciul cu Franța pentru că Stelea a ieșit greșit, și meciul cu Portugalia de la EURO 2000, că l-am pierdut în ultimul minut, și așa ma departe“. MATEI UDREA Corespondență de la Socia „Nu cumva Penev are dreptate?" Presa de la sud de Dunăre a continuat ieri să ofere reacții și noi amănunte despre „bomba“ detonată de Penev Cotidianul „7 zile sport“ notează cu satisfacție că „FIFA caută dovezi ale unui eventual complot antibulgăresc pus la cale de Spania și România la EURO ‘96“. Ziariștii din Sofia menționează că „experții europeni au cerut înregistrarea video a meciului cu pricina pentru a verifica afirmațiile lui Penev. Fostului antrenor i s-a cerut, de asemenea, să trimită pînă la 31 ianuarie explicații în scris despre întreaga afacere“. Bulgarii citează cotidianul spaniol „Marca“, unde se vorbește despre 293.000 de mărci germane, sumă pe care ibericii ar fi plătit-o românilor în numerar un an mai tîrziu, la Palma de Mallorca, acolo unde „tricolorii“ au beneficiat și de un cantonament. Tot „7 zile sport“ adaugă că spaniolii s-au temut, în ‘96, de un posibil aranjament între Bulgaria și Franța. „Spaniolii au fost întotdeauna bogați" Cotidianul bulgar publică și un interviu interesant cu Dimităr Penev, care declară că nu a căutat senzații ieftine și că nu se simte deloc uitat de opinia publică pentru a avea nevoie de scandaluri: „Noi am fost săraci și n-am avut bani pentru a promite ceva românilor. Spaniolii însă au fost întotdeauna bogați în ceea ce privește fotbalul și nu pot acuza pe nimeni dacă au reușit într-un joc de culise“. Penev reamintește totuși că Bulgaria a pierdut pe propria mină calificarea din grupă: „în ‘96 am avut o singură șansă: să facem egal cu francezii. Dar «cocoșii» ne-au bătut“, întrebat de ce crede că românii se simt atît de ofensați încît să-l jignească. Penev a amintit că taberele aveau ceva de împărțit încă de la începutul deceniului: „Poate vor să se răzbune pentru ratarea din ‘91. Atunci eu eram doar un tînăr antrenor ajuns la națională, dar am făcut 1-1 cu ei la Sofia, astfel că, în locul lor, la Europenele din Suedia a ajuns Scoția. Se pare că românii au sperat că ne vor putea bate fără probleme. N-au reușit nici pînă acum să înghită pilula aceea amară“. Totuși, într-un alt interviu, publicat de „Planeta Sport", Penev are o atitudine mult mai împăciuitoare: „Nu i-am acuzat niciodată pe români de jocuri murdare. Victoria Spaniei asupra României a fost în ‘96 la fel de logică precum cea a Franței asupra Bulgariei“. Penev acuză ziarul „Meridian Mach“ că a denaturat cuvintele sale pentru a-i face rău. Fostul internațional Dimitrov crede că orice e posibil Manol Manolov, unul dintre ce mai mari jucători bulgari din anii ‘50-’60, nu exclude posibilitatea ca lucrurile spuse de Penev să fie adevărate. El a ținut să remarce faptul că în ziua de azi miza unui singur joc poate ajunge la cîteva milioane de dolari, și aceasta împinge echipele spre fel și fel de aranjamente. Un alt fost internațional, Gheorghi Dimitrov, spune că totul este posibil. „Din păcate, acest scandal lovește în primul rînd în interesele Bulgariei“. în „Meridian Mach“, cotidianul care a declanșat scandalul, este publicat un editorial intitulat „Nu cumva Penev are dreptate?“, în care sînt ridicate mai multe semne de întrebare. „Penev nu este atît de iresponsabil încît să aducă fără nici un motiv astfel de acuzații cu ecou serios în Europa și care acum sînt pe cale să provoace un uriaș scandal. Reacția spaniolilor a fost mai mult decît furioasă. Identică a fost și reacția celei mai mari părți dintre români. Federația vecinilor din nord a avut o poziție oficială, ceea ce nu s-ar fi întîmplat dacă românii și spaniolii ar fi fost întru totul curați“, susține cotidianul „Meridian Mach“. „Unele aluzii din partea participanților la meciul cu pricina conduc la concluzia că în acel meci a fost ceva putred“. Bulgarii apelează la alte cazuri din istoria recentă pentru a sugera că spaniolii nu sînt străini de astfel de practici. Este amintită întîlnirea Spania-Iugoslavia de la EURO 2000, în care „ibericii au obținut o victorie scandaloasă împotriva vecinilor noștri“. Criticile se abat și asupra federației bulgare: „Reacția neutră adoptată este un truc din trecutul de tristă amintire“. Nepotul lui Penev sare ca als Doi dintre protagoniștii echipei bulgare la EURO ‘96, cunoscuții Emil Kostadinov și Luboslav Penev (acesta din urmă este chiar nepotul lui Dimităr), au avut o atitudine net critică față de fostul selecționer, spunînd că n-au auzit în viața lor „un lucru mai tîmpit decît cel spus de Dimităr“. „Nici românii, nici noi n-am încercat să cumpărăm meciuri. Niciodată n-am acuzat echipa română și nu înțeleg de ce vorbește Penev despre astfel de lucruri“, afirmă Kostadinov. „România a pierdut cu Spania, iar noi n-am avut valoarea necesară ca să batem Franța. Nimeni nu este de vină, aceasta a fost evoluția lucrurilor“, completează Lubo Penev PETIO PETKOV “Symbol" din rezistentă m mic à CV cu nauH no [«lății performanța siguranța, confort, fiabilitate. E atât di btine antrenat încât reviziile Se fac acum la 30.000 km și manoperi gratuite la vizitele de 15.000 km Antrenat să reziste, Renault Clio Symbo sponibil începând de i RfV renault.corr